kombinovana hadam moze byt elektro/mechanicka, kde je moznost vypnut elektriku a hrat cistu mechaniku...osobna skusenost z koncertnej sieni Sv.Ducha v Krnove....
Ale ako sa tomu hovori odborne, neviem...mozno nieco taketo myslel aj batman...
Zaregistrovaný od: 23. 08. 2006 Príspevky: 216 Bydlisko: Bratislava
Zaslal: 10 04, 2007, 21:05 Predmet:
Rieger - Kloss to robil bežne.
Goyr mal na mysli evidentne systém, pri ktorom sú spojky aj elektrické aj mechanické. Mechanické si mozete vypnut a hrat cez elektricke.
Hracie traktúry sú pochopitelne iba mechanické.
Jefito,
Pokial niekto plynulo nevie hrať, je úplne jedno akú má nastroj traktúru.
PS: Pri tejto otázke sa mozeme bavit o presnosti hry, resp. senzibilite.....
Rieger - Kloss to robil bežne.
Goyr mal na mysli evidentne systém, pri ktorom sú spojky aj elektrické aj mechanické. Mechanické si mozete vypnut a hrat cez elektricke.
Hracie traktúry sú pochopitelne iba mechanické.
Nuž keď sa nad tým zamyslíme, tak asi najhoršia je pneumatická, lebo je tam dlhé oneskorenie signálu od stlačenia klávesy po otvorenie ventilu pod píšťalou. Ak je navyše nedobre nastavená, tak pri jednej klávese to môže trvať čas X a pri inej klávese úplne iný čas.
Mechanická je dobrá v tom, že skúsení organisti cítia ako sa otvára ventil pod píšťalou a vedia toto ovplyvňovať, aspoň tak nejak to hovoria. Ja hrám na pneumatike, takže som to ešte nespoznal.
A hoci sa niektorí budú chytať za hlavu, ja som za elektrickú traktúru. Oneskorenie je viac ako zanedbateľné. Oproti mechanike má výhodu v tom, že pri mechanike treba stláčať klávesy do určitej hĺbky. Ak ju stlačíš menej, píšťaly budú znieť neisto alebo sa nerozoznejú všetky registre a najhoršie je, že na niektoré mechaniky je potrebne vyvijať značnú silu, čo môže byť namáhavé. Naproti tomu na elektrike si hráš pohodlne ako na synťáku, je možné pohybovať hracím stolom, príp. ich zapojiť viac a dokonca je možné i bezdrôtové spojenie. Čisto teoreticky by sa na to dal pripojiť počítač. Ale to už asi niektorým konzevatívnejším a ortodoxnejším pukajú nervy a idú ma riadne skritizovať .
Elektrická traktúra nemá oneskorenie. Ak zvuk mešká, tak je to akustické meškanie, ale traktúra je presná.
A o tom stláčaní klávesov do hĺbky - takto to je pri mechanike s kuželkovou vzdušnicou kde každý tón má svoj vlastný ventil a je ťažké to správne zregulovať. Na zásuvkovej vzdušnici to tak nie je
Nuž o tej mechanike som nevedel, ale pozor, aj elektrika má oneskorenie. V ideálnom prípade sa rýchlosť signálu približuje rýchlosti svetla (to ak by bol hrací stôl spojený s hracou sriňou optickým káblom), po medi je to pomalšie, po hliníku ešte pomalšie. Môžu byť zaradené aj logické obvody, takže nejaké nanosekundy (tisíciny miliontín sekundy) tam budú. Hej, viem, no práve preto som napísal, že toto meškanie je "viac ako zanedbateľné".
Nuž o tej mechanike som nevedel, ale pozor, aj elektrika má oneskorenie.
meskanie nie je sposobene elektrickou trakturou... ta pracuje velmi presne... pokial ma organ kuzelkove vzdusnice, magnety otvaraju privod vzduchu do tonovej listy, nie do pistaly.... pod tonovymi ventilmi su obycajne membrany... keby bol pod kazdou pistalou magnet, meskanie by nebolo ziadne..... taketo riesenie s elektrickym relle a membranami pod ventilmi najdeme napr. v sastine, koncertnej sieni SF....
Mechanická je dobrá v tom, že skúsení organisti cítia ako sa otvára ventil pod píšťalou a vedia toto ovplyvňovať, aspoň tak nejak to hovoria. Ja hrám na pneumatike, takže som to ešte nespoznal.
A hoci sa niektorí budú chytať za hlavu, ja som za elektrickú traktúru. Oneskorenie je viac ako zanedbateľné. Oproti mechanike má výhodu v tom, že pri mechanike treba stláčať klávesy do určitej hĺbky. Ak ju stlačíš menej, píšťaly budú znieť neisto alebo sa nerozoznejú všetky registre a najhoršie je, že na niektoré mechaniky je potrebne vyvijať značnú silu, čo môže byť namáhavé.
Joozi, mechanika je skutocne najlepsia. Najlepsi organisti najradsej hravaju na 300 rokov starych organoch s mechanickou trakturou.
Mal som to stastie hrat 5 rokov na 18 registrovom dvojmanuali. Na vacsi odpor klaves pri stlacani som si rychlo zvykol. Obrovskou vyhodou je "priame" prepojenie prstov s pocutim a citenim ventilov. Ovplyvnovat sa neda nasadenie, ale ukoncenie tonu. Aj na mechanikach meskaju hlboke tony. Najviac to pocut na 16 a 32 stopovych pedalovych registroch. _________________ Ján Marko
----------------
konto tohto užívateľa bolo zrušené administrátormi organisti.sk, nakoľko napriek viacerým upozorneniam zo strany administrátorov a užívateľov neprestal s osobnými invektívami na ostatných užívateľov a administrátorov.
No pekne.... Nedávno som ja v inej téme tiež vravel o tom, že by som volil elektrickú traktúru a vidím, že nie som sám.... No, ale aj tam som písal, že na mechanike som ešte nehral a tak radšej by som si vyskúšal zahrať na mechanike, aby som mohol zhodnotiť. Pneumatika je aj podľa mňa trochu nemožná a elektrická je asi skutočne najpohodlnejšia, no nedá sa tam asi ovplyvniť toľko vecí čo na mechanickej. Ktovie treba vyskúšať. Každá má niečo do seba.....
To je síce pravda, ale je predsa rozdiel, či človek zahrá 4. Bachovo malé prelúdium (samé trioly) na elektrickej traktúre, alebo na mechanickej. Na mechanickej musí tlačiť a na elektrickej sa takmer len dotknúť klávesy. Okrem toho elektrická traktúra spôsobuje ľahké klesanie kláves. _________________ "I'm back and don't feat neither death nor pain"
Peter, nechaj tak... Ja nato nereagujem preto, lebo viem, že organárske znalosti ( či skôr neznalosti ) nášho mladého kolegu ospravedlňuje jeho vek...
Hoci, trošku mi vadí to, že dotyčný si asi myslí, že nás týmto ohúri...
Videl som totiž, keď bol u mňa Filip Kiripolský aký mal prstoklad. Vravel, že je mu zbytočné u nás hrať trioly piatým prstom, keď doma by to aj tak nemohol zahrať, zdôrazňujem na mechanickej traktúre. _________________ "I'm back and don't feat neither death nor pain"
Videl som totiž, keď bol u mňa Filip Kiripolský aký mal prstoklad. Vravel, že je mu zbytočné u nás hrať trioly piatým prstom, keď doma by to aj tak nemohol zahrať, zdôrazňujem na mechanickej traktúre.
zaujimave.... a aky mal prstoklad???? to by musela byt dobre rozbitá mechanika, aby sa na nej nedalo nic hrat.... _________________ Peter Vymazal
www.organista.wbl.sk
Rozbitá??? no dovol, to si ma urazil... ale nie Náš Stupavský organ má presne 180 rokov a pred 6 rokmi ho kompletne zreštauroval Valovič. Divím sa, že Maťo Bako nezasiahol do tejto diskusie, lebo na reštaurácii pracoval aj on. Proste ide o to, že Martin Šaško, ktorý organ prestaval v roku 1851 (organ bol postavený v roku 1827) navrhol traktúru tak, že abstrakty sa strašne napínajú a dokonca sa trhajú. A to a nedalo odstrániť ani pri reštaurácii. Takže ak chceš v Stupave zahrať triolu piatym prstom, tak to potom ním musíš vedieť aj otvárať plechovky _________________ Filip Kiripolský- člen SPO, poslucháč Ústavu Hudební Vědy v Brne, organista v kostole sv. Štefana Uhorského kráľa v Stupave
Časy uvádzané v GMT + 1 hodina Choď na stránku 1, 2, 3Ďalší
Strana 1 z 3
Nemôžete odosielať novú správu do tohto fóra Nemôžete odpovedať na správu v tomto fóre Nemôžete upravovať svoje príspevky v tomto fóre Nemôžete mazať svoje príspevky v tomto fóre Nemôžete hlasovať v tomto fóre