Cvičenie aj ked 8 hodinové alebo 5 minutové musí byť efektivne...dostaneš skladbu...prediriguješ si ju,rytmicky predstavíš,pozrieš kde čo moduluje u fúg si označíš kde sú nástupy tém alebo aj ich kánonickú postupnosť...napr v BWV 538 v tejto fuge...ona ta veľmi vela naučí,len predovšetkým musiš byť muzikalne vyspelý...nesmieš hrať len noty ako vačšina "organistov" z konzervatorii...Ak teda cvičíš efektivne,dokážeš za 4-5 hodin nahodiť pekné skladby aj do hlavy...nielen drilovať a prehrávať si skladby...toť moj nazor...Len každý musí poznať svoj system čo a ako na teba najlepšie učinkuje...jo????????
Rád som sa podelil o radu Tebe
Pavol Valášek-študent hry na organ na Konzervatoriu v Žiline,organista dominikánskeho chrámu sv.Barbory v Žiline a regenschori farskeho chrámu v Ludrovej pri Ružomberku...
Z vlastnej skúsenosti viem, že je to tá najrýchlejšia cesta ako sa naučiť povrchne hrať. Neber si zo mňa príklad a snaž sa cvičiť poctivo, pomaly, najmä v začiatkoch. Každý detail, ktorý teraz zanedbáš, sa Ti neskôr vypomstí. Veľa chuti do cvičenia! _________________ František Marcin
Ja by som doplnil niečo. Zatiaľ ste tu nenapísali dôležitý systematický postup, ktorý je dôležitý pri cvičení každej prednesovej skladby, je jedno či ide o sonátu, fúgu alebo prelúdium, bolo by dobré zachovať nasledovnú časovú postupnosť pri učení skladby:
1. Výber skladby- dielo by malo byť primerané úrovni interpreta, a potom vedieť o vybranej skladbe, bližšie o skladateľovi, na akom nástroji hrával, aké mal možnosti pri tvorení, a najmä v akom období žil- či to je renesancia, barok, romantizmus, 20.storočie, lebo od toho záleží veľa, aby sa správne pochopila celá skladba.
2. Určenie artikulácie a frázovania- kde je aký oblúčik, kde viažeme, kde odsadzujeme, kde končí a začína fráza, kde začína téma, ďaľší motív a pod.
3. Vypracovanie prstokladov a aplikatúry- prstoklady vypracujeme až keď máme urobené frázovanie a artikuláciu, nie skôr, pretože od toho záleží, kde aký prstoklad môžme použiť a nemusíme ho dodatočne desaťkrát prerábať. Nepodceňovať vypracovanie prstokladov, je to veľká pomoc, ak sa pri koncerte zaseknete a neviete ísť ďalej, tak prstoklad vám pomôže odraziť sa istým spôsobom, a takisto ak idete hrať skladbu po 5-10 rokoch, tak viete, ako ste ju hrali, nemusíte sa ju učiť odznovu.
4. Registrácia- veľmi šiorká téma, azda by sa to sem ani nezmestilo, je iné registrovať Bachove prelúdium a triové sonáty a zase je iné hrať chorál, všetko to má svoje pravidlá.
5. Agogika- spôsob ako narábame s tempom frázy, výraz, osobnostný vklad interpreta, kde spomaliť, kde zrýchliť, vdýchnuť skladbe život
Je jedno či cvičíš dve hodiny alebo osem hodín, koľko prestávok máš medzitým a či hráš dokola to isté, dôležité je dodržať istý systém, metodiku pri cvičení, aby tvoje úsilie nevyšlo nazmar, ale aby si sa mohol tešiť z ovocia, ktoré prinesie tebe a tvojim poslucháčom. _________________ Michael Augustín, organista v kostole sv. Juraja v Podolí
Zaregistrovaný od: 17. 08. 2010 Príspevky: 78 Bydlisko: Nové Zámky
Zaslal: 17 09, 2010, 15:39 Predmet:
Dakujem vam za prispevky. Dam vam 1 priklad. My u nas mame 2 organistov. Organistu a organistku. Organista ma 7 rokov klaviru sukromne a organistka mam 7 rokov ZUS + SPD Nitra organova hudba. A dovlim si tvrdit ze organista hra lepsie alebo skor svojraznejsie ako ona. Je to tym ze on nieje taky "pedant". (Nedodrzuje legato, Pedal hra iba spica atd...) Organistka si dava velky pozor a hra velmi presne kazdu jednu znacku vyhrá. Ale hra pomalsie ako on a to je to co mi vadi je predsa krajsie ked sa hra v zivsom tempe aj ked bez legata ( teraz nemyslim len legato) ako ked vsetko pekne vyhravame a je to pomale .Toť moj nazor . cafte
Zaregistrovaný od: 21. 12. 2007 Príspevky: 40 Bydlisko: Bratislava
Zaslal: 17 09, 2010, 22:09 Predmet:
ja chodim tiež do NR na ZUŠ - ŠPD - organ..ale moj nazor je taky za radsej zo zaciatku pomalsie ale presnejsie ako hned za kazdu cenu v tempe s chybami...tazsie sa to opravuje.. _________________ Mária Macáková, už ne-organistka, Bratislava - Petržalka
Zaregistrovaný od: 17. 08. 2010 Príspevky: 78 Bydlisko: Nové Zámky
Zaslal: 17 09, 2010, 22:20 Predmet:
Pampeliska napísal:
ja chodim tiež do NR na ZUŠ - ŠPD - organ..ale moj nazor je taky za radsej zo zaciatku pomalsie ale presnejsie ako hned za kazdu cenu v tempe s chybami...tazsie sa to opravuje..
Nie ani tazsie ako vobec Dnes som mal hodinu v ZUS a mal som zahrat piesen ktoru som mal hrat cele prazdniny a uciteka mi povedala ze to ani nebudeme prerabat lebo sa to neda . Moj nazor je taky ze piesne z JKS hrane na omsi je jedno ako su zahrané (chyby legato atd.) melodia a doprovod teda noty musia byt spravne . Ale uz keby som sa ucit Prealudium alebo BWV .... je jedno ake urcite by som si daval vacsi pozor ale neviem no
Zaregistrovaný od: 17. 08. 2010 Príspevky: 78 Bydlisko: Nové Zámky
Zaslal: 18 09, 2010, 22:56 Predmet:
Neviem ale ked je niekto podstivy tak hra aj piesne z JKS spresne ale ked niekto hra povrchne tak hra povrchne vsetko Ale myslim si ze ked pridem do chramu cvicit ano prehram si aj piesne z JKS ale vacsiu pozornost venujem taky skladbam ktore su na urovni. teraz nehovorim ze piesne z JKS je nejaka Seplet cafte
Podla mna treba cvičiť poctivo,pomaly,pravu a potom lavu ruku a kedto už bude bazchybne tak do toho dať aj pedal,najprv lava r. s pedalo a potom prava r. s pedalom. sice je to velmi pracna robota cvičiť to pomaly ale oplati sa to pretože ked to vieš zahrať bezchybne v pomalom tempe tak sa to rychlo naučiš aj v rychlom tempe. samozrejme že treba dbať aj na artikulaciu a agogiku ako je to opisane v staršich prispevkoch. ja tak tiež cvičim a nacvičene sklatby sa mi hraju vynikajuco. v minulosti som mal s tym cvičenim veliky problem retože som nemal žiadnu trpezllivosť. ale ta časom narastla takže je to už v pohode.nič noveho som asi nikomu neporadil ale možno sa tu najdu aj taky ktory to ešte nevedia.
Zaregistrovaný od: 17. 08. 2010 Príspevky: 78 Bydlisko: Nové Zámky
Zaslal: 19 10, 2010, 21:39 Predmet:
No a presne to je ten úroblem - trpezlivost !!!
V mojom pripade kde hram (klavir) tak kde sa nieco ucim mimo skoly tak nato nedbam aby sa vsetko dodrzalo. Ale ked mam ulohu zo skoly tak prof. na tom baziruje aby bolo vsetko dokonale. A to je dobre. Ale sam seba asi nedokazem skontrolovat.
Nemôžete odosielať novú správu do tohto fóra Nemôžete odpovedať na správu v tomto fóre Nemôžete upravovať svoje príspevky v tomto fóre Nemôžete mazať svoje príspevky v tomto fóre Nemôžete hlasovať v tomto fóre