Presne som čakal čo sa bude diať, keď sa tu objavila prosba o noty na túto pieseň..
Tak ako vlani, ked p. Kopec ohodnotil pieseň "Stelesneným gýču".. Ja hodnotím stelesneným gýču tie slávne antifóny-melódie poniektoré ako "mužovia galilejský". To je gýč jak vyšitý...!!!
U nás sa pieseň Vysoko Kríž na Golgote stojí spieva počas sv. prijímania v poste, aj niekedy na Križovu cestu aspon raz. Dokonca vyšla aj brožura ku krížovej ceste s textom.
Myslím že autor chcel noty, nie naše názory na melódiu...! Aspon počas postu tu neutočme na to čo iní potrebuju zohnat!
pripájam sa aj ja. ked zahrám túto pieseň spieva celý kostol, ale keď dám napríklad 166 tak spievam sám. nevidím nič zlého na tej piesni.
no tak to je veľmi smutné že pieseň 166 sppievaš sám!
Ano presne tak, o chvilu niekto napise ze je to neschvalena piesen,potom niekto ze ved je o Bohu a nie je tam nic zle, potom zacneme citovat liturgicke predpisy a nakoniec skoncime aj tak tam kde sme zacali. Preskocme ten stred a podme rovno na zaver . Kto chce, tak tu piesen bude aj tak hrat, ci ho budete presviedcat alebo sa mu vyhrazat. Takato je totiz uroven liturgickej hudby na Slovensku. Ved JKS a organ nam uz nestaci. Vezmime bubny a spievajme "Bol si tam". Miesto papezskej hymny by sme mohli na Slovensku spievat piesen "In the jungle", lebo tak to aj vyzera...
Je dosť smutné, že my, laisci , sa trápime o úroveň liturgickej hudby na Slovensku. Myslím si, že to by mala byť predovšetkým parketa cirkevnej vrchnosti. Ale pozrite sa, prvé "nové spevy" - antifóny - sa začali objavovať okolo roku 2002, na stránke je zapísaných veľa piesní - ale bez notového materiálu - a mám pocit, že posledné 2 roky sa tam nič (alebo skoro nič) nepridalo. A dni bežia, bežia...
Hudobná úroveň liturgie závisí predovšetkým od kňaza vo farnosti. Iste, veci sa nedajú zmeniť zo dňa na deň. Ale keď kňaz vie smer a zdravo tvrdohlavo si vyžaduje určitú úroveň, časom to príde. Organisti nepadajú z neba... Treba si ich vychovať.
Za jeden z najväčších omylov pokladám, keď niekto má 3 roky hudobnej školy, a rodina usúdi, že by bolo in, keby malý - mladý hral. A tak hrá. Pohľadá si zopár pesničiek a bez akýchkoľvek znalostí liturgických predpisov a požiadaviek na hru sa ide...
A čo môže urobiť kňaz? Buď si k nádejnému organistovi sadne a trpezlivo ho učí všetko čo treba, alebo mávne rukou, veď to je všetko na Božiu chválu. Alebo môže nastať aj prípad, že to ani sám nevie...
Tak sa potom nečudujme nad úrovňou liturgickej hudby a spevu v našich chrámoch. Každý sa trápi ako vie a veľa závisí od osobného vkusu, životných skúseností atď. Preto by som chcela VEĽMI POĎAKOVAŤ všetkým, ktorí vymysleli našu pokladničku a prispievajú do nej. Iste, sú v nej veci nerovnakej umeleckej úrovne, ale je na každom z nás, ako k tomu budeme pristupovať. Veď aj s nožom sa dá odkrojiť chlebík, ale aj zabiť.
Pekný deň Vám všetkým.
Myslím si, že to by mala byť predovšetkým parketa cirkevnej vrchnosti.
Mala, ale ked sa o to nestaraju kompetentni (cest vynimkam) tak co mame robit??
jakdanka napísal:
Hudobná úroveň liturgie závisí predovšetkým od kňaza vo farnosti. Iste, veci sa nedajú zmeniť zo dňa na deň. Ale keď kňaz vie smer a zdravo tvrdohlavo si vyžaduje určitú úroveň, časom to príde.
A ked knaz podporuje gitaru,bubny a mladeznicke piesne? Bez podpory knaza sa tazko nieco robi.
Jak vidím, všude jsou stejné "problémy" s lidovými zpěvy. U nás nedávno začaly zbožné ženy zpívat po mši "Sbohem má radosti..." Text teologicky uplně mimo, hudebně.... Otec prevor to proto "zatrhl". Nekdy to respektují Těžko se jim ale vysvětluje co je hodnotná liturgická hudba, hodnotná skladba atd., když to zpívali od svého mládí. Myslím, že varhaníci by měli být milosrdní a pokud ten text není úplně mimo /tyto písně asi nikdo nepovolil ani nezakázal a hudební stránce se nevyjadřujme/, tak nechat lidi at si zazpívají. Z jejich strany je to od srdce, snad i k oslavě Pána. Dalo by se o tom pochopitelně dlouze diskutovat
Neviem, čo je na tomto songu horšie ako napr. na JKS 163 Plačte o anjelia alebo 133 alebo aj suprhit 157. Vrcholom neliturgického textu je asi 148. Všetko harmonicky aj meldicky nádherné piesne, no textovo na tom nie sú lepšie ako spomínaná golgota... _________________ Jozef Timuľák
Neviem, čo je na tomto songu horšie ako napr. na JKS 163 Plačte o anjelia alebo 133 alebo aj suprhit 157.
Prepáč kolega joozi, ale ja si myslim že je maximalne nevhodne porovnavat text JKS 157 ktory ma krasne slova, neporovnatelne s piesnou Vysoko tam hore na Golgote. _________________ Maximilián Lamanec, organista vo farskom kostole sv. Michala archanjela v Osikove
Zaregistrovaný od: 02. 01. 2009 Príspevky: 390 Bydlisko: Považská Bystrica
Zaslal: 19 03, 2010, 21:44 Predmet:
...ja si nemozem pomoct, ale JKS 157 sa mi naozaj velmi paci...text je zaujimavy, trochu netradicny...ale ked chceme netradicny text tak potom JKS 135...to je parada...
len tolko z mojho subjektivneho umeleckeho pohladu...
btw..neviem, ci je 157 az taky superhit...u nas ju spievali sporadicky...rozhodne nepadal kostol... _________________ Martin Pivka, organista v Považskej Bystrici
----------
Čo pokladali za posvätné generácie pred nami, ostáva posvätné a významné aj pre nás a toto nemožno len tak z ničoho nič navždy zabudnúť alebo sa stať škodlivým...
157 je uzasna piesen, neporovnatelna s Vysoko tam hore. Piesen Vysoko tam hore na Golgote mi pripada, ako keby niekto nasilu poskladal nejake slova aby sa to rymovalo,niektore si skratil aby sa zmestili do versa (a nazval ich basnickymi vyrazmi) a k tomu pridal melodiu, ktora vznikla spojenim 3-4 ludovych piesni. JKS157 ma trosku zastaraly text,ale podla mna velmi hodnotny a liturgicky vhodny. A nehovorte mi, ze mozete porovnavat melodiu JKS157 s Vysoko tam hore. Ved to je zlato a hnoj
Kolega,mohol by si sa vo vyjadreniach krotiť.Možno si si to neuvedomil ale vyjadril si sa tak ako keby tí ľudia čo spievajú túto pieseň ( a určite zbožne )na krížových cestách,na omši a neviem kde ešte,kydali na kríž hnoj.Už je nenormálne ,ako sa tu poniektorí vyjadrujete.
Chcel by som poprosiť administrátora,aby túto tému uzamkol.Nevedie to k ničomu.Ďakujem.
Neznasam ked sa vyjadrenia prekrucaju podla aktualnej nalady daneho cloveka. Precitajte si to este raz ked budete trochu pokojnejsi. S tym zlatom a hnojom som to myslel ako prirovnanie, aby som lepsie vyjadril svoj nazor na odlisnost melodie tychto piesni. A vy mi tu pisete ze kydam hnoj na kriz. Naucte sa citat!
Vážený pane,
čítať viem.Treba naozaj niekedy zvážiť vhodnosť slov.K fóru som sadal absolútne pokojný,až to slovo v príspevku ma rozhodilo.Dalo sa to vyjadriť aj ináč napr. ako nebo a zem ,alebo čierna a biela....ale ponížiť pieseň ktorá sa predsa len spieva v kostoloch, na úroveň hnoja,tak to je už vrchol.
Tak vy by ste to vyjadrili ako nebo a zem, ja som to vyjadril takto. Kazdy ma svoj nazor. A OPAKUJEM: nedavam tu piesen na uroven hnoja,bolo to prirovnanie, ktorym som chcel poukazat na rozdiel medzi tymi piesnami. A uz sa viac nebudem opakovat. Ked sa vam to slovo nepaci, tak to necitajte.
157 je uzasna piesen, neporovnatelna s Vysoko tam hore. Piesen Vysoko tam hore na Golgote mi pripada, ako keby niekto nasilu poskladal nejake slova aby sa to rymovalo,niektore si skratil aby sa zmestili do versa(a nazval ich basnickymi vyrazmi) a k tomu pridal melodiu, ktora vznikla spojenim 3-4 ludovych piesni. JKS157 ma trosku zastaraly text,ale podla mna velmi hodnotny a liturgicky vhodny. A nehovorte mi, ze mozete porovnavat melodiu JKS157 s Vysoko tam hore. Ved to je zlato a hnoj
Organista Baltes!
Môžete uviesť tie 3-4 ľudové piesne ktorých spojením uvedená pieseň ľudovej zbožnosti vznikla?
A vaše prirovnanie v závere je drzosťou najhrubšieho zrna. A že ste to mysleli posmešne, svedčia smejúci sa smajlíci za "prirovnaním". Prílišna bujarosť zvlášť v pôstnom čase nesvedčí.
To je zase môj názor.
Pieseň "Vysoko tam" sa predsa nespieva pri liturgii sv. omše, ale napr. po kríž.ceste, pôstnych kázňach a pobožnostiach popoludní a pod.
Skúste skomponovať "z niekoľkých ľudových piesní" zaujímavú melódiu, "nasilu poskladajte nejake slova aby sa to rymovalo,niektore si skraťte aby sa zmestili do versa" a dajte do pokladničky alebo zašlite priamo LK na schválenie. Pre vás to bude malina.
Albert
P.S.
Mimochodom ste organistom v kláštornom kostole a ja som túto pieseň ešte za totality
dostal od prenasledovaných sestričiek, ktorým bola posilou a ktoré si ju opisovali na preklepovom papieri iste nie preto že to bol ....
Teraz nechcem podpichovať, ale dostalo sa mi do ruky "vianočné ordinárium", ktoré spôsobom spájania niekoľkých piesni naozaj vzniklo. Je to rytmicky aj hudbobný otras...
Pieseň Vysoko tam hore na Golgote k hnoju prirovnávať nebudem, zastávam však názor, že v dnešnej liturgii nemá miesto a veľa vzdelaných ľudí, ktorí vyučujú hudbu a pôsobia na profesionálnej úrovni ju inak ako gýč nenazve. Pokiaľ si to spievajú ľudia sami, napr. pri pôstnych spevoch pri krížoch po dedine, (to sa u nás ešte praktizuje) je to v poriadku. A piesne ako 166 (seba dal za teba, čo mal viac dať), 157 - trochu patetický text, ale po úprave veľmi hodnotný a úžasná melódia, 150b - melódia a text naozaj korešpondujú, ako aj mnohé iné sú pokladom v JKS. _________________ František Marcin
Nemôžete odosielať novú správu do tohto fóra Nemôžete odpovedať na správu v tomto fóre Nemôžete upravovať svoje príspevky v tomto fóre Nemôžete mazať svoje príspevky v tomto fóre Nemôžete hlasovať v tomto fóre