Tyzden - Flauta/Burdon 8 + Oktava 4 + daku dvojecku slabsieho razenia napr. Gemshorn alebo roh nocny 2 stiahnutu z ineho stroja
Nedela - Prinicipal 8 + 4 + 2
A Papezak? Tak to dam aj Mixturu, nech ludia pocitia ten rozdiel. Alebo ak treba, dodam aj jazyk...inak zungen ab lebo ten jazyk moze dost zahmlievat, zalezi od farby _________________ Matus Cigan - poloorganista/amater svojho casu kdekolvek v Bratislave
Principál je z princípu principálny hlas organu- asi preto je aj taký hlučný. Ja si skôr myslím, že oveľa hlučnejšie neprijatelnejšia je Oktáva.
Cez týždeň zvyknem používať Principál 8 + Oktáva 4, a niekedy dám namiesto Oktávy len Flautu 4, keď je ozaj málo ľudí.. Keď je ľudí viac, akosi hlcú ten zvuk a aj oktáva, ktorá sa mi inak zdá dosť silná, znie lepšie..
A ešte mám otázku: Používate rovnakú registráciu počas liturgie napr. na Kyrie, Agnus ako aj na JKS, Sanktus, Gloriu?
A ešte mám otázku: Používate rovnakú registráciu počas liturgie napr. na Kyrie, Agnus ako aj na JKS, Sanktus, Gloriu?
na kyrie pouzivam skromnejsiu registraciu - jedna sa o prosbu o zmilovanie.... na gloriu si pridam superoktavu, pripadne aj mixturu... Svaty svaty tiez aspon so superoktavou a Agnus Dei tak isto ako aj Kyrie. _________________ Peter Vymazal
www.organista.wbl.sk
A ešte mám otázku: Používate rovnakú registráciu počas liturgie napr. na Kyrie, Agnus ako aj na JKS, Sanktus, Gloriu?
Dobrý organista to tak nerobí. To jest odlišuje aj registračne jednotlivé piesne. A to nemám z vlastnej hlavy, ale zo školenia organistov v KE-arcidiecéze.
Ináč, Peter, nám školiteľ hovoril, že Kyrie nie je v zmysle "ja biedny človek, ó, Pane, maj so mnou zľutovanie", hoci náš preklad je taký. On vravel, že je to akoby privítanie Pána na začiatku omše. A vraj máme hrať kyrie na tutti...
A už keď sme pri tom... Pri registrácii a vítaní... Preto som za to, aby sa používali "brutálne predohry" s mixtúrami a pozaunami a všetkým možným. Veď sv. omša je taká veľká vec, tam celé nebo s nami slávi, a predohrať tam 2 takty na nejakom bourdone, aj to len kvoli tomu, aby sa ľudia naladili do tóniny a do tempa... To je málo podľa mňa. Podľa mňa treba využiť silu organa, a vyvolať zimomriavky v ľuďoch, aby sa trošičku vnútorne povzniesli... Teda nie len technicky pripraviť na pieseň, ale aj duchovne pripraviť na celú slávnosť. _________________ Jozef Timuľák
A ešte mám otázku: Používate rovnakú registráciu počas liturgie napr. na Kyrie, Agnus ako aj na JKS, Sanktus, Gloriu?
Dobrý organista to tak nerobí. To jest odlišuje aj registračne jednotlivé piesne. A to nemám z vlastnej hlavy, ale zo školenia organistov v KE-arcidiecéze.
Ináč, Peter, nám školiteľ hovoril, že Kyrie nie je v zmysle "ja biedny človek, ó, Pane, maj so mnou zľutovanie", hoci náš preklad je taký. On vravel, že je to akoby privítanie Pána na začiatku omše. A vraj máme hrať kyrie na tutti...
A už keď sme pri tom... Pri registrácii a vítaní... Preto som za to, aby sa používali "brutálne predohry" s mixtúrami a pozaunami a všetkým možným. Veď sv. omša je taká veľká vec, tam celé nebo s nami slávi, a predohrať tam 2 takty na nejakom bourdone, aj to len kvoli tomu, aby sa ľudia naladili do tóniny a do tempa... To je málo podľa mňa. Podľa mňa treba využiť silu organa, a vyvolať zimomriavky v ľuďoch, aby sa trošičku vnútorne povzniesli... Teda nie len technicky pripraviť na pieseň, ale aj duchovne pripraviť na celú slávnosť.
Ale ved kyrie je pocas ukonu kajucnosti........ _________________ Peter Vymazal
www.organista.wbl.sk
A už keď sme pri tom... Pri registrácii a vítaní... Preto som za to, aby sa používali "brutálne predohry" s mixtúrami a pozaunami a všetkým možným. Veď sv. omša je taká veľká vec, tam celé nebo s nami slávi, a predohrať tam 2 takty na nejakom bourdone, aj to len kvoli tomu, aby sa ľudia naladili do tóniny a do tempa... To je málo podľa mňa. Podľa mňa treba využiť silu organa, a vyvolať zimomriavky v ľuďoch, aby sa trošičku vnútorne povzniesli... Teda nie len technicky pripraviť na pieseň, ale aj duchovne pripraviť na celú slávnosť.
Zimomriavky vyvoláš tak na 2 týždne, potom to ľuďom zovšednie a bude to mať presne opačný efekt. Cez týždeň predohrám tak na Pr. 8+4+2, bez mixtúr. Aj to je jedna z možností.
Zimomriavky vyvoláš tak na 2 týždne, potom to ľuďom zovšednie a bude to mať presne opačný efekt.
Nemyslím... U 70-ročných tetušiek zimomriavky nevyvoláš ani Bombardou 64, ani keď tam prevedieš Bacha alebo Widora... Ale sú ľudia, ktorý "cítia" a doslova "rešpektujú" silu organa. A potom sú ľudia ako my - to jest takí, ktorí milujú organovú hudbu. A nemyslím, že keby si napr. ty alebo ja počúval každý deň 30 sekundovú predohru s mixtúrami, že by sa ti to za 2 týždne prejedlo...
A ide tu aj o druhú skutočnosť: ty ako organista na sebe musíš pracovať. Lebo môžeš zapnúť aj onú Bombardu 64 aj čo chceš, ale keď s tým predohráš len suchých pár taktov, tak je to na zaplakanie... Takže riešenie? Improvizácia. Len potom po čase si uvedomíš, že stále improvizuješ rovnako, teda stále používaš rovnaké techniky. Napr. robiš všetko na štýl fugy, alebo často používaš zadržanú basu, alebo alebo... A vtedy na sebe začínaš pracovať, aby si vždy vedel prísť s niečim novým. A tým pádom zabezpečíš, že to ľuďom nezovšednie. Vieš, lebo tí, čo tomu trošku rozumejú, tak budú stále zvedaví: čo použije dnes??? A ty ak prídeš s niečim novým a zaonačíš tam poriadnu silu registrácie, tak sú zimomriavky zaručené.
Na opačnej strane je predohranie zopár taktov na bourdone alebo proste "slabo". Vôbec nerastieš, ľuďom sa to preje a poriadny vypracovaný organista ťa bude brať buď za technicky slabého (ak sa neodvážiš improvizovať) alebo lenivého (ak na sebe nepracuješ a neprinesieš vždy niečo nové). _________________ Jozef Timuľák
Na opačnej strane je predohranie zopár taktov na bourdone alebo proste "slabo". Vôbec nerastieš, ľuďom sa to preje a poriadny vypracovaný organista ťa bude brať buď za technicky slabého (ak sa neodvážiš improvizovať) alebo lenivého (ak na sebe nepracuješ a neprinesieš vždy niečo nové).
kvalita organistu sa neposudzuje podla toho, ako dokaze vrieskat s mixturami.... jooozi, spamataj sa, je to o niecom inom, nie o mixturach _________________ Peter Vymazal
www.organista.wbl.sk
kvalita organistu sa neposudzuje podla toho, ako dokaze vrieskat s mixturami.... jooozi, spamataj sa, je to o niecom inom, nie o mixturach
Peter, spamataj sa ty , pretoze nepisem, ze sa kvalita organistu posudzuje podla toho, ci pouziva mixturu. Ved som napisal, ze ak aj s mixturou zahras len suchych par taktov, tak to nestaci. Pisem, ze podla mna je velmi dobrym kriteriom na posudenie organistu improvizacia a to, ci sa snazi priniest nieco nove do svojej hry. _________________ Jozef Timuľák
kvalita organistu sa neposudzuje podla toho, ako dokaze vrieskat s mixturami.... jooozi, spamataj sa, je to o niecom inom, nie o mixturach
Peter, spamataj sa ty , pretoze nepisem, ze sa kvalita organistu posudzuje podla toho, ci pouziva mixturu. Ved som napisal, ze ak aj s mixturou zahras len suchych par taktov, tak to nestaci. Pisem, ze podla mna je velmi dobrym kriteriom na posudenie organistu improvizacia a to, ci sa snazi priniest nieco nove do svojej hry.
ano, ale prostriedkom na modlitbu a dobro veriacich je aj posvatne ticho.... a dobry organista MUSI vediet akceptovat aj to, ze napr. po sv. prijimani sa ludia chcu pomodlit.... a co sa tyka toho kyrie na mixture - mam na to svoj nazor, ale dobre... je to tvoja vec.... ja som to tak nerobil, ani to tak robit nebudem _________________ Peter Vymazal
www.organista.wbl.sk
podla mna je velmi dobrym kriteriom na posudenie organistu improvizacia a to, ci sa snazi priniest nieco nove do svojej hry.
Áno, ale ak v prvom rade správne chápe liturgiu, a na základe toho zvolí i hudbu v nej ..a „liturgická hudba predpokladá aj istú dávku ´hudobnej askézy´“ ..
ano, ale prostriedkom na modlitbu a dobro veriacich je aj posvatne ticho.... a dobry organista MUSI vediet akceptovat aj to, ze napr. po sv. prijimani sa ludia chcu pomodlit....
To je jasna vec. To moze byt prave ten priestor na uplatnenie askezy, ktoru spomina Katarina.
Peter Vymazal napísal:
a co sa tyka toho kyrie na mixture - mam na to svoj nazor, ale dobre... je to tvoja vec.... ja som to tak nerobil, ani to tak robit nebudem
Nie je to moja vec, takto nam to hovoril prednasajuci na kurze... A priznam sa ti, Peter, medzi 4 ocami, ze ani ja to tak neriesim a pouzivam na kyrie iba Principal . Takze mam na to rovnaky nazor ako ty. _________________ Jozef Timuľák
Áno, ale ak v prvom rade správne chápe liturgiu, a na základe toho zvolí i hudbu v nej
Velľmi správne, to je základ. Predpokladal som, že to je samozrejmé. Teda ak toto spĺňaš, potom ťa ako organistu hodnotím podľa tých ďalších vecí. Ak toto nespĺňaš, tak môžeš byť síce parádny organista s parádnou improvizáciou, technikou a inovatívnosťou, ale nie na liturgiu.
Katarína Šumichrastová napísal:
..a „liturgická hudba predpokladá aj istú dávku ´hudobnej askézy´“ ..
Problém tu je, čo je to "istá dávka". Vieš, lebo môžem byť taký asketik, že mixtúru radšej ani nezapnem. Ale to je extrém. Myslím, že rozumná miera askézy je napríklad vylúčiť mixtúry a veľkolepé predohry v pôste a advente, vedieť zachovať aj posvätné ticho, ďalej napr. nepredohrávať pohrebnú omšu veľkolepo ale skôr miernejšie, nepoužívať prehané a nemiestne "vylepšenia", nekričať do mikrofónu ako zmyslov zbavený atď, atď. _________________ Jozef Timuľák
Áno, ale ak v prvom rade správne chápe liturgiu, a na základe toho zvolí i hudbu v nej
Velľmi správne, to je základ. Predpokladal som, že to je samozrejmé. Teda ak toto spĺňaš, potom ťa ako organistu hodnotím podľa tých ďalších vecí. Ak toto nespĺňaš, tak môžeš byť síce parádny organista s parádnou improvizáciou, technikou a inovatívnosťou, ale nie na liturgiu..
.. samozrejme.. tá poznámka smerovala k tomu, od čoho závisí "posúdeniu organistu"..
joozi napísal:
Katarína Šumichrastová napísal:
..a „liturgická hudba predpokladá aj istú dávku ´hudobnej askézy´“ ..
Problém tu je, čo je to "istá dávka". Vieš, lebo môžem byť taký asketik, že mixtúru radšej ani nezapnem. Ale to je extrém. Myslím, že rozumná miera askézy je ...
presne tak.. v citovanej myšlienke to bolo myslené hlavne na doprovod spevov, ktorý vedia poniektorí organisti riadne "vyšperkovať"..
A tiež zjav, keď si kňaz pred záverečnými obradmi sadne, tak vtedy vedia spustiť svoje .. (toť môj postreh; čo však tiež môže závisieť od dohody s celebrantom).
Nemôžete odosielať novú správu do tohto fóra Nemôžete odpovedať na správu v tomto fóre Nemôžete upravovať svoje príspevky v tomto fóre Nemôžete mazať svoje príspevky v tomto fóre Nemôžete hlasovať v tomto fóre