Poviem viacero myšlienok a pokúsim sa odpovedať na všetky poznámky čo zazneli. Elektrická registrová traktúra pri takýchto pomerne malých kostolných organoch nemusí mať celkom zmysel. hlavne by zbytočne zvyšovala cenu nástroja. Rozprával som sa Gabrielom Biesom a povedal mi, že keď budú mať zákazku na väčší nástroj, nebudú so setzerom váhať Avšak šikovný organista si dokáže aj na takomto organe s vhodným repertoárom odregistrovať recitál sám (pekne to ukázala slečna Ferjenčíková, keď na organe Nad Jazerom zahrala bez registrátora Liszt/Guillou: BACH). + čím je v organe menej elektriky, tým sa toho môže menej pokaziť.
Inverzné klávesy pán Bies stavia preto, lebo takto vyzerali klaviatúry pred nástupom klavíra. Historické nástroje (čembalo, organy atď) mali pôvodne čierne celé a biele poltónové klávesy, čiže môžeme tvrdiť, že dnešný typ klaviatúry (biele celé a čierne poltónové klávesy) je "inverzný".
P.S. Pavol, ešte k Tvojej dispozícii. Dispozične tam nie je ani tak čo vytknúť, ale mám na Teba jednu prosbu. Zbehni sa pozrieť do kostola a ku nástroju a potom by som sa Ťa opýtal, kde by si do toho maličkého priestoru natlačil tú trompetu (alebo Basson 16´) a Cornet. Jazykové registre sú z pôvodného nástroja, preto je ich voľba taká, aká je.
Kolega organista...Tu ide o princím,Organ postavíš hocikde...na akomkoľvek malom mieste v kostole...je to vec umiestnenia a rozvrhnutia pôdorysu a rozmerov.
P.S. Kolega preštudujte si kompletnú kapitolu Od orgelbewegung až po historické slovenské organy od p.Prof.Klindu....píše tam veľmi tolerantne a rozumne...Inverzné klaviatúry nemajú podla mna zmysel,organ niueje čembalo,organ sa stále vyvíja ,nie ako klavír či husle...doba inverzných klaviatúr je už 300 rokov za nami,tak načo
Orgelbewegung urobilo veľa dobrého,no veľa vecí dohnalo do extrému,napr.menzurácie,odporná intonácia,odvolávali sa na staré scvhnittgerove a trostove organy,pritom sa toho vobec nedržali...na tých organoch neznie dobre ani bach ani Hindemit-podla mna
Čo sa týka setzerov....ešte som nepočul aby sa pokazil-je to na šikovnosti organistu..jasné všetko sa dá...ale koncertný organ musí mať C-c4 a C-g1 žaluzie setzery atd...
Drahý Chamades - Paľko, viem Ťa pochopoiť, tiež som prechádzal v dávnejšej minulosti touto Tvojou etapou vývoja, kedy som videl všetko okolo organov tak zhubne čierno-bielo. Dnes už chápem, prečo má niekto doma rustikálny nábytok tmavšej farby, iný zase bledší, modernejší dizajn, ďalší hranatý ikeácky, zas iný jednoduchý drevotrieskový z obyčajného nábytkárstva. Ani farba klávesov nemusí byť všade rovnaká, tie sa dnes robia rôzne a nie iba kvôli financiám. Ani koncepcia nemusí byť iba francúzska, aby bol nástroj dobrý. No čo sa týka setzerov, s tým s Tebou plne súhlasím. Nad 20 registrov by som ani za svet nechcel bez setzerov. A cenu to vôbec nemusí navýšiť, resp. nie tak dramaticky, možno nepatrne. Lebo vyrobiť mechanickú registrovú traktúru tiež niečo stojí, čo sa v prípade elektrickej ušetrí. Toto viem od skúseného organára. Cena by sa drastickejšie navýšila iba vtedy, keby chceli dvojitú, teda aj mechanickú aj elektrickú traktúru.
Krása kráľovských nástrojov je aj v ich rozmanitosti.
Naposledy upravil JurajZareczky dňa 03 08, 2011, 15:50, celkovo upravené 1 krát
Prečítajte si všetci prosím duruflého organ v roku 2000 M.Duruflé...čo píše o tomto citujem.. "Dnes nech organisti slobodne vyberajú,čo chcú hrať a nech niesú obmedzovani stanovenými možnosťami.Dispozície nech sú rozumné,starostlivé.Pri správnej intonácii sa dá dosiahnuť všestrannosť zvuku organa.Vyslovujem sa tiež za ľahkoidúcu mechanickú traktúru s elektrickými spojkami a voľne nastaviteľný systém kombinácii.Ak bude organ správne disponovaný a intonovaný bude vynikajúcim nástrojom na reprodukciu všetkých štýlových období org.literatúry.Ked navyše organisti budú chcieť autentický historický zvuk nástroja,môžu hrať na originálnom organe Cavaillé-Colla alebo Schnittgera."
Svatá pravda.
Ani cavaillé col neni stopercentný.Budete to možno brať ako vlastizradu ale čo už...Ani domsky nástroj v BA nemá trebárs Cromorne 8,alebo Clarinatte 8
Tento register tam výrazne absentuje...Za môj vzor dokonalosti organov patrí Van den Heuvel,Klais,Jemlich,Cassavant frérres atd. Organ s univerzálnou dispozíciou stojí napríklad v kostole sv.Kataríny v štokholme...
Mnohím z vás,drahí kolegovia,prídu moje slová ako namyslené,neuvážené a neznalé...dobre,z polovice máte pravdu ale o tú dalšiu polovicu sa chodte slovne hádať s Latrym,Guillouom,Rothom a dalšími organistami a organologami...Problem na Slovensku je len jeden.Tu to riadia možno len dvaja traja ludia,ktorí ked povedia,že čo je svatá je ozaj svaté..Tu neexistuje vobec diskusia...
Prečítajte si všetci prosím duruflého organ v roku 2000 M.Duruflé...čo píše o tomto citujem.. "Dnes nech organisti slobodne vyberajú,čo chcú hrať a nech niesú obmedzovani stanovenými možnosťami.Dispozície nech sú rozumné,starostlivé.Pri správnej intonácii sa dá dosiahnuť všestrannosť zvuku organa.Vyslovujem sa tiež za ľahkoidúcu mechanickú traktúru s elektrickými spojkami a voľne nastaviteľný systém kombinácii.Ak bude organ správne disponovaný a intonovaný bude vynikajúcim nástrojom na reprodukciu všetkých štýlových období org.literatúry.Ked navyše organisti budú chcieť autentický historický zvuk nástroja,môžu hrať na originálnom organe Cavaillé-Colla alebo Schnittgera."
Svatá pravda.
Ani cavaillé col neni stopercentný.Budete to možno brať ako vlastizradu ale čo už...Ani domsky nástroj v BA nemá trebárs Cromorne 8,alebo Clarinatte 8
Tento register tam výrazne absentuje...Za môj vzor dokonalosti organov patrí Van den Heuvel,Klais,Jemlich,Cassavant frérres atd. Organ s univerzálnou dispozíciou stojí napríklad v kostole sv.Kataríny v štokholme...
Mnohím z vás,drahí kolegovia,prídu moje slová ako namyslené,neuvážené a neznalé...dobre,z polovice máte pravdu ale o tú dalšiu polovicu sa chodte slovne hádať s Latrym,Guillouom,Rothom a dalšími organistami a organologami...Problem na Slovensku je len jeden.Tu to riadia možno len dvaja traja ludia,ktorí ked povedia,že čo je svatá je ozaj svaté..Tu neexistuje vobec diskusia...
Snád v Považskej bystrici??? ja som to myslel tak,že plastové klávesy by sa stavať nemali...má to byťhovadzia kost..
Chcel si snáď povedať - slonová kosť, nie? O tej som počul, ale o hovädzej ešte nie... Ani ebenové drevo nie je stopercentné, dnes už máme iné materiály, ktoré stavitelia pred 150 rokmi nemali. Netreba ich zavrhovať. Dnes už sú aj plastové poťahy na trochu inej úrovni, ako na začiatku minulého storočia. Nehovorím, že je to ideálny materiál, ale pokiaľ by sme šli do detailov, tak zrušme aj elektrické spojky, setzery a ostatné moderné vymoženosti. Rozhoduje naozaj cena. Je naozaj pravda, že plastový poťah sa dá za pár desiatok eur kúpiť prakticky hotový. Kostené "poťahy" prichádzajú vo forme polotovaru, ktorého cena sa pohybuje v stovkách eur a pred nalepením ho treba do tvaru klávesy opracovať. Keď si to zhrnieme, tak rozdiel v cene môže byť aj viac ako 2000 Eur a to je už dosť veľká položka. Samozrejme, treba zvážiť, čo kam dať. Je dehonestujúce nalepiť na historickú klaviatúru plast. Teda možnosti je naozaj dosť a všetko stojí na peniazoch. _________________ František Marcin
Drahí kolegovia...viete prečo som sám seba citoval...aby ste si aspon trochu všimli o čom tam píšem.. prekvapuje ma,že k tomu nemáte na mna hanlivé poznámky..
Paľko, nechaj to tak,... S normálnymi ľuďmi sa dohodneš a budeš diskutovať na úrovni... A nechápajúcich, alebo nechcejúcich pochopiť nechaj tak,... _________________ Peter Vymazal
www.organista.wbl.sk
Nemôžete odosielať novú správu do tohto fóra Nemôžete odpovedať na správu v tomto fóre Nemôžete upravovať svoje príspevky v tomto fóre Nemôžete mazať svoje príspevky v tomto fóre Nemôžete hlasovať v tomto fóre