Zaslal: 06 03, 2010, 19:39 Predmet: Re: Digitálny versus píšťalový organ
SIMPLiCITY napísal:
salicional16´ napísal:
Uvedomil si niekto z pisateľov na túto a podobné témy skutočnosť, že na Slovensku sa odpoveď Božieho ľudu po modlitbe "AMEN" spieva na nesprávny nápev??? Obľúčik (sekundový krok) má byť na druhej slabike slova AMEN.
ja o tom viem, ale co narobime...ked je to tak napisane v spevniku...
Odpoveď AMEN sa spieva preto s oblúčikom na prvej slabike, pretože prvá slabika v slovenčine je prízvučná. V latinčine nie je a preto sa prízvuk prenáša na druhú slabiku a tak sa spieva amen s oblúčikom na druhej.
Teda spôsob, aký je uvedený aj v LS I je správny pre náš materinský jazyk. _________________ Mgr. Vladimír Kopec, organista, pedagóg.
Zaregistrovaný od: 10. 08. 2009 Príspevky: 77 Bydlisko: Bratislava
Zaslal: 07 03, 2010, 7:18 Predmet: Odpoveď Amen
V iných jazykoch, kde je prízvuk na prvej slabike slova, nerozkolísali spievanie tohto slova na melódie, ktoré sú stáročia vžité!!!
Práve tento názor už pred niekoľkými rokmi jasne vysvetlil odborník na gregoriánsky chorál v Československu, že tu sa stal chybný krok a tak a tak. Tento pán prof. niekoľko rokov pôsobil aj v Bratislave. A keď to vznikalo, p. Lexmanna na toto upozornil. Žiaľ, p. Lexmann urobil viacero pochybení pri LS-och (nielen prvom!).
Určitý počet rokov sme aj my prijímali oblúčik na druhej slabike. Po tomto vysvetlení, sa ťažko, ale predsa priklonili k prvotnej podobe.
Pán salicional, môžeme len ďakovať prof. Lexmannovi za to, čo pre Slovensko urobil v oblasti lit. hudby. Stalo ho to počas komunizmu veľa obetí a LS I II nám závidia aj okolité národy.
To, že nevyhovuje nízkemu vkusu svedčí len o jeho kvalite. Nechajte sa pozdvihnúť. _________________ Mgr. Vladimír Kopec, organista, pedagóg.
Pochybujem,že závidia???????Ja som počul pravý opak....
Ved vetšina nápevov ani nemá takt
Pridavam sa k p. Vladimirovi Kopcovi ohladne LS.... Mnohí si možno nevedia predstaviť, ako ťažko to bolo za obdobia Socializmu, a ako ťažko sa u nas rozbiehala pokoncilová reforma, a ako zle v mnohých chrámoch dopadla (vyhodenie a spálenie inventára, likvidácia starých oltárov a kazateľníc - v mnohých prípadoch veľmi vzácnych)... Súhlasím s tým,ze LS môže mať aj menšie nedostatky,... ale možno by bolo lepšie pozriet sa na seba, a prípadne sa naučiť pravopis - píše sa to "väčšina", nie vetšina... _________________ Peter Vymazal
www.organista.wbl.sk
Páni, nerobte paniku. Tvrdenia, že superumelci nebudú nahrávať na digitáloch majú asi takú hodnotu ako to, že Šumacher nesadne do škodovky. Je to proste jeho vec, plno ľudí by ocenilo aj škodovku.
Ďalej, ak sa vám nepáči koncert na digitálnom organe - predsa tam nechoďte.
Gitarová hudba vytlačí organ? Choďte aj mimo UPC a budete v šoku, že 95% zhromaždeného ľudu sú ženy nad 50-60 rokov. Bábušky. Otázka znie, kde su muži a ďalej - kde su mladí a deti? Zamyslite sa nad situáciou aj z pohľadu mladého veriaceho človeka, ktorý príde do kostola medzi staré babky. Pán organista šusterbas alebo neznarytmus zohavia poklad JKS na rozladenom organe. Ako sa cíti onen návštevník? Po porvé sa cíti cudzo medzi týmito ľuďmi a po druhé zlý prednes organistu a zlá kvalita organu môžu spôsobiť, že zanevrie na organ, na JKS a celkovo na Cirkev.
A o čo ide nám organistom? Vari preučiť ľudí od detí, cez mladých až po najstarších, aby počúvali Bacha? Vari má mať každý taký vkus ako my? A ak na niekoho z nás rušivo pôsobí rocková omša - vari je ťažké pochopiť, že mnoho iných ľudí môže povznášať k Bohu? To sme tu niektorí takí zadubení?
Táto diskusia je podobná ako tie, či je 1,2HTP dobrý motor, alebo či má nový Superb pekné svetlá. Nekonečná diskusia, jedni povedia tak, druhí sa dušujú presne naopak a nič sa nevyrieši, len sa ľudia začnú urážať. _________________ Jozef Timuľák
Čiastočne súhlasím s Jožom.
Napríklad hned nedavna minulost. Tuto nedelu hral Marek Vrabel koncert na digitalnom organe v obradnej sieni na Zvolenskom zamku. Kedze tam hravam, musim povedat, ze tento digital ma naozaj otrasny zvuk, takze si ani nechcem predstavit ako koncert znel (zial, nebol som tam, lebo som mal ine povinnosti). Predpokladam, ze ani Vrabel nebol dvakrat nadseny, ale co narobi?
Digital ma okrem ineho velmi neprijemny zvuk, kedze sa jedna o sinusoidne krivky pospajane dokopy. Pocase, ked sa poriadne zapocuvate, vas zvuk digitalu otupi a je velmi neprijemny pre nase ucho. Takze podla mojho nazoru je robit koncerty na digitaloch absolutne nevhodne, toboz nie nahravky! Ale hovorim, je to len moj subjektivny nazor, takze ma prosim nenapadajte.
Vari má mať každý taký vkus ako my? A ak na niekoho z nás rušivo pôsobí rocková omša - vari je ťažké pochopiť, že mnoho iných ľudí môže povznášať k Bohu? To sme tu niektorí takí zadubení?
Čo je väčšia zadubenosť? Zlý vkus, alebo tradícia Cirkvi? _________________ Mgr. Vladimír Kopec, organista, pedagóg.
Zaregistrovaný od: 02. 01. 2009 Príspevky: 390 Bydlisko: Považská Bystrica
Zaslal: 09 03, 2010, 15:17 Predmet:
František napísal:
Digital ma okrem ineho velmi neprijemny zvuk.... ked sa poriadne zapocuvate, vas zvuk digitalu otupi a je velmi neprijemny pre nase ucho.
s tymto naozaj suhlasim, staci si zvuk digitalu popocuvat kvalitnymi sluchadlami a naozaj to po case nebude nic prijemne...taktiez akokolvek kvalitne nahravky samplov do Hauptwerku...dlho sa to pocuvat neda... _________________ Martin Pivka, organista v Považskej Bystrici
----------
Čo pokladali za posvätné generácie pred nami, ostáva posvätné a významné aj pre nás a toto nemožno len tak z ničoho nič navždy zabudnúť alebo sa stať škodlivým...
Digital ma okrem ineho velmi neprijemny zvuk, kedze sa jedna o sinusoidne krivky pospajane dokopy. Pocase, ked sa poriadne zapocuvate, vas zvuk digitalu otupi a je velmi neprijemny pre nase ucho.
Ferku, pozor, pretože každý zvuk, aj ten, čo vychádza z najušľachtilejšej organovej píšťaly je zložený zo sínusoid. Aj tvoj hlas je zložený zo sínusoid. Základom je, že píšťala aj tvoje hlasivky aj každý iný generátor zvuku spôsobuje chvenie vzduchu s určitou frekvenciou, pričom ak ide o tóny (čiže nie hluk), základom je sínus. Vplyvom rezonátora a ďalších prvkov píšťaly, resp. tvaru tvojej ústnej dutiny sa zvýrazňujú vyššie harmonické (alikvóty), ktorých je teoreticky nekonečne veľa. Podľa pomerov amplitúd týchto vyšších harmonických potom rozlišujeme tzv. farbu zvuku.
Najstaršie syntezátory naozaj generovali rôzne farby zvuku použitím niekoľkých oscilátorov s celočíselným násobkom frekvencie základnej vlny, teda pridávali alikvóty. Okrem sínusu sa používali aj ďalšie základné tvary signálov, čize píla, obdĺžnik.
Moderné kvalitné nástroje dnes už zvuky negenerujú syntézou viacerých oscilátorov ale používaju samplovanie, čize z celého rozsahu nástroja sa nahrá niekoľko vzoriek (samplov), povedzme každú oktávu, a tóny medzi oktávami sa generujú upravovaním frekvencie týcho základných samplov. Čím viac samplov sa z reálneho nástroja nahrá, tým vernejší je zvuk. Najlepšie nástroje majú samostatnú vzorku pre každý jeden tón. _________________ Jozef Timuľák
Časy uvádzané v GMT + 1 hodina Choď na stránku Predchádzajúci1, 2, 3
Strana 3 z 3
Nemôžete odosielať novú správu do tohto fóra Nemôžete odpovedať na správu v tomto fóre Nemôžete upravovať svoje príspevky v tomto fóre Nemôžete mazať svoje príspevky v tomto fóre Nemôžete hlasovať v tomto fóre