Zaslal: 02 03, 2009, 23:23 Predmet: Pohreb vo vianočnom období
Vazene kolegyne, vazeni kolegovia,
vzhladom k pocetnym reakciam k teme svadba v postnom obdobi si dovolujem pripomenut, ze rovnako problematickym sa moze javit aj pohreb vo vianocnom obdobi. Vsetci sa radujeme z narodenia Pana a tu zrazu, niekto si dovoli zomriet. Pravom mame pochybnosti, ci to nebolo naschval. Nechcel nam pokazit radost zo slavnosti Narodenia Pana? Pochybnosti o tom, ci bol dotycny zomrely v tomto pripade skutocne veriaci, su na mieste. Na postup pri vybere hudby pri pohrebnej omsi a pohrebe samotnom je jednoznacne nutne komunikovat s knazom. Z vlastnej skusenosti viem, ze v takomto pripade sa ako najvhodnejsi javia knazi angazovani v hnuti Nazaret (ludovo Benovci).
Navrhujem nasledovny postup pri vybere hudby:
- ziadny SMUTOCNY POCHOD!!! - nech dotycny na vlastnej kozi (aj ked len posmrtne) pociti, ze zomrel v nevhodnom obdobi. Knaz nech ide v bielom (idealne by bolo, keby pri tom snezilo). Na zaciatok pohrebneho obradu navrhujem zahrat JKS 43 alebo 44, pripadne instrumentalne pastorale (Zipolli, Bach). Idealna by bola transkripcia Jauchzet frohlocket (Vianocne oratorium). Jej interpretacia je vsak mimoriadne technicky narocna. Pri ukladani do hrobu (bez prihliadnutia k veku a k vzhladu, v ktorom si dotycny dovolil odist na druhy svet) sa mi ako mimoriadne vhodna javi piesen JKS c. 39 - Buvaj, dieta krasne. Ticha noc by mohla zazniet po zasypani truhly neboheho.
Ocakavam Vase idey. A propos, co si myslite o vybere hudby pri kremacii zosnuleho vo vianocnom obdobi?
Zaregistrovaný od: 14. 10. 2008 Príspevky: 75 Bydlisko: Nová Dedina
Zaslal: 03 03, 2009, 7:52 Predmet: o
Keď som ráno v robote raňajkoval a prečital som si Stanov dotaz a predstavil som si ako pochovávajú starčeka a spievajú mu Búvaj dieťa krásne pretože sú Vianoce a vianočné pesničky sú pekné dobre že som sa od smiechu nezadusil. Presne viem čo si tým chcel povedať o tej svadbe v pôste.
a pri pohreboch určitých ľudí, z radu svokra, prípadne učiteľka alebo vyšší hodnostár navrhujem úvodný spev typu "Dnešný deň sa radujme", prípadne "toto je deň, ktorý učinil Pán." _________________ Peter Vymazal
www.organista.wbl.sk
to bolo dobre...ja som uz inac zazila, ze knaz chcel o velkonocnom obdobi pri ukladani tela do hrobu piesen Raduj sa Cirkev Kristova, alebo Radujme sa o krestania....podla mna je to plne nadeje na zmrtvychstanie...ale pre pozostalych mi to pride dost ironicke a nevhodne.... _________________ *In Love with Music *
Zuzana Polovková, organistka Humenné/Košice
Stanko, perfektný príspevok! Len či ním neraníš citlivé katolícke duše!
Ja napríklad túžim sa ženiť v pôstnom období, aby mi na sobáši zneli sladké pôstne piesne, keď už v tomto období nemôžem mať tú krásnu pieseň harmonizovanú terciami- Prijmi matka v náruč dietky... Lebo to by bol hriech hrať takúto nepôstnu pieseň v pôste! a v žiadnom prípade nechcem inštrumentálnu hudbu!!! Ešte že čo! Veď to by bol neplatný sobáš! No a pohreb? Ideálny by bol taký, aký si opísal vyššie... snehové vločky, romantika, no parada! _________________ Mgr. Vladimír Kopec, organista, pedagóg.
Sobáš v pôste?
súčasný doterajší celodenný popevok:
Pôjdem, pôjdem hľadať budem, JKS 164
posledné varovania pred obradom:
Pováž o človeče, JKS
Nevinnosť premilá, JKS 149
po obrade:
Ach, beda mne nešťastnému, JKS 124,
Ach, čo som ti len urobil, JKS 126,
Ach som zarmútený, JKS 134
My už len dodávame:
Tvoje muky ospevujem, JKS 175
perfektne, konečne niekto použil zdravý rozum. Bolo to už treba, najvyšší čas. _________________ Michael Augustín, organista v kostole sv. Juraja v Podolí
Zaregistrovaný od: 22. 09. 2006 Príspevky: 524 Bydlisko: Košice
Zaslal: 03 03, 2009, 16:35 Predmet:
Nemyslím si, že by bolo až také absurdné zamýšľať sa na výberom hudby prí sobáši v období pôstu. Osobne som veľmi rád, že nemusím byť v úlohe kňaza, ktorý takýto termín schvaľuje.
Pre našich predkov (nie až tak dávno) bolo úplne normálne, že sa počas celého pôstu nejedlo mäso. To, že by sa usporiadavali tanečné zábavy alebo iné oslavy vôbec nepripadalo do úvahy. Dnes nie je veľmi zvláštne ak stretnete katolíka, ktorý je prekvapený, že v popolcovú stredu, alebo na Veľký piatok by nemal jesť mäso. Rodičia, ktorí sú proti tomu, aby sa ich deti zúčastňovali doskoték v pôste (alebo dokonca hociktorý piatok) sú považovaní za ultrakonzervatívnych.
Fašiangy už dnes málokde niečo znamenajú, veď sa vlastne nič nezmení... na popolcovú stredu ideme do kostola a potom ide život ďalej normálne až do veľkého piatku. Skúste si urobiť medzi vašimi známymi anketu, či by vedeli, kedy by sa mala skončiť "plesová sezóna".
Neprekvapilo by ma veľmi, keby sa už teraz na farských úradoch stretávali s požiadavkami o sobáš na bielu sobotu, alebo veľký piatok, pretože na iný termín nevedia zohnať voľnú miestnosť.
Z kresťanského hľadiska by malo byť úplne prirodzené radovať sa zo smrti kresťana, pretože je to vlastne jeho narodenie pre večný život. Pre nás, ktorí tu zostávame, to ale nie je také ľahké. Tak či tak, termín smrti si nevyberáme, zatiaľ čo termín sobáša áno.
A nakoniec, čo sa týka výberu hudby, vyberal by som osobne podľa toho že je to sobáš (bez ohľadu na pôst) - či sa sobáš koná alebo nie, našťastie musí rozhodnúť kňaz, ak už tak rozhodol, zrejme vie prečo. _________________ Marek Klein, chrámový spevák - neorganista, Košice, http://gregoriana.sk
Zaregistrovaný od: 20. 01. 2008 Príspevky: 27 Bydlisko: Považská Bystrica
Zaslal: 03 03, 2009, 17:57 Predmet:
Viliam Gurbal napísal:
Sobáš v pôste?
súčasný doterajší celodenný popevok:
Pôjdem, pôjdem hľadať budem, JKS 164
posledné varovania pred obradom:
Pováž o človeče, JKS
Nevinnosť premilá, JKS 149
po obrade:
Ach, beda mne nešťastnému, JKS 124,
Ach, čo som ti len urobil, JKS 126,
Ach som zarmútený, JKS 134
My už len dodávame:
Tvoje muky ospevujem, JKS 175
Zaregistrovaný od: 18. 01. 2006 Príspevky: 235 Bydlisko: Bratislava
Zaslal: 03 03, 2009, 18:18 Predmet:
No neviem, Stano. Ocenujem zmysel pre humor, ako vzdy, ale... Porovnavas neporovnatelne. O case umrtia clovek nerozhoduje, o termine sobasa ano. Aj ked som sa dobre zasmial, skor je to tema k zamysleniu nad religiozitou sucasnych krestanov - tu velmi suhlasim s cantorom_Markom. V mojom ponimani je krestanstvo sposobom zivota a svoje zivotne udalosti prezivame v tejto viere. Pre mnohych snubencov je dnes krestansky obrad akymsi modnym "servisom", ktory sa naopak plne musi prisposobit im. (A zial, su knazi, ktori sa idu zblaznit, len aby im vyhoveli, najma ak sa crta financny efekt.)
myslím si že p. Šurin sa snažil ironizovať hlavne ten výber piesní. to sa mu podarilo. aspoň to zaujalo mňa vzhľadom na to, že sme sa tu bavili o tom čo hrať na svadbe v pôste. ako organisti nemáme kompetenciu hodnotiť iné stanoviská a úprimne je to mi to jedno, kto sa kedy berie alebo nie- lebo tých ľudí v kostole vidím prvý a posledný raz a sobáše, ktoré hrávam su pre mňa iba divadlo, čo mi je veľmi ľúto. a s pohrebmi vo veľkých mestách, kde idú ako na bežiacom páse je to to isté. na druhej strane nesmejme sa- nikdy človek nevie čo sa skrýva za sobášom v pôste (nemusí to byť vždy nežiadané dieťa, ako sa môžu domýšlať mnohí na prvy raz) a takisto pohreby- kamarát bol pred dvoma rokmi na pohrebe dedkovho brata akurát na Štedrý deň. _________________ Michael Augustín, organista v kostole sv. Juraja v Podolí
Rasto, v mnohom s tebou suhlasim. Odohral som uz "zopar" sobasov, predovsetkym v Dome sv. Martina v BA, co malo skoro vzdy specificky kolorit:-)
Na diskusiu o svadbe v poste som chcel povodne reagovat iba humorom. Mojim cielom bolo v prvom rade zaviest tradiciu prispevkov s humornym podtextom na tuto vaznu stranku. Mal som pocit, ze treba trocha odlahcit atmosferu:-) Ale ako vidim, nebolo to celkom pochopene.
Riesit hudbu pre obrad sobasa v poste s tym, ze nech si pocitia, ze si dovolili brat sa cez post, sa mi zda skodoradostne bigotne. V prvom rade je sobas slavnost tych dvoch. Nikto nema pravo riesit preco prave teraz a preco vobec maju sobas. Knaz aj muzikanti sa maju rovnako zodpovedne chovat ku priprave akehokolvek sobasa. Ich cielom ma byt to, aby hlavnym akterom zostala spomienka, ktora im v ich spolocnom zivote bude oporou, a nie trpkou spomienkou. Na zamietnutie solovej organovej hry slavnostneho charakteru tu nie je ziadny opravneny dovod, o registracii uz nehovoriac (a propos, poznam mixtury, ktore az ked pocujete, zistite, co je skutocne utrpenie). Specifikoval by som to ako ale dost bigotny pristup zavanajuci liturgickou byrokraciou. Treba mat milosrdenstvo Krista, a nie prisnost velkeho inkvizitora!
...a navyse, nepouzivat organ na solovu organovu hru cez post a advent je cudna slovenska tradicia. Prichadzame o moznost pocuvat skutocnu tematicku liturgicku hru v nadhernych choralovych predohrach Bacha, Brahmsa etc.
Rasto, aj ja viem, ze pohreb si, az na dobrovolne vynimky, nevieme naplanovat. O co mi slo spravne pochopil Michael. Mohol som si zvolit aj ine prirovnanie, napr. slavnostne Te Deum z prilezitosti inauguracie doteraz 3 slovenskych prezidentov (vsetko byvalych KS stranikov) v Bratislavskom dome - tradicne konane v poste, ako aj volby prezidentov. Tu sa nikto nezamyslal, ze je post. Filharmonia hrala a spievala o 106... o "skromnej" recepcii (za ucasti hierarchie) radsej pomlcim. Predstav si hierarchu, ako v prihovore povie novej hlave statu, ze sa teraz treba postit a sam ide prikladom:-).
Je teda inauguracia prezidenta dolezitejsia, ako sobas dvoch ludi? A ako si to hovoril o religiozite dnesnych krestanov?
Zakoncim iba znamym prislovim:" Vsetci sme si rovni, iba niektori su si rovnejsi:-)
Časy uvádzané v GMT + 1 hodina Choď na stránku 1, 2Ďalší
Strana 1 z 2
Nemôžete odosielať novú správu do tohto fóra Nemôžete odpovedať na správu v tomto fóre Nemôžete upravovať svoje príspevky v tomto fóre Nemôžete mazať svoje príspevky v tomto fóre Nemôžete hlasovať v tomto fóre