Zaregistrovaný od: 22. 09. 2006 Príspevky: 524 Bydlisko: Košice
Zaslal: 24 02, 2007, 22:38 Predmet:
exitus napísal:
Tak mi porad nejaku lepsiu registraciu charakterizujucu toto obdobie
Registráciu ti poradiť neviem, nie som organista, len som sa chcel vyjadriť k tej pochmúrnosti...
Nenechajte sa vyrušovať a pokračujte v debate o registrácii...
Inak ako pozeram, tak sa tu dohadujeme o nicom. Kazdy organ ma jedinecny zvuk a je umiestneny v jedinecnom priestore a preto znie inak. Na jednom moze byt Gamba ticha a jemna a na inom "kvakajuca". Myslim, ze kazdy organista by mal svoj nastroj poznat a vediet odhadnut, co sa hodi a co nie.
Inak ako pozeram, tak sa tu dohadujeme o nicom. Kazdy organ ma jedinecny zvuk a je umiestneny v jedinecnom priestore a preto znie inak. Na jednom moze byt Gamba ticha a jemna a na inom "kvakajuca". Myslim, ze kazdy organista by mal svoj nastroj poznat a vediet odhadnut, co sa hodi a co nie.
svätá pravda niekedy je to s registraciou muka. hlavne na dedinach na malych organoch (u nas nevynimajuc)... keby videli niektore registracie ti, co sa v tom vyznaju, tak by ich asi svihlo. no nie je na vyber, aj mna to trapi, ale novy register stoji vela a asi by sa uz nevosiel a teraz v poste - Oktava 4´ "krici", registrovat Principal 8´+ Nocny roh 2´ (ktory je tichsi) nie je najlepsie riesenie a tak ostava len alikvotny register Kvinta 2 2/3´ (nema taky rusivy zvuk) a Akuta 1´ 3x (ktora v poste nema co robit). tak si vyberte. naozaj treba registraciu prisposobit priestoru a danym moznostiam.
PS: samotny principal je dost slaby a nevhodny (spodne tony: C-H obsahuju pistaly z dreva, lebo kovove by sa do daneho priestoru nevosli). a je tam este Bourdon 8´ na solovy spev.
a teraz v poste - Oktava 4´ "krici", registrovat Principal 8´+ Nocny roh 2´ (ktory je tichsi) nie je najlepsie riesenie a tak ostava len alikvotny register Kvinta 2 2/3´ (nema taky rusivy zvuk) a Akuta 1´ 3x (ktora v poste nema co robit). tak si vyberte. naozaj treba registraciu prisposobit priestoru a danym moznostiam.
Podľa mňa v takomto prípade jednoznačne Principál 8 a Roh nočný 2.
Alebo zapnúť Oktávu 4 a Roh nočný 2 a hrať všetko o oktávu nižšie
Ale k tomu Rohu nocnemu 2´ treba aj nejaku 4´´.
no o oktávu nizsie... a klavesy si donesiem z domu inac ta oktava je mierny podvod - som zabudol napisat - lebo zneju v nej pistaly z principalu + nejake pridane navyse, aby to teda bola oktava
Inac ta oktava je mierny podvod - som zabudol napisat - lebo zneju v nej pistaly z principalu + nejake pridane navyse, aby to teda bola oktava
Áno, ten "podvod" presnejšie extenzia, je veľmi častým javom na Riegerových organoch. Takéto riešenie umožnilo zlacniť stavbu nástroja a ušetriť miesto v skrini. Veľká časť týchto organov má extenzie Principál - Oktáva, Salicionál - Dolce, Bourdon 16 - Kryt 8, Flauta 8´ - Flauta 4´, Violon 16 - Cello 8´, ba dokonca Subbas 16´ - Oktávbas 8´. Ten oktávbas sa mi trochu nepáči, keďže ide o kryté drevené píšťaly. Originál oktávbas zvykne byť principál a nie kryt. Okrem výhod takéhoto riešenia sú zjavné nevýhody: Hrá menší počet píšťal (menej znejúcich registrov), intonácia musí byť nemenná v celom rozsahu, hlasy sa líšia len výškou, nie je možné farebne ani dynamicky odlíšiť jednotlivé registre,... Dnes sa už takéto nástroje viac-menej nestavajú, opäť sa dáva prednosť vybudovaniu celého registra. Zvlášť v manuáloch sú extenzie veľmi bolestivé, v pedáli zvyčajne hráme jednohlasne (výnimočne v oktávach, resp. iných intervaloch), preto najpriateľnejšie sú extenzie a transmisie pedálových registrov. Napriek tomu, že Váš nástroj má extenziu, nie je to UNIT organ, ktorý sa rozhodne nedá považovať za plnohodnotný nástroj.
Inac ta oktava je mierny podvod - som zabudol napisat - lebo zneju v nej pistaly z principalu + nejake pridane navyse, aby to teda bola oktava
Áno, ten "podvod" presnejšie extenzia, je veľmi častým javom na Riegerových organoch. Takéto riešenie umožnilo zlacniť stavbu nástroja a ušetriť miesto v skrini. Veľká časť týchto organov má extenzie Principál - Oktáva, Salicionál - Dolce, Bourdon 16 - Kryt 8, Flauta 8´ - Flauta 4´, Violon 16 - Cello 8´, ba dokonca Subbas 16´ - Oktávbas 8´. Ten oktávbas sa mi trochu nepáči, keďže ide o kryté drevené píšťaly. Originál oktávbas zvykne byť principál a nie kryt. Okrem výhod takéhoto riešenia sú zjavné nevýhody: Hrá menší počet píšťal (menej znejúcich registrov), intonácia musí byť nemenná v celom rozsahu, hlasy sa líšia len výškou, nie je možné farebne ani dynamicky odlíšiť jednotlivé registre,... Dnes sa už takéto nástroje viac-menej nestavajú, opäť sa dáva prednosť vybudovaniu celého registra. Zvlášť v manuáloch sú extenzie veľmi bolestivé, v pedáli zvyčajne hráme jednohlasne (výnimočne v oktávach, resp. iných intervaloch), preto najpriateľnejšie sú extenzie a transmisie pedálových registrov. Napriek tomu, že Váš nástroj má extenziu, nie je to UNIT organ, ktorý sa rozhodne nedá považovať za plnohodnotný nástroj.
Vazeni!!!!!!! Rozoberame registraciu, nie nauku o organe....
Vazeni!!!!!!! Rozoberame registraciu, nie nauku o organe....
Áno, ale registrácia úzko súvisí s náukou o organe. Mimochodom, už niekoľko dní sa tu nič prevratné o registrácii nenapísalo... Navyše, ak chcem reagovať na príspevok, hoci v "nesprávnej" téme, predsa nebudem zakladať novú, nie?
Inak ako pozeram, tak sa tu dohadujeme o nicom. Kazdy organ ma jedinecny zvuk a je umiestneny v jedinecnom priestore a preto znie inak. Na jednom moze byt Gamba ticha a jemna a na inom "kvakajuca". Myslim, ze kazdy organista by mal svoj nastroj poznat a vediet odhadnut, co sa hodi a co nie.
svätá pravda niekedy je to s registraciou muka. hlavne na dedinach na malych organoch (u nas nevynimajuc)... keby videli niektore registracie ti, co sa v tom vyznaju, tak by ich asi svihlo. no nie je na vyber, aj mna to trapi, ale novy register stoji vela a asi by sa uz nevosiel a teraz v poste - Oktava 4´ "krici", registrovat Principal 8´+ Nocny roh 2´ (ktory je tichsi) nie je najlepsie riesenie a tak ostava len alikvotny register Kvinta 2 2/3´ (nema taky rusivy zvuk) a Akuta 1´ 3x (ktora v poste nema co robit). tak si vyberte. naozaj treba registraciu prisposobit priestoru a danym moznostiam.
PS: samotny principal je dost slaby a nevhodny (spodne tony: C-H obsahuju pistaly z dreva, lebo kovove by sa do daneho priestoru nevosli). a je tam este Bourdon 8´ na solovy spev.
chcel som poznamenať, že cena registra a pohybuje v priemere od 250 do 300 tisíc Sk
Zaregistrovaný od: 03. 05. 2007 Príspevky: 1 Bydlisko: Martin nad Žitavou
Zaslal: 10 05, 2007, 14:45 Predmet:
Filip Kiripovský napísal:
HuGo napísal:
Beho napísal:
Inak ako pozeram, tak sa tu dohadujeme o nicom. Kazdy organ ma jedinecny zvuk a je umiestneny v jedinecnom priestore a preto znie inak. Na jednom moze byt Gamba ticha a jemna a na inom "kvakajuca". Myslim, ze kazdy organista by mal svoj nastroj poznat a vediet odhadnut, co sa hodi a co nie.
svätá pravda niekedy je to s registraciou muka. hlavne na dedinach na malych organoch (u nas nevynimajuc)... keby videli niektore registracie ti, co sa v tom vyznaju, tak by ich asi svihlo. no nie je na vyber, aj mna to trapi, ale novy register stoji vela a asi by sa uz nevosiel a teraz v poste - Oktava 4´ "krici", registrovat Principal 8´+ Nocny roh 2´ (ktory je tichsi) nie je najlepsie riesenie a tak ostava len alikvotny register Kvinta 2 2/3´ (nema taky rusivy zvuk) a Akuta 1´ 3x (ktora v poste nema co robit). tak si vyberte. naozaj treba registraciu prisposobit priestoru a danym moznostiam.
PS: samotny principal je dost slaby a nevhodny (spodne tony: C-H obsahuju pistaly z dreva, lebo kovove by sa do daneho priestoru nevosli). a je tam este Bourdon 8´ na solovy spev.
chcel som poznamenať, že cena registra a pohybuje v priemere od 250 do 300 tisíc Sk
Sranduješ ??? nás vyšla Mixtúra 1´ 3x 55 tisíc Sk. Jednak sme vzdušnicu robili u stolára (kuželkovú) a ostatné sme spravili sami(elektr. traktúra) akurát sme museli kúpiť magnety, ktoré si teraz už aj sami navíjame. stačí mať len skúsenosti a nič nedokafreš . ale samozrejme cena závisí od typu registra.
Poznámka: ja mám 14 a sused s ktorým som to robil má 20.
Bez urážky, ale ak stolár, ktorý nemá organárske skúsenosti vyrábal vzdušnicu, tak to nebude mat dlhú trvácnosť. Je dobré, že sa na Slovensku o organárstvo zaujímajú mladí ľudia, ale nie je všetko také jednoduché ako sa zdá.
suhlasim s nazorom frantiska beeera.... stolar niekedy ani nema paru velkosti vzdusnice.... kazdy register potrebuje inu velkost...
Nemôžete odosielať novú správu do tohto fóra Nemôžete odpovedať na správu v tomto fóre Nemôžete upravovať svoje príspevky v tomto fóre Nemôžete mazať svoje príspevky v tomto fóre Nemôžete hlasovať v tomto fóre