Pozdravujem, milí organisti.
Chcela by som sa opýtať, či hrávate pieseň "Klaniam sa ti vrúcne" cez sväté prijímanie. A či sa tam môže hrať. Počula som taký názor, že by sa nemala hrať, keďže Communio je procesiový spev, a spieva sa tam "KLANIAM", mala by sa hrať len k poklone Sviatosti Oltárnej. (Ak to je tak, nemala by sa hrať ani "Pred tebou, Ježišu, PADÁM NA ZEM", či na Introit 245)
Prosím, ako sa teda majú tieto piesne správne používať? Ďakujem.
Na toto isté som sa pýtal Peťa Vymazala a napísal mi že to nemám riešiť. Myslím že má úplnú pravdu. Kľudne to hraj. Všetky piesne, ktoré sú v JKS pod sekciou "k sviatosti oltárnej" sa môžu hrať aj na prijímanie.
...Ale ak ti na tom až tak záleží, nikto ťa nemôže donútiť aby si to na prijímanie hrala.
Zaregistrovaný od: 02. 01. 2009 Príspevky: 390 Bydlisko: Považská Bystrica
Zaslal: 19 08, 2010, 22:32 Predmet:
v tomto pripade to nevidim az tak zle ani ja...koniec-koncov poklakneme a klaniame sa a dakujeme Panovi tak ci tak...
horsie je to s piesnami na vstup...tam je to uz hlupost...nakolko uz neklacime, ale stojime... _________________ Martin Pivka, organista v Považskej Bystrici
----------
Čo pokladali za posvätné generácie pred nami, ostáva posvätné a významné aj pre nás a toto nemožno len tak z ničoho nič navždy zabudnúť alebo sa stať škodlivým...
v tomto pripade to nevidim az tak zle ani ja...koniec-koncov poklakneme a klaniame sa a dakujeme Panovi tak ci tak...
horsie je to s piesnami na vstup...tam je to uz hlupost...nakolko uz neklacime, ale stojime...
...Prečo je teda pieseň Hlboko sa ti klaniame najviac doporučovaná (ešte z 255. a 259.)? ...Na niekom sa to musí zviezť... Takže kto v tom má ...???
...Odporúčam naučiť sa pieseň 114. Budú ju spievať najmä diabetici... Zrejme ju napísal nejaký cukrár...
v tomto pripade to nevidim az tak zle ani ja...koniec-koncov poklakneme a klaniame sa a dakujeme Panovi tak ci tak...
horsie je to s piesnami na vstup...tam je to uz hlupost...nakolko uz neklacime, ale stojime...
...Prečo je teda pieseň Hlboko sa ti klaniame najviac doporučovaná (ešte z 255. a 259.)? ...Na niekom sa to musí zviezť... Takže kto v tom má ...???
...Odporúčam naučiť sa pieseň 114. Budú ju spievať najmä diabetici... Zrejme ju napísal nejaký cukrár...
sorry ale trochu blbý vtip, si všimni že k menu Ježiš sú všetky také sladkasté
sorry ale trochu blbý vtip, si všimni že k menu Ježiš sú všetky také sladkasté
Viem že sú, ale táto sa úplne "lepí na hubu". Je pekná, jednoduchá, pritom znie celkom majestátne. Jediné čo mi na nej vadí je ten "cukor" ...Ale hrávam ju rád.
Zaregistrovaný od: 02. 01. 2009 Príspevky: 390 Bydlisko: Považská Bystrica
Zaslal: 20 08, 2010, 22:58 Predmet:
tak ju hraj v latincine a cukor nikto ani nespozna ;D... _________________ Martin Pivka, organista v Považskej Bystrici
----------
Čo pokladali za posvätné generácie pred nami, ostáva posvätné a významné aj pre nás a toto nemožno len tak z ničoho nič navždy zabudnúť alebo sa stať škodlivým...
Na toto isté som sa pýtal Peťa Vymazala a napísal mi že to nemám riešiť. Myslím že má úplnú pravdu. Kľudne to hraj. Všetky piesne, ktoré sú v JKS pod sekciou "k sviatosti oltárnej" sa môžu hrať aj na prijímanie.
...Ale ak ti na tom až tak záleží, nikto ťa nemôže donútiť aby si to na prijímanie hrala.
Spev má vyjadrovať myšlienku bratskej jednoty prijímajúcich, hovoriť o Sviatostnom Kristovi, ktorý sa dáva veriacim za pokrm, alebo o veľkých Božích skutkoch a daroch, ktoré Pán človeku ponúka. Nepoužívajú sa piesne k poklone Sviatosti oltárnej (JKS 272/1 „Kriste, zo srdca celého poklonu ti vzdávame...“, 283/1 a pod.), kde sa spieva o hľadení na Krista vystaveného na oltári, o kľakaní a pod.
Piesne resp. jednotlivé verše piesní, ktoré ponúkame v nasledujúcom výbere, zodpovedajú všeobecnému použitiu na sv. prijímanie. Možno ich použiť ako variant k spevom zodpovedajúcim spiritualite liturgického obdobia (Advent, Vianoce, Pôst, Veľká noc) a k spevom predpísaným na konkrétne liturgické slávenia.
Spev na prijímanie sa začína počas prijímania kňaza, končí najneskôr počas prijímania posledných veriacich. Treba ho včas ukončiť, najmä ak sa po prijímaní spieva ďakovný chválospev.
BIBLICKÉ SPEVY A TEXTY LATINSKÉHO PÔVODU
Žalm 23, Dominus pascit me (Pán je môj pastier)
Žalm 34, Gustate et videte (Skúste a presvedčte sa)
Anima Christi (Duša Kristova)
Ave verum corpus (Zdrav buď, pravé telo)
Domine non sum dignus (Pane, nie som hoden)
Magnificat anima mea Dominum (Velebí moja duša Pána)
Ubi caritas (Kde je láska)
Výber z JKS (treba si to pozrieť a zamyslieť sa) a hneď prídeme na to, že napr. 270/1 sloha je vhodná na poklonu...
261/1
262/1 – 6
263/1 – 5
264/3, 4, 5
265/3
267/1, 3, 4, 5
268/1, 2
269/1, 3, 4
270/2, 4, 5
273/3
275/6
276/2, 3
278/1, 2
282/2, 4
283/3
284/3
286/1
289/1, 2
291/3, 4, 5, 6
292/1
293/1, 3
295/3, 5
296/3, 4
297/2, 3
Potom na prijmanie sa hraje iba 300, 301, 302 a 303? Či ako? U nás sa bežne hráva na prijmanie 260-303 a zatiaľ s tým nikto nemal nijaký problém _________________ "I'm back and don't feat neither death nor pain"
JKS je proste predkoncilový spevník, ak zodpovedným nezáleží na vydaní nového, nemôže sa nikto čudovať, že často spievame bludy. Preto patrí veľká úcta majstrovi Šurinovi a iným, ktorí vydávajú vlastné spevníky a zavádzajú tieto spevy do praxe. _________________ Jozef Timuľák
Slovensko je krajina paradoxov: na jednej strane máme predkoncilový spevník, ale odmietame predkoncilovú liturgiu. Na druhej strane máme novú omšu, ale nemáme na ňu oficiálny spevník. Význam spevníka p. Šurína je podobný, ako spevníky iných autorov v minulosti, ktorí len dopĺňali dominantný spevník JKS. Ale doteraz nemáme nič také, čo by bola plnohodnotná a hlavne jednotná náhrada JKS. _________________ František Marcin
Nemôžete odosielať novú správu do tohto fóra Nemôžete odpovedať na správu v tomto fóre Nemôžete upravovať svoje príspevky v tomto fóre Nemôžete mazať svoje príspevky v tomto fóre Nemôžete hlasovať v tomto fóre