Som začiatočník v hre na organ, resp. učiaci sa. Potreboval by som poradiť, ako správne (ani ticho, ani príliš hlasno) registrovať pri speve ľudí, úvode a závere sv. omše, a aj pri žalmoch. Vzhľadom na to, že bude obyčajný deň, predpokladám, že nebude veľa ľudí. Miestny organiata pri speve ľudí používa tieto dva registre: Flauta rúrková 8´a Oktáva 4´. Hrá to veľmi slabo a popri tom silno spieva. Pridávam aj dispozície miestneho organu.
Dispozície organu sú takéto:
Farnosť: Nová Ves nad Váhom
Kostol: rím.-kat., sv. Martina
Organár: Rieger - Kloss / Krnov,
Opus: 3404
Rok postavenia: 1972
Traktúra: pneumatická
Vzdušnice: kuželkové
Počet manuálov: 2
Počet registrov: 19
I. Manuál C-a´´´:
1. Principál 8´
2. Flauta rúrková 8´
3. Oktáva 4´
4. Flauta zobcová 4´
5. Kvarta 2x2 2/3´ 2´
6. Mixtúra 4x 1´
7. I - 4´
8. II - 16´- I
9. II - 8´- I
10. II - 4´- I
II. Manuál C-a´´´´:
11. Kryt 8´
12. Salicionál 8´
13. Vox angelica 2x 8´ 4´
14. Principál spevný 4´
15. Roh nočný krytý 4´
16. Oktáva 2´
17. Seskvialtera 2x 1 1/3´ 4/5´
18. Akúta 4 x 1´
19. II - 16´
20. II - 4´
21. Tremolo II
Pedál C - f ´:
22. Subbas 16´
23. Flauta basová 16´ (ext.)
24. Principálbas 8´
25. Chorálbas 4´
26. Bas šumivý 3 x 5 1/3´
27. I - 8´- P
28. II - 8´- P
29. II - 4´- P
30. Superpedál
31. Vypínač do norm. polohy pedálu
32. Aut. anulátor pedálu II.
Poznámky:
Tlačidlá pod I. manuálom:
Piano - Mezzoforte - Forte - Pleno - Tutti - Vypínač - Vol. komb. A - Vol. komb. B
Keď som sa ho opýtal, prečo nepoužíva Principál 8´, že to je základný zvuk organu, povedal, že je to hlasno, ale keď som to vyskúšal, hral tak akurát podľa mňa... Prosím teda o pomoc, ako naregistrovať celú sv. omšu správne
Ďakujem _________________ Filip Loffay, organista vo farskom kostole Nanebovzatia Panny Márie v Hrádku
Naposledy upravil FilipLoffay dňa 10 08, 2015, 10:40, celkovo upravené 3 krát
Pozdravujem Vás.
Aj ja sa trápim ako začiatočník. Pojem správna registrácia je veľmi problematický dľa môjho názoru. Hrám vo farnosti, kde sa zvyklo hrávať Kryt 8 + Flauta 4 (ext. Kryt 8 ) + Salicional 8 + Dolce 4 (ext. Salicional 8 ) + subspojka + superspojka, čo je príkladom toho ako to nemá vyzerať. Začal som si registrovať po svojom (tak ako hovoria všetky knihy a spevníky). Ľudia zo začiatku nadávali, ale už si navykli. Ja osobne by som si zapol Principál 8. To, že principál je hlasný je len mylný dojem. Ja sa pri registrácií riadim princípom, že treba registrovať tak ako hovorí literatúra s tým, že kým počujem ja pri organe spievať ľudí, tak to nie je nahlas.
Pán organista, ktorý nepozná noty, si myslí, že to vie lepšie ako Dzemjanová, ktorá to vyučuje a vydala knihu .
Keby som bol na tvojom mieste, tak prídem skôr, keď tam ešte nie sú ľudia a vyskúšam si to:
Na doprovod spevu by som najprv skúsil princ 8, flautu 8 a flautu 4. Potom by som skúsil pridať oktávu, či je prisilná alebo nie. Ďalej by som skúsil z II. man prispojkovať kryt 8 na posilnenie osmičkového základu a ešte princ 4 a/alebo roh nočný 4. To by bol taký rýchly začiatok. V pedáli sub a princ ale aj spojku I8-P.
Na žalm by som skúsil Kryt 8 a/alebo Salic 8 z II. man.
Jedna vec je, čo nám povie organista šusterbas, druhá, čo čítame v knihe a tretia, ako ten organ znie. Šusterbasa úplne vylúčme, alebo si niekde zapisujme jeho perly. Kniha by sedela dobre, keby sme mali ideálny organ. Ale keď máme Rieger-Kloss alebo podobný organ a ešte v nie najlepšom stave, tak musíme skúšať a improvizovať a je možné, že sa párkrát aj netrafíme a bude to znieť divne alebo slabo (silno na Rieger-Klosse sotva). _________________ Jozef Timuľák
Zaregistrovaný od: 08. 07. 2015 Príspevky: 3 Bydlisko: Nové Mesto nad Váhom
Zaslal: 09 07, 2015, 11:59 Predmet: Úvod a záver sv. omše
Ďakujem za Vaše názory. A ešte sa opýtam, ako by ste registrovali na záver a úvod sv. omše, aby to bolo silnejšie, slávnostnejšie? Samozrejme s dispozíciou tohto organu.
Ďakujem _________________ Filip Loffay, organista vo farskom kostole Nanebovzatia Panny Márie v Hrádku
K tomu miestnemu organistovi by som dodal nasledovné. Ak dakto nehrá podľa kvalitne zharmonizovanej predlohy akou JKS bez pochyby je, resp. ak nevie dobre harmonizovat, jeho hranie býva kostrbaté z bohapustým sádzaním akordov. Je potom jasné, že hrá potichu, pretože ak hrá na hlasnejších registroch, tá zlá harmónia je riadne počuť a pieseň je dosekaná a kostrbatá. Ja mám skúsenosť takú, že organista ktorý sa nesnaží hrať poriadne, nehrávaa na hlasnejších registroch s odôvodnením, že je to nahlas.
Filip, najjednoduchšie to spravíš tak, že použiješ registráciu ako pre doprovod ľudu ale plus mixtúru. Po úvodnej predohre vypneš mixtúru a sprevádzaš spev introitu. A na dohru naopak, po dospievaní pridáš mixtúru a hráš het .
Keď budeš mať viac času, tak si skús kombinovať rôzne registre, pridať aj Akútu a odskúšať tutti.
Na neznámom mieste môže byť tutti nebezpečné v tom, že sa zapnú aj zanedbané registre, takže zvuk bude ohavný. Mohol by som menovať viac takých kostolov, ale to už je iná téma a škoda rečí .
A ešte: nie vždy potrebujeme na úvod a záver slávnostný zvuk, niekedy (možno lepšie slovo by bolo občas) je osviežujúce dať skôr meditatívnu predohru/dohru na tlmenejšom zvuku, to už podľa situácie. _________________ Jozef Timuľák
Ak je Principal 8 fakt silný pre hru cez týždeň (poznám taký pár takých kostolov kde tomu fakt tak je). V tom prípade skús registráciu
2,(4),9,11,12,14,22,28. Na takom organe by som asi nehral iba s použitím 2 registroch. Mixturu pretým než ju použiješ prever v akom je stave, niekde sú v tak biednom stave že fakt sa to ťažko počúva a je to nepríjemné o to viac ak sa zapne aj oktávová spojka.
Ďalší fakt je, že ak organista hrá akordicky spôsobom že v ľavej ruke kvintakordakordy v spodnej oktáve a v pravej melódiu, tak to dosť bučí a hrá to silnejšie ako keď sa hrá 4-hlasná harmónia. _________________ Elektrikár čo fušuje organistom do remesla vo Fekišovciach (okr. Sobrance), a Zavadke (okr. Michalovce)
http://ubrez.fara.sk/
O tom, či je princ 8 silný na všedný deň sa nedá rozhodnúť, keď organista sedí za organom. Ak je principál v prospekte, 50 cm od uší organistu, tak sa mu to bude zdať hlasné . Ale dole v kostole to je iné. Keď človek spieva, počuje hlavne seba a okolitých ľudí. Potom sa ľahko stane, že stratí kontakt s organom a potom je problém, ktorý riešia niektorí tak, že kričia do mikrofónu. Takže naozaj, zobrať kamaráta, nech hore hrá a my dole medzi ľuďmi spievame a sledujeme, do akej miery počujeme organ. Prax ukazuje, že ak je organ potichu, ľuďom chýba opora a nejdú naplno. Ak s organom pridáme napríklad zapnutím oktávy, tak jasne počujeme, že aj ľudia sa viac opreli. No ale keď to prestrelíme, že je to vážne nahlas, tak ľud prestane spievať skoro úplne, lebo počujú len organ a asi sa vytráca kontakt spoločenstva a/alebo majú pocit, že sú "prebíjaní" organom, teda vlastne ich spev nemá význam. _________________ Jozef Timuľák
Zaregistrovaný od: 05. 08. 2015 Príspevky: 1 Bydlisko: Nová Ves nad Váhom
Zaslal: 05 08, 2015, 22:18 Predmet:
Milý Filip.
Ten organista ,,šusterbas,, čo nepozná noty má ukončenú 7 roč. hudobnú školu v TN a odsedených za akordeónmi, klavírmi a organmi viac ako 55 rokov. Prelúskal etudy, školy a prelúdia od rôznych autorov. Vzhľadom k jeho dobrej hudobnej pamäti vie naspamäť mnohé žalmy a piesne z JKS a rôznych iných skladieb textovo i notovo. Tento ,,šusterbas,, si ako dieťa s podporou otca organistu osvojoval základy a princípy hrania na šlapacom harmóniu a doteraz zodral niekoľko harmoník a rôznych klávesov. Stále sa však doma zdokonaľuje, aby finálne v kostole zúročil a hrou a spevom chválil Boha a ľuďom bol prospešný a nápomocný pri slávení eucharistie.
Ty ešte nevieš čo je to ľudí viesť k spevu a hlavne ochote spievať, lebo sám to ešte nevieš. I hraniu sa musíš ešte učiť ale nie použitím principálu, mixtúre či tutty, ale hlavne doma v kľude. Postupne budeš vnikať do tajov organových skladieb, prelúdií a piesní z JKS, ktoré majú všetky svoju myšlienku a tie musíš precítiť. Cvičením na vlastnom nástroji a zároveň spievaním časom zosynchronizuješ text s melódiu, nájdeš istotu, a prstami, srdcom a hlavne pokorou získaš hlboký vzťah k nástroju ako je píšťalový organ. Potom sa zaň môžeš s istotou a bez obavy kritiky posadiť. Je to veľa mesiacov práce na sebe, Ty to ale silou vôle dokážeš.
Želám Ti to!
Jozef Sloboda.
Nemôžete odosielať novú správu do tohto fóra Nemôžete odpovedať na správu v tomto fóre Nemôžete upravovať svoje príspevky v tomto fóre Nemôžete mazať svoje príspevky v tomto fóre Nemôžete hlasovať v tomto fóre