No neda mi to. Trochu podpichnem ...
Co na tom, ze sa spieva a hra od buka do buka. Ved je to na cest a slavu Boziu a tam hore to snad pochopia, ze to myslime dobre. (Tento nazor mi tu totiz chybal )
matus, vyborna reakcia..... je to tak ako pises-od buka do buka.... a dovolim si tvrdit, ze vo vacsine pripadov chyba aj zdravy rozum... _________________ Peter Vymazal
www.organista.wbl.sk
Pocuvali ste omsu z lumenu? to na prijimanie a na koniec (skoro ma natiahlo)
a čo sa Ti tam nepáčilo???? Ave verum corpus, alebo Môj milý Ježišu??? Veď to je v poriadku.... Ach kríž svätý je už na pováženie.... _________________ Peter Vymazal
www.organista.wbl.sk
Keďže väčšina pôstnych piesní JKS je vhodná skôr na posledné 2 týždne pôstu,
u nás spievame do piatej pôstnej nedele aj tieto piesne:
JKS 491: Boh sila je moja,...
JKS 494: Všemohúci večný Bože, v teba mocne dúfam,...
JKS 500: Ó, predrahá duše mojej cena...
JKS 509: Boh ti tento život dal,...
JKS 510: Veľmi milujem ťa, Bože,...
JKS 512: Ó, Bože milosti, lásky zdroj,...
JKS 513: Ó, láskavý môj Bože,...
JKS 116: Ježišu, vznešená zbožnosti odmena,...
JKS 118: Kdes´moje spasenie, láska moja...
JKS 261: Ach, láska preveľká Boha môjho,...
JKS 268: Chvála tebe, ó, Bože,...
JKS 277: Ó, Ježišu, ty chlieb živý,...
Niektoré piesne sú vhodné ako úvodný spev, iné na sv. prijímanie, iné ako ďakovný chválospev.
Okrem nich samozrejme používame aj navrhované spevy do nového LS.
Aj spevy z Popolcovej stredy sú veľmi pekné a dajú sa použiť v tomto období (napr. spev na prijímanie so Ž 1). _________________ Ján Mišík, organista v Nižnej na Orave.
Co si myslíte o inštrumentálnej hudbe organa v pôste?
Dostal som hubovú polievku(nebolo to také hrozné zas ) od duchovného otca,že som hral dlho prelúdiá,pritom som hral na salicional 8 dohru s ústredným motívom ku pôstnej skladbe....
Keďže som denno-denne konfrontovaný s týmto problémom, dovolím si reagovať. Od r. 2004 som stabilne hrával v štyroch kostoloch. Pri prvom pôstnom období som sa snažil dodržiavať predpis v DIR o IH v pôste. Z toho plynulo: predohrať niekoľko taktov /2-4/ napr. na Sal 8, event. na Kryte 8´ registrácia bez 2´, na predohru nepoužívať Mixtúry (zpočiatku som používal na predohru 16+8+4, teraz dávam prednosť skôr osmičkám, ale to je zasa len vec vkusu a momentálnej nálady. Keď som si však všimol, že drvivá väčšina organistov túto inštrukciu berie na ľahkú váhu, začal som uvažovať o jej zmysle. Neskôr som sa z mnohých zdrojov (aj toto fórum) dozvedel, že vlastne IH nie je zakázaná, ale treba ju obmedziť na primeranú mieru a primeranú registráciu. Kňazi sa až na výnimky nestavajú odmietavo k IH v pôstnom období za predpokladu, že to nepresiahne medze. Myslím si, že zahrať po prijímaní jednoduchú dvojhlasú improvizáciu napr. na Kryte nie je žiadny prehrešok. Treba sa snažiť improvizovať meditatívne. Samozrejme, nechať aj priestor pre posv. ticho. Ak by bola IH v pôstnom období zakázaná, nech mi potom vysvetlia tvorcovia časopisu AT, prečo pred niekoľkými rokmi vyšlo mnoho predohier k piesňam JKS, mnohé z nich sú aj v pôstnom období. Chcete mi povedať, že vtedy ešte neplatila inštrukcia Musicam Sacram? Takisto máme obrovský poklad chorálov v tvorbe napr. Bacha. Veľa z nich je práve s tematikou pôstu. Zdá sa mi to liturgicky nezmyselné, aby sa tieto chorály hrávali napr. cez VN, alebo iné obdobie len preto, že v pôste je IH zakázaná. Môžte oponovať, že Bach bol evanjelik. Avšak existuje aj množstvo skladieb od katolíckych autorov, dokonca aj slovenských, napr. J. Rosinský. V jeho zbierke Praktický organista je niekoľko skladieb určených práve na pôstne obdobie, ktoré sú nevtieravé, meditatívne,... Dokonca aj jazyky sa môžu v pôste uplatniť. Veľmi pôsobivo vyznela Franckova Modlitba (zrejme je to výňatok z väčšieho diela) ako dohra k piesni JKS 135, samozrejme s trúbkou na HW. v závere tejto krátkej skladby sa znova prechádza na SW, na ktorom je naregistrovaný napr. Hoboj a dajú sa tam využiť aj žalúzie. Pravá pôstna nálada...
V každom prípade sa však odporúčam poradiť s kňazom a rešpektovať jeho názor.
Tiez by som rad pocul zavazne stanovisko k instrumentalnej hudbe v poste. Direktorium kaze pouzivat nastroje len na udrzanie spevu a na udrzanie spevu je potrebna aj aka taka minimalna predohra. Ak pocas procesiovych casti omse dohram piesen a je este cas, ticho preludujem. Bolo by spravnejsie "utat" a nechat ticho napr. v polovici obetovania?
Ako je to s velkym tyzdnom a velkonocnym trojdnim? V direktoriu je to uvedene akoby samostatne obdobie za postom, ale o ulohe organa sa tam nic nepise. Konkretne, je vhodne na Zeleny stvrtok zahrat slavnostnu predohru na vstup? Co kvetna nedela? Tiez ma dost iny vyraz ako predchadzajuce postne nedele.
Určite áno. Kvetná nedeľa a Zelený štvrtok sú slávnosti, teda treba tu aj určitú pompéznosť. Tá je síce hneď v kontraste s pašiami, ale určite to tam patrí.
"Kněz zahájí prúvod se slovy: Připojme se k zástupu, který oslavoval Krista, a vyjděme v pokoji. Při slávnostním vstupu prúvodu do kostela zahraje varhaník slavnostní předehru a zpíva se píseň 318"
K Zelenému štvrtku:
"Mše začína obvyklým zpúsobem. Pak varhaník doprovází Kyrie a dá knězi tón na Gloria. Kněz zazpívá Gloria. Pak varhany hrají slavnostní mezihru dlouhou podle schopností varhaníka na pleno a přitom se vyzvání všemi zvony a zvonky. Po mezihře se pokračuje ve chvalozpěvu Gloria, lépe za varhanního doprovodu. Pak varhany podle tradice mohou zmlknout až do Gloria na velikonoční vigilii. Varhany je však nadále možno používat k doprovodu zpěvu, nikoli k samostatné hře. Proto se nehrají žádne předehry a preludia, varhaník zahraje akord nebo tón pro lid a hned hraje doprovod písně..."
Rukovět varhaníkova - 2004
Z toho jednoznačne plynie, že smernica o IH v pôstnom období a taktiež v posvätnom Trojdní je do veľkej miery vecou miestnych zvyklostí.
Zaregistrovaný od: 29. 05. 2008 Príspevky: 185 Bydlisko: Nová Ľubovňa
Zaslal: 07 02, 2010, 18:04 Predmet:
JKS 491: Boh sila je moja,...
JKS 494: Všemohúci večný Bože, v teba mocne dúfam,...
JKS 500: Ó, predrahá duše mojej cena...
JKS 509: Boh ti tento život dal,...
JKS 510: Veľmi milujem ťa, Bože,...
JKS 512: Ó, Bože milosti, lásky zdroj,...
JKS 513: Ó, láskavý môj Bože,...
JKS 116: Ježišu, vznešená zbožnosti odmena,...
JKS 118: Kdes´moje spasenie, láska moja...
JKS 261: Ach, láska preveľká Boha môjho,...
JKS 268: Chvála tebe, ó, Bože,...
JKS 277: Ó, Ježišu, ty chlieb živý,...
skoda ze malo z toho co si tu napisal ludia u nas poznaju, inac u nas hram na pincipale 8´ (iba, to staci), aj ked je pravda, ze mi take vymozenosti nemame _________________ organista v Novej Ľubovni(sčasti v Levoči)
Slovenská tradícia JKS je silná. Môj sosbný názor je, že nová tvorba je v súčasnosti v pôstnom období nevyhnutnosťou, ale... Nová tvorba niekde na dedine, bez zboru, bez profesionálneho speváka a bez profesionálneho organistu je vážny problém. Osobne mám dojem, že najideálnejším riešením by bola aplikácia nových textov na melódie JKS. Veľmi by to pomohlo, pretože JKS zahrá aj menej zdatný organista bez potreby rozsiahlejšej prípravy. Ak by existovali piesne s vhodnými textami, organisti by ich určite začali hrávať. Otázka však je, kto by tieto texty písal, kto by to systematizoval, kto by poprípade mal dostatočné umelecké cítenie citlivo opraviť obsahové nedostatky textov. Toto mi v súčasnosti v novej tvorbe chýba.
Časy uvádzané v GMT + 1 hodina Choď na stránku Predchádzajúci1, 2, 3, 4
Strana 4 z 4
Nemôžete odosielať novú správu do tohto fóra Nemôžete odpovedať na správu v tomto fóre Nemôžete upravovať svoje príspevky v tomto fóre Nemôžete mazať svoje príspevky v tomto fóre Nemôžete hlasovať v tomto fóre