Home
Úvodná stránka
Vyhľadávanie
Vyhľadávanie
Forums
Fórum
Your Account
Váš účet
Navigačné menu



Kto je online
Momentálne je 312 návštevník(ov) a 0 člen(ov) online.

Ste anonymný užívateľ. Môžete sa zdarma zaregistrovať tu


Fórum

organisti.sk :: Zobraziť tému - Gaboltov, 17. 7. 2010
FAQ
FAQ
Hľadať
Hľadať
Zoznam užívateľov
Zoznam užívateľov
užívateľské skupiny
užívateľské skupiny
Nastavenie
Nastavenie
Prihlásenie
Prihlásenie
Súkromné správy
Súkromné správy
Obsah fóra organisti.sk » Mediálne prenosy

odoslať novú tému   Odpovedať na tému
Gaboltov, 17. 7. 2010 Choď na stránku Predchádzajúci  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Ďalší
Zobraziť predchádzajúcu tému :: Zobraziť nasledujúcu tému  
Autor Správa
AlbertSobek
zaregistrovaný užívateľ
zaregistrovaný užívateľ


Zaregistrovaný od: 08. 02. 2009
Príspevky: 237
Bydlisko: Hertník

PríspevokZaslal: 10 08, 2010, 20:34    Predmet: Odpovedať s citátom

Pán František Beer,
študent Cirkevného konzervatória v Bratislave
a organista v Dominikánskom kostole v Košiciach:

Nakoľko Vaše pseudoargumenty, viackrát spomínané v tomto predmete, pôsobia, mierne povedané zmätene a zavádzajúco (v staršej terminológii - "sú v dialektickom protiklade") - bolo by žiaduce si vyjasniť stanovisko a platformu na ktorej stojíte. Hrdo uvádzate že Ste v službách Dominikánskeho kostola (teda rím.kat.Cirkvi), ale Vaša rétorika o Vás prezrádza niečo iné. Výjdite s farbou von a prezraďte za farby akého klubu kopete.
Pomôže to diskúsii a vyčistí sa aj ovzdušie. Predsa futbaloví fanúškovia a hráči nediskutujú o svojich problémoch a pravidlách s hokejovými priaznivcami a hráčmi. Hoci obidva tábory sú športové.

Albert
Návrat hore
Zobraziť informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu Zobraziť autorove WWW stránky
Stella
zaregistrovaný užívateľ
zaregistrovaný užívateľ


Zaregistrovaný od: 05. 08. 2010
Príspevky: 50
Bydlisko: Bratislava

PríspevokZaslal: 10 08, 2010, 21:13    Predmet: Odpovedať s citátom

joozi napísal:
Tak sme narazili na problém, čo je to vlastne povznášanie k Bohu. Vy tvrdíte, že bežná gitarovka nemôže bežného človeka povzniesť k Bohu, maximálne ho len môže naplniť nejakými klamlivými emóciami. Prosím, povedzme, že je to tak. Otázkou však je, prečo bežného človeka nepovznesie bežný organista hraním bežnej JKS.

Nenazývala by som tie emócie klamlivé. Len hovorím, že nemusia znamenať povznesenie človeka k Bohu.

Neviem, čo presne si pod povznášaním človeka k Bohu predstavujete vy. Pre mňa je ťažké opísať to. Povedala by som, že je to vnútorné nastavenie človeka, v ktorom je ochotný a pripravený chváliť Boha (čo znamená uznať Jeho najvyššiu moc a vládu nad všetkým stvorením), pokoriť sa pre Ním, podriadiť sa Jeho vôli, zabudnúť na seba a celkom sa Mu odovzdať. Na svätej omši je to aj pripravenosť pripojiť sa k prinášanej Obeti a spolu s kňazom Boha chváliť, ďakovať Mu, odprosovať Ho za svoje hriechy a prosiť Ho o potrebné milosti.

Neviem, z čoho usudzujete, že bežného človeka nepovznesie bežný organista hraním bežnej JKS.

Ešte treba rátať aj s tým, že hudba nie je všemocná. Ak sa človek zatvrdí, nemusí mu k povzneseniu pomôcť ani anjelský chór.



Ešte by som mala dve pripomienky k tomuto:

Frantisek Beer napísal:
Čo sa týka svetského pôvodu gitary a ďalších nástrojov, dúfam, že všetci viete o pohanskom pôvode organa. ...
Vidíme, že ani s organom to nebolo také jednoduché. Dnes sme proti gitarám a bubnom, o 300 rokov sa možno zaradia medzi oficiálne hudobné nástroje cirkvi.

1. Nástroje, ktoré majú tradične svoje miesto alebo boli aspoň pripustené v liturgii, ako organ, sláčiky, dychy, majú spoločné to, že pripomínajú ľudský hlas a dokážu spojito viesť melódiu. Na rozdiel od toho bicie, gitara (a do istej miery aj klavír) sú rytmické a teda viac pôsobia na pudy, na telo. To je problém, pretože v okamihu, keď chceme povzniesť svojho ducha k Bohu, by malo byť telo čo najviac podriadené duchu.

2. Organ bol pripustený do liturgie niekoľko storočí potom, ako kresťanstvo premohlo pohanstvo. Teda zopár sto rokov potom, ako kresťanstvo zvíťazí nad dnešnou pakultúrou, budem aj ja ochotná uvažovať o tom, že gitara by mohla byť povolená v liturgii (alebo bola by som ochotná, keby nie bod 1).
Wink
_________________
neorganistka

"Katolícka Cirkev je nevestou zdravého rozumu." (G.K. Chesterton)
Návrat hore
Zobraziť informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu
Stella
zaregistrovaný užívateľ
zaregistrovaný užívateľ


Zaregistrovaný od: 05. 08. 2010
Príspevky: 50
Bydlisko: Bratislava

PríspevokZaslal: 10 08, 2010, 21:28    Predmet: Odpovedať s citátom

Frantisek Beer napísal:
Ak som v službe rímsko - katolíckej cirkvi, znamená to, že nemám právo vyjadriť svoj názor na jej predpisy a nariadenia ?

Ale áno, máte právo vyjadriť svoj názor.
Lenže vyjadriť svoj názor je jedna vec a neposlúchať (alebo schvaľovať neposlušnosť) je druhá vec. Na to už ako katolík právo nemáte.


Frantisek Beer napísal:
Ale to, že cirkev je tu pre ľudí a nie ľudia pre cirkev už na západe dávno vedia.

Ne západe toho o Cirkvi vedia dosť málo.
A len ťažko môže byť Cirkev užitočná pre tých ľudí, ktorí ju neposlúchajú.


Frantisek Beer napísal:
Moja posledná otázka v tejto téme znie :

Platia nariadenia Musicam Sacram aj pre kresťanov v Afrike, Amerike a Ázii ?

Áno, platia. Ale v Afrike a Ázii treba rátať s tým, že poväčšine nemajú liturgickú tradíciu a začínajú od nuly, takže možno miestami ešte nemajú celkom dôkladne preosiate sakrálne od profánneho.
_________________
neorganistka

"Katolícka Cirkev je nevestou zdravého rozumu." (G.K. Chesterton)
Návrat hore
Zobraziť informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu
AlbertSobek
zaregistrovaný užívateľ
zaregistrovaný užívateľ


Zaregistrovaný od: 08. 02. 2009
Príspevky: 237
Bydlisko: Hertník

PríspevokZaslal: 10 08, 2010, 22:40    Predmet: Odpovedať s citátom

Frantisek Beer napísal:
Ak som v službe rímsko - katolíckej cirkvi, znamená to, že nemám právo vyjadriť svoj názor na jej predpisy a nariadenia ?


Ako obyčajne, Ste moju otázku nonšalantne zahovoril.
Na otázku sa patrí odpovedať a nie podať protiotázku.
Tým Ste problém len viac zahmlil.

Albert
Návrat hore
Zobraziť informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu Zobraziť autorove WWW stránky
JozefTimulak
zaregistrovaný užívateľ
zaregistrovaný užívateľ


Zaregistrovaný od: 28. 01. 2007
Príspevky: 810
Bydlisko: Čaňa

PríspevokZaslal: 11 08, 2010, 14:27    Predmet: Odpovedať s citátom

Stella napísal:
myslím, že sa mýlite vo svojom názore na jednoduchých ľudí. Podľa mojich skúseností čím jednoduchší človek, tým lepší zmysel má pre posvätno.

Pani alebo slečna Stella. Prosím vás, aby ste prestali vytrhávať vety z kontextu a aspoň sa snažili pochopiť, o čo nám ide. Pokiaľ som písal o rybároch, nemyslel som, že nemali zmysel pre posvätno. Myslel som na to, že je ultra málo pravdepodobné, že by začali vymýšľať ultra liturgické nápevy radikálne odlišné od ľudových.

Stella napísal:
Pôvodne v kresťanskej liturgii boli všetci zhromaždení obrátení tak ako v synagóge - smerom v miestu, kde stál jeruzalemský chrám.

Nie. Pôvodne prví kresťania, teda apoštoli, stolovali spolu s Ježišom. Ten lámal chlieb a podával im ho. Myslíte si, že bol k ním otočený chrbtom?

Stella napísal:
Tento problém vyriešil Laodicejský koncil (4. storočie, teda viac ako 200 rokov pred Gregorom Veľkým) tak, že zakázal pri bohoslužbe súkromné používanie žalmových básní a nekánonických spisov a povolil spievať len chórom, ostatným v kostole to zakázal. Možno radikálne riešenie, ale účinné a poučné pre každú dobu: čistota pravej viery je prvoradá.

To hádam ani nemyslíte vážne. Ak by to bolo dobré, trvalo by to dodnes. Lenže po Laodicejskom koncile prišli dalšie, ktoré dospeli k tomu, že predsa je dobré aby sa ľud zapájal, a to dokonca v rodnom jazyku. Pokiaľ ide o prvoradosť čistoty viery: presne na to som narážal, keď som hovoril, aby sme z liturgie nespravili zlaté teľa. Samozrejme, že Boh si zaslúži len to najlepšie. Ale vari podľa vás je najlepšie to, keď do bodky splníme každý príkaz a potom už môžeme byť spokojní? Neurazte sa, ale pripomínate mi farizejov, ktorí išli puknúť od zlosti, keď Ježiš robil "výnimky" v Zákone. Boli zadubení, a preto nedokázali pochopiť, že nejde o literu ale o Ducha. Nejde o naplnenie Zákona ale o naplnenie Lásky. Tak ako nám nemá ísť o formu liturgie ale jej podstatu - stretnutie s Bohom. Ak nedokážete pochopiť, že niektorých ľudí k Bohu povznesie gitara, tak mi vás je ľúto a prajem vám čo najskoršie úprimné otvorenie očí a hlavne srdca.

Stella napísal:
Nám dnes zase sv. prijímanie možno trochu zovšednelo a ani zďaleka nedosahujeme tú úctu a zbožnosť pri sv. prijímaní, ako nasi predkovia, ktorí prijímali raz za mesiac. A naozaj je lepšie radšej byť príliš opatrný, ako spáchať svätokrádež.

To s témou nesúvisi, ale to opäť hádam nemyslíte vážne. Eucharistia nie je cukrík, po ktorý si ideme za odmenu. Je to liek, bez ktorého sa v tomto svete nedá žiť. Prijímať nemôžem len ak som v ťažkom hriechu. Lenže ťažký hriech je vykonanie veľkého zla úplne dobrovoľne a vedome. Čiže ak som spáchal ťažký hriech, určite o tom viem. Teda stále viem, či môžem alebo nemôžem na prijímanie ísť. Vaša "prílišná opatronosť" sa nazýva škrupulanstvo a je to veľmi rozšírená choroba kresťanov, ktorí ešte nedospeli.
_________________
Jozef Timuľák
Návrat hore
Zobraziť informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu Zobraziť autorove WWW stránky ICQ
JozefTimulak
zaregistrovaný užívateľ
zaregistrovaný užívateľ


Zaregistrovaný od: 28. 01. 2007
Príspevky: 810
Bydlisko: Čaňa

PríspevokZaslal: 11 08, 2010, 14:31    Predmet: Odpovedať s citátom

Stella napísal:
Ale v Afrike a Ázii treba rátať s tým, že poväčšine nemajú liturgickú tradíciu a začínajú od nuly, takže možno miestami ešte nemajú celkom dôkladne preosiate sakrálne od profánneho.

Výborne. A u nás treba rátať s tým, že naše deti a mladí poväčšine nemajú formáciu, chýbajú základy viery v rodine a mladých sa ujímajú univerzitné pastoračné centra, Saleziáni, Augustiniáni, atď. Mladí sa opravdivej viere učia tam, tam sa obracajú. Ťažko ich hneď po obrátení preúčať na organ a gregorián. Možno bude trvať niekoľko generácií, kým bude opäť odhalená ich krása aj mládežou.
_________________
Jozef Timuľák
Návrat hore
Zobraziť informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu Zobraziť autorove WWW stránky ICQ
Fero
zaregistrovaný užívateľ
zaregistrovaný užívateľ


Zaregistrovaný od: 19. 10. 2006
Príspevky: 1110
Bydlisko: Prešov

PríspevokZaslal: 11 08, 2010, 15:57    Predmet: Odpovedať s citátom

Zabudol si, Joži, dodať, že mladí sa obracajú na vieru tam, kde je omša odslúžená za 20 minút...
_________________
František Marcin
Návrat hore
Zobraziť informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu Odoslať E-mail
JozefTimulak
zaregistrovaný užívateľ
zaregistrovaný užívateľ


Zaregistrovaný od: 28. 01. 2007
Príspevky: 810
Bydlisko: Čaňa

PríspevokZaslal: 11 08, 2010, 16:12    Predmet: Odpovedať s citátom

Fero napísal:
Zabudol si, Joži, dodať, že mladí sa obracajú na vieru tam, kde je omša odslúžená za 20 minút...

Fero, mrzí ma, že si ďalší, kto nepochopil. Nepíšem, že mladí sa obracajú na (gitarových alebo tridentských) omšiach. Hovorím, že najviac obrátení je v spoločenstvách a tie vznikajú na internátoch a vďaka reholiam. Samozrejme, sú aj spoločenstvá na dedinách, robia sa evanjelizačné koncerty, výkendovky, animátorske školy, púte radosti, atď, atď, kde je priestor na obracanie.

Ale o obracaní na omši som, Fero, nespomenul nič Rolling Eyes. To sa potom ťažko konštruktívne baviť, keď sa nesnažíme chápať toho druhého a len sa vyžívame v tom, ako toho druhého uzemníme Confused.
_________________
Jozef Timuľák
Návrat hore
Zobraziť informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu Zobraziť autorove WWW stránky ICQ
Stella
zaregistrovaný užívateľ
zaregistrovaný užívateľ


Zaregistrovaný od: 05. 08. 2010
Príspevky: 50
Bydlisko: Bratislava

PríspevokZaslal: 11 08, 2010, 18:44    Predmet: Odpovedať s citátom

joozi napísal:
Stella napísal:
myslím, že sa mýlite vo svojom názore na jednoduchých ľudí. Podľa mojich skúseností čím jednoduchší človek, tým lepší zmysel má pre posvätno.

Pani alebo slečna Stella. Prosím vás, aby ste prestali vytrhávať vety z kontextu a aspoň sa snažili pochopiť, o čo nám ide. Pokiaľ som písal o rybároch, nemyslel som, že nemali zmysel pre posvätno. Myslel som na to, že je ultra málo pravdepodobné, že by začali vymýšľať ultra liturgické nápevy radikálne odlišné od ľudových.

Nechcela som vaše slová vytrhnúť z kontextu, je mi ľúto, že to tak vyznelo. Tú vetu som myslela všeobecnejšie, o jednoduchých ľuďoch ste totiž písali aj v inom príspevku, že im bolo treba priblížiť liturgiu. Myslím si, že práve jednoduchí ľudia dokážu výborne pochopiť napr. symboliku tajomnosti v latinčine, a že tí, ktorí tvrdia, že im chcú liturgiu priblížiť, často do toho "bežného človeka" len projektujú svoje vlastné predstavy.

To je ale naozaj mimo témy. K veci len zopakujem - je naopak ultra vysoko pravdepodobné, že liturgické nápevy boli už v ranej Cirkvi dostatočne odlíšené od svetských, pretože tak to bolo aj v židovskej bohoslužbe, z ktorej kresťania vychádzali.


joozi napísal:
Pôvodne prví kresťania, teda apoštoli, stolovali spolu s Ježišom. Ten lámal chlieb a podával im ho. Myslíte si, že bol k ním otočený chrbtom?

Opäť nechám prehovoriť povolanejších:
"Myšlienka, že slávenie versus populum bolo pôvodnou formou a zvlášť formou pri slávení Poslednej večere, spočíva v nesprávnej predstave (...) stolovania v staroveku. Predsedajúci v prvokresťanskej dobe nemal pri stolovaní nikdy svoje miesto naproti iným hodujúcim. Všetci sedeli alebo ležali na vonkajšej strane stola v tvare sigmy, prípadne pri stole v tvare podkovy. (...) všetci účastníci sa nachádzali na tej istej strane stola.
K tejto analýze "spôsobu stolovania" musíme ešte dodať, že kresťanská Eucharistia nemôže byť neustále opisovaná pojmom "stolovania"."

(Ratzinger, J.: Duch liturgie; prvý odsek tohto textu je citát Louisa Bouyera)


joozi napísal:
Stella napísal:
Tento problém vyriešil Laodicejský koncil (4. storočie, teda viac ako 200 rokov pred Gregorom Veľkým) tak, že zakázal pri bohoslužbe súkromné používanie žalmových básní a nekánonických spisov a povolil spievať len chórom, ostatným v kostole to zakázal. Možno radikálne riešenie, ale účinné a poučné pre každú dobu: čistota pravej viery je prvoradá.

To hádam ani nemyslíte vážne. Ak by to bolo dobré, trvalo by to dodnes. Lenže po Laodicejskom koncile prišli dalšie, ktoré dospeli k tomu, že predsa je dobré aby sa ľud zapájal, a to dokonca v rodnom jazyku.

Čo nemám myslieť vážne? Že riešenie Laodicejského koncilu bolo správne?? Snáď vy nemyslíte vážne, že ho spochybňujete.
Veľmi sa mýlite, keď hovoríte "ak by to bolo dobré, trvalo by to dodnes". Cirkev predsa vždy reaguje vhodným spôsobom na aktuálne nebezpečenstvá. Vtedy hrozilo, že "bežný človek" bude svoj liturgický spev vnímať v súvislosti s pohansko-gnostickou mystikou. Cirkev, aby ho ochránila, nechala ho len počúvať a nie spievať. A tento príkaz mala nárok zrušiť (ako aj zrušila), keď usúdila, že toto konkrétne nebezpečenstvo pominulo.


joozi napísal:
Pokiaľ ide o prvoradosť čistoty viery: presne na to som narážal, keď som hovoril, aby sme z liturgie nespravili zlaté teľa.

Čistota viery je prvoradá, o tom niet pochýb. Veľmi sa čudujem, že toto treba rozoberať. Liturgia vychádza z viery, akýkoľvek defekt v učení sa nutne odrazí v zmrzačení liturgie.


joozi napísal:
Samozrejme, že Boh si zaslúži len to najlepšie. Ale vari podľa vás je najlepšie to, keď do bodky splníme každý príkaz a potom už môžeme byť spokojní?

Splnenie príkazov je nutná podmienka. Iste, môžeme urobiť aj viac, ale toto urobiť musíme. Pokus "urobiť niečo viac" a pri tom svojvoľne nedodržať príkaz je vo svojej podstate celkom pomýlený a nevyhnutne odsúdený na neúspech. Je to presne ako stavať dom vo vzduchu, bez základov.


joozi napísal:
Neurazte sa, ale pripomínate mi farizejov, ktorí išli puknúť od zlosti, keď Ježiš robil "výnimky" v Zákone. Boli zadubení, a preto nedokázali pochopiť, že nejde o literu ale o Ducha. Nejde o naplnenie Zákona ale o naplnenie Lásky. Tak ako nám nemá ísť o formu liturgie ale jej podstatu - stretnutie s Bohom.

Nuž, sú tu dosť podstatné rozdiely.
Farizeji na rozdiel od Katolíckej Cirkvi neboli chránení neomylnosťou v učení.
Ježiš Kristus bol Boh, takže celkom pochopiteľne rozumel duchu zákona lepšie ako farizeji (alebo ako ktokoľvek iný).

Neurazila som sa, ale predsa len sa musím trochu brániť. Mne predsa ide práve o podstatu liturgie. Ale tá podstata je vyjadrená nejakou formou, a tá forma má byť taká, aby čo najlepšie zodpovedala podstate. Teda má zmysel uvažovať aj o vonkajšej liturgickej forme a o jej súvislostiach s podstatou.

Len na okraj, tvrdenie "podstatou liturgie je stretnutie s Bohom" nie je síce nepravdivé, ale ani celkom presné. Podstatou liturgie je Bohopocta, kult pravého Boha. A konkrétne podstatou svätej omše je, že je to nekrvavé sprítomnenie Kristovej obeti na kríži; obeta, v ktorej sa Pán Ježiš prostredníctvom kňaza pod spôsobobmi chleba a vína obetuje Bohu Otcovi.


joozi napísal:
Ak nedokážete pochopiť, že niektorých ľudí k Bohu povznesie gitara, tak mi vás je ľúto a prajem vám čo najskoršie úprimné otvorenie očí a hlavne srdca.

Nejako sme sa posunuli od argumentácie k emóciám, takže skúsim to v stručnosti znova vrátiť späť. Aby sme pomohli vyjasneniu vecí, poprosím vás o jednoznačné odpovede na nasledujúce otázky:

1. Povznáša ľudského ducha k Bohu hudba sakrálna alebo profánna?
(Odp.: Sakrálna / Profánna)

2. Má byť sakrálna hudba čo najmenej profánna?
(Odp.: Áno / Nie)

3. Vyvoláva v našej kultúre akordická gitarová hudba spravidla profánne asociácie?
(Odp.: Áno / Nie)

Prípadne by ste mi ešte mohli objasniť, prečo podľa vás tieto otázky nesúvisia s podstatou liturgie.
Ďakujem.
_________________
neorganistka

"Katolícka Cirkev je nevestou zdravého rozumu." (G.K. Chesterton)
Návrat hore
Zobraziť informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu
ReneHumaj
zaregistrovaný užívateľ
zaregistrovaný užívateľ


Zaregistrovaný od: 06. 01. 2010
Príspevky: 292
Bydlisko: Nitrica

PríspevokZaslal: 11 08, 2010, 19:03    Predmet: Odpovedať s citátom

Pripojím sa k týmto otázkam a odpoviem na ne:

1. Povznáša ľudského ducha k Bohu hudba sakrálna alebo profánna?
(Odp.: Sakrálna / )
Jednoznačne sakrálna

2. Má byť sakrálna hudba čo najmenej profánna?
(Odp.: Áno /


3. Vyvoláva v našej kultúre akordická gitarová hudba spravidla profánne asociácie?
(Odp.: Áno / )
Návrat hore
Zobraziť informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu Odoslať E-mail
Stella
zaregistrovaný užívateľ
zaregistrovaný užívateľ


Zaregistrovaný od: 05. 08. 2010
Príspevky: 50
Bydlisko: Bratislava

PríspevokZaslal: 11 08, 2010, 19:37    Predmet: Odpovedať s citátom

joozi napísal:
Stella napísal:
Nám dnes zase sv. prijímanie možno trochu zovšednelo a ani zďaleka nedosahujeme tú úctu a zbožnosť pri sv. prijímaní, ako nasi predkovia, ktorí prijímali raz za mesiac. A naozaj je lepšie radšej byť príliš opatrný, ako spáchať svätokrádež.

To s témou nesúvisi, ale to opäť hádam nemyslíte vážne. Eucharistia nie je cukrík, po ktorý si ideme za odmenu. Je to liek, bez ktorého sa v tomto svete nedá žiť.

K tej úcte z zbožnosti odcitujem, čo sv. František Saleský písal v knihe Filotea:
Drahá Filotea, prijímaj Sviatosť Oltárnu s veľkou pozornosťou a zbožnosťou, so svätou vrúcnosťou a láskavým srdcom. S prípravou na sv. prijímanie začni už v predvečer. (...) Ak sa v noci prebudíš, mysli na Spasiteľa v bohostánku a vzbuď si city lásky a túžby po Spasiteľovi. (...) Choď na sv. omšu a rozjímaj o smrti a utrpení Spasiteľovom.

Ruku hore, kto prijíma s aspoň zlomkom takejto zbožnosti. Ja teda priznávam, že nie.


joozi napísal:
Prijímať nemôžem len ak som v ťažkom hriechu. Lenže ťažký hriech je vykonanie veľkého zla úplne dobrovoľne a vedome. Čiže ak som spáchal ťažký hriech, určite o tom viem. Teda stále viem, či môžem alebo nemôžem na prijímanie ísť.

Iste. Len čo s tými, ktorí dokážu sami seba presvedčiť, že to, čo spáchali, nebol ťažký hriech. Alebo že "Ježiš ma miluje takého, aký som", a že zákaz ísť na sväté prijímanie s ťažkým hriechom je len farizejský výmysel Cirkvi.


joozi napísal:
Vaša "prílišná opatronosť" sa nazýva škrupulanstvo a je to veľmi rozšírená choroba kresťanov, ktorí ešte nedospeli.

Niektorí svätí bojovali so škrupulantstvom celý život. Škoda, že sa vás nemohli spýtať, vy by ste im už vysvetlili, že sú jednoducho nedospelí kresťania.




joozi napísal:
A u nás treba rátať s tým, že naše deti a mladí poväčšine nemajú formáciu, chýbajú základy viery v rodine a mladých sa ujímajú univerzitné pastoračné centra, Saleziáni, Augustiniáni, atď. Mladí sa opravdivej viere učia tam, tam sa obracajú. Ťažko ich hneď po obrátení preúčať na organ a gregorián. Možno bude trvať niekoľko generácií, kým bude opäť odhalená ich krása aj mládežou.

Problémy sú dva:
1. Nehovorí sa o tom, aký je ideál.
2. Už vôbec sa nehovorí o tom, ako k tomu ideálu dospieť.

Aj tí, ktorí vedia, že gitarovky nie sú ideálne, majú poväčšine naivnú predstavu, že keď mládežníci dospejú, stane sa s nimi zázračná premena a zo dňa na deň začnú byť vnímaví na príhodnejšiu liturgickú hudbu. Hlúposť. Jednoducho si zvyknú na tie gitarovky just rovnako, ako si babky zvykli na JKS. Napokon, príklady by už boli, veď prvá generácia predstaviteľov "mládežníckej hudby" má 50+, ak nie 60. (Preto nemám rada ten názov "mládežnícka hudba", je úplne nevýstižný a v konečnom dôsledku tých päťdesiatnikov uráža, pretože z nich neprávom robí večne nedospelých - hoci nesúlasím s ich poňatím liturgickej hudby, v tomto sa ich musím zastať.)

Už deťom sa od malička servírujú banálnosti, úplne zbytočne, deti sú schopné pri správnom vedení vnímať posvätno (možno lepšie ako dospelí). Ale namiesto toho, aby sa energia investovala do toho správneho vedenia, investuje sa do pochybne vyzerajúcich "detských omší". Potom sa čudujeme, že keď sa z nich stanú mládežníci, nevedia "normálnej omši" prísť na chuť. Ale to tiež neriešime. Pošleme ich na "mládežku" a čakáme, že hádam o niekoľko generácii bude odhalená krása organu a gregoriánu aj mládežníkmi. Pri takomto prístupe to ale bude trvať večné veky a nie niekoľko generácií.

A ja jednoducho neverím, že keby v tých UPCčkach a oratkách vysvetľovali ČO je svätá omša a AKO má vyzerať, že by zrazu začali strácať davy mladých. Veď ak ich tak láka gitarová hudba, majú možnosť venovať sa jej hocikedy a hocikde mimo liturgie. A ak by prestali kvôli hudbe chodiť do kostola, tak asi veľmi nepochopili podstatu liturgie. Potom je už len otázka - bola im vysvetlená správne?
_________________
neorganistka

"Katolícka Cirkev je nevestou zdravého rozumu." (G.K. Chesterton)
Návrat hore
Zobraziť informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu
AlbertSobek
zaregistrovaný užívateľ
zaregistrovaný užívateľ


Zaregistrovaný od: 08. 02. 2009
Príspevky: 237
Bydlisko: Hertník

PríspevokZaslal: 11 08, 2010, 20:24    Predmet: Odpovedať s citátom

Milí kolegovia a kolegyne
a širšia obec organistov
a priaznivcov liturgickej hudby!

Chcel by som z tohto miesta požiadať našu spoludiskutujúcu
"neorganistku" Stellu, o zostavenie otvoreného listu Konferencii biskupov Slovenska
- Liturgickej komisii. Predmetom tohto listu by bola výzva na zjednanie nápravy v oblasti Liturgickej hudby a spevu na Slovensku, v celej jej šírke. Situácia je totiž viac ako vážna a je potrebné zabrániť liberalizácii a svojvôli v tak dôležitej časti liturgie.
Tento list by sme mali čím viacerí podporiť.

Viedli ma k tomu ozaj fundované príspevky Stelly na túto tému,
jej erudovanosť, zanietenosť a skutočný záujem o nápravu.

Prosil by som Vás, o jej podporu v tomto smere, prípadne o iné návrhy
k tejto téme.

Albert
Návrat hore
Zobraziť informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu Zobraziť autorove WWW stránky
ReneHumaj
zaregistrovaný užívateľ
zaregistrovaný užívateľ


Zaregistrovaný od: 06. 01. 2010
Príspevky: 292
Bydlisko: Nitrica

PríspevokZaslal: 11 08, 2010, 20:52    Predmet: Odpovedať s citátom

asobek napísal:
Milí kolegovia a kolegyne
a širšia obec organistov
a priaznivcov liturgickej hudby!

Chcel by som z tohto miesta požiadať našu spoludiskutujúcu
"neorganistku" Stellu, o zostavenie otvoreného listu Konferencii biskupov Slovenska
- Liturgickej komisii. Predmetom tohto listu by bola výzva na zjednanie nápravy v oblasti Liturgickej hudby a spevu na Slovensku, v celej jej šírke. Situácia je totiž viac ako vážna a je potrebné zabrániť liberalizácii a svojvôli v tak dôležitej časti liturgie.
Tento list by sme mali čím viacerí podporiť.

Viedli ma k tomu ozaj fundované príspevky Stelly na túto tému,
jej erudovanosť, zanietenosť a skutočný záujem o nápravu.

Prosil by som Vás, o jej podporu v tomto smere, prípadne o iné návrhy
k tejto téme.

Albert


Súhlasím, má aj moju podporu.
Návrat hore
Zobraziť informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu Odoslať E-mail
AlbertSobek
zaregistrovaný užívateľ
zaregistrovaný užívateľ


Zaregistrovaný od: 08. 02. 2009
Príspevky: 237
Bydlisko: Hertník

PríspevokZaslal: 11 08, 2010, 22:33    Predmet: Odpovedať s citátom

[quote="Stella...Už deťom sa od malička servírujú banálnosti, úplne zbytočne, deti sú schopné pri správnom vedení vnímať posvätno (možno lepšie ako dospelí). Ale namiesto toho, aby sa energia investovala do toho správneho vedenia, investuje sa do pochybne vyzerajúcich "detských omší". Potom sa čudujeme, že keď sa z nich stanú mládežníci, nevedia "normálnej omši" prísť na chuť. Ale to tiež neriešime. Pošleme ich na "mládežku" a čakáme, že hádam o niekoľko generácii bude odhalená krása organu a gregoriánu aj mládežníkmi. Pri takomto prístupe to ale bude trvať večné veky a nie niekoľko generácií.

A ja jednoducho neverím, že keby v tých UPCčkach a oratkách vysvetľovali ČO je svätá omša a AKO má vyzerať, že by zrazu začali strácať davy mladých. Veď ak ich tak láka gitarová hudba, majú možnosť venovať sa jej hocikedy a hocikde mimo liturgie. A ak by prestali kvôli hudbe chodiť do kostola, tak asi veľmi nepochopili podstatu liturgie. Potom je už len otázka - bola im vysvetlená správne?[/quote]
................................................................................................................

Tieto slová Stelly je potrebné čítať a opakovať si stále.
Sú hlboko pravdivé.

Ja som v svojom okolí bol prvým propagátorom a šíriteľom "rytmických omší" už
v 60-rokoch. Prešiel som všetkými ich etapami a preto viem dobre posúdiť
do akej slepej uličky vedú a priviedli aj Slovensko. Zvedavci dávno odišli a zostali pri mne len ľudia pravdivej a pravej viery. Zo životnej skúsenosti môžem smelo potvrdiť, že vhodne vybratá a dobre zahratá a zaspievaná pieseň JKS oveľa viac spojí a povznesie mysle veriacich k Bohu, ako podenkový šláger s rytmikou, ktorý je ako tráva, ktorá dnes rastie a na druhý deň uschne.
Rytmus si vždy žiadá nové a nové modné formy. Dnes už trebárs zaveďme do chrámov techno, aby sme boli IN.

Albert
Návrat hore
Zobraziť informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu Zobraziť autorove WWW stránky
JozefTimulak
zaregistrovaný užívateľ
zaregistrovaný užívateľ


Zaregistrovaný od: 28. 01. 2007
Príspevky: 810
Bydlisko: Čaňa

PríspevokZaslal: 12 08, 2010, 7:55    Predmet: Odpovedať s citátom

asobek napísal:
Ja som v svojom okolí bol prvým propagátorom a šíriteľom "rytmických omší" už v 60-rokoch. Prešiel som všetkými ich etapami a preto viem dobre posúdiť do akej slepej uličky vedú a priviedli aj Slovensko. Zvedavci dávno odišli a zostali pri mne len ľudia pravdivej a pravej viery. Zo životnej skúsenosti môžem smelo potvrdiť, že vhodne vybratá a dobre zahratá a zaspievaná pieseň JKS oveľa viac spojí a povznesie mysle veriacich k Bohu, ako podenkový šláger s rytmikou, ktorý je ako tráva, ktorá dnes rastie a na druhý deň uschne.

Pán Albert, píšete ako otec, ktorý - poučený na vlastných chybách - zakazuje deťom to, na čom sa on popálil. Samozrejme, že vám ide o ich dobro, lenže musíte pochopiť, že tie dietky potrebujú veci prežiť. Ak im zakazujete niečo, lebo vás to tak život naučil - hádajte, čo sa stane... O to viac ich to bude lákať.
_________________
Jozef Timuľák
Návrat hore
Zobraziť informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu Zobraziť autorove WWW stránky ICQ
Zobraziť príspevky z predchádzajúcich:   
odoslať novú tému   Odpovedať na tému    Obsah fóra organisti.sk » Mediálne prenosy Časy uvádzané v GMT + 1 hodina
Choď na stránku Predchádzajúci  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Ďalší
Strana 5 z 8

 
Prejdi na:  
Nemôžete odosielať novú správu do tohto fóra
Nemôžete odpovedať na správu v tomto fóre
Nemôžete upravovať svoje príspevky v tomto fóre
Nemôžete mazať svoje príspevky v tomto fóre
Nemôžete hlasovať v tomto fóre

Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
iCGstation v1.0 Template By Ray © 2003, 2004 iOptional -- Ported for PHP-Nuke by nukemods.com
organisti.sk
administrátori: Martin Bako - organy/organológia, Martin Puhovich - Spoločnosť priateľov organov, Rastislav Podpera - teória liturgickej hudby, Marek Klein, Matej Kubeš - technická správa serveru © 2005-2013.

Ad maiorem Dei gloriam!
Odber článkov: rss-091.xml, rss-092.xml, rss-20.xml or atom.xml
Powered by Copyright © UNITED-NUKE CMS. All Rights Reserved.
Čas potrebný k spracovaniu stránky 0.13 sekúnd