Srdce moje láskou žiari,
keď Ježiša prijať mám.
Otvorili sa nebesia,
On zostúpil ku nám sám.
Prídi, prídi, čakám teba,
ako poklad vznešený,
Ježišu len tebe chcem žiť
čistý život anjelský.
Čo je v tejto piesni neliturgické? Veď prvé verše vyjadrujú túžbu človeka po Bohu, ďalšie zasa vyjadrujú Kristovu lásku k nám a v ďalších je zasa vyjadrená úcta k Spasiteľovi a snaha žiť s jeho pomocou príkladný život. Myslím si, že nie sú tu žiadne bludy a aj keď zaiste nejde o skvost liturgickej hudby, nezaslúži si hádzať ju do jedného vreca napr. s piesňou "Vysoko tam hore na Golgote", či podobnými. JKS síce imprimatur má, ale môžeme o tomto spevníku hovoriť, že vyhovuje?
Zas sme sa zamotali a rozdelili na dva tábory... To nemá konca-kraja.
Ja osobne súhlasím s p. Kopcom, toto sa lepšie napísať nedá:
Vladimír Kopec napísal:
Áno, budem sa riadiť liturgickými predpismi. Byť hudobníkom v liturgii znamená prijať aj určité pravidlá. Liturgia poskytuje veľkú plochu aj na sebarealizáciu, pritom netreba porušovať pravidlá. Stačí len trochu pokory a nachádzať krásu v tom, čo je skutočne liturgické. Nemusíme hľadať krásu inde, lebo liturgia sama osebe je krásna, aj pravidlá v nej.
František má taktiež pravdu, aspoň v prvej časti tvrdenia, že tá pieseň nie je skvost liturgickej hudby... Práve preto to treba postupne prestať hrávať...
V jednej téme (konkrétne Notový materiál - Vianočné piesne) som citoval výroky pápežov o liturgickej hudbe, hovoria za všetko...
Ján Pavol II. v katechéze o žalmoch 27.2.2003 povedal:
Citácia:
Je nutné nanovo odhaľovať a neustále prežívať krásu modlitby a liturgie. Treba sa modliť k Bohu nielen správnymi teologickými formuláciami, ale aj s nádychom krásy a dôstojnosti. Kresťanské spoločenstvo si musí spytovať svedomie a čoraz viac navracať do liturgie krásu hudby a spevu. Je potrebné očistiť kult zo štylistických nánosov, z nedbalých výrazových foriem, z povrchných melódii a textov, ktoré sa nezhodujú s povahou sláveného tajomstva.
Komentár pápeža Benedikta XVI. v "Správe o stave viery":
Citácia:
...Cirkev, ktorá sa obmedzí iba na reprodukciu "módnej, populárnej" hudby, stráca vitalitu a stáva sa nepotrebnou. Cirkev sa nemôže uspokojiť s každodennou úžitkovou stravou. Musí zobúdzať hlas vesmíru oslavujúc Stvoriteľa a odhaľujúc jeho nádheru, čím ho sprístupňuje ľuďom. Ak má Cirkev naďalej viesť k obráteniu, teda robiť svet ľudskejším, nemôže vyhodiť z liturgie krásu. Krásu tak silne spojenú s Láskou.
Ak by sme mali urobiť doslovne to, čo ste tu uviedli, tak najlepšie bude, ak vyhodíme celý JKS. Pretože tam je naozaj málo piesni, ktoré nemajú štylistické nánosy a podobné "liturgicky neušľachtilé" formy. _________________ František Marcin
Zase tak skoro sa ho nedočkáme, hádam nie ste taký optimista...mňa osobne to už prešlo. On sa pripravuje už aspoň 15 rokov. Aspoň máme na nahliadnutie zopár ukážok na www.spevnik.sk. Pre niekoho však nejaká pracovná verzia nemusí byť záväzná. Priznajme si, že slovenská liturgická hudba zaspala 20 rokov a teraz znášame následky. _________________ Michael Augustín, organista v kostole sv. Juraja v Podolí
Farnosť Poprad vydala približne v roku 1997 (neviem presne, nemám ho doma) spevník s názvom Spievam Ti pieseň chvál. Sú v ňom piesne, ktoré sa hrajú na sv. omšiach pre deti a pre mládež. Imprimatur mu udelil otec biskup František Tondra. Je tu aj pieseň Srdce moje láskou žiari. _________________ Radka Horáková, organistka v Kostole sv. Cyrila a Metoda v Poprade a sv. Michala v Gánovciach
Pieseň "Srdce moje, láskou žiari" - o ktorej sa tu diskutuje má posledné imprimatur z 11.februára 1948 v Rožňave (pozoruhodné kvôli boľševickej genocíde o pár dní neskôr v Československu). Číslo konania je Nr. 2900/1947 (dňa 15.septembra 1947 bola podaná žiadosť o udelenie imprimatur). IMPRIMATUR udelil J. Ex. Msgr. ThDr. Róbert Pobožný. V ďalšom období sa kvalifikovane nevenovala pozornosť opakovaným imprimatur, pretože bolo všetko ohromené, ale raz dané imprimatur má svoju váhu - to nie je ako keď idete na úrad vybaviť tlačivo, ktoré nevybavíte, lebo sa to tomu úradníkovi nechce zo zášti.
Pripájam ešte jednu myšlienku tým, ktorí chcú hovoriť o vhodnosti a nevhodnosti liturgického spevu:
Ak sa chystajú hrať sv. omšu v konkrétnom dni, pozrú ???:
- spev na vstup (introitus)
- oraciu dňa (kolekta)
- spev na prijímanie (communio) - všetky tri sú v Rímskom misály
- alelujový spev v lekcionári
- spev na offertorium v Graduale triplex (alebo v inom type vydania Graduálu)
Potom budú vedieť, čo je hudobné vyladenie sv. omše.
Nebudú mať problém, čo hrať na sv. omšu v noci, na pastierku a atď.
V notach, kt. mam k tej piesni, prevazuju 4/4 takty; ale aj ten 3/4 nie je zly, dokonca sa mi zda, ze ten dodava tej piesni melodickost _________________
Zase tak skoro sa ho nedočkáme, hádam nie ste taký optimista...mňa osobne to už prešlo. On sa pripravuje už aspoň 15 rokov. Aspoň máme na nahliadnutie zopár ukážok na www.spevnik.sk. Pre niekoho však nejaká pracovná verzia nemusí byť záväzná. (...)
Nádej zomiera posledná... Som dosť naivný v niektorých veciach...
Projekt LS bol zadaný na mimoriadnom zasadaní KBS 28.7.1998, takže ešte 15 rokov tomu nie je, ale blížime sa...
Michael Augustín napísal:
(...) Priznajme si, že slovenská liturgická hudba zaspala 20 rokov a teraz znášame následky.
Ona spí od II. Vatikánskeho koncilu, a bojím sa, že sa z nej stane Šípková Ruženka...
Mám doma: Spevníček nábožných piesní, 2. vydanie, rok vydania 1991, so schválením Arcibiskupského úradu v Trnave, dňa 19. novembra 1990 č. 4404/90.
Sú tam piesne: napr.
Srdce moje láskou žiari...
Príď, Ježišu, moja láska...
Ó, Ježišu, k tebe prichádzam...
Tu v najsvätejšej sviatosti...
Otče náš, vyslyš nás...
...a mnohé iné...
Je teda len otázkou, či sú liturgicky vhodné alebo nie...mohol by sa k tomu vyjadriť niekto kompetentný...
Zaregistrovaný od: 22. 09. 2006 Príspevky: 524 Bydlisko: Košice
Zaslal: 04 01, 2010, 21:48 Predmet:
Pre použitie pri svätej Omši by mala byť schaľovaná každá pieseň samostatne aj s jej konkrétnym určením (na ktorý sviatok, prípadne obdobie a ktorú časť omše je pieseň určená), vlastne s určením každej slohy, ak ich je viac.
To že má spevník akési schválenie, neznamená automaticky, že piesne sú vhodné k sláveniu sv. Omše. To zasa nebráni ich použitiu pri iných pobožnostiach, alebo stretnutiach veriacich. _________________ Marek Klein, chrámový spevák - neorganista, Košice, http://gregoriana.sk
Časy uvádzané v GMT + 1 hodina Choď na stránku Predchádzajúci1, 2
Strana 2 z 2
Nemôžete odosielať novú správu do tohto fóra Nemôžete odpovedať na správu v tomto fóre Nemôžete upravovať svoje príspevky v tomto fóre Nemôžete mazať svoje príspevky v tomto fóre Nemôžete hlasovať v tomto fóre