Home
Úvodná stránka
Vyhľadávanie
Vyhľadávanie
Forums
Fórum
Your Account
Váš účet
Navigačné menu



Kto je online
Momentálne je 296 návštevník(ov) a 0 člen(ov) online.

Ste anonymný užívateľ. Môžete sa zdarma zaregistrovať tu


Fórum

organisti.sk :: Zobraziť tému - Seriál o liturgickej hudbe
FAQ
FAQ
Hľadať
Hľadať
Zoznam užívateľov
Zoznam užívateľov
užívateľské skupiny
užívateľské skupiny
Nastavenie
Nastavenie
Prihlásenie
Prihlásenie
Súkromné správy
Súkromné správy
Obsah fóra organisti.sk » Teória liturgickej hudby

odoslať novú tému   Odpovedať na tému
Seriál o liturgickej hudbe
Zobraziť predchádzajúcu tému :: Zobraziť nasledujúcu tému  
Autor Správa
LukasDrozd
zaregistrovaný užívateľ
zaregistrovaný užívateľ


Zaregistrovaný od: 07. 10. 2006
Príspevky: 630
Bydlisko: Svit

PríspevokZaslal: 17 07, 2013, 8:34    Predmet: Seriál o liturgickej hudbe Odpovedať s citátom

Pochválen. Do nášho farského časopisu budem nejaký čas v rámci liturgického okienka písať seriál o liturgickej hudbe. Chcem to uverejniť aj sem, zatiaľ je len prvá časť. Vaše plodné komentáre sú vítané, nakoľko je ešte pred uzávierkou a mohol by som v tom ešte čo-to pomeniť.

Citácia:
Teória liturgickej hudby I.
Charakteristika a cieľ liturgickej hudby
Smernice liturgického spevníka a iné cirkevné dokumenty charakterizujú liturgickú hudbu (teda hudba, ktorá znie pri slávení sv. omše, prípadne pri pobožnostiach a adoráciách) ako vynikajúcu, potrebnú a neoddeliteľnú súčasť bohoslužby. Spev, ktorý je nositeľom náboženského textu nazývame liturgickým spevom a hudba, ktorá je priamo spojená s liturgickou činnosťou je liturgická hudba. V cirkevných dokumentoch používame pojem musica sacra, čo je posvätná, Bohu zasvätená hudba vytvorená výlučne pre Boží kult.
Konečným cieľom liturgickej hudby je oslava Boha a posvätenie veriacich. Jej úlohou je urobiť modlitbu vrúcnejšou, podporovať jednomyseľnosť a zvyšovať slávnostnosť posvätných obradov. „Pritom Cirkev odobruje a dovoľuje používať v liturgii všetky formy pravého umenia, ak majú potrebné vlastnosti." A tieto vlastnosti charakterizuje ako posvätnosť a správnosť foriem" ) .

Typy liturgickej hudby
1. Gregoriánsky chorál – Tento spev Cirkev považuje za svoj vlastný a preto by mal mať popredné miesto v liturgii. GCH je striktne jednohlasná skladba, preto pri jeho prednese nie sú nutné iné kvality, ktoré sa do hudby dostali až neskôr (sprievodné kontrapunkty, akordy v sprievodných hlasoch a iné.). Musíme si uvedomiť, že dnes už nie sme úplne schopný pochopiť krásu GCH v jeho melodickom bohatstve: žijeme v záplave hudby rôznych štýlov, preto nemáme dostatočne vypestovanú citlivosť na jediný dominantný rozmer hudby- melodickú zložku. V našej farnosti GCH nepoužívame.
2. Slovenský liturgický spev – Pri tvorbe slovenskej liturgickej hudby sa môžeme opierať o niekoľko druhov hudobnej kultúry, najmä:
-Gregoriánsky chorál
-Slovanské liturgické spevy východného (gréckokatolického) obradu
-Slovenské ľudové piesne, najmä netanečné, lebo v nich sa prirodzene spája melódia so slovenským textom, zároveň sa svojou modálnosťou odlišujú od súčasnej populárnej hudby
-Duchovné piesne
3. Duchovná pieseň
4. Sólový spev – Využívame v špecifických liturgických spevoch, najmä žalmy, verše pred evanjeliom, spoločné modlitby veriacich a podobne. Pri sólovom speve spieva len jeden človek, preto môže prednášať melodicky náročnejšie nápevy. Sólový spev je väčšinou kombinovaný so spevom ľudu (spevák spieva žalm a ľud odpovedá responzom)
5. Kombinované formy kolektívneho spevu- rôzne druhy (zborový nadhlas, kánon, ľudový viachlas)

Vymedzenie základných pojmov
Organista- Organista sprevádza spoločný spev organovou hudbou, čím spája hlasy jednotlivcov do jednoliateho celku. Utužuje pocit jednoty veriacich. Vo väčších chrámoch organista prirodzene spolupracuje s chrámovým zborom a inými hudobnými elementmi v chráme. Úlohou organistu nie je spievať, ako sa mnohí domnievajú. To je úloha kantora (čo by mal byť iný človek). Zo skúsenosti vieme, že v mnohých prípadoch je pre jednotu spevu lepšie, ak sa úloha organistu aj kantora spája do jedného a ujme sa jej jeden človek.
Kantor- Úlohou kantora je viesť spev zhromaždenia, no nie prekrikovaním hlasu ľudu, lež jeho presným rytmickým vedením. Úloha kantora je obzvlášť viditeľná u bratov Gréckokatolíkov, ktorý pri liturgii nepoužívajú organ, ani iné nástroje.
V našej farnosti sú úlohy kantora a organistu obvykle zlúčené
Žalmista/spevák- Spevák, alebo žalmista spieva sólové nápevy, ak ich práve nespieva organista. Speváci majú za úlohu spievať pašie, žalmy od ambóna, prípadne aj spoločné modlitby veriacich.

Píšťalový organ
Cirkev si veľmi cti píšťalový organ, pretože jeho zvuk vie dodať obradom mimoriadny lesk a tak vznáša mysle veriacich k nebeským výšinám. Organ, okrem toho, že je kráľom všetkých hudobných nástrojov, sa radí medzi najstaršie nástroje a od nepamäti sa používa pri liturgii. V liturgii samozrejme možno upotrebiť aj iné nástroje, ak by ich vplyv povznášal mysle veriacich k Bohu a ak zodpovedajú dôstojnosti chrámu. Vtedy sú veriacim naozaj na povzbudenie. Prívlastok „píšťalový` sa tu používa kvôli odlíšeniu od organov, prípadne klávesových syntezátorov založených na elektromechanickom alebo čisto elektronickom princípe. Vzniká otázka, nakoľko je elektrický organ vhodný a povolený pre liturgiu v tradičnej úlohe píšťalového organa. Podľa inštrukcie DE MUSICA SACRA z r. 1958 bolo možné len „dočasne trpieť tú napodobeninu organa, ktorá sa menuje ,elektrofonický." Smernice druhého vatikánskeho koncilu už výslovne nezakazujú elektrický organ, pretože došlo k značnému pokroku v tejto oblasti a súčasné nástroje verne kopírujú zvuk organa. Dokonca sa v súčasnosti konštruujú nástroje určené výlučne na použitie pri bohoslužbách. Sú určené najmä pre menšie kostoly a farnosti, ktoré si najmä z finančného hľadiska nemôžu dovoliť píšťalový organ. Elektrické náhrady však nikdy nedosiahnu takej dokonalosti, ako píšťalové organy.

Jednota spevov
Aby sme utužili pocit spoločenstva, je nutné, aby sme hrali a spievali jednotne. Jednotne spievať znamená to, že všetci veriaci spievajú rovnako, čo sa týka textu, nástupu spevu, tempa spevu a ešte množstva iných elementov (tým sa budeme venovať postupne v ďalších častiach). Jednota značí aj to, že ak prídeme do hociktorého chrámu na Slovensku, budeme môcť byť účastní rovnakého spevu, ako sme účastní v našom kostole. Z tohto dôvodu existuje niekoľko spevníkov, ktorých texty aj melódie sú schválené slovenskou liturgickou komisiou, príp. biskupskou konferenciou. Ide najmä o liturgické spevníky I,II, III a o jednotný katolícky spevník. Venujme sa teraz jednotnému katolíckemu spevníku (JKS). Na to, aby spev nášho spoločenstva bol jednotný však nestačí len to, že tieto piesne poznáme. Musíme ich spievať v zhode s notovým zápisom, ako ich zozbieral a zharmonizoval Mikuláš Schneider- Trnavský. Nanešťastie, aj v našej farnosti nespievame všetko tak, ako by sme mali, čo značne narušuje jednotu nielen nášho spoločenstva, ale aj jednotlivcov, ktorí prichádzajú do nášho chrámu na liturgiu z inakadiaľ (iné mesta a oblasti Slovenska). Máme zakorenené niektoré nesprávne návyky, staré texty, ktoré už prešli inováciou a niektoré piesne nespievame podľa nôt tak, ako sú napísané. Ak chceme dosiahnuť skutočnú jednotu, musíme tieto zlozvyky a chyby postupne a opatrne odstraňovať.
Nabudúce: Zápis liturgickej hudby (správna intonácia, takty a tempá, hodnoty nôt, správna hlasová artikulácia a výslovnosť, použitie správnych textov a tempá jednotlivých typov skladieb a piesni)
ZDROJ: Smernice liturgického spevníka I
Inštr. MUSICAM SACRAM


Kopírované z wordu, takže mi to trošku rozhádzalo. Sry
_________________
"I'm back and don't feat neither death nor pain"

Lukáš Drozd
Farnosť sv. Jozefa Robotníka
Svit
http://www.mego.6f.sk
Návrat hore
Zobraziť informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu Zobraziť autorove WWW stránky ICQ
Zobraziť príspevky z predchádzajúcich:   
odoslať novú tému   Odpovedať na tému    Obsah fóra organisti.sk » Teória liturgickej hudby Časy uvádzané v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1

 
Prejdi na:  
Nemôžete odosielať novú správu do tohto fóra
Nemôžete odpovedať na správu v tomto fóre
Nemôžete upravovať svoje príspevky v tomto fóre
Nemôžete mazať svoje príspevky v tomto fóre
Nemôžete hlasovať v tomto fóre

Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
iCGstation v1.0 Template By Ray © 2003, 2004 iOptional -- Ported for PHP-Nuke by nukemods.com
organisti.sk
administrátori: Martin Bako - organy/organológia, Martin Puhovich - Spoločnosť priateľov organov, Rastislav Podpera - teória liturgickej hudby, Marek Klein, Matej Kubeš - technická správa serveru © 2005-2013.

Ad maiorem Dei gloriam!
Odber článkov: rss-091.xml, rss-092.xml, rss-20.xml or atom.xml
Powered by Copyright © UNITED-NUKE CMS. All Rights Reserved.
Čas potrebný k spracovaniu stránky 0.20 sekúnd