Home
Úvodná stránka
Vyhľadávanie
Vyhľadávanie
Forums
Fórum
Your Account
Váš účet
Navigačné menu



Kto je online
Momentálne je 302 návštevník(ov) a 0 člen(ov) online.

Ste anonymný užívateľ. Môžete sa zdarma zaregistrovať tu


Fórum

organisti.sk :: Zobraziť tému - Gratiarum - Vianoce
FAQ
FAQ
Hľadať
Hľadať
Zoznam užívateľov
Zoznam užívateľov
užívateľské skupiny
užívateľské skupiny
Nastavenie
Nastavenie
Prihlásenie
Prihlásenie
Súkromné správy
Súkromné správy
Obsah fóra organisti.sk » Prax - Čo hráme/spievame?

odoslať novú tému   Odpovedať na tému
Gratiarum - Vianoce
Zobraziť predchádzajúcu tému :: Zobraziť nasledujúcu tému  
Autor Správa
MichalJurecko
zaregistrovaný užívateľ
zaregistrovaný užívateľ


Zaregistrovaný od: 09. 10. 2008
Príspevky: 89
Bydlisko: Spišské Podhradie

PríspevokZaslal: 05 01, 2014, 12:10    Predmet: Gratiarum - Vianoce Odpovedať s citátom

Zdravím kolegovia!

Chcel by som sa s vami poradiť ako je to s gratiarom vo vianočnom období (a ostatných obdobiach mimo "cez rok").

Hral som tieto vianoce viacero sv. omší a ako spev na poďakovanie som viackrát použil antifony z novej tvorby, konkretne:

- Jasaj na chválu Pánovi
- Všetko, čo žije
- Bohorodičky - Velebí moja duša Pána (Šurin)
- raz ticho
- v ostatných prípadoch zbor spieval vianočné piesne s témou chvály vďaky

Dnes po sv. omši som bol jedným kňazom upozornený, že som nerobil správne. Mal som vraj radšej hrať koledy. Oponoval som, že v JKS nemame dostatok piesní na poďakovanie a vianočných už vôbec (tie čo máme sú vačšinou nejake 5,6 sloha, a s tym je u nas zatial problem, ludia sa nezapoja, antifony celkom spievajú). Duchovny otec ma upozornil ze sa mýlim, a že ich v seminári učili, že keď sa môžu ešte spievať koledy je lepšie hrať koledy.

Chcem sa teda opýtať ako to je, keďze som v lit. hudbe amatér...

Vopred vďaka za odpoveď!
Návrat hore
Zobraziť informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu Zobraziť autorove WWW stránky
JozefTimulak
zaregistrovaný užívateľ
zaregistrovaný užívateľ


Zaregistrovaný od: 28. 01. 2007
Príspevky: 810
Bydlisko: Čaňa

PríspevokZaslal: 05 01, 2014, 13:16    Predmet: Re: Gratiarum - Vianoce Odpovedať s citátom

Liturgický spevník I., str. 26 napísal:
Po rozdaní prijímania sa kňaz a veriaci podľa okolností chvíľu ticho modlia vnútornú modlitbu chvály a vzdávania vďaky. Ak sa uzná za dobré, môže zhromaždenie alebo zbor spievať nejaký hymnus, žalm alebo iný chválospev.

Koledy nie sú ani hymnom ani žalmom ani chválospevom, väčšinou text popisuje nejakú udalosť. Istotne je možné nájsť aj medzi koledami vhodné texty, na to ale nemáme číselníky, aby sme ľudu naznačili, ktorá sloha sa bude spievať.
_________________
Jozef Timuľák
Návrat hore
Zobraziť informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu Zobraziť autorove WWW stránky ICQ
AndrejSimonek
zaregistrovaný užívateľ
zaregistrovaný užívateľ


Zaregistrovaný od: 09. 12. 2013
Príspevky: 12
Bydlisko: Vráble

PríspevokZaslal: 05 01, 2014, 18:07    Predmet: Odpovedať s citátom

ja hrávam na gr 54 4, verš ..chváľme Boha večného
Návrat hore
Zobraziť informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu Zobraziť autorove WWW stránky
MarioTantos
zaregistrovaný užívateľ
zaregistrovaný užívateľ


Zaregistrovaný od: 09. 05. 2008
Príspevky: 206
Bydlisko: Svätoplukovo

PríspevokZaslal: 05 01, 2014, 21:10    Predmet: Odpovedať s citátom

Vianoce-podľa nového DPK
40/2
54/4
52/6
106/4
110/5

U nás máme nový číselník, dá sa zobraziť číslo piesne aj strofy, takže je to ok.
Návrat hore
Zobraziť informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu
FrantišekBeer
zaregistrovaný užívateľ
zaregistrovaný užívateľ


Zaregistrovaný od: 03. 02. 2013
Príspevky: 126
Bydlisko: Košice/Lübeck

PríspevokZaslal: 08 01, 2014, 18:45    Predmet: Odpovedať s citátom

Piesne pri liturgii sa nevyberú podľa toho, ako dlho ich ešte možno spievať. Vyberajú sa podľa textovej vhodnosti a iných faktorov (dramaturgia, forma, výstavba).

Naša liturgická tvorba je veľmi pestrá a je škoda, že sa tak málo využíva jej potenciál.
Pieseň z JKS na úvod, offertórium, prijímanie, gratiarum aj na záver časom unaví. Je to, akoby ste si dali päť chodov v reštaurácii. Raz za mesiac je to v poriadku, ale každý druhý deň?
Citácia z Liturgického spevníka I, str. 27:
4. "... c) Nehromadiť hudobné formy za sebou (napr. spev na prijímanie - spoločná pieseň, ďakovný chválospev po prijímaní - znovu spoločná pieseň, zakončenie omše - zasa spoločná pieseň.)"
Preto považujem vyššieuvedené tvrdenie kňaza (že sa majú spievať len koledy a tak dlho ako je možné) za nesprávne.

Pre mňa osobne má aj výber hudby svoju výstavbu. Považujem za nevhodné hrať vždy len známe piesne a nápevy, ale rovnako je nesprávne "utlačiť" zhromaždenie príliš veľkým návalom nových spevov. Treba hľadať zlatý stred tak, aby sa zhromaždenie aj v oblasti hudobnej stránky posúvalo vpred. Organistu považujem aj za akéhosi "učiteľa hudby" pre ľud.

Čo sa týka textov, sám viem, že je veľký problém potlačiť sentimentálne tradície, ktoré sú najtvrdšie zakorenené práve vo Vianočnom období.
Podivné zvyky robiť z prijímania hitparádu kolied - poznám kostoly, kde ich za sebou zaspievajú aj osem; z každej jednu, dve strofy, bez akejkoľvek logickej náväznosti a zamyslenia sa nad textom.
Koľkí z nás budú v nedeľu Krstu Krista Pána svedkom toho, že na pripomenutie krstu 30 ročného Ježiša bude znieť kostolom "sladký Ježiško spí, sní" a podobne.

Nie je jednoduché dosiahnuť stav, aby veriaci poznali a spievali piesne textovo vhodnejšie, bez toho, aby ich to znechutilo, či spôsobilo veľa zlosti. Treba sa však snažiť liturgiu čo najviac zlepšovať a priblížiť sa aj textovým ideálom.
Návrat hore
Zobraziť informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu Odoslať E-mail Zobraziť autorove WWW stránky
JozefTimulak
zaregistrovaný užívateľ
zaregistrovaný užívateľ


Zaregistrovaný od: 28. 01. 2007
Príspevky: 810
Bydlisko: Čaňa

PríspevokZaslal: 09 01, 2014, 10:08    Predmet: Odpovedať s citátom

Ferku, dobre si to napísal. Len dodám, že si to vyžaduje odvahu a vytrvalosť organistu.

Jednak budú mnohí ľudia hundrať, že si nezaspievali svoje obľúbené koledy a že bez toho ani nie sú vianoce (čo je samozrejme len ten sentiment a zlé návyky, plytkosť), ale neporozumenie môže byť aj zo strany kňaza, ktorý "pre pokoj v spoločenstve" tlačí na organistu, aby predsa len zahral obľúbené koledy.

Niekedy, keď organista začne zavádzať nové nápevy, je obviňovaný, že sa chce predvádzať. Ak organista začne rozumne argumentovať a citovať liturgické smernice, je už považovaný za spupného nafúkanca, dokonca až farizeja.

Asi najhoršie je prijímané, ak chce organista zaviesť nácviky pre ľud, zakúpenie znotovaných spevníkov do lavíc, nejakú osvetu pomocou farských časopisov atď., skrátka, keď tí, ktorí žijú v stereotype (ľud, rada, kňaz) by mali vyvinúť nejakú aktivitu. Veď prečo by mali čosi robiť, keď organista v susednej dedine nešpekuluje a hrá tichú noc na každej druhej omši?
_________________
Jozef Timuľák
Návrat hore
Zobraziť informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu Zobraziť autorove WWW stránky ICQ
EvaBaranovicova
zaregistrovaný užívateľ
zaregistrovaný užívateľ


Zaregistrovaný od: 06. 06. 2015
Príspevky: 33
Bydlisko: Bratislava

PríspevokZaslal: 10 06, 2015, 22:56    Predmet: Odpovedať s citátom

FrantišekBeer napísal:
Citácia z Liturgického spevníka I, str. 27:
4. "... c) Nehromadiť hudobné formy za sebou (napr. spev na prijímanie - spoločná pieseň, ďakovný chválospev po prijímaní - znovu spoločná pieseň, zakončenie omše - zasa spoločná pieseň.)"


To znamená, že je vhodné niekedy počas omše zaradiť "sólový spev"? Okrem piesní celého ľudu? Chápem to správne?

Teda napr. Vstup, ofertorium, prijímanie a záver spoločná pieseň z JKS, na gratiarum napr. žalm, nejaká kvalitná pieseň, alebo povedzme Taizé s tým, že sa ľud pravdepodobne nezapojí - je to tak v poriadku? A dokonca vhodnejšie, ako odspievať celú omšu na JKS piesňach?
Prípadne zaradiť niečo "sólové" počas obetovania, alebo na sv. prijímanie...

Vďaka za vaše odpovede!
_________________
Začiatočník - snažím sa doprevádzať hudbou sv. omše v domove seniorov.
Návrat hore
Zobraziť informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu Odoslať E-mail Zobraziť autorove WWW stránky
JozefTimulak
zaregistrovaný užívateľ
zaregistrovaný užívateľ


Zaregistrovaný od: 28. 01. 2007
Príspevky: 810
Bydlisko: Čaňa

PríspevokZaslal: 11 06, 2015, 14:35    Predmet: Odpovedať s citátom

Na začiatok, obetovanie, prijímanie môžete:
a. Hrať a spievať s ľudom (z JKS, novej tvorby)
b. Len hrať (inštrumentálna hudba vhodná resp. komponovaná na tento účel)
c. Byť ticho - volá sa to posvätné ticho.

Tieto možnosti sú rovnocenné. Spev JKS nie je lepší ako sólový spev z taize a to nie je lepšie ako organová hudba a tá nie je lepšia ako posvätné ticho. Všetky možnosti treba striedať. Čisto hypoteticky, na úvod môžete spievať antifónu, na obetovanie hrať inštrumentálnu hudbu, na prijímanie nechať posvätné ticho, na gratiarum, t.j. po prijímaní spievať z JKS. To, čo je po požehnaní už nepatrí do omše, i keď najčastejšie sa asi spieva mariánska pieseň. Nemusí sa, tiež môžete hrať alebo nechať ticho. Na druhej strane nie je dobré bortiť všetky tradície a zvyky.

Treba si aj zvážiť, prečo napr. spievam JKS alebo hrám Bachovu chorálovú predohru. Napríklad spev JKS na úvod môže zjednotiť ľud a naladiť ich. Inštrumentálna hudba cez obetovanie môže spôsobiť, že ľudia si lepšie uvedomia, čo sa to pripravuje, čo bude nasledovať. Ticho cez prijímanie im umožní hlbší osobný kontakt so Spasiteľom a nevyžaduje sa od nich otvorený spevnik cestou v rade na prijímanie. Mariánska pieseň na záver môže poslúžiť ako naplnenie pekného zvyku.
Istotne by to asi nemalo byť tak, že organista si nacvičil novú pieseň z taize, ktorá sa mu osobne veľmi páči, a tak ju tam niekde šupne, hoci sa nehodí.
_________________
Jozef Timuľák
Návrat hore
Zobraziť informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu Zobraziť autorove WWW stránky ICQ
EvaBaranovicova
zaregistrovaný užívateľ
zaregistrovaný užívateľ


Zaregistrovaný od: 06. 06. 2015
Príspevky: 33
Bydlisko: Bratislava

PríspevokZaslal: 11 06, 2015, 16:45    Predmet: Odpovedať s citátom

JozefTimulak napísal:
Na začiatok, obetovanie, prijímanie môžete:
a. Hrať a spievať s ľudom (z JKS, novej tvorby)
b. Len hrať (inštrumentálna hudba vhodná resp. komponovaná na tento účel)
c. Byť ticho - volá sa to posvätné ticho.

Tieto možnosti sú rovnocenné. Spev JKS nie je lepší ako sólový spev z taize a to nie je lepšie ako organová hudba a tá nie je lepšia ako posvätné ticho. Všetky možnosti treba striedať. Čisto hypoteticky, na úvod môžete spievať antifónu, na obetovanie hrať inštrumentálnu hudbu, na prijímanie nechať posvätné ticho, na gratiarum, t.j. po prijímaní spievať z JKS. To, čo je po požehnaní už nepatrí do omše, i keď najčastejšie sa asi spieva mariánska pieseň. Nemusí sa, tiež môžete hrať alebo nechať ticho. Na druhej strane nie je dobré bortiť všetky tradície a zvyky.

To som si kedysi tiež myslela, že sú všetky možnosti rovnocenné. Potom som počula názor, že len inštrumentálna hudba v omši nemá byť. Pieseň má byť modlitba - teda aj so slovami (myšlienkou). Ak nie spev VHODNEJ piesne, tak potom radšej ticho s tým, že kňaz prečíta antifónu.

Potom zase raz nastala situácia, keď som celú omšu odspievala novými (pre ľud - a kňaza - neznámymi) piesňami a kňaz mi vytkol, že "ľud nemohol spievať, keďže nepoznal slová", a že ak chcem zaradiť občas niečo neznáme, tak max jednu pieseň, aby sa to ľudia naučili a zbytok spievať to, s čím sa ku mne pridajú.

Ja som to vždy vnímala tak, že celá sv. omša by mala byť "zladená". Osobne by ma asi rušilo, keby sa "bez ladu a skladu" na omši striedali piesne z JKS s modernými a prípadne ešte Taizé, či chorálom... Mám rada, keď pôsobí celá omša jedným štýlom - a ten sa môže čas od času striedať. Ani mi nevadí keď sa neviem pridať so spevom - tak počúvam, alebo sa modlím v srdci podobne ako pri inštrumentálnej hre.

Ale tvoj "návrh" mi pripadá rozumný. Keď sa vyberú vhodné piesne (ktoré k sebe "ladia" a hlavne sa hodia k téme omše), tak by to mohlo fungovať. Vďaka.

JozefTimulak napísal:
Treba si aj zvážiť, prečo napr. spievam JKS alebo hrám Bachovu chorálovú predohru. Napríklad spev JKS na úvod môže zjednotiť ľud a naladiť ich. Inštrumentálna hudba cez obetovanie môže spôsobiť, že ľudia si lepšie uvedomia, čo sa to pripravuje, čo bude nasledovať. Ticho cez prijímanie im umožní hlbší osobný kontakt so Spasiteľom a nevyžaduje sa od nich otvorený spevnik cestou v rade na prijímanie. Mariánska pieseň na záver môže poslúžiť ako naplnenie pekného zvyku.
Istotne by to asi nemalo byť tak, že organista si nacvičil novú pieseň z taize, ktorá sa mu osobne veľmi páči, a tak ju tam niekde šupne, hoci sa nehodí.

Áno, to dáva zmysel. Vďaka za rady / tipy.

Želám radostný deň.
Eva - Letitia.
_________________
Začiatočník - snažím sa doprevádzať hudbou sv. omše v domove seniorov.
Návrat hore
Zobraziť informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu Odoslať E-mail Zobraziť autorove WWW stránky
Zobraziť príspevky z predchádzajúcich:   
odoslať novú tému   Odpovedať na tému    Obsah fóra organisti.sk » Prax - Čo hráme/spievame? Časy uvádzané v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1

 
Prejdi na:  
Nemôžete odosielať novú správu do tohto fóra
Nemôžete odpovedať na správu v tomto fóre
Nemôžete upravovať svoje príspevky v tomto fóre
Nemôžete mazať svoje príspevky v tomto fóre
Nemôžete hlasovať v tomto fóre

Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
iCGstation v1.0 Template By Ray © 2003, 2004 iOptional -- Ported for PHP-Nuke by nukemods.com
organisti.sk
administrátori: Martin Bako - organy/organológia, Martin Puhovich - Spoločnosť priateľov organov, Rastislav Podpera - teória liturgickej hudby, Marek Klein, Matej Kubeš - technická správa serveru © 2005-2013.

Ad maiorem Dei gloriam!
Odber článkov: rss-091.xml, rss-092.xml, rss-20.xml or atom.xml
Powered by Copyright © UNITED-NUKE CMS. All Rights Reserved.
Čas potrebný k spracovaniu stránky 0.17 sekúnd