Zaregistrovaný od: 09. 09. 2014 Príspevky: 4 Bydlisko: Bratislava
Zaslal: 10 09, 2014, 8:53 Predmet: Budúcnosť liturgickej hudby
Viem že nárekov nad budúcnosťou liturgickej hudby už bolo tu na fóre dosť. Viem aj že takmer každá téma ktorá sa tu rozoberá skončí kritikou (mnohokrát oprávnenou) nad spôsobmi niektorých ,,chrámových umelcov".
Nemal som už v pláne k tejto téme nič písať, ale keď som si pred pár dňami hľadal nejaké videá na youtube, tak som narazil na niečo čo ma úplne šokovalo. Podľa popisku je to video z nejakej polnočnej omše. : https://www.youtube.com/watch?v=IfMVIBFjDvo
Velikáni liturgickej hudby sa musia v hroboch obracať!
Zaregistrovaný od: 21. 12. 2007 Príspevky: 40 Bydlisko: Bratislava
Zaslal: 10 09, 2014, 18:39 Predmet:
Čo očakávate od "znovu otvorenia" tejto témy ? opäť tu (možno) zazneje kritika, pohoršenie ... Nič sa nezmení tu na fóre, pokiaľ kompetentní nezasiahnu.Buď im je to už jedno, sú radi že niekto vôbec hrá, alebo ak aj majú nejaký ten vkus a cítia zodpovednosť za úroveň liturgickej hudby, tak nezasiahnu, pretože by dotknuté osoby nemuseli reagovať dobre. (veď hráme pre Boha ako najlepšie vieme a ľuďom v kostole sa dychovečka páči..) Podľa mňa ľudia neboli a nie sú vychovávaní(česť výnimkám) k dobrému hudobnému vkusu čo sa týka liturgickej hudby. Tak sa nečudujme... _________________ Mária Macáková, už ne-organistka, Bratislava - Petržalka
Súhlasím s Máriou, ľudia sa novú tvorbu priam odmietajú učiť. Keď niekto celý život počúval ,,Ľudovú,, cirkevnú hudbu nemôžeme od neho chceť aby spieval novú tvorbu ktorá niekedy nie je najlahšia. Moja osobná skúsenosť od cca 65r babky: Začal som hrávať JKS 317 nápev od p. Šurína, po nejakom čase ma zastavila babka ked som išiel z kostola ,, že jakú hovadinu to zas hrávam, že ona sce to staré,,
Nemôžem s vašimi názormi súhlasiť. U nás sa ľudia v pohode zapájajú do noviniek. Musím ale podotknúť, že novinky implementujeme postupne po jednej a nie 10 naraz. _________________ Miloš 53 r.
Zaregistrovaný od: 09. 09. 2014 Príspevky: 4 Bydlisko: Bratislava
Zaslal: 10 09, 2014, 22:29 Predmet:
Ono to že to hrá dychovka by mi vadilo asi najmenej z toho videa. Ale ide o to že sa jedná o pieseň absolútne po liturgickej hudobnej aj textovej stránke nevhodnú do sakrálneho priestoru.
Nedá mi zareagovať.
Skôr sa spýtajme kde nastala chyba, prečo to tí, najmä starí ľudia hovoria. Títo ľudia boli celý život odchovaný na JKS, učili sa ju v škole, po litániach, spievali ich na pútiach... toto vieme. Poďme sa pozrieť na stavbu piesne (som len amatér tak toto možno treba brať s rezervou, ale je to niečo, na čo som už dávnejšie prišiel). Skúste si spraviť porovnanie. Zahrajte si povedzme JKS 242 Klaniame sa tebe Bože a napr. ant. Naše dary chlieb a víno. Započúvajte sa do melódie jednej a druhej skladby. Z jednej vycítiť krásny nádych toho ľudovo nazvaného kostolného a v tom druhom viac toho bežného zo sveta. Áno, sú aj v JKS také ľudovky, napr. 404, ale ako to Trnavský zharmonizoval?
Ďalšia vec čo mi leží na srdci je, že mnohokrát nadávajú na JKS že aké sú tam zastaralé texty a nezmysli. Nehnevajte sa na mňa, ale antifóna Vinič a klas, hostia a kalich je pre mňa do dnešného dňa vrchol gýču či už po hudobnej no najmä po textovej stránke. Hovoríme že sú v JKS bludy, no bludy sa nachádzajú aj v našom LS. (ako príklad sekvencia Chváľ Sione Spasiteľa).
Ja napr. viem zo skúseností že na dedinu, ktorú chodím (pokiaľ môžem) hrávať ľudia nemajú radi antifony. Skúšal som to pár krát, moc im to nešlo. (Ešte si dovolím odbočiť ant. Ja som s vami po všetky dni a Dobrý pastier ktorý život od SŠ mi spieva skoro celý kostol!) Preto som verný JKS a nezapájajú sa do spevu len staré babky ale aj tých zopár detí čo tam chodia do kostola. Pred omšou som im vymyslel taký zvyk že vždy sa bude spievať jedna pesnička. Žiaden problém... celý kostol si krásne nalistuje pesničku a spieva sa. Teraz v nedeľu mali hody, pred omšou bola 367... hučal kostol na rety!
Týmto som chcel povedať že nie všetko staré je zlé a všetko nové je dobré.
...keď je dnes Márie tak si dovolím ešte pridať jeden link https://www.youtube.com/watch?v=vPGRv9G92fg
vďaka za trpezlivosť
Myslím si, že za tie gitarovo - dychovkovo - mládežnícko - všelijaké braky, rockové omše a podobné výstrelky... sú zodpovední len a len kňazi a biskupi. Lebo to dovolia. Keby to netolerovali, tak by s tým problém nebol a liturgická hudba by mohla naozaj reálne napredovať. (lebo podľa niekoho je aj použitie perkusií napredovaním)
Zaregistrovaný od: 09. 09. 2014 Príspevky: 4 Bydlisko: Bratislava
Zaslal: 13 09, 2014, 12:51 Predmet:
Totiž na Slovensku existujú dva extrémy. Pred cca dvomi rokmi som bol na omši v jednej väčšej dedine na západnom Slovensku. Bola to nedeľná tzv veľká (alebo hrubá) omša. Počas celej omše bol organ iba ako nutné zlo pri odpovediach. Všetko ostatné boli synťáky, gitary, nápev na Otčenáš asi nejaký z tvorby ľudových umelcov, a samozrejme detský zbor. Pýtal som sa svojich známych či to tam tak býva každú nedeľu, a dostal som odpoveď že áno, okrem letnych prázdnin. Pred niekoľkými mesiacmi som sa ocitol v tej istej farnosti na pohrebe. Išlo o pohreb pomerne mladého 43 ročného veriaceho človeka praktizujúceho a aktívneho katolíka. Môžete hádať čo sa tam spievalo. Boli to notoricky známe pohrebné ,,slaďáky" ktoré kantor vyberal asi v zmysle pravidla: Čim viacej ľudí rozplačem, tým krajší a dojímavejší pohreb.
Tu je vidieť tie dva extrémy v nedeľu na hlavnej omši sa budeme tváriť ako tzv. moderný a osvietený katolíci, ale na pohrebe budeme spievať o duchoch záhrobia, zhnívajúcom tele v zemi a iných až vyslovených perverznostiach.
Totiž na Slovensku existujú dva extrémy. Pred cca dvomi rokmi som bol na omši v jednej väčšej dedine na západnom Slovensku. Bola to nedeľná tzv veľká (alebo hrubá) omša. Počas celej omše bol organ iba ako nutné zlo pri odpovediach. Všetko ostatné boli synťáky, gitary, nápev na Otčenáš asi nejaký z tvorby ľudových umelcov, a samozrejme detský zbor. Pýtal som sa svojich známych či to tam tak býva každú nedeľu, a dostal som odpoveď že áno, okrem letnych prázdnin. Pred niekoľkými mesiacmi som sa ocitol v tej istej farnosti na pohrebe. Išlo o pohreb pomerne mladého 43 ročného veriaceho človeka praktizujúceho a aktívneho katolíka. Môžete hádať čo sa tam spievalo. Boli to notoricky známe pohrebné ,,slaďáky" ktoré kantor vyberal asi v zmysle pravidla: Čim viacej ľudí rozplačem, tým krajší a dojímavejší pohreb.
Tu je vidieť tie dva extrémy v nedeľu na hlavnej omši sa budeme tváriť ako tzv. moderný a osvietený katolíci, ale na pohrebe budeme spievať o duchoch záhrobia, zhnívajúcom tele v zemi a iných až vyslovených perverznostiach.
je smutné že svoju budúcnosť nazývate perverznou, lebo či chcete, alebo nie, skončíte tak. A poviem vám, nebyť JKS tak dnes už nevieme že existuje peklo a očistec. Áno, máme nádej na vzkriesenie, ale treba pamätať na to že to neni podmienka. V minulosti bol extrém, že sa báli Pána Boha, často nepristupovali k sviatostiam lebo sa cítili nehodní, dnes je to tak povediach prekonané, a častejšie sa pristupuje k sviatostiam... nuž, len teraz je otázka že či sa nechodí k sv. prijimaniu aj keby som nemal.. ale to je debata o inom...
Zas aj staré piesne nie sú všetky zlé. Áno, existujú aj tkz. lúčiace, kde sa pomaly mŕtvy lúči aj s topánkami. To nie... Napr. nevidím problém v pesničke Ticho, hrobové ticho... kde sa v poslednom verši spieva: slávne vzkriesenie, čakám. Amen.
Pohoršovať sa nad hudbou v liturgii je veľmi jednoduché a ktokoľvek má aspoň trochu vkus, tak sa nezaobíde bez otázky, kam hudba v našich kostoloch smeruje... Táto téma sa zvrtla na to, kto obhajuje JKS a kto je za novú tvorbu. Plusy aj mínusy nájdeme všade, ja sa ale pýtam: Kde sme nechali GREGORIÁNSKY CHORÁL? Keď už sme (alebo sa hráme) na rímskych katolíkov, prečo stále hľadáme niečo nové a na gregorián zabúdame? Nová tvorba musí vznikať a je to aj prirodzené, že vzniká, ale aby pomaly dospelí ľudia sa u nás v chrámoch NIKDY nestretli s gregoriánskym chorálom, ba ani nevedia, čo to je?! _________________ Mgr. Vladimír Kopec, organista, pedagóg.
Myslím si, že za tie gitarovo - dychovkovo - mládežnícko - všelijaké braky, rockové omše a podobné výstrelky... sú zodpovední len a len kňazi a biskupi. Lebo to dovolia. Keby to netolerovali, tak by s tým problém nebol a liturgická hudba by mohla naozaj reálne napredovať. (lebo podľa niekoho je aj použitie perkusií napredovaním)
ano, súhlasím.
Som pánovi riaditelovi biskupského úradu, aj pánovi biskupovi ukazoval záver z velkonocnej vigílie v Zlíne.
Ked videli ten rámus a tancovanie po kostole, v ktorom povyhadzovali oltár, lustre, vsetko, co bolo "nemoderné" staré, neverili vlastným ociam, ze ci to bolo na Slovensku, no hroza! Uistil som ich, ze to bolo v Zlíne, v Cesku.
Fotky kostola, aký bol: http://www.farnostzlin.cz/?ukaz=67_historie&IdMenu=67&strana=1
a ako "vyzerá" dnes: http://www.farnostzlin.cz/?ukaz=81_interier_kostela&IdMenu=81&strana=1
Nemôžete odosielať novú správu do tohto fóra Nemôžete odpovedať na správu v tomto fóre Nemôžete upravovať svoje príspevky v tomto fóre Nemôžete mazať svoje príspevky v tomto fóre Nemôžete hlasovať v tomto fóre