Home
Úvodná stránka
Vyhľadávanie
Vyhľadávanie
Forums
Fórum
Your Account
Váš účet
Navigačné menu



Kto je online
Momentálne je 77 návštevník(ov) a 0 člen(ov) online.

Ste anonymný užívateľ. Môžete sa zdarma zaregistrovať tu


TRNAVSKÉ ORGANOVÉ DNI 2001
Hra na organe Pod záštitou prezidenta republiky sa v dňoch 12.8. – 30.8. t.r. konal v Trnave na historickom kráľovskom nástroji Dómu Sv. Mikuláša (op. 1894 fa Rieger z roku 1912) šiesty ročník Medzinárodného hudobného festivalu Trnavské organové dni 2001 (TOD).
Usporiadala ho Bachova spoločnosť na Slovensku v spolupráci s mestom Trnava a Západoslovenským múzeom v Trnave. 


Význam festivalu už nielen v slovenských ale aj v medzinárodných reláciách tohto roku korunovala koncertná účasť renomovaného českého skladateľa Petra Ebena spolu so synom Davidom a jeho schólou - Schola Gregoriana Pragensis. Na záverečnom trnavskom festivalovom koncerte predviedli koncert originálnej kombinácie latinskej chorálovej hudby prevažne českej proveniencie s modernou tvorbou P. Ebena. Zážitok obecenstva bol o to väčší, že organový part Ebenových kompozícií, ktorý koncertne hrajú väčšinou len renomovaní českí a zahraniční sólisti, predniesol v Trnave sám autor – Peter Eben. A na záver dokonca improvizoval. Pridal sa tak k organistom, ktorí sa nechali inšpirovať symbolom TOD – piesňou Mikuláša Schneidera-Trnavského – Matka Božia Trnavská. Eben tým demonštroval - možno úplne spontánne - nie každému samozrejmú previazanosť slovensko-českej kultúrnej a špeciálne hudobnej tradície. O tomto koncerte však podrobnejšie v závere...  
V nedeľu 12. augusta o 20,00 otváracím koncertom zahájil festival absolvent Hudobnej univerzity v rakúskom Grazi a Hudobnej akadémie v Minsku Uladzimir Neudach. Hral prevažne časosovo i polsucháčsky náročné skladby, čo sa prejavilo aj na pozornosti obecenstva. Viac než poldruhahodinový maratón hudby (o.i. kompletná Rheinbergerova sonáta a Vierneho symfónia) však zaujal po technickej i muzikálnej stránke.
Vo štvrtok 16. Augusta patril dómsky organ rakúskemu organistovi, riaditeľovi diecézneho konzervatória vo Viedni – Walterovi Segstschmidovi. Po vyrovnane hranej Fantázii a fúge g mol BWV 542 nasledoval ďalší klasický kus organového repertoáru – Mendelssohnova Sonáta č. 2 c mol. Rakúsku hudbu reprezentovali skladby F. Schmidta (chorálové predohry, Prelúdium a fúga na Halleluiah) a A. Brucknera (Predohra a fúga c mol, Perger Praeludium). Záverečná improvizácia na pieseň Matka Božia Trnavská bola vyvrcholením koncertu. Pätnásť minút trvajúcu koncepciu Segstschmid ladil v náladách francúzskej organovej hudby 20. storočia (Dupré), podložených náležitými harmóniami.
Slovenský organista peter Reiffers hral koncert v nedeľu 19.8. 2001. Z programu zaujala najmä Regerova Sonáta fis mol, op. 33. Interpret ju predviedol muzikálne i technicky zdatne. Toccata sur le „Veni Creator Spiritus“ Gastona Litaiza patrila k vrcholom tohto koncertu.
Štvrtok 23.8. 2001 – Wolfgang Bretschneider (SRN). Dramaturgicky najlepší koncert festivalu. Zazneli diela Bacha, Händela, Mendelssohna, Ebena, Nibelleho, Escaicha, Rheinbergera, Schumanna a organistova improvizácia. Dramaturgická vyváženosť spolu s interpretačnou kvalitou priniesla očakávaný úžitok. Predseda Celonemeckého ceciliánskeho zväzu, kňaz, ProfDr Wolfgang Bretschneider si vyslúžil standing ovations.
Renomovaný maďarský organista a skladateľ István Koloss  hral v nedeľu 26.8. k neznámym dielam Bakfarka, Wohlmutha, Zsirosa a Lisznazya pridal transkripciu úvodu k Lisztovej Sv. Alžbete a svoju improvizáciu.
Záver festivalu vytvorila zrejme jedna z vrcholných hudobných udalostí roka na Slovensku –vystúpenie Petra Ebena  a Schóly gregoriany pragensis. Poslucháčov zaujala najmä štýlová interpretácia gregriánskeho chorálu českej proveniencie v prvej časti. Za ňou však nezaostala Ebenova Suita liturgica na české bohoslužobné texty pre mužský jednohlas a organ. Publikum svoje nadšenie prejavilo najmä po skvelej improvizácii Prof. Ebena a prídavku Salve Regina.
Po tohtoročnom festivale budú mať organizátori čo robiť, aby jeho úroveň v budúcnosti prekonali.
Mário Sedlár (In: AT 3/2001, s. 29)
Publikované: Wednesday, 18.07. 2012 - 21:04:25 Od: admin7

 
Súvisiace odkazy
· Viac o Hra na organe
· Ďalšie články od autora: admin7


Najčítanejší článok na tému Hra na organe:
Hra na pedáli



Hodnotenie článku
Priemerné hodnotenie: 0
Hlasov: 0

Zvoľte počet hviezdičiek:

Vynikajúci
Veľmi dobrý
Dobrý
Priemerný
Zlý



Možnosti

 Vytlačiť článok Vytlačiť článok



Súvisiaca téma

Koncerty sakrálnej a organovej hudby

"TRNAVSKÉ ORGANOVÉ DNI 2001" | Prihlásiť/Registrovať | 0 komentárov
Za obsah komentárov je zodpovedný užívateľ, nie prevádzkovateľ týchto stránok.

Ako anonymný užívateľ nemôžete posielať komentáre, prosím zaregistrujte sa
organisti.sk
administrátori: Martin Bako - organy/organológia, Martin Puhovich - Spoločnosť priateľov organov, Rastislav Podpera - teória liturgickej hudby, Marek Klein, Matej Kubeš - technická správa serveru © 2005-2013.

Ad maiorem Dei gloriam!
Odber článkov: rss-091.xml, rss-092.xml, rss-20.xml or atom.xml
Powered by Copyright © UNITED-NUKE CMS. All Rights Reserved.
Čas potrebný k spracovaniu stránky 0.11 sekúnd