digitalny organ nie je organ... je to len nejaka napodobenina, ktora sa moze a nemusi podarit, ale od organa to ma velmi daleko uz len z principu... JE TO MRTVE... a naopak organ - to je zivy zvuk
digitalny organ nie je organ... je to len nejaka napodobenina, ktora sa moze a nemusi podarit, ale od organa to ma velmi daleko uz len z principu... JE TO MRTVE... a naopak organ - to je zivy zvuk
s tymto absolutne suhlasim
dakujem za podporu... pravi organisti by mali brat digitaly ako nutne zlo... a bez urazky... organista, ktoremu je jedno, na com hra (ved to hra) a nesnazi sa o napravu, je v mojich ociach obycajny diletant....
Z vlastnej skúsenosti viem, že keď niekto peniaze chce zohnať, tak aj budú... Ale ten, kto sa ani neposnaží ich poznáňať, nech sa nečuduje...
ano, svata pravda.... je vela kostolov, kde je velmi dobry zvoncek... ale pan farar radsej podpori ine ciele a radsej kupi mladeznikom aparaturu, ako by mal nejake Casio vyhodit a kupit za 5. milionov organ
Ja osobne si myslím, že gamba 8 sa dokonale hodí na advent a pôst, teda aspoň v našom kostole. Keď ju spojím s Principálom 8, Solicionálom 8, Burdonom 8 a Flautami 8 a 4, tak to má taký smutný zvuk, taký menej veľkolepý a potom na Vianoce alebo Veľkú noc vynikne, ak na slávnostné predohry naregistrujem všetko okrem už spomínanej subspojky a keď potom pokračujem na Principále 8, Burdone 8, Flaute 8, Oktáve 4 a aj na Kvintách 2 2/3 a 1 1/3.
Inak v priebehu roka používam len Burdon 8, solicionál 8(ten náš ten zvuk celkom zjemní - myslím), Flauty 8 a 4 a Dolce 4 a keď je viac ľudí, tak pridám aj Principál 8 alebo Gambu 8, a cez nedeľu v slávnostnejších skladbách pridám aj Oktávu 4.
Z pedálov väčšinou používam len Subbas 16, Oktávbas ani nie, keď tak na predohru, lebo strašne duní(aj okná sa z toho trasú).
Inak v priebehu roka používam len Burdon 8, solicionál 8(ten náš ten zvuk celkom zjemní - myslím), Flauty 8 a 4 a Dolce 4 a keď je viac ľudí, tak pridám aj Principál 8 alebo Gambu 8, a cez nedeľu v slávnostnejších skladbách pridám aj Oktávu 4.
Z pedálov väčšinou používam len Subbas 16, Oktávbas ani nie, keď tak na predohru, lebo strašne duní(aj okná sa z toho trasú).
Nemyslim, ze ak budes mat pozapinane vsetky 8´, tak dosiahnes nejaky extra pekny a jasny zvuk... radsej by som to riesil takto: cez tyzden: Bourdon 8´+ Oktava 4´. V nedelu a na sviatok : Principal 8´+ Bourdon 8´+ Oktava 4´. _________________ Peter Vymazal
www.organista.wbl.sk
... na Slovensku je veľmi veľmi málo kostolov, kde je kultivovaná Oktáva 4, z ktorej Ťa po piatich minútach nezačnú bolieť uši...
máš pravdu, ale musíme sa vžiť aj do osoby veriaceho, ktorý sedí dolu, v lavici... Tam je ten zvuk už iný... Myslím, že treba prihliadať aj na miesto postavenia organu - mnohokrát v podveží kostola - Bratislava - Dóm sv. Martina, Trnava - dóm sv. Mikuláša,.... Je pravda, že organista ide ohluchnúť, ale dolu to znie úplne inak... _________________ Peter Vymazal
www.organista.wbl.sk
Asi som si už dosť otupil sluch, že občas aj cez týždeň použijem oktávu, ale organy na Slovensku majú vreštiace principály vo všeobecnosti. Spomínam si na jeden Rieger-Kloss, ktorého principály 8+4 neboli použiteľné ani počas plného obsadenia kostola. Veľmi časté (a nešťastné) riešenie našich organov je extenzia oktávy z principálu. Tým pádom nemá organár na výber a intonáciu musí prispôsobiť základnému registru. Ja by som v advente a pôste použil skôr Principál 8+Flauta 4 - tento zvuk je dostatočne temný, a nie hra štýlu "všetky osmičky". U nás takto hráva pani organistka, a ľudia sa pravidelne sťažujú, že sa nedá spievať.
Nepovedal by som, že slabý/silný. Akustika kostola je taká, že v prednej časti kostola organ počuť veľmi slabo. Jednoducho, keď nepoužije štvorky, tak tam organ počuť, ale nerozumieť. Ani cez týždeň, ani v nedeľu. Lenže pani organistka si neuvedomuje, že jej úlohou je v prvom rade viesť ľud hrou na organe, až tak spevom. Myslí si, že keď má slabý hlas, tak ani organ nemôže byť silnejší. A veľa ľudí si mýli organ s klavírom. Aj napriek tomu, že sa naučili hrať na pedáli.
Asi som si už dosť otupil sluch, že občas aj cez týždeň použijem oktávu, ale organy na Slovensku majú vreštiace principály vo všeobecnosti. Spomínam si na jeden Rieger-Kloss, ktorého principály 8+4 neboli použiteľné ani počas plného obsadenia kostola. Veľmi časté (a nešťastné) riešenie našich organov je extenzia oktávy z principálu. Tým pádom nemá organár na výber a intonáciu musí prispôsobiť základnému registru. Ja by som v advente a pôste použil skôr Principál 8+Flauta 4 - tento zvuk je dostatočne temný, a nie hra štýlu "všetky osmičky". U nás takto hráva pani organistka, a ľudia sa pravidelne sťažujú, že sa nedá spievať.
Principál je z princípu principálny hlas organu- asi preto je aj taký hlučný. Ja si skôr myslím, že oveľa hlučnejšie neprijatelnejšia je Oktáva. Ten register môžem použiť na celé piesne iba vtedy keď je doslova natrieskaný kostol v kombinácii s Prinicpálom, inokedy ju používam len na skrášlenie sprievodu, alebo na poslednú pasáž Glórie, resp. na prelúdium resp. postlúdium.
Principál 8´používam na nedele a sviatky, na vigílie, alebo aj keď je viac ludí v kostole. Použijem ho v kombinácii ešte jednou osmičkou- Quintadena, Principálom 4´ a Flautou lesnou 4´ a Nočným rohom 2´. Samo o sebe je zvuk principála chudobný na alikvotné zložky.
Cez týždeň Principál 8´ nepoužijem, na I. manáli použijem Quintadena 8´, Flauta lesná 4´´, na II. manuáli Flauta 8´´, Kryt 8´, Principál 4´ a Nočný roh 2´, síce dalo by sa to aj bez neho, manuále mám prepojené spojkou.A úplne to na všedné dni stačí. Organ je dostatočne silný a zaroveň neprehlušuje zhromaždenie.
Skutočne Oktávy by som staval trochu so slabším zvukom, aby neprehlušovali zhormaždenie.Ale zas na druhej strane je potrebný tento zvuk do Pléna ako výrazný prvok. _________________ Michael Augustín, organista v kostole sv. Juraja v Podolí
Ja si skôr myslím, že oveľa hlučnejšie neprijatelnejšia je Oktáva.
U nás je Oktava 4 len nepatrne silnejšia ako Flauta zobcová 4, takže mne stačí kombinácia Principál 8 + Oktava 4 len keď je veľmi málo ľudí... Ale nie je u nás Rieger, máme Ladislava Hausera z roku 1951. Keď máme viacej ľudí, tak používam Principál 8 + Bourdun 8, a to celé so superspojkou. Keď je veľmi slávnostná pieseň (napr. Glória, Sanktus, ...), tak vtedy do toho celého pridám ešte tú Flautu 4, a keď už potrebujem "brutálnu" silu (napr. pápežsku hymnu), tak ešte aj tú Oktavu 4. _________________ Jozef Timuľák
U nás je Oktava 4 len nepatrne silnejšia ako Flauta zobcová 4, takže mne stačí kombinácia Principál 8 + Oktava 4 len keď je veľmi málo ľudí... Ale nie je u nás Rieger, máme Ladislava Hausera z roku 1951. Keď máme viacej ľudí, tak používam Principál 8 + Bourdun 8, a to celé so superspojkou. Keď je veľmi slávnostná pieseň (napr. Glória, Sanktus, ...), tak vtedy do toho celého pridám ešte tú Flautu 4, a keď už potrebujem "brutálnu" silu (napr. pápežsku hymnu), tak ešte aj tú Oktavu 4.
Ja zasa osobne nerád používam pri doprovode ľudí Kvintadénu. Jej zvuk je výrazný na nazálnu zložku (3. harmonická) a podľa môjho názoru - pazvučný. Možno je to len prípad organa na ktorom tento register je, ale rád ho počúvam v starej hudbe, resp. na sólové melódie, ale do sprievodu ľudí mi nesedí. Ale možno je to len vec vkusu.
Nemôžete odosielať novú správu do tohto fóra Nemôžete odpovedať na správu v tomto fóre Nemôžete upravovať svoje príspevky v tomto fóre Nemôžete mazať svoje príspevky v tomto fóre Nemôžete hlasovať v tomto fóre