www.organisti.sk

Bach in der Wiener Schubertkirche
Publikované: Thursday, 19.07. 2012 - 19:15:20
Vec: Organy na Slovensku a vo svete


Stanislav Šurin
AP projekt Bratislava 2005
AP 0019-2-131

Pred dvoma mesiacmi sa v ponuke slovenského vydavateľstva AP projekt objavila nová, pozoruhodná nahrávka Bachovej organovej hudby. Nemožno tvrdiť, že by tituly z tejto oblasti u nás absentovali, napočítali by sme ich určite niekoľko. Spomeňme aspoň takmer kompletné vydanie organového Bacha v podaní nedávno zosnulého Ivana Sokola. K tomuto fenoménu slovenskej bachovskej interpretácie pribudlo ďalšie meno: Stanislav Šurin. Na novej nahrávke prezentuje tento pedagóg Katolíckej univerzity v Ružomberku a doktorand na Hudobnej univerzite v Štajerskom Hradci viacero žánrovo odlišných Bachovych diel pre kráľovský nástroj. 


Súčasťou interpretačnej kvality je nepochybne i zvukovosť zvoleného nástroja. Organ farského kostola vo viedenskej mestskej časti Lichtenthal ("Schubertkirche" je nazývaný podľa pôsobenia mladého F. Schuberta) bol dobrou voľbou. Nemyslím pritom len slovenskú z núdze cnosť, podmienenú zaiste socialistickou minulosťou, keď mnohé, nielen bachovské nahrávky, vznikali na nástrojoch miestnej československej továrne Rieger-Kloss. Popri typických znakoch neoklasickej (severonemeckej neobarokovej) zvukovosti, má totiž tento organ od firmy Orgelbauanlast GmbH St. Florian z roku 1984, postavený do pôvodnej skrine z roku 1774, aj veľmi vhodnú dispozíciu pre bachovskú interpretáciu. Hracia i registrová traktúra sú mechanické, nástroj má 26 registrov, pričom niektoré sú pôvodné, štyri zásuvkové vzdušnice a je temperovane ladený.    
Zaznamenané Bachove chorálové predohry "Aus tiefer Not chrei ich zu dir" BWV 686 a "Dies sind die heil´gen zehn Gebot" BWV 678 náležia k väčším bachovským organovým spracovaniam chorálových tém. Pochádzajú zo zbierky "Clavieruebung III" - jej začiatok je tvorený Prelúdiom a záver fúgou Es dur BWV 552. Slová chorálu "Aus tiefer Not schrei ich zu dir", vytvorené v roku 1524 Martinom Lutherom, sú voľnou parafrázou 130. žalmu "De profundis clamavi ad te, Domine". Monumentálna polyfónia v štýle organového moteta, jediný Bachov 6-hlas pre organ, charakterizuje spracovanie melódie, ktorej autorom je mimochodom tiež M. Luther. Katechetická Lutherova pieseň "Dies sind die heil´gen zehn Gebot" vyjadruje nemennosť zákonov Desatora. Bach ju znázorňuje prísnym vedením tematického kánonu v oktávach, pričom dva sopránové hlasy tvoria kontrast ku chorálovej stabilite. Dobovo obľúbená forma - chorálové variácie - rámcuje partitu "O Gott, du frommer Gott" BWV 767. Osem častí ukazuje bohatosť Bachovej variačnej invencie. Sú nápadito spracované v podobách od suspirans - štandardnej formy nemeckého variačného typu, cez techniku perpetuum mobile až po tanečné prvky či echové úseky. V skladbách, interpretovaných na CD je znateľný Šurinov prístup zohľadňujúci tzv. historicky poučenú interpretáciu - štýlovú artikuláciu, barokové legato (z dnešného pohľadu, ovpyvneného romantickou interpretačnou tradíciou, vlastne diferencované non legato) i ozdobovanie.    
Mystické Prelúdium a fúga h mol BWV 544 patrili k najobľúbenejším autorovým skladbám - vlastnoručne ich v Lipsku prepísal a zaradil k ďalším, pripraveným na vydanie. K vydaniu síce za Bachovho života nedošlo, neskôr však bolo vydaní o to viac. Harmonicky bohaté Prelúdium strieda fúga, ktorej téma je takmer identická so známou slovenskou ľudovou piesňou. Monumetálne Prelúdium Es dur BWV 552 prezentuje barokovú slávnostnosť francúzskej ouvertúry. Tri témy a tri fúgy znamenajú jednotlivé božské osoby svätej Trojice. V tretej - záverečnej fúge sa všetky tri témy spoja. Technicky i hudobne sú tieto skladby na CD zaznamenané presvedčivo, so štýlovou artikuláciou a frázovaním. Obsahovo je možno otázne živé tempo Prelúdia BWV 544, skladba však rozhodne nepostráda ťah.
Obal CD je príťažlivo graficky spracovaný, doplnený textami v troch jazykových mutáciách, dispozíciou nástroja a farebnými i čiernobielymi fotografiami. Po stránke predvedenia je to záznam zaujímavý, "bachovsky" interpretovaný a aj preto na našom trhu vítaný. Ako celok je Šurinova bachovská nahrávka povšimnutiahodným činom a treba len ľutovať, že vzhľadom k nástroju resp. miestu vzniku u nás ešte stále ojedinelým.
 
Mário Sedlár
(HŽ 5/06 s. 34)






Tento článok si môžete prečítať na webe www.organisti.sk
http://www.organisti.sk

Tento článok nájdete na adrese:
http://www.organisti.sk/modules.php?name=News&file=article&sid=191