Včera mi jedna pani povedala, že na výročnú omšu je JKS 475 predpísaná. Na to som jej povedal, že určite predpísaná nie je a cez Veľkú noc ju hrať nebudem. Pani sa nahnevala a uzavrela debatu s tým, že určite predpísaná je, lebo "še hrala furt".
Otázka znie, či sa podobnými "požiadavkami" stretávate aj vy a ako to riešite. _________________ Jozef Timuľák
Ak je pieseň vhodná k danej liturgii, resp. uznám, že taká je, tak ju nemám problém zahrať aj na želanie jubilantom
problém nastáva vtedy,
ak ľudia chcú spievať inak, ako mám v notách, že ju chcú spievať na starobylé nápevy (trávnice),
alebo mám o tej piesni inú predstavu, čo sa týka nádychov alebo zhudobnenia,
alebo ak ju ju nakoniec spievam len ja sám.
Zaregistrovaný od: 29. 05. 2008 Príspevky: 185 Bydlisko: Nová Ľubovňa
Zaslal: 12 04, 2010, 12:49 Predmet:
alebo ak ju ju nakoniec spievam len ja sám.[/quote]
mat solo... to som mal viackrat, kedy som dal tmavocervena ruza a ludia mmi nespievalli, lebo nepoznaju slova, napriek tomu mi vsak vraveli, ze ju vedia _________________ organista v Novej Ľubovni(sčasti v Levoči)
Zaregistrovaný od: 21. 12. 2007 Príspevky: 40 Bydlisko: Bratislava
Zaslal: 12 04, 2010, 22:30 Predmet:
dovolim si povedat moj nazor. mne to pride ako keby je sväta omsa relacia na lumene - piesne na zelanie...kvoli tomu ze je napr. omsa obetovana za nich pri ich jubileu neznamena ze mozu hovorit do "playlistu" _________________ Mária Macáková, už ne-organistka, Bratislava - Petržalka
organista má hrať to, čo sa má hrať, a nie to, čo sa chce hrať...
Je to veľmi správne povedané.
Ani texty a rubriky sv.omše sa neprispôsobujú želaniu veriacich. Svoj "ľud Boží" musíme o tom trpezlivo poučovať a na tom trvať. Chce to len svoj čas.
[quote="Frantisek Beer
Nie je nič horšie, než to, čo sa bežne stáva - v postnej kázni kňaz rozpráva o tom, že post nie je o krvi, o smrti a o mukách, ale je o tom, že Kristus nám dáva novú nádej. A čo sa stane počas offetória ? Bezradný organista nemá na výber a hrá pieseň z JKS s textom, ktorý úplne neguje to, čo práve kňaz povedal.
.[/b][/quote]
To potom skutočne nie je nič horšie. Aby sme vyhoveli "myšlienkovej konštrukcii" pôstneho kazateľa, tak odstráňme v pôstnom čase pobožnosti Krížovej cesty, modlitbu bolestného ruženca, Litánie o presv.Krvi a aj spev Pašii, lebo predsa to všetko je o krvi, smrti a mukách Spasiteľa, ktorý nás za takú cenu spasil. (A nám "moderným, mladým ľuďom to predsa zneje nepríjemne, aká bolesť? bŕŕŕ, máme anestézu, tabletky...)
Myslím, že sme na veľmi tenkom ľade ak kážeme tak ako je to hore uvedené.
Bez Kristovej krvi, smrti a múk, by sme nemali novú nádej. On skutočne trpel a nie akože.
Preto potom väčšina piesní JKS nám nevyhovuje, lebo to neradi počúvame. Naši predkovia a aj maestro Schneider Trnavský verili, že Kristus skutočne trpel, aby sme mohli mať novú nádej.
Väčšina anglosaských chvál mi tiež pripadá takto bezproblémovo: Sláva, chvála, jasaj, plesaj, znej, teš sa, žije... To zodpovedá aj štýlu života moderného človeka.
Ale predsa naďalej sú nemocní a nemocnice, v nich bolesť,utrpenie,krv a smrťˇ. Po nej súd, atď. (viď Evanjelia). Nestrkajme hlavu do piesku.
Veru načim dobre, odborne a poctivo "popracovať" na novom Spevníku.
Myslím, že tu je jadro problému. A ty organista včúl buď múdry a rozhoduj sa dennodenne čo hrať.
To je náš slovenský extrémizmus. Je pôst, tak budeme hrať len o utrpení. Na Vianoce len o oslíkoch. Je potrebné si uvedomiť, ako sa orientujú texty sv. omše a nie zaklincovať omšu s kázňou o polepšení človeka piesňou Kresťania nariekajte. Na popolcovú stredu sú akékoľvek spevy o utrpení maximálne nevhodné. Hlavná myšlienka je kajať sa a veriť evanjeliu a uvedomiť si vlastnú pominuteľnosť. Hlavné, že si cez prijímanie zaspievame 142, alebo niečo vyslovene od témy sv. omše.
Antifóny sú ťažko použiteľné, ale cez pôst som cca 4 zaviedol. Len ich treba častejšie spievať a ide to. Samozrejme - treba vedieť vybrať.
Nikto tu nepopiera to, že Kristus trpel. Ide však o to, že ľudia tieto piesne skôr precítia ako "jój, toten Kristus, to bidňatko, jak ho strapeli", ale už väčšina si neuvedomí zmysel jeho konania. Omnoho trefnejšie sú slová antifóny: Božie kráľovstvo je blízko, zanechajme hriech a verme slovu Pána. _________________ František Marcin
Antifóny sú ťažko použiteľné, ale cez pôst som cca 4 zaviedol. Len ich treba častejšie spievať a ide to. Samozrejme - treba vedieť vybrať.
.[/quote]
Kolegovci, antifóny sú vynikajúco použiteľné - len nie všetky. Spievame ich už asi siedmy rok. Máme ich "živých okolo 50. Teraz už nepotrebujeme na ne ani "debilníček" s textom. A priala by som Vám zažiť ten rozdiel, keď sa spieva pieseň z JKS ( a mňa teda naozaj nikto nemôže obviniť, že nemám rada piesne z JKS) a potom príde antifóna- napr. to bolo teraz na veľkonočný pondelok - Znie vďaky hlas, ty si Mesiáš pravý, tak všetkých spas, čo pri tebe stáli. Kostolom sa rozľahol priam hmatateľný Boží pokoj.To treba zažiť.
Alebo 2. veľkonočná nedeľa a pieseň Aleluja, cirkev spieva - nádherne dopovedala to, čo začaloˇčítanie, pokračovalo v Evanjeliu. A potom znovu antifóna - Bol som mrtvy a hľa žijem na veky vekov ...
To je náš slovenský extrémizmus. Je pôst, tak budeme hrať len o utrpení. Na Vianoce len o oslíkoch. Je potrebné si uvedomiť, ako sa orientujú texty sv. omše a nie zaklincovať omšu s kázňou o polepšení človeka piesňou Kresťania nariekajte. Na popolcovú stredu sú akékoľvek spevy o utrpení maximálne nevhodné. Hlavná myšlienka je kajať sa a veriť evanjeliu a uvedomiť si vlastnú pominuteľnosť. Hlavné, že si cez prijímanie zaspievame 142, alebo niečo vyslovene od témy sv. omše.
Antifóny sú ťažko použiteľné, ale cez pôst som cca 4 zaviedol. Len ich treba častejšie spievať a ide to. Samozrejme - treba vedieť vybrať.
Nikto tu nepopiera to, že Kristus trpel. Ide však o to, že ľudia tieto piesne skôr precítia ako "jój, toten Kristus, to bidňatko, jak ho strapeli", ale už väčšina si neuvedomí zmysel jeho konania. Omnoho trefnejšie sú slová antifóny: Božie kráľovstvo je blízko, zanechajme hriech a verme slovu Pána.
Nevšimol som si aby tu niekto bol spomínal, že na Popolec spieva a hrá JKS 142, 148.
Direktórium odporúča JKS 123,125 (122) a na prijímanie JKS 264. Azda u Vás sa to takto praktizuje?
Takisto si nemyslím, že "väčšina si neuvedomí zmysel jeho konania," keď spieva piesne o Kristovom utrpení.
Napr. omšový Spev na prijímanie v piatok po 5.pôstnej nedeli zneje takto: "Ježiš vzal naše hriechy vo svojom tele na kríž, aby sme odumreli hriechu a žili spravodlivo; jeho krvavé rany nás uzdravili."
A Direktórium hovorí:"Vo Veľkom týždni sv.Cirkev slávi tajomstvá spásy, ktoré uskutočnil Kristus v posledných dňoch svojho života, počnúc vstupom do Jeruzalema." A všetci vieme čo sa s ním dialo od Kvetnej nedele. (jak ho strapeli). Do pôstneho obdobia patria aj antifóny aj piesne o utrpení.
Nevydávajme svoje domnienky za skutočnosť, nepodceňujme a nemýľme iných.
Trochu sme sa vrátili do pôstu, ale nevadí. Vlastne by ma hlavne zaujímalo to, že ak príde babka a povie:
"Jožku, ta neška je vyročna omša za mojeho Pištu, ta nezapomni 475 na koncu." a ja jej ju zahrám... A potom o týždeň príde iná a opäť toto žiada a ja opäť zahrám. Prejde to do štádia, že 475 sa stane štandardom na každej výročnej omši a vyvrcholí to tým, že ľudia žijú v tom, že 475 je dokonca predpísaná a keď ju organista nehrá, tak pohorší pol dediny.
Problém je aj v tom, že ak je cez týždeň 5 omší a z toho 3 sú výročné, tak mám 3x hrať 475 lebo ľudia chcú?
Ak zase na jednej omši zahrám 475, na ďalšej dám mariánsku, tak to babky berú ako urážku, že "Ta Marči zabavel a mne ne. Ta co naša rodzina horša?" Alebo zahrám pozitívnejšiu 468, tak je to podobné, že prečo tým 475 a hentým "len" 468.
Ide o to, že organista sa snaží mať aj dobré vzťahy aj nehrať bludy, ale potom sa to zvrhne do extrému a babky si začnú pískať, čo máme hrať. Tota nemá rada 270, hentej sa zas nepáči 241 a keď je detská omša, tak treba hrať čo najkratšie piesne, aby deťom nebolo dlho.
Veru, je ťažké - a asi najmä na dedinách - mať aj dobré vzťahy s veriacimi ale udržať si aj autoritu. Zvlášť ak je organista mladý chlapec/dievča, ktorého/ktorú všetci poznajú, zdravia si a tykajú mu. _________________ Jozef Timuľák
Keď organista nemá rozhodujúce slovo, je len taký ťuťko, čo lieta, kde sa mu zavelí.
Ja som rád, keď niekomu môžem zahrať na želanie, určite na tom nie je nič zlé, ale nemôže to byť vo veľkom rozpore s liturgiou a mojim štýlom.
Jednoducho, keď sa mi niečo nezdá, poviem: Nie!
Je už len na ľuďoch či sa zachovajú ako inteligentní, alebo sa urazia ako hlupáci.
Moja rada: Hrajte na želanie, predsa ste tam pre ľudí, ale nezabudnite kde sú hranice, ktoré si sami určíte.
Kolegovci, prosím, odpovedzte mi, to sa spomínané piesne musia hrať na zádušnej omši?
My ich totiž zásadne hráme len na pohrebnej sv. omši - teda v deň pohrebu
nebožtíka - príp. ak bol spopolnený v deň ukladania popola do zeme.
Ak je obetovaná sv. omša za zomrelého - (40 dní po smrti, alebo má nejaké výročie a pod.) hrá sa "normálna" sv. omša , len v prosbách sa spomenie jeho meno.
Jožku vadí Ti, že sa repertoár JKS obmedzí na to, že sa bude na konci každej zádušnej hrať JKS 475 ?
Vieš prečo mi to vadí, Ferku? Lebo sa mi tá pieseň sprotivila. A nielen kvoli tomu, že je veľmi tragická, ale najmä kvoli zadubenosti ľudí, ktorí vygenerujú veru "ta to muši byc predpisané, bo to še furt hralo".
Frantisek Beer napísal:
Alebo tento problém nebudeš musieť riešiť, lebo ak máte tak často zádušné vaša farnosť bude čoskoro prázdna
Našťastie nie každý tyždeň je situácia taká, ale občas sa to stane. To už je na psychiku, lebo to stále prídu ľudia v čiernych oblekoch, pochmúrna atmosféra, slzy a ešte keď povedia: "Ta to bula šumná omša - tak sme sebe poplakali" tak to je vrchol. Pritom môže kňaz márne hovoriť o veľkonočnej nádeji, deti a mládež zostávajú vyhúkaní, čo sa deje a myslím, že takýmito "pochmúrnymi" a často žiaľ "kultúrnymi" udalosťami ich veľmi úspešne a efektívne odrádzame.
Myslím si, že naša viera by bola omnoho lákavejšia vtedy, keby sme na takých omšiach spievali veľkonočné alebo iné radostné piesne (viď ako radostne Bach napísal BWV643 - Alle menschen mussen sterben) a hovorilo by sa aj o tom, že ak sme obetovali najvyššiu Kristovu obetu za onú dušu a na sviatok všetkých verných zosnulých sme im pripísali odpustky, tak máme veriť, že sú už v nebi. _________________ Jozef Timuľák
Časy uvádzané v GMT + 1 hodina Choď na stránku 1, 2, 3Ďalší
Strana 1 z 3
Nemôžete odosielať novú správu do tohto fóra Nemôžete odpovedať na správu v tomto fóre Nemôžete upravovať svoje príspevky v tomto fóre Nemôžete mazať svoje príspevky v tomto fóre Nemôžete hlasovať v tomto fóre