Zaslal: 18 01, 2010, 11:07 Predmet: Tridentská omša - Most pri Bratislave
Dobrý deň,
V Moste pri Bratislave bývajú (zväčša pravidelné s občasnými prestávkami) každú sobotu o 16:00 h Tridentské omše. Momentálne sa omše slúžia ako recitované (missa recitata). Ak by bol nejaký záujemca, mohohl by túto omšu sprevádzať organom.
Ďakujem, nemám záujem. Pokoncilová liturgia je oveľa krajšia a bohatšia...samozrejme, keď sa vie, ako sa má sláviť... Starí kňazi, ktorí si pamätajú tridentskú liturgiu a správne pochopili reformu Druhého vatikánskeho koncilu, mi povedali, že by sa už NIKDY nevrátili k tridentskej... To o niečom svedčí. Pápež Benedikt XVI. urobil tento krok iba kvôli časti kardinálov z Francúzska, ktorí sa postavili proti 2. vat. koncilu a viem, že keď im z Vatikánu posielali Motu proprio Benedikta XVI., ktorým povolil pápež aj tridentský "obrad", tak sa im obálka vrátila do Vatikánu neotvorená... A takisto viem, že pápež sa sám vyjadril, že nikdy nebude slúžiť tridentskú omšu.Povedal to medzi štyrmi očami osobe, s ktorou som sa vo Vatikáne rozprával o spomínanom Motu proprio Benedikta XVI. Takže si urobte obraz... _________________ Mgr. Vladimír Kopec, organista, pedagóg.
Poznám sa s kaplánom, ktorý sa ako bohoslovec dostal do USA, tuším k benediktínom. Taktiež miništroval pri tridentských omšiach. Kňaz, ktorý tieto omše slúžil, vtedy povedal "Toto je ozajstná omša". Stalo sa tak ešte pred oficiálnym povolením tejto omše sv. Otcom. Taktiež sa poznám s bohoslovcami a mladými kňazmi, ktorí by tieto omše chceli slúžiť. A napr. sv. Páter Pio inú omšu ani neslúžil. Mimochodom - tridentský obrad v podstate ani nebol zakázaný, pretože tým by zpochybnili platnosť všetkých omší, ktoré boli dovtedy odslúžené. Ak mám dobré informácie, tridentskú omšu môžu slúžiť len kňazi, ktorí majú povolenie od biskupa. Je to preto, že každá omša je vážna vec a nie je to futbalový zápas, a nemôžeme si dovoliť povedať, že dnes to nevyšlo. Tridentská liturgia má tiež svoju krásu, svoju symboliku, dokonca aj to, že kňaz stojí chrbtom k ľudu, je symbolom toho, že kňaz stojí ako vodca ľudu pred Bohom. Koncil bol samozrejme potrebný, ale najväčšia chyba bola tá, že latinčina sa prakticky odsunula na okraj a to dokonca aj z Misála. Osobne by som bol šťastný, keby sa takéto omše občasne slúžili aj tu na východe. Je to taktiež bohatstvo našej liturgie a odsúvať ich na okraj je rovnaká chyba, ako zlikvidovať gregorián len preto, že dnešné spevy sú bližšie dnešným hudobným trendom. _________________ František Marcin
Poznám sa s kaplánom, ktorý sa ako bohoslovec dostal do USA, tuším k benediktínom. Taktiež miništroval pri tridentských omšiach. Kňaz, ktorý tieto omše slúžil, vtedy povedal "Toto je ozajstná omša". Stalo sa tak ešte pred oficiálnym povolením tejto omše sv. Otcom. Taktiež sa poznám s bohoslovcami a mladými kňazmi, ktorí by tieto omše chceli slúžiť. A napr. sv. Páter Pio inú omšu ani neslúžil. Mimochodom - tridentský obrad v podstate ani nebol zakázaný, pretože tým by zpochybnili platnosť všetkých omší, ktoré boli dovtedy odslúžené. Ak mám dobré informácie, tridentskú omšu môžu slúžiť len kňazi, ktorí majú povolenie od biskupa. Je to preto, že každá omša je vážna vec a nie je to futbalový zápas, a nemôžeme si dovoliť povedať, že dnes to nevyšlo. Tridentská liturgia má tiež svoju krásu, svoju symboliku, dokonca aj to, že kňaz stojí chrbtom k ľudu, je symbolom toho, že kňaz stojí ako vodca ľudu pred Bohom. Koncil bol samozrejme potrebný, ale najväčšia chyba bola tá, že latinčina sa prakticky odsunula na okraj a to dokonca aj z Misála. Osobne by som bol šťastný, keby sa takéto omše občasne slúžili aj tu na východe. Je to taktiež bohatstvo našej liturgie a odsúvať ich na okraj je rovnaká chyba, ako zlikvidovať gregorián len preto, že dnešné spevy sú bližšie dnešným hudobným trendom.
už pápež povolil každému kňazi slúžiť takúto omšu bez povolenia...
...s tým pátrom Piom máš pravdu
Zaregistrovaný od: 19. 08. 2008 Príspevky: 13 Bydlisko: zapadne Slovensko
Zaslal: 19 01, 2010, 20:46 Predmet:
Vladimír Kopec napísal:
Ďakujem, nemám záujem. Pokoncilová liturgia je oveľa krajšia a bohatšia...samozrejme, keď sa vie, ako sa má sláviť... Starí kňazi, ktorí si pamätajú tridentskú liturgiu a správne pochopili reformu Druhého vatikánskeho koncilu, mi povedali, že by sa už NIKDY nevrátili k tridentskej... To o niečom svedčí. Pápež Benedikt XVI. urobil tento krok iba kvôli časti kardinálov z Francúzska, ktorí sa postavili proti 2. vat. koncilu a viem, že keď im z Vatikánu posielali Motu proprio Benedikta XVI., ktorým povolil pápež aj tridentský "obrad", tak sa im obálka vrátila do Vatikánu neotvorená... A takisto viem, že pápež sa sám vyjadril, že nikdy nebude slúžiť tridentskú omšu.Povedal to medzi štyrmi očami osobe, s ktorou som sa vo Vatikáne rozprával o spomínanom Motu proprio Benedikta XVI. Takže si urobte obraz...
Ja mam uplne opacny posto.Ak citate a pochopite motu proprio Summorum Pontificum,tak je jasne,ze sv.Otcovi ide o liturgicku reformu pokoncilovej liturgie,lebo ta reforma sa nevydarila. Preco sa mnohi biskupi,kardinali ci knazi tak velmi boja tohto obradu,ze hladaju a vymyslaju prostriedky ako zabranit k jeho uplatnovaniu v praxi? Ved sam Sv.Otec si to zelal.Ako kardinal viackrat sluzil pontifikalnu omsu a pomahal zriadit Bratstvo sv.Petra.Ak ste si vsimili,zmeny pri jeho omsiach od MP z roku 2007 (napr. vzhlad papezskeho oltaru,sv.prijimanie na klakatku a do ust,papezsky tron,liturg.rucha..),tak viete,ze to s reformou mysli vazne.
Ano,aj mne povedali niekolki knazi na Slovensku i v zahranici,ze "Toto je ozajstná omša".Lebo tento obrad ide do hlbky,do podstaty toho co je katolicka viera.Reforma bola potrebna,ale mierna.Na Slovensku este asi dlho potrva,pokial to ludom dojde o co papezovi ide.
Zaregistrovaný od: 19. 08. 2008 Príspevky: 13 Bydlisko: zapadne Slovensko
Zaslal: 20 01, 2010, 19:45 Predmet:
Vladimír Kopec napísal:
"Toto je ozajstná omša"[/i].
Tak potom neviem, načo chodíme od 2. vatikánskeho koncilu do kostola...[/quote]
Dobra otazka...Vo vacsine rimskokatolickych kostolov sa od adventu 1969 sluzi tzv.riadna forma rimskej liturgie,teda omsa Novus Ordo.Je to samozrejme platne a legitimne vyjadrenie lex orandi.Ak si precitate diela dnesneho papeza Benedikta XVI.,tak pochopite,ze ze liturgia po Koncile by mala vyzerat inak.
Netvrdim,ze pred 2VK bolo vsetko v poriadku,ale to,co sa odohralo odvtedy ma sice aj pozitivne aspekty,ale odpadnutie mnohych od viery svedci tiez o niecom (a nielen v suvislosti s liturgiou). A v nasom priestore po roku 1989 mali mnohi chut opakovat to,coho dosledky si uz na Zapade mnohi uvedomili.
Zaregistrovaný od: 02. 01. 2009 Príspevky: 390 Bydlisko: Považská Bystrica
Zaslal: 20 01, 2010, 21:19 Predmet:
TLM napísal:
...tak pochopite,ze ze liturgia po Koncile by mala vyzerat inak...
mohol by som poprosit o popisanie tych odlisnosti proti tomu ako to vyzerat malo?
TLM napísal:
Inac,boli ste uz niekedy na tzv.tridentskej omsi?
ja veru este nie, ale rad by som sa zucastnil... _________________ Martin Pivka, organista v Považskej Bystrici
----------
Čo pokladali za posvätné generácie pred nami, ostáva posvätné a významné aj pre nás a toto nemožno len tak z ničoho nič navždy zabudnúť alebo sa stať škodlivým...
Zaregistrovaný od: 19. 08. 2008 Príspevky: 13 Bydlisko: zapadne Slovensko
Zaslal: 20 01, 2010, 22:51 Predmet:
[/quote]
mohol by som poprosit o popisanie tych odlisnosti proti tomu ako to vyzerat malo?
[quote="TLM"]
Spomeniem len niektore veci od P.Milana Glasera SJ z ceskej stranky Radia Vaticana.Nenasiel som narychlo vhodny clanok kde by to bolo zhrnute komplexne.
Existuje totiž nemálo koncilních textů, jimž i hlasití stoupenci koncilu naslouchají velmi neradi. Jen jako příklad lze uvést z konstituce o liturgii: „užívání latinského jazyka ať je zachováno“ (SC, 36) a „národnímu jazyku se může poskytnout přiměřený prostor zvláště ve čteních a přímluvách.. je však třeba dbát na to, aby věřící dovedli spolu recitovat nebo zpívat také latinsky části mešního řádu, které jim přísluší“ (SC, 54). Laciné předhazování věrnosti vůči koncilu a následné liturgické reformě se může rychle obrátit právě proti těm, kteří se domnívají, že jsou v tomto ohledu bez poskvrny. Velmi snadno lze upadnout do toho, že se voda káže a víno se pije.Nejhmatatelnějším důkazem toho je slavení eucharistie tzv. „čelem k lidu“. Kard. Ratzinger k tomu už v roce 1981 v knize Slavnost víry (Das Fest des Glaubens, Johannes Verlag Einsiedeln, 1981) podotýká: „postoj slavení mše tzv. »čelem k lidu« koncil vůbec nezmiňuje a dokonce jej neukládá ani reformovaný pokoncilní misál z roku 1970, ale ujal se spontánně a rychle i přesto (nebo snad právě proto?).“ V jiné knize nazvané Duch liturgie vydané roku 2000 (česky vyd. Barrister & Principal, Brno 2006) pak uplynulý vývoj shrnuje: „Celebrování čelem k lidu se dnes jeví skoro jako vlastní plod liturgické obnovy uskutečněné 2.vatikánským koncilem.“ To je nejenom nepravda, ale „došlo tím - pokračuje kard. Ratzinger – k určité klerikalizaci, a to způsobem, který neexistoval nikdy předtím. http://www.radiovaticana.cz/clanek.php4?id=10836
Ja som chodil pravidelne na sv. omše v starom obrade, aj teraz by som chodil, keby bolo kde.
Na svätú omšu v originálnom starom Rímskom ríte si nedovolím kritizovať, alebo aj pol zlé slovo na ňu povedať.
Skúmajte ten obrad do hlbky, prídete na to, čo sme stratili od roka 1970.
Každopádne, treba vidiet liturgiu Cirvki v jeho celistvosti, od Krista až po súčasnosť, a nechápať DVK ako zlomový bod, je to hermeneutika kontinuity,
čo veľmi zdôrazňuje aj Sv. otec Benedikt XVI, aj Guido Marini, jeho ceremonár.
Kto opovrhne starým rítom, opovrhne tým Cirkvou, pápežom Benediktom, kardálom Lovera, ktorý vedie teraz Kongregáciu pre posv. obradov,
a ľudí, ktorí žijú týmto obradom.
Pred pastračným ročníkom nepoznal som velmi starý rítus, teraz ho už poznám viac, treba skúmať to, a ne zavrhovať.
Toto je nedocenený poklad Cirkvi, 1300 ročný. Kto toto vyhodí von oknom, vyhadzuje celú minulosť.
čo tu vyššie povedal TLM s tým plno súhlasím, a modlím sa za to, aby aspoň niektorým kňazom a veriacim došlo, čo to je, starý rítus, a že čo to je, pravá liturgia Cirkvi.
Dokumenty a učenie DVK naplno uznávam, ale dodávam, že odvtedy bolo vydaných mnoho dokumentov, a ja idem s dobou dopredu.
A DVK treba dobre chápať, nie liberalisticky.
Liberálnu liturgiu neuznávam. žiadne tance a občianske pozdravy, a menenie omšových textov, atď.............................................
Sv. Otec Benedikt XVI. este neslúži staré omše, nemôže hned začať slúžiť,
lebo čo by povedali jeho spolupracovníci vo Vatikáne, ktorí sú proti starému obradu? Musí vyčkať, nemôže hned všetko.
Treba čítať stránky v anglickom a nemeckom jazyku, a kto vie, tak aj v iných jazykoch.
Svet nie je iba 4x4m2, čo vidíme a počujeme okolo seba.
Nech žije svätý Otec!!!
Veľmi si cením vyjadrenie budúceho kňaza. Kiež by takých bolo čím viac. Nech Ťa žehná Pán a verím tomu, že v nasledujúcich rokoch dôjde k pochopeniu tohto nedoceneného pokladu Cirkvi. Ťažko však môžeme očakávať, že sa tak stane okamžite, keďže väčšina najmä mladších kňazov nie je nadšená slúžiť latinsky ani "novú" omšu. _________________ František Marcin
Časy uvádzané v GMT + 1 hodina Choď na stránku 1, 2Ďalší
Strana 1 z 2
Nemôžete odosielať novú správu do tohto fóra Nemôžete odpovedať na správu v tomto fóre Nemôžete upravovať svoje príspevky v tomto fóre Nemôžete mazať svoje príspevky v tomto fóre Nemôžete hlasovať v tomto fóre