Odporúčam používať tabuľku piesní od p. Podperu...sú tam rozobraté piesne od 236 - 259...vhodné strofy na IN, OF a GR...
Piesne 288 a 303 hrávam počas sv. prijímania a nie ako ďakovný chválospev...ako GR hrávam:
268/1
269/1,2
287
Zaregistrovaný od: 05. 08. 2010 Príspevky: 50 Bydlisko: Bratislava
Zaslal: 07 10, 2010, 22:50 Predmet:
Michael Augustín napísal:
Stella napísal:
Tuším založím tému "Mýty naše slovenské", tento omyl tu nevidím prvýkrát.
Prepáčte , ale spochybňovanie dokumentov druhého vatikánskeho koncilu je väčší omyl ako možno môj "mýtus". Ja som sa iba držal učenia druhého vatikánskeho koncilu, takže myslím že som nijako nezavádzal, povedal som iba pravdu, ktorú mi potvrdil dokonca p. Podpera.
Vážený pane, kde spochybňujem dokumenty Druhého vatikánskeho koncilu??? Citovaný Enchiridion, ktorý uvádza Anima Christi medzi textami vhodnými na gratiarum, pochádza z roku 1999 a vo svojom príspevku som tento údaj uviedla! Predpokladám, že Ján Pavol II., ktorý ho schválil, poznal koncilové dokumenty. _________________ neorganistka
"Katolícka Cirkev je nevestou zdravého rozumu." (G.K. Chesterton)
Zaregistrovaný od: 18. 01. 2006 Príspevky: 235 Bydlisko: Bratislava
Zaslal: 07 10, 2010, 23:01 Predmet:
Strofy z tzv. omsovych piesni JKS, ktore mozu byt obzvlast vhodne na GRATIARUM:
236/2-3
238/2
238/7
242/2
244/2
244/5
247/2
248/2 - reminiscencia na Vianoce, moze sa hodit aj v kratkom Cezrocnom obdobi po Vianociach
248/5
249/7
251/7
252/6
255/2
256/2
256/5
257/6
258/5
Tento vyber analyzujeme a priebezne vylepsujeme na seminaroch s posluchacmi teologie. Aj ostatnych by som rad povzbudil, aby tabulky nielen pouzivali, ale sa nad ich obsahom zamyslali.
Zaregistrovaný od: 05. 08. 2010 Príspevky: 50 Bydlisko: Bratislava
Zaslal: 08 10, 2010, 0:00 Predmet: Re:
RastislavPodpera napísal:
Fíha, váš príspevok zaváňa vedomosťami z prednášok na RKCMBF UK.
Nie, RKCMBF UK je v tom nevinne .
Citácia:
Ale možno z trochu iných predmetov než je tematický záber tohto fóra. Občas sa stane, že si disciplíny vzájomne "lezú do kapusty" a môžu vzniknúť nedorozumenia. Podobne je to s autormi vatikánskych dokumentov.
Váš jemný náznak, že vo Vatikáne ľavá ruka tak celkom nevie, čo robí pravá, je síce zaujímavý, ale patrilo by sa rozobrať ho trochu hlbšie. Dostanem sa k tomu v priebehu príspevku.
Citácia:
Áno, úžasný text Anima Christi má už okolo 700 rokov, ale či je to po stáročia "jedna z najvhodnejších a najodporúčanejších...", to by som sa neodvážil tvrdiť. Skôr jedna z najzaužívanejších - a to je rozdiel. Tradícia a zvyk niekedy prevalcujú aj tie najodôvodnenejšie a najracionálnejšie argumenty.
To je síce niekedy pravda, ale v tomto prípade by som sa to zase ja neodvážila tvrdiť. Tu sa nebavíme o nejakom babičkovskom zvyku, ale o množstve modlitebných kníh s imprimatur, v ktorých sa medzi modlitbami po sv. prijímaní nachádza Anima Christi spravidla na prvom mieste.
Citácia:
(...) Dnes sa v obrade prijímania zdôrazňuje spoločenský rozmer. Platí to pre communio aj pre nový prvok v omši - gratiarum. V tomto zmysle je veľa iných, vhodnejších spevov.
(...)
Logicky je viac spevom na prijímanie ako ďakovným chválospevom po prijímaní. Anima Christi je modlitbou ku Kristovi a communio je úkon, kde je stredobodom Kristus. Nie je vhodnejšie miesto v omši pre túto modlitbu, ako počas prijímania.
(...)
Oproti tomu stojí gratiarum ako nový, samostatný prvok v omši, ktorý treba odlišovať od spevu na prijímanie (...). Smernice sa zmieňujú o ďakovaní len krátko. Z tej malej zmienky vyplýva, že to má byť ďakovanie spoločné (narážam na singulár). Z liturgických komentárov však vieme, že gratiarum má smerovať k Otcovi (napokon ako takmer celá omšová bohoslužba) a jeho obsahom má byť chvála a vďaka. Anima Christi nemá ani jeden z týchto atribútov.
(...)
Mohli by ste prosím tieto tvrdenia podporiť odkazmi na konkrétne autoritatívne vatikánske dokumenty? Uviedla som totiž jeden pomerne nový, ktorý vyvracia Vaše tvrdenia o nevhodnosti Anima Christi na gratiarum, čo by následne spochybnilo aj výroky o problematickosti singuláru a zamerania na Syna.
Udeľovanie odpustkov je dosť zásadná vec a nie je možné, že by ich Cirkev oficiálne udelila za niečo nevhodné.
Isteže, teoreticky sa môže stať, že aj oficiálne dokumenty (tie, ktoré nie sú chránené neomylnosťou) si protirečia, ale v tom prípade sa buď treba riadiť tým dokumentom s vyššou právnou prioritou, alebo neskorším (to v prípade, že sú dané dokumenty rovnocenné), alebo, ak je problém určiť ich hierarchiu, obrátiť sa na kompetentnú autoritu. _________________ neorganistka
"Katolícka Cirkev je nevestou zdravého rozumu." (G.K. Chesterton)
Zaregistrovaný od: 18. 01. 2006 Príspevky: 235 Bydlisko: Bratislava
Zaslal: 08 10, 2010, 11:27 Predmet:
Nebudem sa tu zaoberať odpustkami ani rozvádzať, ako u nás udeľuje imprimatur (asi najúsmevnejším výsledkom týchto praktík bol arcibiskup Sokol, ktorý spravil dosť pre to, aby sa nápevy LS neujímali, hoci spevník nesie jeho autogram).
Na jednej strane si cením niektoré názory Stelly i kultivovanosť jej príspevkov a to, že argumentuje tak zanietene. Prispieva to k cibreniu pohľadov.
Na druhej strane, ak chceme pochopiť princíp správneho výberu spevov k jednotlivým častiam pokoncilovej omše, silno odporúčam študovať zmysel jednotlivých liturgických úkonov a skôr dokumenty o liturgickej hudbe ako smernice o odpustkoch Apoštolskej penitenciárie. Potom budeme vedieť správne aplikovať hudbu do liturgie.
Ako viacerí z vás, aj ja by som sa potešil, keby sa diskutéri neskrývali za pseudonymy, zvlášť ak ide o odbornú debatu a nie nejaký "pokec". Na anonymné príspevky reagovať nebudem.
či to je jevhodné, alebo nevhodné neviem, názory sú rozne, ale náš pán farár tú pieseň aj sám začína spievať, ked nie je organistka. A či už také názory niekto má rád, alebo nie, tak či tak si myslím že spievať máme v prvom rade srdcom, nielen ústami.
či to je jevhodné, alebo nevhodné neviem, názory sú rozne, ale náš pán farár tú pieseň aj sám začína spievať, ked nie je organistka. A či už také názory niekto má rád, alebo nie, tak či tak si myslím že spievať máme v prvom rade srdcom, nielen ústami.
Ešte neznamená, že keď to spieva váš pán farár, tak je to hneď správne. O kňazoch, konkrétne o ich vzťahu k liturgickej hudbe by sa tu dalo veľa napísať...
Ale to neznamená, že keď spievame srdcom, tak môžme spievať hocičo. Máme sa stále snažiť o to, aby bola hudba, ktorú hráme a texty piesní, ktoré spievame, čo najvhodnejšie a najpriliehavejšie k danému sláveniu.
"Okrem toho však má duchovná hudba aj podnietiť a umožniť individuálne rozjímanie veriacich pri ich najvnútornejšom spojení s Kristom." (LS1, str. 25)
Počas ďakovného chválospevu po prijímaní (gratiarum) máme v piesni ďakovať Bohu-Otcovi za dar, ktorý nám dáva v sviatosti, za jeho Syna. Pre mňa za mňa sa v duchu modlime aj Tichú noc, ale to, čo sa má spievať na Gratiarum je myslím jasne dané. Ak aj nadaľej budete tvrdiť, že máme spievať zo srdca Duša Kristova a ignorovať pri tom predpisy, tak sa nedopracujeme k žiadnemu pokroku a zlepšeniu liturgickej hudby na Slovensku.
Nemôžete odosielať novú správu do tohto fóra Nemôžete odpovedať na správu v tomto fóre Nemôžete upravovať svoje príspevky v tomto fóre Nemôžete mazať svoje príspevky v tomto fóre Nemôžete hlasovať v tomto fóre