Nech postavia organ ako som vyššie dispoziciu napisal v tejto teme...na tom už dosť zahráte-mne sa osobne páči jeden ich akotak dispozične zvládnutý organ-Nad Ja zerom-aj ked....
Nebudem uznávať organárov,ktorí sú trendovo maximálne pozadu a myslia si že robia dobre-odporúčam vám na stránke holandskej fy.Van den Heuvel pozrieť si ich malé 20 registrové dvojmanuály-je tam všetko-a dispozície pre nich robí Guiilou,Latry...ešte pred kolaudáciou ich zavolajú do mantážnej haly v holandsku aby dali kritiku na ich nástroj-jedine takto môže vzniknúť dobrý koncertný organ v spolupráci s organistami ako sú títo dávam len príklad...
Vrátim sa ku kritike organa v KE: osobne sa poznám s p. MgA. Uhlířom, ktorý nástroj kolaudoval a sám sa vyjadroval o tomto organe a aj o všetkých opusoch Gaba Biesa veľmi pochvalne, ba až v superlatívoch a nehral iba baroko! V KE zaznel aj romantizmus (L. Boellman), moderna (J. Strejc)... v PP - Veľkej to isté...
Našich organárov si vážia v zahraničí viac ako MY doma! Nevidíme alebo nechceme vidieť (česť výnimkám) čo máme doma! Radšej budeme preplácať zahraničné firmy, ktorých výsledná kvalita je porovnateľná!
Zaujímala by ma cena nástroja vo Vlkovej... Nejak sa k nej nemôžem dopátrať.
Ďakujem za odpoveď! _________________ Jozef Vaško
Jožko, to, že sa jeden MgA pochválne vyjadruje k práci istej firmy ešte neznamená, že sú najlepší. Veď aj u nás istá prof. odporúča nemenovanú firmu, ktorá viac pokazí, ako urobí. Len vyčkajme, až čas ukáže, akej kvality nástroje stavajú. Nezískali ani očakávanú zákazku pre jeden z košických kostolov, nakoniec bola uprednostnená zahraničná firma - čiastočne po zvážení nedostatkov, ktoré sa objavili na ich opuse 2. Najlepší sú u nás najmä preto, že doteraz im žiadna firma nekonkuruje. Nech sa im len pekne darí.
P.S.: Na kolaudačnom koncerte Nad Jazerom som bol, organ znel dole veľmi dôstojne, avšak zhodneme sa na tom, že tento nástroj nie je na romantizmus ideálny.
Na kolaudácii vo Veľkej som nebol, avšak mal som tam zopár známych ľudí, ktorí hodnotili intonáciu niektorých registrov ako dosť surovú, ale to už sú veci, kde môže mať každý iný vkus a inú predstavu. _________________ František Marcin
Musím len súhlasiť, že fy. Bies zatiaľ nik nekonkuruje v schopnosti získať a presvedčiť farnosť a sponzora/ov. V oblasti intonácie registrov konkurenciu majú. Ale stavajú nové nástroje, hlavne vďaka ekonomickým zručnostiam. Doma nik nie je prorokom /bezchybným organárom/, ak to platilo pred 2000 rokmi rovnako to platí aj dnes.
Feri, to je pravda, o "pozadí" toho tiež dosť veľa viem, viem, aké tam boli trenice, atď. Myslím, že do tejto debaty by sa mal zapojiť Dionýz, ten to pozná z nás najlepšie. Avšak napísal som - čiastočne po zvážení nedostatkov, nie kvôli. Je pochopiteľné, že ešte stále sa učia a až o niekoľko desaťročí budeme môcť povedať, akú prácu robia. Ja sa k ich práci staviam neutrálne a je to z dvoch dôvodov - na jednej strane sa im robí úžasná reklama, možno až trochu nadnesená, ale ok. Na strane druhej, ako budúci výrobný technológ mám výhrady k niektorým materiálom, ktoré používajú pri konštrukcii. Nakoniec - len čas ukáže, ako to dopadne, budem len rád, ak sa mýlim. Takže to je dôvod, prečo túto firmu neospevujem, ale staviam sa do neutrálnej pozície, hoci určite nemôžem povedať, že robia zlú prácu. Jazero sa mi osobne po zvukovej stránke páčilo. Nechcem, aby si to niekto zle vysvetľoval, ale na Slovensku rozhodne ešte musíme počkať určitý čas, kým budeme mať organárov svetovej úrovne. Takmer všetci sú amatéri (nakoniec - veď ani Bies nezačal s organmi, však?), lebo na Slovensku sa to nedá študovať a tí, ktorí od toho majú "papier", svoje postavenie často zneužívajú a kvalita je tiež rôzna. _________________ František Marcin
Ako môže študent konzervatoria povedať že v organe niesú potrebné žalúzie...ved to jew číra hlúposť...na tom romantizmus nezahráte a Boellman vo svojel gotickej suite len málo využíva žalúztie bol by som zvedavý jak by tam znel Widor alebo Vierne...tobôž nie Franck
Jožko, to, že sa jeden MgA pochválne vyjadruje k práci istej firmy ešte neznamená, že sú najlepší. Veď aj u nás istá prof. odporúča nemenovanú firmu, ktorá viac pokazí, ako urobí. Len vyčkajme, až čas ukáže, akej kvality nástroje stavajú. Nezískali ani očakávanú zákazku pre jeden z košických kostolov, nakoniec bola uprednostnená zahraničná firma - čiastočne po zvážení nedostatkov, ktoré sa objavili na ich opuse 2. Najlepší sú u nás najmä preto, že doteraz im žiadna firma nekonkuruje. Nech sa im len pekne darí.
P.S.: Na kolaudačnom koncerte Nad Jazerom som bol, organ znel dole veľmi dôstojne, avšak zhodneme sa na tom, že tento nástroj nie je na romantizmus ideálny.
Na kolaudácii vo Veľkej som nebol, avšak mal som tam zopár známych ľudí, ktorí hodnotili intonáciu niektorých registrov ako dosť surovú, ale to už sú veci, kde môže mať každý iný vkus a inú predstavu.
Konečne normálny názor...všetká česť pánu Biesovi...veľmi si vážim jeho prácu...ale je proti môjmu gustu...kied stavá niekto organ na ktorom sa dá zahrať len stará hudba atd.....podla mna by tam mohol zakomponovať aj žaluzie...možno takéto riešenia a ostatné finty ktoré pozná...by ho mohli predurčiťč na čelo slovenského organárstva...
Zaregistrovaný od: 23. 08. 2006 Príspevky: 216 Bydlisko: Bratislava
Zaslal: 07 05, 2010, 20:16 Predmet:
Kriste Nebeský... veď toto sa už snáď ani nedá čítať. Niekedy mám chuť to tu všetko pozamykať.
Pár otázok na kolegu Pavla Chamadesa?
A) Prečo každý dvojmanuál MUSÍ mať žalúzie. To nechápem.
B) Prečo musíme na každom organe hrať aj francúzsku literatúru
C) Ako by ste si predstavovali interpretáciu skladieb J.S.Bacha na organe ktorý ste navrhol?
D) hovorí Vám niečo pojem štýlová orientácia organa?
E) Vymenujte základné funkcie organa v liturgií, a ich vplyv na dispozičné riešenie
PS: Organ vo Vlkovej som nevidel. Videl som /pred dokončením/ organ vo Veľkej a vyjadrujem spokojnosť s technickou stránkou nástroja. Intonačne je ešte na čom pracovať. Ako tesnenia /ak som to správne pochopil/ používa f. Bies karimatku, čo sa mi vidí ako nevhodný materiál. Funkčne samozrejme je v poriadku, obávam sa skôr jeho neskoršieho možného rozkladu.
Verím že aj organ vo Vlkovej je vydareným dielkom, a prajem farníkom aby ho využívali a užívali s rovnakou radosťou, ako sa tešili na jeho postavenie.
Áno, presne tak, ide o tesnenia a taktiež tzv. MDFku, čo je vlastne lisovaná drevovláknitá doska . Nechcem ju zasa prirovnávať kvalitatívne k drevotrieske, ale technológia výroby je podobná. To, že sa na vzduchovody používajú "hajzelrúry" nekritizujem, účel to splní, životnosť je vysoká a cena a pracnosť montáže nízka, tak prečo nie?
Čo sa týka reklamy, tak pozri - mne to pripadá prinajmenšom smiešne, ak sa hovorí o x druhoch dreva, o americkom dube - pritom do celého sveta sa vyvážal dub zo slanskych vrchov - údajne je na svete už len jedno miesto, kde rastie dub takej kvality. Je jasné, že každý, čo niečo robí, sa potrebuje prezentovať, aby sa predal, ale nad týmito perličkami som sa ja osobne len pousmial. Rovnako sa trochu usmievam nad tým, že ak počuť v televízii alebo rádiu o organárovi, tak jedine o nich, akoby tu už nikto iný nebol. Nuž predovšetkým sú výborní obchodníci a dokážu takto presvedčiť ľudí.
Ferko, ja som len podotkol, že určite ešte nie sú takí dokonalí, ako zabehnuté západné firmy. Sú mladí, práce majú dosť, tak nech sa zdokonaľujú a nech sa im darí. Pokiaľ naozaj nie je pravda to, čo som napísal o poskladaní nástroja v KE, tak sa ospravedlňujem, možno som mal nepresné informácie, resp. som si ich zle poskladal. _________________ František Marcin
Pán Bako nič v zlom ale je to môj názor ale ved to viete že ked zavriete žalúzie registre a ich charakter sa značne zmení....to je samozrejmé...je to teda quasi tretí manuál tak prečo ho nestavať....
Pán Bako ak som Vás urazil mojim objektivnym názorom tak mi prosím ponížene Vás prosím odpuste...
začína to tu "smrdiet" megalomániou blízkou urcitym firmam,ktore si nevedia predstavit organ bez zaluzii, trubiek, extenzii, transmisii, setzerov, kombinacii a inych vydobitkov elektrickej traktury _________________ Peter Vymazal
www.organista.wbl.sk
Divné......ved skúste vy Kolega niečo také postaviť...videli ste projekty tej vašej"tajnej firmi" ktorú nechcete menovať...tieto projekty schovajú všetkých organárov na slovensku do vrecka...to je môj názor a aj na symfonickom organe sa dá parádne zahrať Bach-toto nech nikto nevyvracia lebo to je fakt...a druhá vec ked chcem hrať verne Bacha nemusím mať žalúzie????????????To čo je z hlúpy argument ved tie žalúzie pri skladbe od bacha alebo iných skladatelov,ktorí nemali žalúzie, môžem bud ich zavrieť a otvoriť...žalúzie je najvačšie zvukové bohatstvo organa...podla mna
A ešte niečo....každý vie,že extenzie a transmisie vo zvuku pedála nič neurobia lebo sa na nom hrá zvačša jednohlasne málokedy akordicky.....A ked urobíte trebárs takéto riešenie:
Soubbasse 32´ ext zo Subbas 16
Contrebasse 16
Soubbasse 16
Bourdone 16
Quinte ext zo Soubbasse 10 2/3
Octav ext z Contrebasse 8
Flute de pedal 8 ext o sub 16
Tierce 6 2/5 ext z Bourdone 16
Choral basse...ext z bourdone 16 alebo inak flute 4
Bombarde 16
Trompette ext. 8
Clairon ext... 4
Toto je podla mna dobré šetrenie penazí a dá sa to postaviť ajk na zásuvkovej vzdušnici s čistou mechganikou....ale nevýchoda je to že ten extenziovaný registrer nemá vlastnú intonaciu ale to v pedáli temer nebadať....verte, či nie-hral som v lendaku na organe a v pedáli vôbec ale vôbec nebolo počuť,že by tam boli extenzie.....
Moje presvedčenie je také,že na manuáli by extenzie nemali čo robiť....za tým si všetci tvrdo stojme ale predsa čo sa týka pedálu nerobme z toho vedu-ten kto sa do toho aspon trochu rozumie...tak to aspon zčasti pochopí...
Nemôžete odosielať novú správu do tohto fóra Nemôžete odpovedať na správu v tomto fóre Nemôžete upravovať svoje príspevky v tomto fóre Nemôžete mazať svoje príspevky v tomto fóre Nemôžete hlasovať v tomto fóre