Vyjadril som sa snád drzo?????????????
Nehovorím,že som neomylný len hovorím,že ma to zaskočilo,že ten organ má dva hoboje a nemá Cromorne to je všetko-myslím že tu sa majú vyjadrovať osobné názory nie náhodou?????????
To je asi všetko-proti tomu organu nič nemám-božechrán-ved by ste ma rozniesli v zuboch ja sa len pýtam na vážnu vec dokonca dve vážne veci a vy hned reagujete ako hladný lev.....
Ja nie som hlavny organar Kosickej arcidiecezy,
ale register Cromorne je v mnohých organoch na svete, aj v kostolných.
Nepoznám koncepciu v Bratislave, že prečo nedali na jeden zo strojov Cromorne 8, také výhovorky, že je to kostolný organ neobstoja.
Ked sa jedná o veľký počet registrov, treba, aby bola čo najbohatšia dispozícia, ktorá v prípade Dómskeho organu aj je.
Ja som mohol počuť origálne Cromorny vo Francúzsku,
tak intonovaný register na Slovensku nie je, podla mojich vedomostí nikde.
Prospekt: na prvý pohlad "zaujímavý", ale časom možno dá sa na to zvyknúť,
hlavne aj mne ide o vynijakúci zvuk organa, viem, že s tým problém nebude,
ja som za konzervatívnejšie riešené organové prospekty,
ale niektorí hovoria, že ked dávame umelecké dielo do nejakého interiéru,
treba to urobiť v aktuálnom stýle, kedy to inštalujeme. 2010.
Po ďalšie, ako to písali, že architekti povedali, že oni si myslia tak, a nie inak, aj pamiatkári.
Viem, ako to bolo, ked stavali v Budapešti v Paláci umení, architekt povedal: Organ bude tak vyzerať, a hotovo.
A organári horko-ťažko s ním dohodli. škoda, že je to tak.
Prajem Bratislavskej Arcidiecéze, nech ich Pán žehná
a nech ten nový organ slúži na mnohé roky,
na väčšiu slávu Božiu, a pre dobro Cirkvi.
Prajem aj celému Slovensku, aby prišlo ešte väčšie prebudenie v oblasti stavania organov.
Dispozícia do Filharmónie: dobrá, klasický symf. organ, podobný, aký je v Bp, v Paláci Umení.
Zaregistrovaný od: 23. 08. 2006 Príspevky: 216 Bydlisko: Bratislava
Zaslal: 10 02, 2010, 17:29 Predmet:
Kolegovia. Už ma absolútne prechádza chuť čokoľvek písať na toto fórum. Asi bude najlepšie myslieť si svoje.
Takže môj posledný pokus niečo tu vysvetlovať.
Zrejme poniektorý poznajú tieto "druhy" organov.
Kostolný
Francúzsky symfonický
Nemecký barokový.
1 typ vôbec neexistuje, ak odmyslíme sériovo vyrábané organy Rieger na začiatku 20teho storočia - jednalo sa o ekonomickú záležitosť.
Francúzsky - tu máme nielen symfonický, ale aj barokový typ. O nemecku ani nehovorím, barokový juhonemecký, bar. severonemecký, romantický, neobarokový, atď. Nezabúdajme tiež na špecifické staré španielske, talianske a anglické organy.. Mnohé nové projekty ktoré vznikli len nedávno tiež majú charakter reprezentatívneho nástroja, vzoru staviteľstva organov na konci 20. storočia a preto ich už dnes! možno považovať za pamiatku hodnú ochrany.
Neviem čo ste o dómskom organe čítali, ale asi nič, pretože takmer v každom článku o ňom sa dočítate: s prihliadnutím na interpretáciu skladieb J. S. Bacha, a francúzskej hudby 19, 20 a 21. stor.
Koncepcia je preto taká:
I. HW univerzál,
II. OW stredonemecký stroj.
III. Francúzsky klasický Récit /Cavaillé - Coll/
Medzi stredonemecký Oboe, a fr. Basson - Hautbois je preveľký rozdiel. A kedže OW je primárne "Bachovský" /zlé pomenovanie, ale pre ilustráciu poslúži/ je Register Oboe 8´ nevyhnutným.
Keď sme pri tom Cromorne. V Notre - Dame je Cromorne až z 20 storočia, nieje ani na organ st. Trinite /messiaen/ a ani v organe st. Clotilde /Franck/. Uprednostňoval sa Clarinette.
Septima je akiste zaujímavý register, ale na organe st. Trinité by ste ho hľadali tiež zbytočne. /áno pán Valášek septima tam NIEJE/. Septima je taký "malý luxus" ktorý tu proste nebude. Veď organov je dosť, a ešte sa mnohé postavia. Nech sa páči treba sa pozrieť tam kde je.. Nemôže byť všetko všade, a ani podľa našich - nie vždy reálnych a racionálnych - prianí.
S pozdravom Skromnosti zdar, váš
Martin Bako
S veľkou pokorou sa pred Vami až po zem čiernu sklánam....Prepáčte všetci,že som sa opýtal na túto strhujúcu-evidentne -otázku dakujem prívetivým za vysvetlenie.....ZBOHOM a umeleckej práci vám všetkým veľa zdaru....
Oddaný organista-Pavol Valášek
Nepobite sa, ešte vlka nechytili, už na jeho kožu pili. V januári som bol zasa pozrieť v Kolíne a potom zase v Miláne v dómoch a tieto naše prízemné problémy vidím trošku ináč. Súhlasím s kolegom zo začiatku fóra, že sa chcel iba niečo opýtať, aj keď trošku ostrejším spôsobom, stačilo mu iba slušne odpovedať, a bolo by po probléme. Si osobne myslím, že niekto musel tú stavbu odklepnúť a že to boli kompetentní ľudia, tak načo sa vzrušovať, aj tak sa to už nedá zmeniť, a nová mašina nech prinesie veľa radosti celému národu.
Takto isto som to myslel aj ja ,len som sa chcel kompetentných opýtať a poprosiť o vysvetlenie tejto otázky fakt na mieste....Urobili hned zo mna chudáka a nevzdelanca....ale ja som si už zvykol....
Zaregistrovaný od: 08. 09. 2007 Príspevky: 80 Bydlisko: Bratislava
Zaslal: 10 02, 2010, 21:15 Predmet:
mbako napísal:
Nemôže byť všetko všade, a ani podľa našich - nie vždy reálnych a racionálnych - prianí.
S pozdravom Skromnosti zdar, váš
Martin Bako
Chvala bohu že nie je všetko a všade to potom by nebolo zaujímavé počúvať rovnakú skladbu na rôznych organoch lebo by furt znela rovnako ako z elektrického organu od rovnakého výrobcu.
ešte k videu Rieger-Orgel im Dom Regensburg :
Hauptwerk I C - c4
Principal 16'
Bourdon 16'
Principal 8'
Bourdon 8'
Doppelflöte 8'
Gambe 8'
Großquinte 5 1/3'
Octave 4'
Spitzflöte 4'
Großterz 3 1/5'
Quinte 2 2/3'
Superoctave 2'
Mixtur major IV-VI 2 2/3'
Mixtur minor V 1'
Cornet V 8'
Trompete 16'
Trompete 8'
Trompete 4'
Positiv (expr.) II C - c4
Quintatön 16'
Principal 8'
Holzgedackt 8'
Flûte harm. 8'
Salicional 8'
Unda maris 8'
Octave 4'
Rohrflöte 4'
Nasat 2 2/3'
Octave 2'
Waldflöte 2'
Terz 1 3/5'
Larigot 1 1/3'
Sifflöte 1'
Scharff V 1 1/3'
Cymbel IV 1/2'
Bassklarinette 16'
Trompete 8'
Krummhorn 8'
Glockenspiel
Tremulant
Koppeln el.:
II/I, III/I, IV/I, III/II, IV/II, IV/III
III/I 16', III/I 4', III/II 16', III/II 4', III/P 4'
Sub und Super in jedem Werk
3 freie Koppeln
Spielhilfen:
Rieger Setzersystem:
20 Benutzer mit je
1000 Kombinationen mit je
3 Inserts
Archiv für 250 Titel mit je
250 Kombinationen
4 Crescendi - einstellbar
Sostenuto in jedem Manualwerk
Sequenzschaltung
Kopierfunktionen
Wiederholungsfunktionen
Werkabsteller
Generalabsteller
Extras:
Rieger Stimmsystem
Rieger Auf - und Wiedergabesystem
Anbindung der Chororgel
geteiltes Pedal am Generalspieltisch
a na záver jedno video kde Guillou hovorí hneď prvú vetu a ja s ním plne súhlasím ( pre tých čo nevedia po Fr.) : " Vierne bol organista v Notre Dame je isté že že pri svojích skladbách myslel na organ v Notre Dame, ale napriek tomu to nie je dôvod aby sa nehrali tieto skladby na iných nástrojoch."
Napis do "Modre z neba"... _________________ Elektrikár čo fušuje organistom do remesla vo Fekišovciach (okr. Sobrance), a Zavadke (okr. Michalovce)
http://ubrez.fara.sk/
Zaregistrovaný od: 25. 10. 2006 Príspevky: 63 Bydlisko: Bratislava
Zaslal: 15 02, 2010, 17:53 Predmet:
nikolaus napísal:
Dispozice je parádní, k ní asi není co dodat. Množství transm. a ext. mne trochu zarazilo, dělá se to hlavně pro úsporu místa a nákladů - pak je to pochopitelné. A pan Chamades, proč by musel být v pozitivu Krivý roh? Má nejaké výsadní postavení? Nechám se rád poučit
Dobre ešte raz sa ospravedlnujem,že som sa niečo opýtal.....dúfam ,že mi urazení páni milostivo odpustia...
Mimochodom-môžte byť radi,že sa o to aspon niekto z velmi mála ludí zaujíma o problematiku týchto dvoch megaorganov-ved v Televízii o tom nikdy nepovedali ani makké F...týmto som chcel povedať že to treba medializovať viac-nestačí že raz za rok sa nejaký článoček objaví v Hudobnom živote alebo tak VIA VIAC VIAC
Nemôžete odosielať novú správu do tohto fóra Nemôžete odpovedať na správu v tomto fóre Nemôžete upravovať svoje príspevky v tomto fóre Nemôžete mazať svoje príspevky v tomto fóre Nemôžete hlasovať v tomto fóre