Práve preto je na slovensku zbytocne studovať cirkevnu hudbu-lebo človek študuje za nezamestnaného.
Dovolím si poznámku. Pri rozhovoroch alebo len tak pri počúvaní s rôznymi vekovými skupinami rôznych profesií som dospel ku záveru, že asi 90% ľudí ak sa niečomu vyučia, nerobia danú profesiu. To neznamená, že nie sú nezamestnaní, len robia inú prácu. Takže študovať, či neštudovať cirkevnú hudbu na slovensku? Je však pravdou, že temer žiadna farnosť si nemôže dovoliť organistu na plný úväzok. Máš však ale vzdelanie, ktoré ti môže pomocť pri inom povolani. Ja osobne by som si dvakrát rozmyslel o umeleckom, či športovom odvetví. Byť dobrým umelcom za nedá naučiť, to treba dostať od Boha. Vyučený elektrikár môže byť skvelý spevák (Karel GOTT). No vyučený spevák, ktorý nemá cit, s neho nebude ani myzerný elektrikár. Môžem len súhlasiť, že zamestnať za s takým vzdelaním, môže byť troška problém. Som zo Žiliny a musím povedať, že kórejcom stačí ak má človek maturitu, im na smere, čo kto vyštudoval moc nezáleží.
Je však pravdou, že temer žiadna farnosť si nemôže dovoliť organistu na plný úväzok. Máš však ale vzdelanie, ktoré ti môže pomocť pri inom povolani.
Rado, dá sa zamestnať organistu na plný úväzok,.. Stačila by rozumná komunikácia medzi správcom farnosti a obecným úradom,... A samozrejme - zvončekové a milodary nemíňať na hlúposti... _________________ Peter Vymazal
www.organista.wbl.sk
Zaregistrovaný od: 10. 08. 2009 Príspevky: 77 Bydlisko: Bratislava
Zaslal: 17 07, 2012, 6:58 Predmet:
Dobrý deň!
Dovolím si pripojiť dve myšlienky:
1.) Slovenská zlá špecialita: Ani v jednej z okolotých krajín nenájdete spevník bez nôt!!! Vydávať iba spevník s notami. Aj ten, kto len čosi pochytil na ZŠ kedysi pred mnohými rokmi sa postupne naučí používať notovaný spevník. Teraz sú - dúfam, že to ešte platí - notované spevníky lacnejšie ako textové. Žiadajme, aby sa vydávali len notované spevníky. Buďme tým motorom, ktorému na dobrom chode spevu v chrámoch záleží.
2.) Na plný úväzok: Dá sa to v mestách a mestečkách kombinovať: povinnosti v kostole a nejaký pedagogický úväzok na cirkevnej škole napr. HUV či VYU. Toto sa absolútne nevyužíva. V niektorých diecézach prebehli diecézne synody. Vôbec riešia aj postavenie = finančné zabezpečenie organistov?
Myšlienka navyše: Predchádzajúce generácie organistov. Ak niekto, chce lámať rekordy a byť za nástrojom 50 či 60 rokov života... A toto je chvála toho kostola či farnosti = proti zdravej logike. A ak ešte ani zodpovedný kňaz vec nerieši, potom má zrejme medzery v liturgickej posvätnej hudbe sám. Formácia v seminároch!!! Potom vo významnom chráme môže robiť generálnu opravu bez schválenia diecéznej komisie pre liturgickú hudbu v rozsahu 30 000,- € a vyššej hodnote nekvalitný organár. Potom môže amatérskymi zásahmi devastovať 25 rokov organ Jozefa Grešáka v kostole, kde po poslednej "oprave" spred mesiaca nehraje vrchný manuál, časť kláves znova sa neozve a pod.
Nedeľný prenos sv. omše Benedikta XVI. bola zaujímavá v tom ako riešili
hudobnú zložku liturgie. V Katedrále vo vnútri spieval miešaný zbor, chlapčenský zbor, hral píšťalový organ a to sa prenášalo na námestie pred katedrálu. Dnešné mediálne možnosti dávajú aj také možnosti. A žiadna
disharmónia v komunikácii s liturgom a liturgickými spevmi. Nech je nám povzbudením pápež Benedikt XVI. A doplním:
A ako hovorí Benedikt XVI. a svojimi liturgickými aktivitami ukazuje smerovanie, aby nie človek bol centrom liturgického slávenia, ale Boh.
znova si dovolím zareagovať. Včera a dnes som hral dve sväté omše v obci Pribeta. Včera som mal v kostole asi 10 spievajúcich babiek dnes ráno som mal 3 spievajúce babky. Pri omši som ani Amen nespieval. Celú omšu si spievali samé bez akéhokoľvek pohoršenia a rečí, pritom miestny organista hrá veľmi príšerne a vidíte... predsa sa dalo... stačí podporu od pána farára a ochotné babky
Presne tak to je. Aj mne zaspieva 15-20 ľudí pieseň ktorú "nikdy nevideli a nepočuli". A pritom som ju fakt nikdy nepočul u nás spievať . _________________ Študent cirkevnej hudby na Konzervatóriu v Bratislave a organista v kostole svätého Michala Archanjela.
Ja som už dlhšiu dobu robil, že na niektoré časti omše som mikrofón vypal + snažil som sa spievať čo najtihšie. Dnes som ale úplne vypol mikrofón a výsledok (v kostole bolo okolo 50 ľudí):
Cez introitus ľudia nastúpili dosť nesmelo a začali spievať podľa seba, čo prestalo hneď, ako som začal organom frázovať každú dobu, čo bolo potrebné spraviť len v 2-och taktoch a potom ľudia išli už podľa organa.
Počas omše sa to postupne zlepšovalo, už cez communium spievali primerane nahlas (chápte to tak, že nevrieskali, resp. sa nesnažili jeden druhého prekričať) a podľa hry organa. Podotýkam, že v kostole sa nachádza len digitál. Takže: dá sa to.
Ďalšia omša bola v susednej dedine vo farskom kostole o 10:30. Táto omša je vždy charakteristická nízkou účasťou ľudu na speve (aj na omši, dnes tam bolo tiež okolo 50 ľudí, pritom kostol je cca. 3x väčší ako u nás). Počas introitu bol nástup ľudu veľmi nesmelý a nesmelý bol aj ku koncu, ale bolo počuť zlepšenie. Výsledok bol, že síce som radšej nepoužil oktávu (ktorá je tam asi najsilnejším a najvýraznejším registrom), ale bolo zreteľne počuť spev ľudu, ktorý sa postupne začal prispôsobovať organu.
Preto si aj myslím, že toto je dobrý liek na kostoly, kde je účasť ľudu na speve nízka, pretože sa už nemôžu spoľahnúť, že to organista za nich odspieva. A tiež si myslím, neberte to ako urážku, že sa to ľuďom aj lepšie počúva, ako keď organista rúka do mikrofónu.
hehe a co ak organista spieva rad?? co s nim potom??? Ja napriklad podla seba ani spievat neviem, ale spievam o to radsej to mi predsa nemoze nikto odopriet
Vazeni kolegovia organisti,
chcem reagovat na temu nespievania do mikrofonu. moj nazor je taky, ze organista musi viest lud organom ale aj svojim spevom. To znamena, ze vyuzivam sucasne technologicke prostriedky (ak je to mozne). Viac sa pozeram dopredu, a menej hladim co bolo pred 100 rokmi. Dobry mikrofon je dnes sucastou lepsej komunikacie medzi organistom a veriacimi. Mam skusenost, ze ak nespievam s ludom, tak lud neinspirujem k nadychu liturgie. Ak spievam s ludom, mam pocit, ze sa lud viac zapaja do liturgie (napr. litanie k bozskemu srdcu, sv. omsa). Verim, ze moj nazor povzbudi inych organistov k pouzivaniu svojho spevu a dobreho mikrofonu, k hlbsej ucasti na liturgii.
s pozdravom Peter
PS: kto zbozne spieva, ten sa dvakrat modli
asi len toľko k tomuto... pozrite sa na toto http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=pU_Mop5ATpI myslím že k tomuto netreba žiadny komentár. Ľudia krásne spievajú, nemajú problém, organista ich takto pekne naučil a čuduj sa svete aj v tom kostole organista revával do mikrofónu.... kto spieva, dva krát sa modlí....hm pekná myšlienka ale nezabudnime ešte na jednu že Kde upadá cirkevný spev tam upadá aj zbožnosť
Minulú nedeľu som hral v mojej rodnej dedine, kde hrávam naozaj sporadicky. Rozhodol som sa spievať si len pre seba a mikrofón (je výborný, pretože je nový ) nepoužiť. V prvej piesni to bolo dosť problémové - ľud síce začal presne, ale musel som ich chvíľami čakať, aby sme sa dobehli. No k tomu však z veľkej miery prispel folklórny súbor, ktorý bol na omšu pozvaný... Keďže Glóriu už folklóristi nepoznali, tak tá už bola zaspievaná presne (zostava Suscipe Dómine). Do konca omše problém so spevom nebol. Ľudia sa vedia aktívne zapojiť aj bez vybľakovania do mikrofónu, dokonca ich to núti otvoriť si knižky a spievať to, čo nevedia, inak bude ticho. Tam, kde je to ešte možné, treba to podchytiť. _________________ František Marcin
Vazeni kolegovia organisti,
chcem reagovat na temu nespievania do mikrofonu. moj nazor je taky, ze organista musi viest lud organom ale aj svojim spevom. To znamena, ze vyuzivam sucasne technologicke prostriedky (ak je to mozne). Viac sa pozeram dopredu, a menej hladim co bolo pred 100 rokmi. Dobry mikrofon je dnes sucastou lepsej komunikacie medzi organistom a veriacimi. Mam skusenost, ze ak nespievam s ludom, tak lud neinspirujem k nadychu liturgie. Ak spievam s ludom, mam pocit, ze sa lud viac zapaja do liturgie (napr. litanie k bozskemu srdcu, sv. omsa). Verim, ze moj nazor povzbudi inych organistov k pouzivaniu svojho spevu a dobreho mikrofonu, k hlbsej ucasti na liturgii.
s pozdravom Peter
PS: kto zbozne spieva, ten sa dvakrat modli
Minulý týždeň som bol na dovolenke v Česku, a na prikázaný sviatok som išiel do kostola v jednom malom českom meste. V kostole bolo asi sto ľudí. Omša začala, organista spustil predohru. Keď ju skončil, začal hrať sprievod piesne v tempe a s pekným frázovaním, aj keď na môj vkus možno trochu nevýraznej registrácii. A ľudia schytili do rúk knižky a spievali sami od seba bez akéhokoľvek nakopnutia spevom organistu.
Predohra nebola dokonalá, ja sám som mal problém nájsť v nej hlavnú tému, ale:
V každej lavici boli znotované knižky (Kancionál). A neboli tam len kancionálové piesne, ale aj znotované ordináriá a vlastne celú omšu som spieval podľa neho.
Po požehnaní organista predohral pieseň, a ľudia si sadli, zobrali knižky a spievali jednu, dev, tri slohy.
A k tomu mikrofónu: organista ho používal: na Kyrie a žalm. Viac nebolo treba.
Áno, keď niekto spieva do mikrofónu tak sa zdá že sa ľudia viac zapájajú, ale ako som včera na omši doma zistil, je to (väčšinou) iba pocit, preťože zvuk z reproduktorov sa odráža od stien kostola a vytvára dojem že spieva viac ľudí
Naposledy upravil PeterLoydl dňa 08 09, 2012, 20:53, celkovo upravené 1 krát
Podobná skúsenosť, dokonca v katedrále sv. Víta na obyč. piatkovej omši s počtom ľudí do 10 nebolo treba mikrofón. na prijímanie 1 strofa a improvizácia, aby mal každý priestor pre súkromnú modlitbu...
U nás sa to zatiaľ len pomaly rozbieha, chýbajú notované spevníky... Myslím, že aj úplný laik pochopí, že guľôčka hore-guľôčka dole - a podľa toho by mal nejako hýbať hlasom. Zároveň sú tam vyznačené aj miesta pre nádychy - čo veľmi napomáha spievaniu.
Podobná skúsenosť, dokonca v katedrále sv. Víta na obyč. piatkovej omši s počtom ľudí do 10 nebolo treba mikrofón. na prijímanie 1 strofa a improvizácia, aby mal každý priestor pre súkromnú modlitbu...
U nás sa to zatiaľ len pomaly rozbieha, chýbajú notované spevníky... Myslím, že aj úplný laik pochopí, že guľôčka hore-guľôčka dole - a podľa toho by mal nejako hýbať hlasom. Zároveň sú tam vyznačené aj miesta pre nádychy - čo veľmi napomáha spievaniu.
kebyže sa chce, tak sa dá v SSV je ešte stále spevník po 3,30. Keď sa nájdu peniaze na všelijaké hlúposti tak sa musia aj na JKS-ky
Včera sme hrali so spevokolom v Piešťanoch na sv. omši, ktorej súčasťou bola adorácia. Na konci mala byť pieseň "Tantum ergo". Hral som ju spamäti na synťáku s organovou predvoľbou (inak, pekný zvuk, ktorý som tam našiel, znie to ako spojený Burdon 8´ s Flautou 8´, potom sú tam už len tie mixtúrové, ktoré sú na vedenie ľudu nepoužiteľné) a ľudia pekne išli za mnou. Nebolo to síce dokonalé, ale bez problémov som udržal tempo aj notový zápis bez spievania do mikrofónu. Pritom je to kostol, kde organisti bežne ručia do mikrofónu, pritom nejak úžasne nespievajú (vlastne je v celom kostole počuť hlas organistu a niekde v pozadí nezreteľne organ). Beriem to ako jasný dôkaz toho, že ľud možno bez problémov viesť čisto organom.
Dôležité je iba nevzdať to, lebo sú chvíle, keď to jednoducho nejde. Treba sa iba nenechať znechutiť a ísť ďalej. A... tiež mám pocit, že ľudia sa viac zapájajú aj v nespievaných častiach omše.
Časy uvádzané v GMT + 1 hodina Choď na stránku Predchádzajúci1, 2
Strana 2 z 2
Nemôžete odosielať novú správu do tohto fóra Nemôžete odpovedať na správu v tomto fóre Nemôžete upravovať svoje príspevky v tomto fóre Nemôžete mazať svoje príspevky v tomto fóre Nemôžete hlasovať v tomto fóre