Zaslal: 21 05, 2012, 16:09 Predmet: Podľa čoho registrujeme?
Priatelia, kolegovia,
zamýšľal som sa nad otázkou, čo znamená správne naregistrovať organ. Niekto má možno stereotypy, cez týždeň Principál s Flautou, v nedeľu Oktáva k tomu a na sviatky vytiahne Superoktávu.
Ja som však došiel k názoru, že registráciou môžeme ovplyvňovať spev ľudu. Čím mocnejšie naregistrujem, tým mocnejšie bude ľud spievať. Pri tichom zvuku sa budú báť oprieť sa do hlasu, pri mocnom sa osmelia. Platí to však len do určitej hraničnej intenzity. Po jej prekročení už zvuk organa pôsobí rušivo, začína prehlušovať ľud, a ľud prestane spievať. Otázkou však zostáva, ako nájsť túto hranicu, ako podporiť zhromaždenie k mohutnému spevu, ale pritom to neprešvihnúť.
Tu si dovolím analyzovať niekoľko možností.
1. Mladého organistu do toho zasvätí kolega alebo vrchnosť. Povie mu, že cez týždeň takto a v nedele takto. Mladý organista toto prijme a takto bude registrovať navždy.
2. Organista si sám zvolí registráciu, lebo buď nemá niekoho, kto ho to naučí, alebo má vlastný názor. Toto riešenie sa ďalej delí na 2 kategórie:
2a. Organista sedí za organom a podľa intenzity spevu upravuje intenzitu organu dovtedy, kým sa mu nezdá, že pomer je optimálny.
2b. Organista poprosí kolegu aby hral, a sám ide dole do kostola, kde počúva. Pritom aj sám spieva, pretože keď človek začne spievať, rezonanciou lebky počuje viacej seba a okolité zvuky sa akoby stĺmia.
Týmto chcem povedať, že ako optimálne sa mi zdá riešenie 2b. Je to preto, že ak sedíme len hore za organom, môže sa nám zdať dostatočne nahlas, no dole prípadne pod chórom jeho zvuk pri speve ľudu zaniká. Myslím, že jedine organista ktorý takto počúva ľud aj organ (t.j. dole v kostole) dokaže správne registrovať a povzbudiť ľud k intenzívnemu spevu. Potom sa už nie organista prispôsobuje ľudu, ale organista vedie ľud.
PS: Tento môj príspevok môže spôsobiť pobúrenie niektorých organistov, ktorí si myslia, že všetko vedia a zase sa tu nejaký mladý nafúkanec niečim oháňa . Snažím sa len nájsť pravdu, delím sa o svoje skúsenosti a som zvedavý na tie vaše . _________________ Jozef Timuľák
Zaregistrovaný od: 31. 10. 2007 Príspevky: 90 Bydlisko: Bratislava
Zaslal: 23 05, 2012, 10:20 Predmet:
Určite sa nedá zabezpečiť, aby v kostole bolo počuť organ všade rovnako. Ak nemá organ "prehlušovať" spev ľudu tak to treba vnímať globálne a podľa mňa netreba chodiť popod chórus a robiť nejakú analýzu Lebo ak je pod chórusom organ tichý, tak potom na chorúse je prihlasný... Umiestňovanie organu na chórus v nových kostoloch preto považujem za architektonickú chybu.
Na spev piesní JKS, sekvencií, procesiových piesní, Aleluja a Sanctus používam silnejšie registre. Na liturgické spevy ako Otčenáš, žalm, odpovede slabšie registre. A žiaľ, necítim sa kompetentný, aby som to správne posúdil, keďže hrám na digitáli. _________________ Michal Sýkora, Kostol sv. Arnolda Janssena v Petržalke
Určite sa nedá zabezpečiť, aby v kostole bolo počuť organ všade rovnako. Ak nemá organ "prehlušovať" spev ľudu tak to treba vnímať globálne a podľa mňa netreba chodiť popod chórus a robiť nejakú analýzu Lebo ak je pod chórusom organ tichý, tak potom na chorúse je prihlasný... Umiestňovanie organu na chórus v nových kostoloch preto považujem za architektonickú chybu.
Na spev piesní JKS, sekvencií, procesiových piesní, Aleluja a Sanctus používam silnejšie registre. Na liturgické spevy ako Otčenáš, žalm, odpovede slabšie registre. A žiaľ, necítim sa kompetentný, aby som to správne posúdil, keďže hrám na digitáli.
No, s digitálmi je to ťažké. Tiež na jeden hrám a musím podotknúť, že sa na ňom veľmi ťažko reguluje hlasitosť prostredníctvom registrov. Od veľkej noci som si ale pridal hlasitosť, lebo mi bolo vytknuté, že pod chorusom organ nepočuť. A... myslím, že spev ľudu sa zlepšil.
Asi jedinou výhodou digtálu je, že si človek môže niečo nahrať a tak som sa nahral pri hre s viacerými registrami, pustil som si to a tak sa prechádzal po kostole a zisťoval, ako to počuť. Pomáha to, naozaj to dole znie úplne inak.
Musím však podotknúť, že každá omša je iná, vždy je tam iný počet ľudí, preto by organista nemal mať v registrácii zaužívaný stereotyp. Teda, to je môj názor.
V poslednej dobe sa držím systému:
Principal 8+ Oktava 4 - základ pre každý sprievod
a k tomu už postupne pridávem buď Flautu 4', superoktávu 2' alebo nejaký jazyk...
a pedál registrujem tak aby som počul jasne a zreteľne basový part"
Mám aj takú skúsenosť že aj taká kvinta 2 2/3 vie celkom dobre viesť spev...
Medzi digitálom a píšťalovým organom je rozdiel ten, že na digitáli musím použiť aspoň o tri registre viac ako chcem aby ho vôbec bolo zreteľne počuť
Medzi digitálom a píšťalovým organom je rozdiel ten, že na digitáli musím použiť aspoň o tri registre viac ako chcem aby ho vôbec bolo zreteľne počuť
To nielen pri digitáli, to aj pri píšťalových Riegeroch-Klosoch, stačí zájsť v Košiciach na Juh ale čím ďalej, tým viac mám rovnaký pocit aj z Dómskeho organu :/ _________________ Jozef Timuľák
Zaregistrovaný od: 03. 02. 2013 Príspevky: 40 Bydlisko: Nové Zámky
Zaslal: 03 02, 2013, 13:27 Predmet:
Všímam si (aj v iných témach) že Vašimi hlavnými registrami pri sprievode ľudu je Principál 8´ a Oktáva 4´. Ja sa zatiaľ len učím, ale náš hlavný organista nepoužíva vôbec tieto registre. Jedine Principál 8´ na predohry..a to je všetko. Bol som ho počúvať dole a zistil som, že tá jeho registrácia, ktorú už používa aspoň 60 rokov nie je taká dobrá, pretože počuť iba jeho hlas a organ ako keby iba "hmkal". Na druhý deň som mu to povedal, že nech aspoň používa ten Principál, aby sa melódia dala ako tak "rozoznať". Jeho odpoveď bola: ,,Mne to veľmi hučí, je to zbytočné". Má pravdu, pretože ten register je hneď v pozitíve (čiže za mojou hlavou), a doslova počuť, ktorá píšťala fúka (či vpravo, vľavo alebo hneď za mnou).
Nech si registruje ako chce, ale ja, keď raz zaujmem jeho miesto, trochu to pozmením, a ten Principál budem určite používať, pretože on najviac povznesie tú melódiu. Hlavný organista je skôr na hlboké tóny, v ktorých nie je možné rozoznať melódiu.
Jeho registrácia (všeobecná):
Vajtfuvola 8´ (Hohlflöte)
Salicionál 8´
Burdon 16´
-------------
Hegedüprincipál 8´ (huslový)
Flûte harmonique 8
Aeolina 8´
Voix céleste 8´
-------------
Subbass 16´
-------------
Spojky:
Sub: II / I
Super: II / I
Nie som odborník, ale takouto registráciou sa spev ľudí viesť nedá. 16´ registre nie sú vhodné na doprevádzanie spevu zhromaždenia, lebo "zahusťujú" zvuk. Osobne mi tam veľmi chýba 4´ register. Zvuk je potom jasnejší a prenikavejší. Tá superspojka z II. man. tiež nie je najšťastnejšie riešenie. Ja by som zvolil:
II. man.: Flûte harmonique 8´, Flûte octaviante 4´, spojku do I. man.,
I. man.: Principál 8´, podľa účasti ľudu pridať aj Csöfuvola 4´, Oktáva 4´ no a do pedálu Subbas. Toto je len môj názor. Som amatér, študujúci organ na ZUŠ. Ak sa mýlim, budem veľmi rád ak ma niekto skúsenejší opraví. _________________ Maximilián Lamanec, organista vo farskom kostole sv. Michala archanjela v Osikove
Čo sa tyka doprovodu spevu, registrujem nasledovne
III: Kryt jemny 8
Roh kamziči 4
Nasat kryty (alikvota, neviem presne aká)
II: Kopula major 8
Kopula minor 4 (obidve drevene kryty)
I: Principal 8
Flauta drevena 4
S: III/I, II/I, III/P, II/P
P: Principalbas 16
Subbas 16
Choralbas 4
V nedele a sviatky (keď je viac ľudi), tak do prveho manualu miesto flauty oktavu 4 a do pedalu miesto choralbasu (dreveny kryt) oktavbas kovovy "nekryt" 8
Samozrejme, potom podľa povahy liturgickeho obdobia robim zmeny, napriklad na vianoce luxusnu alikvotu terciu, na pôst neexistuje, že by hrala alikvota (jedine v kratkych predohrach), na veľku noc pridavam do druheho manualu principal 4, aby to znelo slavnostnejšie no a tak _________________ "I'm back and don't feat neither death nor pain"
Voix céleste a Salicionál (prípadne Dolce) sú registre, ktoré pri doprovode spevu veľký osoh neprinesú, skôr naopak. Napr. pri tutti sa tieto registre nezapnú, pretože spotrebovávajú vzduch a kazia ladenie. Z toho vyplýva, že váš hlavný organista nevie ako sa má registrovať, hoci hrá už desaťročia. Potvrdzuje to aj jeho "vedecké" vysvetlenie, že jemu to tam hučí, a preto to netreba. Veď to prekričí mikrofónom, však? _________________ Jozef Timuľák
Zaregistrovaný od: 03. 02. 2013 Príspevky: 40 Bydlisko: Nové Zámky
Zaslal: 04 02, 2013, 14:26 Predmet:
Pre - Joozi:
Prišlo mi to blbé, mu to hovoriť (že čudne registruje) ale nedalo mi to. Za tie roky žeby si to nikto nevšimol? Nechce sa mi veriť. Bol by som zvedavý, ako na tom organe registrujú ostatní skúsení organisti.
Na jeho spev teda nemôže nikto nič povedať, pretože on zásadne nepoužíva mikrofón ani na spev a ani na žalmy. Dokáže prekričať celý kostol. Vie teda veľmi dobre a pekne spievať.
Priznám sa, ja mám veľký strach z Principálu 8´, pretože raz sa mi stalo, že sa mi "zasekla" jedna píšťala (ešteže len počas cvičenia) a v tej chvíli som nevedel čo mám robiť (...nakoniec stačilo vypnúť register a následne ho znova zapnúť). Preto aj keď hrám na omši (zatiaľ len na začiatku a na konci) -na predohru si zapnem aj Principál a vždy mám strach, či sa mi to znova nestane...
1. Práve to je typické slovenské, že organista buď reve na celý kostol, alebo do mikrofónu. Keď zapne silnejší register, tak už by možno bolo náhodou viac počuť organ ako jeho a to by si nepripustil
2. Príčina zasekávania principálu tkvie práve v tom, že sa neužíva. Hrať, vyfúkať prach spod kúželiek a nič sa nebude zasekávať. A pokiaľ sa niečo "pohubí", tak zavolať organára.
3. Vyskúšajte registráciu Pedál: Subbass 16+Oktávbas 8, na I. man Kryt 8 a Oktáva 4 a garantujem, že to na vedenie ľudu (zámerne píšem na vedenie a nie na doprovod) stačí. A pokiaľ nie, teda pokiaľ je kostol plnší, tak pridať Principál 8, Superoktávu 2, či niečo iné. A garantujem ešte jedno, že ľudia budú mierne povedané rozčarovaní z tak hlasného organového zvuku. Nečudujte sa, veď pokiaľ tam niekto hral x rokov na troch najslabších registroch, tak si ľudia zákonite na tento štýl zvykli a všetko iné budú považovať za nesprávne. K tomu patrí aj tá poznámka, že si to nikto za tie roky nevšimol. Jasné že nie, ľudia nemajú predpoklady riešiť, ako má organ znieť. Sú zvyknutí na niečo a neradi prijímajú zmeny. _________________ František Marcin
Na pneumatikach, hlavne tych zanedbavanych sa často stava, že ostane ton visieť. A nie je to vec len principalu. Treba si zapametať, ktora klavesa to je a potom ju niekoľkokrat stlačiť. A hotovo _________________ "I'm back and don't feat neither death nor pain"
Dokáže prekričať celý kostol. Vie teda veľmi dobre a pekne spievať.
Takže čím hlasnejšie, tým lepšie? Zdá sa vám dôstojné, ak niekto niekoho prekrikuje pri speve na Božiu chválu?
Ľudia sú schopní spievať bez prekrikovania. Aj staršie babky dokážu pekne rytmicky spievať ľudovky. Takže by vedeli v rytme spievať aj JKS, keby ich to niekto naučil. To sa dá dobrou registráciou a nie prekrikovaním.
Ako nájsť dobrú registráciu: poproste kolegu, aby vám hore hral na organe. Vy choďte dole do priestoru kostola. Prechádzajte spod chóru až do svätyne a pritom spievajte. Kolega nech pritom mení registre. Všimnite si takú registráciu, kedy organ bezpečne počujete. Totiž ak počúvate mĺčky, môže sa vám zdať napr. Principál prisilný. Akonáhle začnete spievať, vaša lebka rezonuje a počujete viac seba ako organ. Tiež zohľadnite, že na omši sú ľudia pri sebe, takže sprava, zľava, spredu aj zozadu počujete spev prísediacich. Organista preto zákonite MUSÍ registrovať silnejšie ako sa mu zdá vhodné.
Ešte jedno odporúčanie. Pri omši začnite s miernejšou registráciou. V určitej piesni (napr. v Sanktus 629) postupne gradujte pridávaním ďalších registrov a sledujte, ako aj ľudia hlasnejšie spievajú. Akonáhle to ale preženiete, ľud takmer prestane spievať. Umením dobrej registrácie je dostať sa až k tomu bodu, kedy ľud spieva na maximum.
PS: Stavitelia organov tiež neboli hlupáci a keď tam navrhli taký alebo onaký Principlál alebo iný register, tak to nerobili preto, aby sa ho organisti báli, ale aby slúžil ľudu. _________________ Jozef Timuľák
Zaregistrovaný od: 03. 02. 2013 Príspevky: 40 Bydlisko: Nové Zámky
Zaslal: 05 02, 2013, 14:54 Predmet:
Pred chvíľou som prišiel z kostola (bol som vyskúšať registráciu čo ste mi poradili).
Žiadny tón v Principáli sa mi našťastie nezasekol, až na jeden taký čudný (gis), ktorý keď stlačím, v píšťale počuť, ako keby tam bola nejaká špina, čo tam chrčí.
Základ som si dal: Principál 8´ a k tomu Oktávu 4´, plus nejaké slabé registre z II. manuálu. Neviem. Mám z tej registrácie blbý pocit. Nepočujem tam žiadne basy, čo v tej "zlej" registrácii bolo počuť, kde bola použitá aj tá Sub spojka. Príde mi to dosť také suché. (Pedále ešte veľmi neovládam) Takže radšej také "suchšie" registrovanie, ktoré nemá basy ale dobre ňou rozoznať melódiu.....alebo radšej tie mohutné basové registre (Vajtfuvola), ktorými zase počuť iba ,,mmmmmmmm"?!..
Nuž, budem si musieť zavolať niekoho, kto mi bude hrať a ja pôjdem dole. Nič iné mi nezostáva.
Chrčanie píšťaly môže byť spôsobené aj zlým zakotvením, ak je v prospekte. Zaťažte klávesu, aby tón znel, a skúste, či píšťala nemá vôľu, či sa nedá hýbať. Ak by to pomohlo, treba buď napružiť háčik alebo nalepiť novú plsť. Niekedy stačí píšťalu len pootočiť do takej polohy, kde si lepšie sadne.
Nič vám nebráni k Principálu a Oktáve pridať aj Vajtfuvolu (Hohlflote), ktorá pomôže vytvoriť lepšie fonds organu. Zvuk nebude hlasnejší, ale mohutnejší a lepšie povedie ľudí. A samozrejme pekné basy pridáte použitím pedálu. _________________ Jozef Timuľák
Časy uvádzané v GMT + 1 hodina Choď na stránku 1, 2Ďalší
Strana 1 z 2
Nemôžete odosielať novú správu do tohto fóra Nemôžete odpovedať na správu v tomto fóre Nemôžete upravovať svoje príspevky v tomto fóre Nemôžete mazať svoje príspevky v tomto fóre Nemôžete hlasovať v tomto fóre