- Sv. omša začala piesňou Jesus Christ you are my life od Marca Frisinu v rezkom tempe. Bola zle nazvučená, takže nebolo počuť spev slôh, iba sladké vokály á-á-á.
- Ďalej nasledovalo Jánovo slávnostné Kyrie a Glória z Liturgického spevníka I, ktoré boli prevedené pekne a potešili ma, takže som so záujmom počúval ďalej.
- Žalm z Liturgického spevníka II, veľmi pekné zborové Aleluja a spievané evanjelium dodávalo na slávnostnosti a tešil som sa vysokej úrovni tejto akcie.
- Spievaná prefácia, odpovede dopravádzané príjemným zvukom organa boli dôstojné a mal som pocit, že tam patrím, že ako spolucháč som jedno s celým špoločenstvom.
- Dojem narušila - prepáčte - otrasná, nevkusná a do liturgie nevhodná predohra na Sanctus, ktorý bol navyše rušený akýmisi nadhlasmi trúbky.
- Trojité amen zapôsobilo zmätočne, najprv len spev ľudu jedenkrát bez nástroja a potom 3x nejaké pre ľud neznáme amen, do ktorého sa nevedeli zapojiť. Takže dokopy štvorité amen. Nácvik pred akciou by tento problém vyriešil.
- Nasledoval prešovský otčenáš z LSI s organom s pekným frázovaním.
- V agnuse ma vyrušoval klavír s nejakým filmovým ostinátom. Navyše, zatiaľ čo sa Agnus stále spieva 3x, mládežníci ho (stále) spievajú 4x, akoby 3x nestačilo, alebo akoby chceli čosi pridať ponad bežnú či tradičnú liturgiu.
- Sv. prijímanie začína ako nejaký vesmirný sci-fi seriál a z neznámych dôvodov zneje pieseň k Duchu Svätému v slovenčine a angličtine. Nasleduje 30 sekúnd úplného ticha a potom husle s klavírom uviedli neznámu pieseň, ktorej text sa nedá rozumieť, lebo je zle nazvučená. Potom tretia pieseň, ktorej predohra mi ihneď evokovala Pink Floid. Spevákovmu falošnému spevu sa nedalo rozumieť ale potom sa vďaka zboru dalo porozumieť, že text je o pokoji. Nasleduje štvrtá mládežnícka pieseň (asi gratiarum, poďakovanie po sv. prijímaní), kde sa husle a flauta veľmi snažia, aby to neznelo falošne. Bol som už tak unavený a unudený jednotvárnosťou tohto 18-minútového pásma, že som nemal silu ani ochotu analyzovať vhodnosť textu.
- Pred požehnaním sa tri minúty tlieskalo jednotlivým biskupom a zboru, pričom sa zdôraznilo, že to sa tlieska Bohu.
- Po požehnaní zaznela znovu mládežnícka pieseň - Nebojte sa.
Ako pekne to začalo, tak som v závere zostal sklamaný. Kyrie, Glória a žalm z Liturgického spevníka, zvyšok všetko mládežnícke, žiadna JKS. Prečo? Prečo cez prijímanie sa aspoň nemohli striedať s organom? Mladí nevedia zaspievať Ježiš, Ježiš príď ku mne alebo Ó, láska, nádej, spása? Čo budú títo mladí spievať o 30, 40, 50 rokov? JKS to už asi nebude, keď im na "ich" akciách servírujeme len z angličtiny prebraté alebo otrepané gitarovky, z ktorých už niektorí majú vyrážky.
PS: Po tomto prenose som pochopil, prečo asi Sv. Pius X. vo svojom motu proprio zakázal používanie "hrmotivých nástrojov" (v tomto prípade klavíra) v liturgii. _________________ Jozef Timuľák
(...)
Ako pekne to začalo, tak som v závere zostal sklamaný. Kyrie, Glória a žalm z Liturgického spevníka, zvyšok všetko mládežnícke, žiadna JKS. Prečo? Prečo cez prijímanie sa aspoň nemohli striedať s organom? Mladí nevedia zaspievať Ježiš, Ježiš príď ku mne alebo Ó, láska, nádej, spása? Čo budú títo mladí spievať o 30, 40, 50 rokov? JKS to už asi nebude, keď im na "ich" akciách servírujeme len z angličtiny prebraté alebo otrepané gitarovky, z ktorých už niektorí majú vyrážky.
(...)
Ďakujem autorovi príspevku za ušetrenie času počúvaním tohto prenosu. Aj tak by som ho nepočúval. Vlastne ako takmer každý prenos v poslednej dobe. Zvlášť od takýchto podujatí totiž nič iné ani neočakávam...
Zaregistrovaný od: 28. 01. 2015 Príspevky: 3 Bydlisko: Banská Bystrica
Zaslal: 03 08, 2015, 18:02 Predmet:
Pán Timulák, máte môj obdiv, že ste ešte nerezignovali. Myslím to len v tom najlepšom zmysle slova.
Načo sa pozastavovať, načo vôbec na niečo poukazovať?
Má vôbec niekto z kompetentných chuť niečo meniť? Poznám takých kňazov, chvála Pánovi, ale nemajú to hlavné slovo v otázkach liturgickej hudby.
A keby aj, pýtam sa, počúva vôbec niekto tých kompetentných v danej problematike? A má ich vlastne niekto aj prečo počúvať? Pretože mám pocit, že tí, čo majú ťahať za jeden koniec sú rozhádaní pomaly do krvi.
Ak si oni sami nepreukazujú navzájom úctu, ako môžeme čakať, že im ju budú preukazovať ostatní?
Pozrime sa na DPK od pána Podperu. Nesmierne užitočné dielo, hodné obdivu a potlesku minimálne. Hovorím, chvála Bohu za tohoto človeka. Ale je osamotený...
V snahe pozdvihnúť liturgické slávenie na vyššiu úroveň naráža jeho dielo na nepochopenie zo strany kolegov organistov, kňazov tak laikov.
Preto si myslím, že akákoľvek snaha niečo zmeniť začína budovaním jednoty. Jednoty organistov, jednoty kňazov a veriaceho ľudu.
Bez dialógu to nepôjde. Všetci by sme si mali vstúpiť do svedomia.
Každopádne, záznam som si vypočul a stotožňujem sa s Vašim názorom, ale z nejakého dôvodu som sa prestal už nad tým pozastavovať. Len teraz neviem, či je to dobre, alebo zle.
1. bratislavský o. arcibiskup Stanislav Zvolenský
2. košický o. arcibiskup Bernard Bober
3. spišský o. biskup Štefan Sečka
4. rožňavský o. biskup Stanislav Stolárik
5. banskobystrický o. biskup Marián Chovanec
6. žilinský o. biskup Tomáš Galis
7. nitrianský o. biskup Viliám Judák
8. o. biskup z bratislavskej gréckokatolíckej epiarchie Peter Rusnák
9. bratislavský pomocný biskup o. Jozef Haľko
10. spišský pomocný biskup o. Andrej Imrich
Čo sa týka DPK, áno, je to pekné dielo a stále sa inšpirujem aj ním.
- Koľkí z nás ale majú možnosť a schopnosť nacvičiť a uviesť gregoriány?
- Koľkí z nás nemajú zbor ani na jednoduché piesne?
- Koľkí z nás nemôžu zahrať ani JKS256, lebo to ľudia rytmicky nezvládnu?
- Koľkí z nás nemáme číselník, na ktorom by sme uviedli, že chceme spievať 5. slohu?
- Koľkí z nás nemôžu spievať JKS258, lebo ju nik nepozná?
- Koľkí z nás nemôžu spievať nič z novej tvorby, lebo si to kňaz nepraje, nepodporuje nácviky, nepomôže s tvorbou letákov?
- Koľkí z nás hráme v chrámoch, kde je X organistov a každý hrá po svojom, takže len sotva niečo dosiahneme, keď hráme 1-2 omše za týždeň?
- Koľkí z nás sa musíme prispôsobiť, aby nás nevyrazili za prílišné "mudrovanie"?
- Koľkí z nás hráme na zanedbaných organoch a digitálnych umelinách? _________________ Jozef Timuľák
Prečo cez prijímanie sa aspoň nemohli striedať s organom? Mladí nevedia zaspievať Ježiš, Ježiš príď ku mne alebo Ó, láska, nádej, spása?
Nie, nevedia. A už vôbec nie bez spevníkov. Ak by sa aj tá pieseň hrala, so skúseností s takýmito omšami si neviem predstaviť že by ju spievala aspoň polovica ľudu.
Dajme tomu že s tou súhlasím ale aký význam by potom malo spievanie JKS, ak by ich mladí nespievali?
P.S. bol som tam na omši, spevníky k dispozícii neboli.
Na stránke P15 bolo napísané, že na omšiach budú k dispozícii letáky s vytlačenými textami.
Tak či onak - ak je dôvodom, že sa do JKS, ktorá sa spieva desaťročia, nezapoja kvôli chýbajúcim textom, ako sa potom zapoja do "mládežníckych" piesní, ktoré sa ani v žiadnom oficiálnom spevníku nenachádzajú, v každom kostole majú inú verziu a každá kapela má svoj vlastný text?
Dôvod nezaradenia JKS bude asi nejaký iný...
Vytlačené text sú dôležité najmä tam, kde chceme, aby ľudia spievali sebavedomo a sami (pre mňa ideálny prípad ).
No na takých masovkách, kde je kapela nazvučená vlastným zvukárom, dvoma mix-pultmi a osemnástimi mikrofónmi, je zvaliť nezaradenie pokladu cirkevnej hudby na chýbajúce texty veľmi slabý argument. Skôr mám dojem, že sa to mnohí snažia vedome odstaviť a nepodporovať v snahe zrušiť všetko tradičné (načo zdobené rúcha, načo vokálna polyfónia, načo zlátený kalich). Aký to paradox v porovnaní s tým, ako cirkev bojuje za zachovanie tradičných modelov v spoločnosti, ktoré sú narúšané.
Keby sa chcelo, mnohí šikovní hudobníci by vedeli i JKS podať tak, že by mladých oslovila a na dve strofy Tebe žijem, Ježiš môj, treba málokomu spevník.
Fero, nie je v mojom záujme obhajovať nezaradenie JKS do omše a nebol to ani účel môjho príspevku.
Aký je podľa teba dôvod nezaradenia JKS a kto je za to zodpovedný?
Tiež by ma to zaujímalo.
A ak je, ako píšete, toľko vecí v rozpore s liturgickými pravidlami, prečo biskupi alebo ich tajomníci nič nerobia?
Ja mám z toho jednoducho zmätok.
Súhlasím, že sú mladí, ktorí vedia podať JKS pútavým spôsobom (ak pre našu mládež nie je romantický chorál sám osebe dosť pútavý). Poznám ľudí, ktorí by radi ponúkli svoj talent.
No pretlačiť sa na takúto akciu je ťažké a zďaleka to nie je o tom, akú kvalitu ponúkaš, ale koho poznáš.
A ešte je to o tom, kto má čo na starosti. Kým budú pri takýchto akciách vyberať hudbu na liturgiu ľudia, ktorí sa hudbe nevenujú, obávam sa, že to bude vyzerať takto.
Zaregistrovaný od: 14. 04. 2015 Príspevky: 6 Bydlisko: Bratislava
Zaslal: 09 08, 2015, 15:24 Predmet:
Súhlasím s vami pán Timulák.
Vypočul som si tento záznam a súhlasím že cez prijímanie tá úroveň trochu klesla. Tým že som len začínajúci organista, nemôžem povedať nič odborné k tomu, ale mám ako-také malé skúsenosti s mládežníckym zborom pretože som zatiaľ hral na omšiach iba s ním.
Tým že hlavný na omšiach je zbor, ja hrávam tie piesne ktoré by zbor nezvládol/ je lepšie keď sú zahrané na organe. Naposledy bola omša na záver školského roku a hral som Te Deum a Pápežskú hymnu. Pravdu povediac som mal trochu problém s tempom, lebo som nepočul "ľud" ktorý spieval iba málo, aj keď mali premietaný text. Taktiež sa mi už minule stalo že ma vedúci zboru poslal s JKSkami počas prijímania preč.
JozefTimulak napísal:
Mladí nevedia zaspievať Ježiš, Ježiš príď ku mne alebo Ó, láska, nádej, spása? Čo budú títo mladí spievať o 30, 40, 50 rokov? JKS to už asi nebude, keď im na "ich" akciách servírujeme len z angličtiny prebraté alebo otrepané gitarovky, z ktorých už niektorí majú vyrážky.
Podla môjho názoru teraz vzniká mnoho zborov ktoré si u farára domáha svoje miesto na tzv. "detských omšiach". Aj u nás v kostole máme detský zbor ktorý spieva na nich, a organ vôbec netreba/nechcú ho. Aj keď som mládežník, a mám rád niektoré gitarové piesne, tento zbor mi je trocha sprotivil, a tak teraz sa snažím vyhýbať tej omši. A zas druhá vec, mnoho mojich kamarátov nemá rada piesne JKS aj z dôvodu spevu babiek a celkovému vyzneniu celej piesne. Taktiež sú lenivý siahnuť po spevníku a otvoriť ústa. Radšej si zaspievajú pieseň ktorá je im známa a ktorú spievajú ostatní. Mne sa piesne z JKS páčia, a budem je presadzovať tých 30, 40 rokov. Pán Schneider-Trnavský spravil dobrý kus práce.
Ja sa snažím spievať čokoľvek aj keď neviem spievať, ale očakávam že v dave sa to stratí. A príde mi blbé pri hre iba hrať, prípadne zaspievať prvých pár slov a potom byť po celú pieseň ticho. Ľudia sa v tom stratia a prestanú spievať aj oni.
O DPK som ešte vôbec nepočul, a tak nemôžem na tú tému nadviazať. Každopádne si o tom pozrem niake info
A príde mi blbé pri hre iba hrať, prípadne zaspievať prvých pár slov a potom byť po celú pieseň ticho. Ľudia sa v tom stratia a prestanú spievať aj oni.
P15 som nesledoval, ale pustil som si z archívu rádia Lumen záznam z 31. júla (http://audio.lumen.sk/download.php?subor=emauzy-mimoriadny-prenos29_31_07_2015.mp3
- V agnuse ma vyrušoval klavír s nejakým filmovým ostinátom. Navyše, zatiaľ čo sa Agnus stále spieva 3x, mládežníci ho (stále) spievajú 4x, akoby 3x nestačilo, alebo akoby chceli čosi pridať ponad bežnú či tradičnú liturgiu.
PS: Po tomto prenose som pochopil, prečo asi Sv. Pius X. vo svojom motu proprio zakázal používanie "hrmotivých nástrojov" (v tomto prípade klavíra) v liturgii.
Jožko, plne s tebou súhlasím ohľadom častej nízkej úrovne hudobnej produkcie tzv. Novej Duchovnej piesne - spôsobenej minimálne troma faktormi:
- neznalosť liturgie (u skladateľa a/alebo u interpretov)
- nedostatočné hudobné vzdelanie, resp. málo rozvinutý hudobný vkus (u skladateľa a/alebo u interpretov)
- slabá interpretačná úroveň spevákov a hudobníkov (toto je však všeobecný problém s hudbou v liturgii, ktorý nie je nijako len výsostnou doménou NDP)
K tvojmu postrehu k Agnus Dei by som však rád doplnil, že Agnus Dei je tzv. litániový spev, podobne ako Kyrie. Spieva sa počas lámania chleba a pôvodne mal mnoho opakovaní. Pre dnešné potreby liturgie úplne postačujú 3 opakovania, na ktoré sme všetci zo Slovenska zvyknutí, ale viac opakovaní nie je proti liturgickým predpisom (viď. "Liturgický spevník I a jeho uvedenie do praxe, str. 91). Pri väčších slávnostiach, pri väčšom počte celebrantov, atď. nevidím problém s viacnásobným opakovaním - napr. v amerických katolíckych kostoloch sa bežne opakuje viackrát s tým, že sa obmieňa aj "baránok boží" za iné zvolania, napr. "Bread of Life"- chlieb života, či "Prince of Peace" - princ pokoja, "Cup of Hope" - kalich nádeje. Podčiarkuje sa tým aj litániový ráz spevu Agnus Dei. Viď: https://www.youtube.com/watch?v=kNfYoSCdyPM alebo https://www.youtube.com/watch?v=zCKnDncuBvM. Další zaujímavý nápev je tu: https://youtu.be/dZmzLbmMfoU?t=760 a tiež tu: https://youtu.be/G-OWTbmuRE8?list=PLdHi_OBLaWmcRTyFSHBEqrTOW_8slRuP9&t=613
Samozrejme, vyššie uvedené nápevy sa spievajú aj s organovým sprievodom - pre väčšinu spevov ordinária existujú party pre rôzne hudobné nástroje.
Čo sa týka klavíra v liturgii, asi by sme mali najpr zadefinovať, čo myslíme pod pojmom "klavír". Je veľký rozdiel medzi nazvučenou samohrajkou a akustickým krídlom Steinway. V amerických katolíckych kostoloch sa bežne používa akustický klavír (krídlo), na ktoré hrá vyštudovaný klavirista. Aj tie štyri nahrávky vyššie majú klavírny doprovod a nemyslím, že takýto klavír, či spôsob hry na ňom bol liturgicky nevhodný. Mimochodom, horeuvedené nápevy nie sú tzv. "mládežnícke", sú to nápevy na všeobecné použitie. V Amerike sa vačšinou človek ani nestretne s rozlišovaním nápevov ako "mládežníckych" alebo "pre babky". Všetci spievajú všetko. _________________ Matej Kubeš
- neznalosť liturgie (u skladateľa a/alebo u interpretov)
- nedostatočné hudobné vzdelanie, resp. málo rozvinutý hudobný vkus (u skladateľa a/alebo u interpretov)
- slabá interpretačná úroveň spevákov a hudobníkov (toto je však všeobecný problém s hudbou v liturgii, ktorý nie je nijako len výsostnou doménou NDP)
A toto je práve pointa - akonáhle človek začne pracovať na rozširovaní liturgických obzorov a na zlepšení svojich hudobných kvalít, za istý čas zistí, koľko krásnej literatúry a liturgie doteraz nepoznal.
Zistí, ako veľmi je takáto "mládežnícka" liturgia ochudobnená zo všetkých vyššie spomenutých hľadísk a niekomu to možno až začne vadiť.
A to je to, kam sa potrebujeme dopracovať
Aby som tému pomaly uzavrel: písal som do KBS a do komisie P15. Z komisie mi odpísali, kto bol zodpovedný za dramaturgiu aj liturgickú stránku a že podnet posunú ďalej. Z KBS prišla odpoveď, že program bol schváleny Liturgickou komisou, že boli aj výborné ohlasy a že prvoradým bol katechetický rozmer akcie.
Okrem toho mi prišla súkromná správa od niekoľkých zúčastnených a účinkujúcich, ktorých sa moja recenzia dotkla. Týmto sa im ospravedlňujem, pretože dotknúť som sa nechcel nikoho a už vôbec nie týchto ľudí.
Konkrétne mená nebudem uvádzať, pretože to nemá význam.
Záver:
Keďže všetko bolo schválené LK KBS, nemám viac čo dodať, niet o čom diskutovať. Už som aj oľutoval, že som sem písal, zdá sa, že akákoľvek iniciatíva snažiaca sa o vylepšenie a pozdvihnutie našich liturgických slávností a mediálnych prenosov nemá žiadny význam. Vždy zvíťazí mocnejší a "katechetické hľadisko" či tzv. "pastoračné účely". _________________ Jozef Timuľák
[quote="JozefTimulak"]Okrem toho mi prišla súkromná správa od niekoľkých zúčastnených a účinkujúcich, ktorých sa moja recenzia dotkla. Týmto sa im ospravedlňujem, pretože dotknúť som sa nechcel nikoho a už vôbec nie týchto ľudí.
Konkrétne mená nebudem uvádzať, pretože to nemá význam.[quote]
Jožko, je samozrejmé, že organista rubriky z LS I (prípadne vymyslené ľuďmi a neuvedomelými kňazmi, prípadne biskupmi) dodržiavať musí. Mládežníci, ktorí sa v mnohých prípadoch prídu do kostola s prepáčením vyskákať a vybujačiť, môžu všetko a nemusia nič. Tvoj príspevok bol veľmi objektívny a pravdivý, pokiaľ to takto pôjde s našou liturgickou hudbou dolu vodou, tak to tu môžeme zabaliť... V praxi som sa stretol s faktom, že - prepáčte mi úprimnosť - nevzdelaná a otupelá gitaristka, ktorá nemala cit pre hudbu a ani pre liturgiu, bola u kňaza viac rešpektovaná ako organista, ktorý vie, čo hrá a vie, prečo to hrá. _________________ Peter Vymazal
www.organista.wbl.sk
Nemôžete odosielať novú správu do tohto fóra Nemôžete odpovedať na správu v tomto fóre Nemôžete upravovať svoje príspevky v tomto fóre Nemôžete mazať svoje príspevky v tomto fóre Nemôžete hlasovať v tomto fóre