Myslím si, že toto vystúpenie nebolo v rámci liturgie, keďže piesni predchádzal prednes básne.
Čo sa týka brnkania gitary - to by som chápal tak, že sa chcel zvýrazniť 3/4 rytmus piesne, čo sa evedentne podarilo (hoci prostredná časť piesne sa po správnosti mala zmeniť na 4/4).
A čo sa týka spevu speváka: jednoducho to takto cítil. To, že tu na fóre máme mega študovaných virtuózov, ktorí sa cítia múdrejší ako kňazi i biskupi a nedokážu pochopiť "dedinských nevzdelancov" je iný problém. Zároveň svojim povýšeneckým alebo nactiutŕhačským prístupom nikomu nepomôžu. Miesto toho by mohli robiť citlivú a účinnú osvetu, to jest najprv oceniť čo bolo dobré, potom dať návrh, ako sa to dá lepšie a potom to aj ukázať.
Ešte dodám, že je hádam lepšie takéto predstavenie, ak sa to robilo s najlepším vedomím a svedomím, ako vystúpenie geniálneho virtuóza, ktorý je ale rozvadený s kňazom, ľud považuje za stádo oviec, ktoré nevie poriadne spievať a ostatných svojich kolegov organistov považuje za hudobných analfabetov. _________________ Jozef Timuľák
,.. Si si istý že 2-násobnú ?
Tomislav, Tomislav...
aspoň 2x mixtúrku.
Dve mixtúry alebo dvojradová mixtúra? Lebo jedno z toho určite neexistuje.
jedna mixtúra dvojradová Mixtúra 2Nás.(2´1 1/3´)
tak ako aj štvornásobná 2 2/3´+ 2´+ 1 1/3´+ 1´
tak som to myslel _________________ Tomislav Vođaković. Orguljaš
Jožko, dávam Ti za pravdu, ale len tým, že to dúfam bolo mimo sv. omše. A teraz Ti napíšem môj osobný pohľad na dnešnú liturgiu.
Minulý týždeň som sa zúčastnil duchovnej obnovy. Jeden z bratov istej rehole povedal:
- U nás je istý kňaz, čo mi povedal, že mám prekážku ku kňazstvu, lebo som mu počas sv. omše držal kalich, ktorý on spolu s miskou nevládal zdvihnúť. Ale to je jeden taký, ktorý ešte od Tridentu nepostúpil ďalej.
Druhá reakcia: pripravovali sme stôl na sv. omšu (duchovná obnova prebiehala na chate). Celebrujúci kňaz odsunul zo stredu kríž na kraj so slovami: Tu to zavadzia. Piesne boli samozrejme mládežnické, vrátane Modlitby Pána, pri ktorej sme sa pochytali za ruky a zopár ľudí sa pokyvovalo do rytmu...
Vrámci prednášok som si vypočul ďalšiu polopravdu, že pred IIVK sa mohlo na prijímanie chodiť len raz po spovedi, teda na prvý piatok, maximálne ešte v prvú nedeľu. Keď som sa snažil presvedčiť prednášajúceho, že od začiatku storočia bolo niekoľko pápežov, ktorí presadzovali pravý opak, odbili ma, že prax bola iná. No zároveň dodali, že ľudia prestávajú chodiť na spoveď, kým na prijímanie chodia. Vraj pokoncilové učenie je také, že sa odpúšťajú hriechy pri ich vyznaní na zač. omše a že ľahké hriechy odpúšťa Eucharistia. Pýtam sa: Keď bol počas "tridentu" 3x Confiteor (ešte dlhší, ako dnes), nemal rovnaký účinok? Eucharistia získala túto vlastnosti tiež až po IIVK?
Keď som sa opýtal, či medzi "mládežkami" nie je aspoň jedna adventná pieseň, tak sa dotyčná gitaristka urazila a hneď ma zotreli, že "konečne sme na normálnej omši, kde sa nespieva JKS a ty si táke dačo dovolíš povedať?"
Tak ja som stále viac presvedčený o tom, že reforma II.VK narobila viac škody ako úžitku. Nechcem sa stavať do polohy sudcu, nemám na to právo, ale teraz už chápem tých "tradicionalistov", ktorí hovoria, že Nový obrad je neplatný. _________________ František Marcin
Na to video sa dá odpovedať iba takto:
Cirkev je nútená ísť s dobu. Za začiatku bol spev iba acapella, neskôr harfa, potom zase acapella, teraz je kráľovský hudobný nástroj-organ, ktorý sa žiaľ dostáva do koncertných siení a do kostolov sa kupujú digitály, ale aby chodila do kostola ajmládež je potrebné sa im prispôsobiť- akú hubu majú radi mladý? rock, pop....... ale vo všetkých týchto druhoch okrem repu hrajú gitary sinťáky a bicie. Tak sa musia zaviesť takéto nástroje aj do kostolov. Veď aj sekty nemajú organy ale iba nahrávky resp. gitary synťáky a bicie.
To je môj názor. _________________ Tomislav Vođaković. Orguljaš
Nebol by som si isty... Existuje aj 2 radova mixtura. Dokonca na vzdusniciach typu unit je mozne aj 1 radovu mixturu spravit.
Takisto z dvoma mixturami v jednom organe sa da stretnut napr. na I.m. 2 2/3 a na II.m. 1 1/3)
Registre 2 2/3 a 1 1/3 sú bežné kvintové alikvoty. Nemožno ich považovať za mixtúry v pravom slova zmysle. _________________ Michael Augustín, organista v kostole sv. Juraja v Podolí
Na to video sa dá odpovedať iba takto:
Cirkev je nútená ísť s dobu. Za začiatku bol spev iba acapella, neskôr harfa, potom zase acapella, teraz je kráľovský hudobný nástroj-organ, ktorý sa žiaľ dostáva do koncertných siení a do kostolov sa kupujú digitály, ale aby chodila do kostola ajmládež je potrebné sa im prispôsobiť- akú hubu majú radi mladý? rock, pop....... ale vo všetkých týchto druhoch okrem repu hrajú gitary sinťáky a bicie. Tak sa musia zaviesť takéto nástroje aj do kostolov. Veď aj sekty nemajú organy ale iba nahrávky resp. gitary synťáky a bicie.
To je môj názor.
Pan kolega nemate pravdu. Organ je ako jediny nastroj, ktory je jednak schvaleny cirkevnymi autoritami na pouzivanie v liturgii a svojou podstatou a zvukovym prejavom najviac priblizuje majestantnost Boha.
Ano iste suhlasim ze cirkev by mala ist s dobou ale su iste dogmy, resp. axiomy, ktore myslim cirkevne ustanovizne nikdy nezrusia. Jedna z tychto axiom je aj pouzivanie organu ako liturgickeho hudobneho nastroja.
K tym mladym ludom asi len tolko ze ludi treba trochu usmernovat v tom aby vedeli co je pekne a treba vychovavat ku krase aj liturgickej hudbe. Pesne z JKSky, sa daju zahrat na rozne sposoby a dovolim si tvrdit ze mnohe z nich su velmi pekne a na omnoho vyssej umeleckej urovni ako napr nejaka moderna pesnicka skladajuca sa zo 4 neustale opakujucich akordov. Zavadzat bicie a gitary do kostolov dufam ze tak lahko nebude. Treba ist z dobou to iste ale aby sme neskoncili tak ze ani Pana Boha nepotrebujeme... sa ideme s dobou...
Veľmi dobrý postreh a ešte jeden detail na záver: brána človek po vstupe do kostola má cítiť, že je v inom prostredí, ako bežne žije. A určite k tomu neprispeje zvuk gitár, a bicích, ktoré prakticky denne počúva všade inde. Prečo tlačíme modernizmus tam, kde je škodlivý?
Mám nápad. Skúsme zreformovať aj Kristovu smrť. Myslíte, že by sa mu hodil nejaký "moderný" spôsob popravy? Čo tak ho zastreliť? Alebo popraviť na elektrickom kresle? Hnusí sa vám to? Správne. Je pravda, že dnes si ani nedokážeme predstaviť, aká hrozná a potupná bola smrť ukrižovaním, že kríž berieme skôr ako prejav našej identity, ako popravný nástroj. A určite to do konca vekov nikto nezmení. Tak prečo máme zavádzať do kostolov niečo, čo tam nikdy nebolo? Áno, je pravda, že organ tiež nebol v kostoloch od počiatku. Avšak nadviazal na tradíciu predchádzajúcej hudobnej praxe, a tá KONTINUITA je tu dodnes. Stále používame stáročné spevy, koľko hymnusov je z obdobia stredoveku? Latinčina má stále svoje popredné miesto v liturgii, aj keď to mnohí neradi počúvajú. Prečo však máme (použijem vyjadrenie kolegu Valášeka) "hrať neštýlovo" JKS? Áno, aj my organisti to mnohokrát robíme, ale gitary a bicie to znehodnocujú úplne. _________________ František Marcin
Mám taký pocit, že sa to spievalo počas omše, pretože ak si všimnete detail, vzadu sedí oblečený diakon.
"konečne sme na normálnej omši, kde sa nespieva JKS a ty si táke dačo dovolíš povedať?"
JKS je predkoncilový spevník ktorý by sa zišiel zrevidovať, vyhodil by som odtiaľ pár piesní a niektoré strofy, niektoré piesne by som pridal.
A ešte nesmieme zabudnúť na novú tvorbu.
Na to video sa dá odpovedať iba takto:
Cirkev je nútená ísť s dobu. Za začiatku bol spev iba acapella, neskôr harfa, potom zase acapella, teraz je kráľovský hudobný nástroj-organ, ktorý sa žiaľ dostáva do koncertných siení a do kostolov sa kupujú digitály, ale aby chodila do kostola ajmládež je potrebné sa im prispôsobiť- akú hubu majú radi mladý? rock, pop....... ale vo všetkých týchto druhoch okrem repu hrajú gitary sinťáky a bicie. Tak sa musia zaviesť takéto nástroje aj do kostolov. Veď aj sekty nemajú organy ale iba nahrávky resp. gitary synťáky a bicie.
To je môj názor.
Teda tomuto sa hovorí "správny názor organistu"
Ja som za to aby sa používali na omšiach aj nástroje ako klavír, či gitara ...ale hra musí byť na veľmi vysokej úrovni. Stále treba mať však na pamäti, že píšťalový organ je číslo 1!!! V žiadnom prípade sa v priebehu svätej omše nemôže vyskytnúť to, čo máme možnosť vidieť na tom videu... V kostole musíme zo seba vydať maximum, to najlepšie čo vieme... Nie sme na nijakej nízkorozpočtovej dedinskej zábave... Preto organ, Tomislav
Veľmi dobrý postreh a ešte jeden detail na záver: brána človek po vstupe do kostola má cítiť, že je v inom prostredí, ako bežne žije. A určite k tomu neprispeje zvuk gitár, a bicích, ktoré prakticky denne počúva všade inde. Prečo tlačíme modernizmus tam, kde je škodlivý?
Súhlasím. Hudba v kostoloch nemá preberať štýly okolitého sveta. Má byť iná - nadpozemská, pri vstupe do kostola musí byť cítiť Božiu prítomnosť. _________________ Ľubomír Zelenák
Mám taký pocit, že sa to spievalo počas omše, pretože ak si všimnete detail, vzadu sedí oblečený diakon.
"konečne sme na normálnej omši, kde sa nespieva JKS a ty si táke dačo dovolíš povedať?"
JKS je predkoncilový spevník ktorý by sa zišiel zrevidovať, vyhodil by som odtiaľ pár piesní a niektoré strofy, niektoré piesne by som pridal.
A ešte nesmieme zabudnúť na novú tvorbu.
Prajem pekný zvišok dňa.
Áno, to je tiež pravda, ale ak by sme sa zamysleli naozaj do podstaty častí "tridentskej" liturgie, zistíme, že v mnohých prípadoch sa v JKS už vtedy spievali bludy. Ako Vám pasuje, keď kňaz s miništrantom odriekajú Kyrie eleison a do toho ľud spieva: Omša sa už začína...
Netvrdím, že JKS je bezchybný, práve na adventné obdobie si nemáme z čoho vybrať. 3/4 piesni sú o Panne Márii a ich využitie je veľmi obmedzené, často diskutabilné. Tri omšové piesne (z toho dve majú hl. myšlienku Rorate caeli) je žalostne málo, atď... _________________ František Marcin
Mám taký pocit, že sa to spievalo počas omše, pretože ak si všimnete detail, vzadu sedí oblečený diakon.
"konečne sme na normálnej omši, kde sa nespieva JKS a ty si táke dačo dovolíš povedať?"
JKS je predkoncilový spevník ktorý by sa zišiel zrevidovať, vyhodil by som odtiaľ pár piesní a niektoré strofy, niektoré piesne by som pridal.
A ešte nesmieme zabudnúť na novú tvorbu.
Prajem pekný zvišok dňa.
Áno, to je tiež pravda, ale ak by sme sa zamysleli naozaj do podstaty častí "tridentskej" liturgie, zistíme, že v mnohých prípadoch sa v JKS už vtedy spievali bludy. Ako Vám pasuje, keď kňaz s miništrantom odriekajú Kyrie eleison a do toho ľud spieva: Omša sa už začína...
...už tam bola omša započaná lebo sa započína stupňovou modlitbou slovami In nomine Patris
[Ja som za to aby sa používali na omšiach aj nástroje ako klavír, či gitara ...ale hra musí byť na veľmi vysokej úrovni. Stále treba mať však na pamäti, že píšťalový organ je číslo 1!!!
Ja to viem a chápem to veľmi dobre. Mne by sa páčila aj takáto omša: (Napíšem aspoň tie základné-LS1 hrá organ takisto ako aj žalm a aleluja.
Entree: organ- improvizácia prípadne JKS alebo antifóna.
Offertoire: organ-improvizácia prípadne JKS alebo antifońa.
Communion: organ-improvizácia, gitary+syntetizátor+bubon(sólo trúbka).
Gratiarum: organ-improvizácia alebo JKS(303,288) alebo antifóna.
Sortie: organ-improvizácia alebo JKS
Keďže organ je číslo 1, hrá skoro celú omšu, no ako vidíte na Communion som dal mládež. Ak chceme aby do kostloa chodili aj deti a mládež, musíme sa im prispôsobiť. Podľa môjho úsudku by žalm mohla vybrnkávať gitara(v žiadnom prípade však nepovoľujem akordy) a responzá by doprevádzal organ.
Takto si predstavujem tzv. "mládežnícku omšu" Aby to nebol táborák. _________________ Tomislav Vođaković. Orguljaš
Nemôžete odosielať novú správu do tohto fóra Nemôžete odpovedať na správu v tomto fóre Nemôžete upravovať svoje príspevky v tomto fóre Nemôžete mazať svoje príspevky v tomto fóre Nemôžete hlasovať v tomto fóre