www.organisti.sk

Svetlo v tme (W. Byrd, J.Dowland, Th. Campion, W. Mundy atď.)
Publikované: Wednesday, 18.07. 2012 - 17:07:07
Vec: Rôzne


The Newberry  Consort, Mary Springfels dir.
Harmonia Mundi/Divyd 2000

Nové CD obsahuje piesne anglickej alžbetínskej éry (1558-1603) a tzv. Consort Music – hudbu určenú malému počtu interpretov, poslucháčov a do menšieho priestoru.  


Šťastný nápad s neobvyklou dramaturgiou anglickej hudby, bol určite rozhodujúcim pre vydanie nahrávky vo vydavateľstve Harmonia Mundi USA. Treba však dodať, že za výnimočnou dramaturgiou stojí výnimočná osobnosť. Zostavovateľkou repertoáru i vedúcou interpretačného telesa je hráčka na viole da gamba Mary Springfels. So svojim ansámblom má už za sebou mnoho vystúpení v rodných USA i v Európe. The Newberry Consort – „Resident Early Music Ensemble“ pri Newberry Library vznikol v r. 1986. Tvoria ho dvaja speváci (E. Hargis – soprán, D. Minter – kontratenor), huslista, lutnista a štyria gambisti. Teleso sa špecializuje na oživovanie starej hudby vybranej z rozsiahlych prameňov knižnice Newberry. Ich časový záber je široký, veď interpretujú predovšetkým diela z rokov 1300-1700. Erudícia interpretov sa prejavuje vo vysokej kvalite predvedenia, v ktorom interpretačný prístup zastupuje druhú polovicu kompozičnej práce.
Na nahrávke je možné počuť dva-tri známe „hity“ z obdobia, keď v hudbe Albiónu vrcholila renesancia a nastupoval barok (W. Byrd: Come, A.Ferrabosco: So beautie on the waters stood). Zvyšok tvoria vzácne inštrumentálne i vokálne diela, dobre odrážajúce ducha tejto progresívnej doby. Hľadanie pravdy a objavovanie nového sa vtedy často vyznačovalo využívaním dnes ťažko akceptovateľných „vedeckých“ prostriedkov akými boli alchýmia, astrológia či okultizmus. V alžbetínskej hudbe sa podobné mystické prvky paradoxne odrážali aj v dielach fakticky renesančných autorov. Príznačné sú napr. číselné symboly J. Downlandovho Lachrimae, či rytmicky veľmi komplikovaná inštrumentálna hudba Ch. Tyeho, J. Mundyhoho a R. Pygota. Anglická muzikalita sa tu však prejavila vskutku príťažlivým spôsobom. Striedmosť obsadenia predurčila dielam hlavne oddychový účel, hodnota spôsobu vyjadrenia  však umožnila viac. O pôvabe a originalite tejto hudby by sa dalo písať mnoho, no najlepšie vnímateľná je pri počúvaní...

(Mário Sedlár s použitím textu Mary Springfelds, AT 2/01, s. 27)






Tento článok si môžete prečítať na webe www.organisti.sk
http://www.organisti.sk

Tento článok nájdete na adrese:
http://www.organisti.sk/modules.php?name=News&file=article&sid=149