Omsovy poriadok v slovencine, zaklad je LS I + par lokalnych doplnkov...snad pomoze...btw..ak by ste mali o nieco take zaujem, stale na tom pracujem a mozno to aj raz dokoncim.. ...m _________________ Martin Pivka, organista v Považskej Bystrici
----------
Čo pokladali za posvätné generácie pred nami, ostáva posvätné a významné aj pre nás a toto nemožno len tak z ničoho nič navždy zabudnúť alebo sa stať škodlivým...
Omsovy poriadok v slovencine, zaklad je LS I + par lokalnych doplnkov...snad pomoze...btw..ak by ste mali o nieco take zaujem, stale na tom pracujem a mozno to aj raz dokoncim.. ...m
ak to teda niekedy dokoncis, daj tam prosim aj slavnostnu gloriu (tak sa to vola ze?)
Zaujalo ma Vaše zdôraznenie, že práve prešovský otčenáš nie.
Neviem, prečo každý tlačí ten prešovský nápev do popredia.
Podľa mňa to závisí len a len od vkusu.
Zrejme "Prešovský" sa volá preto, že je to nápev typický tamojšej oblasti a teda je "populárny" medzi ľudom z etnologických príčin.
Ibaže taktiež sa mi zdá logické, že človeku z opačného konca republiky nemusí tento lokálny (východniarsko-gréckokatolícky) nápev sedieť
Ja ho napr. "absolútne nemusím." A ani tie ostatné (mozarabský, slávnostný, bratislavský), pretože majú na môj vkus nezaujímavú, až neprirodzenú melódiu. Naozaj je to na subjektívnom vnímaní. Veď sa aj hovorí: "100 ľudí - 100 chutí."
Taktiež veľa závisí, na akom nápeve daný človek "vyrastal". Teda k akému má najväčší vzťah/ resp ktorý je mu "najmilší."
A nakoniec, celé to môže byť aj preto, že dotyčný žiadateľ má práve len noty k tomuto nápevu a chcel by aj iné ... Pochybujem, ale kto vie _________________
Neviem, prečo každý tlačí ten prešovský nápev do popredia.
Podľa mňa to závisí len a len od vkusu.
Zrejme "Prešovský" sa volá preto, že je to nápev typický tamojšej oblasti a teda je "populárny" medzi ľudom z etnologických príčin.
Ibaže taktiež sa mi zdá logické, že človeku z opačného konca republiky nemusí tento lokálny (východniarsko-gréckokatolícky) nápev sedieť
Ja ho napr. "absolútne nemusím."
1. Prešovský, lebo je z liturgie Prešovskej eparchie... Nehľadajte tam žiadne etnologické príčiny. Je to adaptácia modelu z gréckokatolíckej liturgie.
JakubFazik napísal:
A ani tie ostatné (mozarabský, slávnostný, bratislavský), pretože majú na môj vkus nezaujímavú, až neprirodzenú melódiu. Naozaj je to na subjektívnom vnímaní. Veď sa aj hovorí: "100 ľudí - 100 chutí."
2. "100 ľudí - 100 chutí" a potom aj Liturgická hudba na Slovensku vyzerá ako vyzerá... Každý si hrá, čo mu je po "chuti" bez ohľadu na smernice. Skúste preniknúť do hĺbky a zároveň jednoduchosti týchto nápevov (všimnite si, odkiaľ sú čerpané, pri bratislavskom nápeve letopočet) a ponúknite to aj veriacim...
Viac v Adoramus Te 2/2007: Melódie na text Modlitby Pána v slovenských liturgických knihách (R. Adamko)
Skutočne, všetko je to tom, že nie "ľudia to nepoznajú", ale my organisti a kantori sme ich to nenaučili. A to buď z neznalosti, alebo pohodlnosti. "Ľudia" toľko poznajú a spievajú, koľko ich my naučíme.
Zaregistrovaný od: 29. 05. 2008 Príspevky: 185 Bydlisko: Nová Ľubovňa
Zaslal: 24 03, 2010, 13:35 Predmet:
Rudolf Seman napísal:
stefek napísal:
Ja tiez striedam PO s Gregor. ine aj tak ludia nepoznaju
Treba ich naučiť
ano ale s nasimi knazmi, ktorych tu mame, tak to sa neda velmi spolahnut. Hram na pohreboch povedal som panu fararovi, aby vyhlesil, nech mi ludia nedavaju za pohreb peniaze, lebo ja dostavam od neho(knaza), a este stale to nevyhlasil! _________________ organista v Novej Ľubovni(sčasti v Levoči)
Nemôžete odosielať novú správu do tohto fóra Nemôžete odpovedať na správu v tomto fóre Nemôžete upravovať svoje príspevky v tomto fóre Nemôžete mazať svoje príspevky v tomto fóre Nemôžete hlasovať v tomto fóre