www.organisti.sk

Slovenské historické organy (CD J.V. Michalko)
Publikované: Thursday, 19.07. 2012 - 18:58:48
Vec: Organy na Slovensku a vo svete


Organ v Slovenskom evanjelickom kostole v Spišskej Novej Vsi
Ján Vladimír Michalko
Diskant 2003
DK 0070 2 131

Na hudobne i výtvarne cennom nástroji od Friedricha Deutschmanna z rokov 1822-23 vznikla v roku 2003 ďalšia nahrávka z kolekcie Slovenské historické organy. Interpretom bol Ján V. Michalko. Príťažlivý obal a netradičná dramaturgia – to sú znaky, ktoré zaujmú na prvý pohľad. Obsah zvukového nosiča tvorí výber z nemeckej (rakúskej) hudby galantného štýlu a klasicizmu.  


Už prvá Sonáta in D dur od Carla Philipa Emmanuela Bacha (1714 – 1788) dáva vyniknúť zvukovej kráse a farebnosti tohto Deutschmannovho nástroja. Svieža a brilantná Emanuelova hudba znie na ňom vskutku lahodne. Určite aj vďaka interpretovi, ktorého poňatie vhodne zvýrazňuje spomenutý estetický charakter. Kultivovaný ráz plena je u tohto organa priam nezameniteľný.
Nasledujúce Mozartovo (1756 – 1791) Andante F dur má na nahrávke dramaturgickú úlohu intermezza.  Vzniklo na objednávku v roku 1791, spolu s ďalšími dvoma rozsiahlejšími skladbami. Zaujímavé a u nás prakticky nehrané sú tri sonáty od Gaetana Valeriho (1760 – 1822). Jedná sa o jednočasťové, ale dvojdielne skladby, založené na princípe melódie so sprievodom. Podobne ako predchádzajúce diela vyjadrujú klasicistickú ideu ľahkosti a priezračnosti zvuku.
Poslednou zaradenou a proporčne najrozsiahlejšou skladbou (viac než 25 minút) je programová kompozícia Justina Heinricha Knechta (1752 – 1817) „Die durch ein Donnerwetter unterbrochne Hirtenwonne“ („Hromobitím prerušené slasti pastierov“) z roku 1792. V slovenských reláciách je podobná hudba uvádzaná mimoriadne zriedkavo. O to je Michalkov dramaturgický počin prínosnejší. Aj keď skladba má po hudobnej stránke skôr popisný, než programový charakter (vychádzajúci z názvu), znie nepochybne zaujímavo. Niektoré zvukomalebné efekty, použité v interpretácii, pripomínajú zvukové hračky, ako ich stavali barokoví organárski majstri. Určite by bolo zaujímavé stretnúť sa s podobným dielom i na živom koncerte, tak ako mnohí fanúšikovia organovej hudby pred viac než dvesto rokmi.
Najnovšia nahrávka z dnes už renomovanej kolekcie, ktorá vznikla na skvostnom nástroji, zaiste obohatí fonotéku milovníkov starej hudby.

Mário Sedlár
AT 2/05 s. 39






Tento článok si môžete prečítať na webe www.organisti.sk
http://www.organisti.sk

Tento článok nájdete na adrese:
http://www.organisti.sk/modules.php?name=News&file=article&sid=188