Ako realizujete nástupy spevu? Stretol som sa s viacerými spôsobmi:
1. Po predohre sa odsadí, rýchlo sa upraví registrácia alebo sa zmení manuál a začne sa priamo hrať - t.j. zaznejú všetky hlasy naraz, a o zlomok sekundy sa začne spievať.
2. Ako bod 1, ale na začiatku nezaznejú všetky hlasy, ale iba sa akoby "predznačí" najvyšší hlas (soprán) jednou klávesou a o zlomok sekundy sa pridajú aj ostatné hlasy a v tom istom okamihu sa začína spievať.
3. Zmena registrácie sa realizuje už počas posledného akordu predohry. Potom sa odsadí, alebo ani neodsadí vôbec a začne sa spievať.
4. Ako v bode 3, ale po poslednom akorde predohry sa dá dominantný septakord (napr. v tónine C-dur to bude G7), a začína sa spievať až po ňom.
Ja osobne tento týždeň prechádzam od realizácie č. 2 k č. 1. _________________ Jozef Timuľák
Zaregistrovaný od: 19. 05. 2007 Príspevky: 12 Bydlisko: Velké Popovice, Uherské Hradiště (ČR)
Zaslal: 05 07, 2007, 21:15 Predmet:
Bratři,
používám způsob 1, ale dnes na půlnoční mši svaté na Velehradě jsem si všiml, že varhaník používá č. 2. Nikdy předtím jsem to nezažil, ani mě to nenapadlo, a tak si říkám, že to vyzkouším, jestli je to dobré.
Z mého pohledu je to podivuhodná "náhoda", že tato otázka byla nastolena právě v den, kdy jsem "objevil", 2. způsob.
Myslim, ze pouzitelny je 1. aj 2. sposob. Mne osobne sa viac paci 1, ale mam pocit, ze pri 2, teda predsadenom soprane, sa ludia akosi lepsie napoja. Mimochodom, som alergicky na dominantny septakord na zaciatku spevu. _________________ Ján Páleník
Mne sa dlho rátal spôsob 2, pretože náhly nástup všetkých hlasov podľa spôsobu 1 môže v malom kostole pôsobiť dosť prudko, či až agresívne... Na druhej strane, po rokoch hrania mi to začalo pripadať trošku neprofesionálne - predsadiť soprán... Tak preto sa pýtam na názory a skúsenosti ostatných. Spôsoby 3 a 4 som zažil, ale mne osobne sa príliš nepozdávajú. _________________ Jozef Timuľák
č. 2...., používala som č. 1, ale nesôr som prešla na č.2.Aj mne sa zda dost prudke zahrat hned vsetky hlasy.....Zahram sopran a ked doplnim akord, ludia spievaju _________________ Zuzana Vojteššáková - organistka Baziliky Minor v Marianke a farnosti Žemberovce
Ja hoci som prešiel na č. 1, ešte občas použijem č. 2, a to vtedy, keď idem zahrať odpoveď kňazovi, ale viem, že tón nebude sedieť (buď neviem odpoveď v určitej tónine, alebo spieva niečo medzi Fis a G). Keď som v takomto prípade zahral odpoveď spôsobom 1, zdalo sa mi, že ľudia sa neistejšie chytali, ako keď som im predznačil, že hoci kňaz spieva od G,5, ja sa chystám odpovedať mu od G,0 . _________________ Jozef Timuľák
Zvykla som automaticky hrávať spôsobom č. 1; keď som "zaregistrovala" aj druhý spôsob (nerátajúc 3,4) - ten sa mi zdá tiež výhodný pre jasné udanie prvého tónu piesne kvôli ľuďom. Ale pokračujem v 1, ľudia sa vždy celkom inteligentne chytia
Ľudia nastupujú presne.
Nikdy som nehral inak. Je to vlastne to isté ako napr. pri Kyrie.
Predspievam, ľudia zopakujú. "Nezavesím" ani tón, ani akord -
jednoducho zopakujú zarovno s organom.
Nezdá sa mi to až také výnimočné.
Skôr mi príde neprirodzené keď organista takto "predsadzuje" aj žalm, odpovede,
Otčenáš, jednotlivé slohy, ba dokonca aj frázy. _________________ Ján Mišík, organista v Nižnej na Orave.
Časy uvádzané v GMT + 1 hodina Choď na stránku 1, 2Ďalší
Strana 1 z 2
Nemôžete odosielať novú správu do tohto fóra Nemôžete odpovedať na správu v tomto fóre Nemôžete upravovať svoje príspevky v tomto fóre Nemôžete mazať svoje príspevky v tomto fóre Nemôžete hlasovať v tomto fóre