V akých stupniciach najradšej hráte piesne z JKS?( týka sa to len piesni v durových stupniciach) _________________ "I'm back and don't feat neither death nor pain"
Zaregistrovaný od: 24. 05. 2007 Príspevky: 37 Bydlisko: USA
Zaslal: 08 08, 2007, 8:13 Predmet:
Je mi to jedno. Skor ma zaujima rozsah piesne, aby nebola prilis nizko (pod C alebo prilis vysoko - D je hranica, Eb strop). Treba mat na zreteli hlavne na rannych bohosluzbach, ze niektori starsi ludia nemuseli s nikym v ten den prevraviet ani slovo a uz maju spievat. Takze ak sa o nich trosinku pastoralne postarame (a ked treba, piesen budeme transponovat), odvdacia sa nam spevom a nie tichom.
Najjednoduchší rozdiel medzi durom a molom je ten, že durová stupnica je veselá, a pieseň zložená v tejto stupnici má veselý nádych, naopak vaäščina pohrebných, aj niektoré postne a adventné piesne su zložené v molových stupniciach, teda je z nich počuť smútok alebo nesie istú kajúcnu myšlienku, a to čisto záleží práve od molovej stupnice.
Najlepšie pochopíš rozdiel vtedy, keď sa naučíš hrať akordy,a zahráš si napr. akord D dur( tóny d, fis, a ) a akord d moll ( tóny d, f , a). Pochopíš je dur znie krajšie, veselšie ako moll. _________________ Michael Augustín, organista v kostole sv. Juraja v Podolí
Ked som bol mladší, som mal pohnútky toho typu, že jedny stupnice som mal radšej ako druhé, v súčasnosti už nie, mám rád všetky stupnice aj durové aj molové, lebo každá nesie v sebe istú krásu a inšpiráciu pre improvizáciu a skladanie. Keby som si mal vyberať, tak samozrejme, lepšie sa hrá v C dure ako vo Fis dure, to je logické., ale to je čisto otázka zvyku, kto si často cviči hraie aj v zložitejších stupniciach, tak mu idú aj tie zložitejšie, kde je viac krížikov alebo béčiek. _________________ Michael Augustín, organista v kostole sv. Juraja v Podolí
Najjednoduchší rozdiel medzi durom a molom je ten, že durová stupnica je veselá, a pieseň zložená v tejto stupnici má veselý nádych, naopak vaäščina pohrebných, aj niektoré postne a adventné piesne su zložené v molových stupniciach, teda je z nich počuť smútok alebo nesie istú kajúcnu myšlienku, a to čisto záleží práve od molovej stupnice.
Najlepšie pochopíš rozdiel vtedy, keď sa naučíš hrať akordy,a zahráš si napr. akord D dur( tóny d, fis, a ) a akord d moll ( tóny d, f , a). Pochopíš je dur znie krajšie, veselšie ako moll.
Prepac, ja som mal na mysli nejake exaktne pravidla pre piesne. Lebo sa najdu aj take, ktore priblizne vyzneju dobre aj v durovej aj v molovej tonine.
Dakujem
Zaregistrovaný od: 22. 09. 2006 Príspevky: 524 Bydlisko: Košice
Zaslal: 08 08, 2007, 13:57 Predmet:
Melódia nemusí byť zásadne durová ani molová... aj keď neviem, či v JKS máme takú, ktorá by vybočovala z tejto základnej klasifikácie.
Durová stupnica sa vyznačuje poltónmi medzi tretím a čtvrtým a medzi siedmym a ôsmym stupňom. Naproti tomu mólová má poltóny medzi druhým a tretím a medzi piatym a šiestym stupňom.
Napríklad:
c-dur: c d e f g a h c (poltóny e-f, h-c)
a-mol: a h c d e f g a (poltóny h-c, e-f).
Melódie gregoriánskeho repertoáru sa napríklad rozdeľujú do ôsmich tzv. módov. Na dnešnú hudbu nám poväčšine postačuje rozdelenie na dur a mol. _________________ Marek Klein, chrámový spevák - neorganista, Košice, http://gregoriana.sk
Melódia nemusí byť zásadne durová ani molová... aj keď neviem, či v JKS máme takú, ktorá by vybočovala z tejto základnej klasifikácie.
Durová stupnica sa vyznačuje poltónmi medzi tretím a čtvrtým a medzi siedmym a ôsmym stupňom. Naproti tomu mólová má poltóny medzi druhým a tretím a medzi piatym a šiestym stupňom.
Napríklad:
c-dur: c d e f g a h c (poltóny e-f, h-c)
a-mol: a h c d e f g a (poltóny h-c, e-f).
Melódie gregoriánskeho repertoáru sa napríklad rozdeľujú do ôsmich tzv. módov. Na dnešnú hudbu nám poväčšine postačuje rozdelenie na dur a mol.
Melódia skutočne nemusí byť ani durová ani molová, ale celkom stačí pozreť, akým akordom sa daná pieseň končí.Ak sa končí piesň akordom g moll, tým pádom určím, že pieseň je písaná v g molle. Ak sa končí akordom F dur, tak je písaná v F dure...to je logické. _________________ Michael Augustín, organista v kostole sv. Juraja v Podolí
Zaregistrovaný od: 18. 05. 2007 Príspevky: 88 Bydlisko: Banská Bystrica
Zaslal: 08 08, 2007, 16:33 Predmet:
No neviem ako vy ale ja mam ovela radsej piesne ktore su v molovej tonine...d mol a a mol moje najoblubenejsie..... ak vsak hram piesne v durovych toninach najradsej mam F dur alebo E dur... nas knaz vyborne na to chyta odpovede...tieto toniny su v pripade nudze ked sa mi nechce rozmyslat nad tym ake tony to vlastne spieva... ale hram aj zvysne dalsia oblubena je asi D dur ja som na tych deckach zavysla asi za to ze som Dendulvlocka....
V akých stupniciach najradšej hráte piesne z JKS?( týka sa to len piesni v durových stupniciach)
a to hras piesne napisane v molovej tonine ako durove??? to musi byt sranda na pohrebnych omsiach
Na pohrebe som v živote nehral nič iné ako SARABANDE od Händela, a ani tak skoro hrať nebudem.
Čo sa týka tých rozdielov, je to jednoduché. Durová stupnica je veselá a má poltóny medzi 3-4 a 7-8 tónom. Mólová stupnica má poltóny medzi 2-3 a 6-7 stupňom. Ale mólová stupnica nemusí mať vždy poltóny na rovnakých miestach ( napr. v harmonickej stupnici vzniká medzi 6-7 stupňom jedenapoltónová vzdialenosť- HIATUS). _________________ "I'm back and don't feat neither death nor pain"
Zaregistrovaný od: 05. 01. 2007 Príspevky: 267 Bydlisko: Nové Mesto nad Váhom
Zaslal: 08 08, 2007, 20:14 Predmet:
Ja by som stupnice netriedil takým spôsobom, že durová je automaticky veselá a molová je smutna a podobne. Stupnice sú iba za sebou idúce tóny, medzi ktorými su určité pravidla. Takže to nemá nijaký vplyv na výraz piesne a ešte ktomu molové stupnice sú melodické a harmonické a aj tam je výrazový rozdiel.
A v JKS nenajdete jednu piesen, ktorá by bola celý čas v tej istej tónine, prvý a posledný akord je síce rovnaký, ale počas piesne sa zmeníharmonickým posunom základný akord (tonika) na dominantu, poprípade na subdominantu a v harmonizácii tak vzniká nová tonika a tým aj nová stupnica, takže počas skladby hráte v vo viacerých tóninách. Čiže nemá zmysel hladať skladby podla tóniny, lebo M.Sch. Trnavský ich zharmonizoval ešte pomocou starej harmonizácie a podľa jej pravidiel
Zaregistrovaný od: 24. 05. 2007 Príspevky: 37 Bydlisko: USA
Zaslal: 08 08, 2007, 23:32 Predmet:
matus napísal:
Ja by som stupnice netriedil takým spôsobom, že durová je automaticky veselá a molová je smutna a podobne. Stupnice sú iba za sebou idúce tóny, medzi ktorými su určité pravidla. Takže to nemá nijaký vplyv na výraz piesne a ešte ktomu molové stupnice sú melodické a harmonické a aj tam je výrazový rozdiel.
A v JKS nenajdete jednu piesen, ktorá by bola celý čas v tej istej tónine, prvý a posledný akord je síce rovnaký, ale počas piesne sa zmeníharmonickým posunom základný akord (tonika) na dominantu, poprípade na subdominantu a v harmonizácii tak vzniká nová tonika a tým aj nová stupnica, takže počas skladby hráte v vo viacerých tóninách. Čiže nemá zmysel hladať skladby podla tóniny, lebo M.Sch. Trnavský ich zharmonizoval ešte pomocou starej harmonizácie a podľa jej pravidiel
To mas sice pravdu - ale harmonia a melodia su dve rozlicne veci. Melodia moze byt v jednej tonine a harmonizaciou mozes docasne "tonizovat" inu toninu. Preto je mozne reharmonizovat odstavce/verse piesni podla toho, o com lud spieva - a teda vyzdvihnut slova, frazy, ci celkovu "naladu" piesne.
Je vsak pravda, ze odist z toniky aspon docasne je naramne osviezujuce - najma pri piesnach nad 3 strofy.
Zaregistrovaný od: 05. 01. 2007 Príspevky: 267 Bydlisko: Nové Mesto nad Váhom
Zaslal: 09 08, 2007, 8:20 Predmet:
Však presne to som mal na mysli. Že stupnica sú len tóny, čiže monofónna melódia a pri používanej temperovanej stupnici je úplne jedno, ktorú stupnicu použivame, je to stále to iste, iba posunuté - teda transponované hore alebo dole.
Síce melódia je napr. v f dur, lenže tón f sa vyskytuje vo velkom množstve akordov, takze v piesni v JKS je soprán stáje v f dur, ale po správnej a trefnej harmonizácii sa ku každému tónu tejto f dur stupnice pridelí akord aj z uplne inej tóniny.
Čiže mne sa može perfektne hrať v f dur, ale asi na omsi stupnice hravať nebudem A pri piesňach z JKS nemá táto debata opodstatnennie
Časy uvádzané v GMT + 1 hodina Choď na stránku 1, 2, 3Ďalší
Strana 1 z 3
Nemôžete odosielať novú správu do tohto fóra Nemôžete odpovedať na správu v tomto fóre Nemôžete upravovať svoje príspevky v tomto fóre Nemôžete mazať svoje príspevky v tomto fóre Nemôžete hlasovať v tomto fóre