Vzhľadom na inštalovaný register bude vzdušnica 100% predimenzovaná, takže tu problém nevidím. Ale povedzme si aj tak: koľkí organári nemajú ani poňatia o stolárstve a "robia"? Ako inac si potom mozem vysvetlit niektore "vyrobky" Kutnej Hory napr.?
Vzhľadom na inštalovaný register bude vzdušnica 100% predimenzovaná, takže tu problém nevidím. Ale povedzme si aj tak: koľkí organári nemajú ani poňatia o stolárstve a "robia"? Ako inac si potom mozem vysvetlit niektore "vyrobky" Kutnej Hory napr.?
kutna hora je kutna hora... vazeni, preco mate vzdy "plne usta" riegera, kutnej hory, a podobnych ceskoslovenskych nezmyslov??? preco sa radsej neotacate za firmami typu Klais, Mathis, Cavaille-Coll..... toto su organy... to, co stavia rieger kloss a kutna hora su obycajne sumitka... treba sa obzriet za starymi francuzskymi a nemeckymi menzurami, a nie za pochybnymi ceskoslovenskymi, ktore pouzivali krnovaci od 1948 roku....
Bez urážky, ale ak stolár, ktorý nemá organárske skúsenosti vyrábal vzdušnicu, tak to nebude mat dlhú trvácnosť.
Podľa mňa bude trvácnejšia vzdušnica od skúseného stolára neorganára, ako od skúseného organára nestolára. Ak bude fungovať na prvú šupu dobre, tak nevidím problém s trvácnosťou. Stolár by mal vedieť o ohýbaní a starnutí dreva. Zatiaľ čo organár bez stolárskych skúseností navrtá diery, ale ani nevie aké drevo je vhodné...
kutna hora je kutna hora... vazeni, preco mate vzdy "plne usta" riegera, kutnej hory, a podobnych ceskoslovenskych nezmyslov??? preco sa radsej neotacate za firmami typu Klais, Mathis, Cavaille-Coll..... toto su organy... to, co stavia rieger kloss a kutna hora su obycajne sumitka... treba sa obzriet za starymi francuzskymi a nemeckymi menzurami, a nie za pochybnymi ceskoslovenskymi, ktore pouzivali krnovaci od 1948 roku....
Peto, dones mi jeden francúzsky organ, stačí taký menši - dvojmanuál, 15 registrov, 2 jazyky. Ja sa nepohnevám...
kutna hora je kutna hora... vazeni, preco mate vzdy "plne usta" riegera, kutnej hory, a podobnych ceskoslovenskych nezmyslov??? preco sa radsej neotacate za firmami typu Klais, Mathis, Cavaille-Coll..... toto su organy... to, co stavia rieger kloss a kutna hora su obycajne sumitka... treba sa obzriet za starymi francuzskymi a nemeckymi menzurami, a nie za pochybnymi ceskoslovenskymi, ktore pouzivali krnovaci od 1948 roku....
Peto, dones mi jeden francúzsky organ, stačí taký menši - dvojmanuál, 15 registrov, 2 jazyky. Ja sa nepohnevám...
Aj ja by som bral. Ale ešte spokojnejší by som bol s Riegerom z Dómu sv. Alžbety .
ja som narazal na konstrukcie... ze by sme mohli radsej pozerat na lepsie firmy a skusat to podla nich... nie podla klossa, k. hory a podobnych nezmyslov
Peto, mozno by pomohlo, keby na internete boli zverejnene menzury a vykresy tychto organov. (Nevie niekto o niecom takom?) U nas je tazko nieco robit, lebo nie je podla coho. Ja osobne zboznujem francuzsky romantizmus na francuzskych organoch, rad by som mal nieco take aj "doma", ale tu je najvacsi problem - zohnat informacie.
Peto, mozno by pomohlo, keby na internete boli zverejnene menzury a vykresy tychto organov. (Nevie niekto o niecom takom?) U nas je tazko nieco robit, lebo nie je podla coho. Ja osobne zboznujem francuzsky romantizmus na francuzskych organoch, rad by som mal nieco take aj "doma", ale tu je najvacsi problem - zohnat informacie.
to ti nikto nezverejni... ale mozno by bolo dobre pri stavbe noveho organu konzultovat so stavitelom aj menzury a dispoziciu... ked organista povie organarovi, ze chce organ na francuzsku romanticku hudbu, organar by mu mal vyjst v ustrety aj po stranke dispozicnej, aj po menzuracnej.
Vašu predstavu by asi ťažko akceptoval akýkoľvek organár. Pre ilustráciu posielam link http://www.hetorgel.nl/elinks.htm ak budete mať čas tak mi odpíšte aspoň jednu firmu v ktoromkoľvek štáte, ktorá by si od miestneho a určite dočasného organistu nechala diktovať menzúry. Organári sa ani nechcú podpísať na organ kde nemali možnosť určovať dispozíciu a menzúry. Príkladom je organ v biskupskej katedre v B.Bystrici, kde dispozíciu a menzúry robil bývalý umelecký poradca Rieger-Kloss Krnov pán Plánsky ale výrobcovia - stavitelia Brachtl Kánsky sa tam nepodpísali Tým samozrejme nie je vylučená akákoľvek konzultačná spolupráca, ale o konkrétnom zapracovaní do nástroja rozhoduje organár, lebo potom by to nebolo dielo oraganára ale niekoho úplne iného.
ano, ale organar by mal urcite veci konzultovat aj s organistom, pripadne aj s organologom... na tom organe nebude hrat ten organar... vo farnosti kde hravam stavali v roku 1993 novy organ... ku stavbe nebol prizvany ziadny organista a organolog, a co je najvacsia tragedia, mechanicky organ musel "ustupit" pneumatickemu nepodarku, ktory mal navyse aj konstrukcne vady, nedosusene drevo, zle pistaly... cize na veriacich sa firma "nabalila", zarobili, a niektore registre v organe vyzerali tak, ako vyzerali... a o zvuku radsej ani nebudem hovorit.
To je druhý extrém pri stavbe organu, ale možno vychádzal s toho, že v tej dobe tam nebol dostatočne kvalifikovaný organista, alebo podľahol novinke - ľahko ovladateľnej pneumatike a daľším vymoženostiam, ktoré vtedy mechanické organy nemali. To všetko je už história, dnes po 70 roch služby organa je čas pripraviť podmienky na stavbu nového, zodpovedajúceho dnešnej dobe. Netvrdil by som že sa ktokoľvek nabalil pri stavbe pôvodného organu. Myslím, že jediní kto sa bezpracne obohacuje - nabaľuje sú súčasní programátori a vôbec distributéri programov, stlačia "enter" a práca je ukončená. Organy sa nedajú vyrábať stlačením "enter" snáď okrem zdroja zvukovej časti digitálnych, ale to nie je organ. Organ treba postaviť od začiatku do konca a ak sa použije nevhodný materiál nemusí to byť z dôvodu neoprávnene zarobiť, ale z dôvodu nedostatku takéhoto vhodného materialu, často aj odmietnutia. Problém je v tom že nie každý organár si môže dovoliť kúpiť a dlhé roky nechať dozrievať prvotriedne drevo. Na to treba byť ekonomicky veľmi silný. Ťažko sa vysvetľuje farárovi, alebo farskej rade, ktorí majú úplne iné kritéria, že vzdušnice a registre budú s takéhoto materiálu, často to skončí tak že ho vyslovne odmietnu s odôvodnením že to aj tak bežný človek nerozozná a tí čo počujú majú smolu.
ja som narazal na to, ze stavitelia noveho organu napisali na stary organ, ze je neopravitelny, co nebola vobec pravda... bol to historicky mechanicky organ s 2. manualmi a pedalom, a postaveny bol v roku 1885... problem bol v tom, ze keby opravovali ten stary organ, zarobili by o polovicu menej... tak ten stary jednoducho rozpredali na suciastky a postavili novy.... ten stary bol po zvukovej aj materialnej stranke rozhodne lepsi ako ten novy pneumaticky nepodarok
Myslím, že jediní kto sa bezpracne obohacuje - nabaľuje sú súčasní programátori a vôbec distributéri programov, stlačia "enter" a práca je ukončená.
Vážený pán Mazur, ako predstaviteľ programátorskej pospolitosti si Vás dovoľujem upozorniť, že programátorom nestačí stlačiť klávesu "enter" aby sa "nabalili". Uvažujte o projektoch s 10000 a viac riadkami zdrojových textov, uvažujte o teoretických základoch programovania, o zvažovaní optimálnych štruktúr, algoritmov, uvažujte o testovaní a ladení, uvažujte synchronizáciu tímov... Uvažujte o zvládnutí programovacích jazykov a informačných technológii. Ubezpečujem vás, že to nie je len o stláčaní "enteru"...
JozefMazur napísal:
Organy sa nedajú vyrábať stlačením "enter" snáď okrem zdroja zvukovej časti digitálnych, ale to nie je organ.
1. Ani zdroj zvukovej časti digitálnych organov nevytvoríte stlačením "enteru".
2. Ak digitálny organ nie je organ, potom ani digitálny fotoaparát nie je fotoaparát, digitálne hodinky nie sú hodinky, digitálny teplomer nie je teplomer, atď., atď...
digitalny organ nie je organ... je to len nejaka napodobenina, ktora sa moze a nemusi podarit, ale od organa to ma velmi daleko uz len z principu... JE TO MRTVE... a naopak organ - to je zivy zvuk
Nemôžete odosielať novú správu do tohto fóra Nemôžete odpovedať na správu v tomto fóre Nemôžete upravovať svoje príspevky v tomto fóre Nemôžete mazať svoje príspevky v tomto fóre Nemôžete hlasovať v tomto fóre