Nevedel som lepšie zaradiť tému....
Pred pár dňami som len tak prepínal TV a započul som dačo.... Melódia to známa, rytmus a harmónia nejaká čudná. Zamyslím sa - a hneď mi doplo JKS. Najprv som si myslel, že to je zlý vtip, žiaľ, zistil som že nie.
Neviem či mi prináleží hodnotiť takúto produkciu, neviem, či má význam ju riešiť tu na fóre. Každopádne mi však napadlo niekoľko myšlienok.
1. - Čo by si o tomto myslel Mikuláš Schneider-Trnavský?
2. - Dopadla na mňa oprávnená obava. Ako dlho bude trvať, kým za mnou príde niekto s tým, že hrám zle, lebo v TV hrajú inak.
Nech každý posúdi sám.
http://senzi.joj.sk/hrame-na-zelanie/hrame-na-zelanie-videoklipy/laska--nadej--spasa.html http://senzi.joj.sk/e-shop/zlaty-vyber.html
Ja som tu už dlhší čas nič nenapísal, ale táto nahrávka JKS 278, verzia toho báčika, je veľmi odveci.... Takto oblbujú ľudí, že to také ľúbezné a neviem čo, a presne, potom niektorí pomýlení budú žiadať aj v kostole tak, ako to v telke hrajú....
Ja som tu už dlhší čas nič nenapísal, ale táto nahrávka JKS 278, verzia toho báčika, je veľmi odveci.... Takto oblbujú ľudí, že to také ľúbezné a neviem čo, a presne, potom niektorí pomýlení budú žiadať aj v kostole tak, ako to v telke hrajú....
Presne tak. Takých "zludovených" piesní som pocul viacero.
Na jednej strane by sme mali byť (a osobne aj som) veľmi radi, že je ešte aspoň minimálny záujem hrať nejaké kostolné veci v médiách.
Ak chceme, aby spev v kostole nezanikol a nezapadol prachom, musíme vyvíjať aj nejakú aktivitu na jeho popularizáciu a sprístupňovať ho všetkým vrstvám ľudí. Napríklad vianočné koledy - tie hrajú všade už pred Vianocami a (ale istotne nielen preto) patria medzi veriacimi k najobľúbenejším piesňam z JKS.
(iste viete aj to, že pred 60 rokmi sa deti v školách učili spievať piesne z JKS - preto sú mnohé tak obľúbené medzi staršou generáciou. Škoda, že to potom zaniklo a že dnes to už v školách vyzerá úplne ináč.)
Druhá strana je práve tá interpretačná, ktorá môže urobiť veľa úžitku aj veľa pokaziť. Už pri vianočných koledách existuje bohužiaľ tisíc verzií jednej a tej istej piesne. Vyššie uvedené nahrávky kvôli svojvôli interpreta tiež nepridávajú k jednote spevu.
Myslím, že v prvom rade si musíme nasypať popol na hlavu my, organisti. Takéto rôzne úpravy "od srdca" si predsa nevymysleli ľudia sami od seba - oni napodobňujú to, čo počujú desiatky rokov z kostolných chórov.
Riešenie pre kostoly vidím v kúpe znotovaných spevníkov a v dosiahnutí takej samostatnosti ľudu, že sa budú vedieť spevníky aj používať a sa podľa nich orientovať - vtedy nikto nebude riešiť, či to na nahrávke bolo s opakovaním alebo či tam bola štvrťová namiesto polovej.
Samozrejme, je potrebné aby aj organista hral taký rytmus a melódiu, aká stojí v notách.
Tie nahrávky predsa nikto neide púšťať v kostole. Je to cédéčko na počúvanie niekde doma. Je to vari zakázané?
Peter, myslím, že si to s tou reakciou trochu prehnal, ale každopádne "ďakujem pekne".
Tie nahrávky predsa nikto neide púšťať v kostole. Je to cédéčko na počúvanie niekde doma. Je to vari zakázané?
Peter, myslím, že si to s tou reakciou trochu prehnal, ale každopádne "ďakujem pekne".
Juraj, ale takýmito hlúposťami sa kazí vkus (alebo ešte prehlbuje nevkus) veriacich. _________________ Peter Vymazal
www.organista.wbl.sk
Juraj, spomínaš na článok pred rokmi v časopise "Hlas zrno" o organe v Šaštíne?
Sťažoval si sa tam, že Ti cudzí organisti robia "medvediu službu" - sadnú si za polopokazený organ, stlačia gombík tutti, chvíľu si zahrajú a potom chodia po kláštore a ochkajú, ako dobre ten organ hrá.
Tie nahrávky sú presne to isté - neznalého človeka ohúria a robia medvediu službu všetkým, ktorí sa snažia, aby to s hudbou na omši aspoň nejako vyzeralo.
Pre mňa osobne je interpretácia "od srdca" (teda nerytmická, svojvoľná) presne to isté, ako keby niekto namaľoval Krista na kríži bez rúk.
Všetko má proste svoje parametre a proporcie, ktoré keď sa nedodržia, výsledok bude zdeformovaný.
Okrem toho, ako ináč sa dá zjednotiť spev, než presnou melódiou a rytmom? 300 ľudí v kostole pri svojvoľnom hraní organistu nikdy nedokáže presne vycítiť, ktorá doba bude kedy predĺžená alebo skrátená.
V tých nahrávkach som sa snažil vidieť "evanjelizačný úmysel". Neverím, že by počúvanie týchto nahrávok malo taký dopad, ako to tu vykresľujete. Jednoduchí ľudia, ktorí toto budú počúvať, väčšinou nevnímajú hudbu, resp. interpretáciu danej skladby, piesne tak detailne, že by si všimli rozdiely rytmu. Skôr by som si vedel predstaviť, že budú vyčítať zmeny v tej nahrávke oproti tomu, ako sú to oni zvyknutí spievať v kostole – aspoň podľa mojich doterajších skúseností ľudia vždy všetko považujú za originál v tej verzii, v akej to oni poznajú.
Čo na tom považujem za pozitívne? Že v dnešnom sekularizovanom svete ešte niekomu napadlo pracovať s materiálom tak veľmi vlastným Katolíckej Cirkvi. A že to niekto počul v telke? Je to také zlé, že náboženský text – modlitba – púšťa sa do éteru v spracovaní stráviteľnom pre širšiu vrstvu poslucháčov – divákov? Môže sa to páčiť aj neveriacim, môže to napr. vyvolať nostalgiu u čerstvého dôchodcu, ktorý v detstve chodil do kostola, možno miništroval, a pri počúvaní sa mu vyvolajú pekné spomienky. Možno ho to podnieti znovu sa pozrieť do kostola... alebo hoci aj nie, no nikdy nevieš.
Chápem, kam mierite, viem, o čo Vám (nám) ide, no toho účinku by som sa vôbec neobával. Som presvedčený o tom, že aj keby to viacerí počuli, bude to mať zanedbateľný vplyv, nebude to žiadna „medvedia služba“.
Inak, Ferko, porovnávaš neporovnateľné. Ty dobre vieš, o čo som sa usiloval v Šaštíne, veď som ti o tom sám hovoril. Viete to tu snáď viacerí, čo je to za pocit, keď organ, na ktorom hrávate, je v dezolátnom stave ale nikto na svete Vám nechce uveriť, lebo „však hrá“! A presviedčaš všemožnými spôsobmi a keď už konečne niečo uznajú, v tom príde niekto, kto sa poserie z piatich manuálov nad sebou, uchváti ho ozvena z prázdnej baziliky, prípadne voči kňazovi – farárovi nechce byť neslušný, keď sa ho ten opýta, ako sa mu páči náš organ, a jednou svojou vetou Ti zmarí všetko to úsilie, ktoré si dovtedy prácne do veci vložil. Ale takúto „medvediu službu“ Vám (nám) určite nespôsobí jedno cédéčko, ktoré budú mať na polici zapadnuté prachom nejakí dvaja farníci.
Ako to vidím ja: Marek 9,38-41
Naposledy upravil JurajZareczky dňa 09 06, 2014, 22:59, celkovo upravené 1 krát
[quote="FrantišekBeer"
Riešenie pre kostoly vidím v kúpe znotovaných spevníkov a v dosiahnutí takej samostatnosti ľudu, že sa budú vedieť spevníky aj používať a sa podľa nich orientovať - vtedy nikto nebude riešiť, či to na nahrávke bolo s opakovaním alebo či tam bola štvrťová namiesto polovej.
Samozrejme, je potrebné aby aj organista hral taký rytmus a melódiu, aká stojí v notách.[/quote]
Riešní je viacero... ale malo by sa začať od nôt... Inak aj s tou školou je to dobrý nápad, učiť decká nejakú tú skladbu z JKS a nielen detské, jednotuché.
Čo sa týka vide piesne "Tie šaštinské zvony", čudujem sa že to spískali mladí. A pritom JKS na gitare nie je zlý nápad, ale určite nie na omši.
Podľa mňa netreba piesne z JKS takymto spôsobom profanizovať. Nechápem, na čo je dobré vyťahovanie sakrálneho umenia do médií, a to ešte takým spôsobom, že daná interpretácia má s tou "kostolnou" verziou spoločné iba slová a melódiu, rytmus je úplne iný a podľa mňa sa dosť stráca aj duch danej piesne.
Veď tí čo sa chcú aktívne zapojiť do spevu počas omše sa do neho tak či tak zapoja, a tým čo sa ku spevu nejako nemajú, toto nepomôže, lebo v skutočnosti sú JKS-ky o niečom inom.
Nemôžete odosielať novú správu do tohto fóra Nemôžete odpovedať na správu v tomto fóre Nemôžete upravovať svoje príspevky v tomto fóre Nemôžete mazať svoje príspevky v tomto fóre Nemôžete hlasovať v tomto fóre