Kolegovia, mám na Vás otázku ohľadom tejto piesne v roku viery. Hrávate ju na začiatku prijímania alebo po prijímaní? Alebo sa u Vás praktizuje len recitovana modlitba? Ďakujem za rady
Teraz neviem, či sa to týka len našej diecézy alebo celeho Slovenska, boli to odporúčania v roku viery spievať resp. modliť sa to pri každej sv. omši počas celého roku.
Už to tu bolo niekde písané, Duša Kristova je spev na prijímanie a nie gratiarum.
Citujem:
Spev má vyjadrovať myšlienku bratskej jednoty prijímajúcich, hovoriť o Sviatostnom Kristovi, ktorý sa dáva veriacim za pokrm, alebo o veľkých Božích skutkoch a daroch, ktoré Pán človeku ponúka. Nepoužívajú sa piesne k poklone Sviatosti oltárnej (JKS 272/1 „Kriste, zo srdca celého poklonu ti vzdávame...“, 283/1 a pod.), kde sa spieva o hľadení na Krista vystaveného na oltári, o kľakaní a pod.
Piesne resp. jednotlivé verše piesní, ktoré ponúkame v nasledujúcom výbere, zodpovedajú všeobecnému použitiu na sv. prijímanie. Možno ich použiť ako variant k spevom zodpovedajúcim spiritualite liturgického obdobia (Advent, Vianoce, Pôst, Veľká noc) a k spevom predpísaným na konkrétne liturgické slávenia.
Spev na prijímanie sa začína počas prijímania kňaza, končí najneskôr počas prijímania posledných veriacich. Treba ho včas ukončiť, najmä ak sa po prijímaní spieva ďakovný chválospev.
BIBLICKÉ SPEVY A TEXTY LATINSKÉHO PÔVODU
Žalm 23, Dominus pascit me (Pán je môj pastier)
Žalm 34, Gustate et videte (Skúste a presvedčte sa)
Anima Christi (Duša Kristova)
Ave verum corpus (Zdrav buď, pravé telo)
Domine non sum dignus (Pane, nie som hoden)
Magnificat anima mea Dominum (Velebí moja duša Pána)
Ubi caritas (Kde je láska)
Kto by mal záujem môžem poslať celé spracovanie piesní JKS na comunio, myslím, že je to od p. Podperu.
Pri príležitosti roku viery sa v našej diecéze má spievať - alebo modliť sa na gratiarum Duša Kristova - je to tak - je to usmernenie z biskupského úradu.
Ďalší príspevok k obohateniu repertoáru - každý deň, všetci, to isté.
Ja som mala taký dojem, že každý po sv. prijímaní sa potichu modlí túto modlidbu za dar Pána. Ale načo ešte potom všetci nahlas?
Ja by som od odborníkov z každého biskupského úradu uvítala taký typ usmernenia, aký dal jednoznačne vdp. diakon zo Spiša - áno, to sa môže, to sa nesmie.
Dúfam, že som sa nikoho nedotkla, nechcela som, len sa mi to zdá také ...
Ja si myslím, že sa jedná o zlozvyk. Napr. v jednom nemenovanom kostole sa to modlili veriaci vždy, keď som chcel nechať posvätné ticho. To preto, lebo oni to považovali za trápne ticho. Aby sa vyplnilo, začali recitovať Duša Kristova.
Dokonca sa viackrát stalo, že túto pieseň som hral počas prijímania, potom malo byť posvätné ticho, ale ľudia to bezmyšlienkovite začali recitovať odznova. To dokazuje, že vôbec nerozmýšľali, len sa držali naučeného stereotypu. Myslím si, že to s vierou nemá nič spoločné.
Najhoršie je, že takýto zlozvyk sa potom nalepí aj na kňazov a to najmä ak niet organistu. Ak je omša recitovaná, cez sv. prijímanie sa mlčí, tak počas umývania nádob niekedy sám celebrant začne recitovať Duša Kristova - na vyplnenie "trápneho" ticha. _________________ Jozef Timuľák
Zaregistrovaný od: 07. 01. 2018 Príspevky: 10 Bydlisko: Závod
Zaslal: 18 01, 2018, 20:40 Predmet:
Zdravím, ja hrávam 303 na konci prijmania/po prijmani - teda ako úplne poslednú pieseň na prijímanie. _________________ Organista v kostole sv. Michala archanjela v obci Závod
Niekde ju začnú recitovať a organista preluduje noty piesne. Neznie to zle. Treba ľudí učiť a obmieňať. Ľudia ju masju zafixovanu ako po prijímaní. Ale po príjmaní je dosť ďalších piesní. Som za pestrosť.
A ak ľudia nechápu posvätnému tichu, nie je vôbec problém pred omšou v nedeľu dať krátke dvojminutove okienko a vysvetliť im to. Tento spôsob učenia sa sa celkom ujal v jednej farnosti.
Nemôžete odosielať novú správu do tohto fóra Nemôžete odpovedať na správu v tomto fóre Nemôžete upravovať svoje príspevky v tomto fóre Nemôžete mazať svoje príspevky v tomto fóre Nemôžete hlasovať v tomto fóre