Takže ak chceš v Stupave zahrať triolu piatym prstom, tak to potom ním musíš vedieť aj otvárať plechovky
veď ja to viem... ak chceš, tak Ťa to naučím
O tom silno pochybujem. proste elektrika je lepšia, aj keď nevylučujem, že mechanika je spoľahlivejšia _________________ "I'm back and don't feat neither death nor pain"
Mnoho pneumatických hracích stolov má vzadu buď závažia alebo silnejšie pružiny, aby sa tým "simulovala" mechanika. Pamätám si na jeden hrací stôl, kde pedál išiel neskutočne ťažko. A takisto I. man. Naopak - ak je chod kláves veľmi ľahký, tak potom sa skladba zvyčajne rytmicky znehodnotí, lebo prsty potrebujú akúsi oporu. Skúste si na stôl rozložiť dva balíčky vaty na seba a "hrajte" na tom
Mám dojem, že v niektorom z predošlých príspevkov si písal, že si na mechanike ešte nehral. Tak ako môžeš povedať, že elektrika je lepšia ?
Je pravda, že Lukáš na mechanike ešte nahral, ale vy ste ani jeden ešte nehrali v Stupave. Ale Peter sa nemusí obávať, jedno z najblišších stretnutí SPO bude asi aj v Stupave. A netvrdím, že neviem hrať piatym prstom, alebo že s ním nespravím triolu, ale že v Bachovej štvorke sa na mechanike s takým odporom ako v Stupave triola tak ľahko nerobí, tak som si radšej upravil prstoklad. _________________ Filip Kiripolský- člen SPO, poslucháč Ústavu Hudební Vědy v Brne, organista v kostole sv. Štefana Uhorského kráľa v Stupave
Pamätám si na jeden hrací stôl, kde pedál išiel neskutočne ťažko. A takisto I. man.
Presne si opýsal Stupavský organ. Pedál ide najťažšie, aj sa najviac trhajú abstrakty. I. man. ide tiež ťažko a keď zapnem spojku II/I je najhoršie, ale II. man. už je v pohode. _________________ Filip Kiripolský- člen SPO, poslucháč Ústavu Hudební Vědy v Brne, organista v kostole sv. Štefana Uhorského kráľa v Stupave
Pamätám si na jeden hrací stôl, kde pedál išiel neskutočne ťažko. A takisto I. man.
Presne si opýsal Stupavský organ. Pedál ide najťažšie, aj sa najviac trhajú abstrakty. I. man. ide tiež ťažko a keď zapnem spojku II/I je najhoršie, ale II. man. už je v pohode.
Vtip je v tom, že v mojom prípade šlo o pneumatiku postavenú v r. 1974
Je pravda, že Lukáš na mechanike ešte nahral, ale vy ste ani jeden ešte nehrali v Stupave. Ale Peter sa nemusí obávať, jedno z najblišších stretnutí SPO bude asi aj v Stupave. A netvrdím, že neviem hrať piatym prstom, alebo že s ním nespravím triolu, ale že v Bachovej štvorke sa na mechanike s takým odporom ako v Stupave triola tak ľahko nerobí, tak som si radšej upravil prstoklad.
tych mechanickych organov mame s frantiskom beerom prezretych viac, ako mate vy dvaja dokopy rokov, takze myslim, ze vieme, co je dobra mechanika. a v bachovi by som hral triolu radsej prstokladom 2-3-4... _________________ Peter Vymazal
www.organista.wbl.sk
Môžem potvrdiť, že mechanika je na plynulú hru výborná. Aj na mojom organe je mechanika, no klávesy sa ťažšie stláčajú. _________________ Ľubomír Zelenák
Naposledy upravil LubomirZelenak dňa 03 09, 2009, 14:22, celkovo upravené 6 krát
O tom cítení tých ventilov je pravda ale ja by som sa nehneval ani s elektrickou traktúrou. Podľa mňa je to v dnešnej dobe veľmi dobré riešenie. Nikoho o tom nepresviedčam len si to ako neodborník myslím. _________________ Peter Sova, organista vo farskom kostole sv. Rodiny - Trenčín - Juh; http://www.ksrtn.sk/index.php
O tom cítení tých ventilov je pravda ale ja by som sa nehneval ani s elektrickou traktúrou. Podľa mňa je to v dnešnej dobe veľmi dobré riešenie. Nikoho o tom nepresviedčam len si to ako neodborník myslím.
áno, elektrická traktúra je tiež fajn, ale to môžme hrať aj na zrekonštruovanej dobrej pneumatike.... mechanika je mechanika.... _________________ Peter Vymazal
www.organista.wbl.sk
Už sa to tu niekoľkokrát rozoberalo, ale pre zhrnutie:
Nemám to šťastie hrať (pravidelne) na mechanike. Všetky nástroje, na ktorých hrávam, sú pneumatické. Najstarší z nich je 96 ročný Rieger. Traktúra je na svoj vek celkom spoľahlivá, no už sa prejavuje opotrebenie pružín a niektorých iných častí v tónových relé manuálu aj pedálu. Väčšina pneumatiky je však pôvodná a ku podivu, koža je v celkom slušnom stave. Hoci miešky ešte nie sú deravé, je potrebné časť z nich vymeniť, lebo už stvrdli. Jediné, čo by som urobil, je výmena klínových mieškov v tónových relé pod vzdušnicami na "vankúšikové" miešky. To by ešte trochu zlepšilo odozvu. Inak sa na tom hrá celkom slušne.
Druhý nástroj je tiež pneumatika, je to stredne veľký trojmanuál, stavaný v rokoch 93/94. Tu je už odozva mizerná. Vo všeobecnosti, organári z Kutnej Hory nevedeli najmä pri väčších nástrojoch postaviť kvalitné traktúry. Hlavnou príčinou sú príliš dlhé kondukty, často presahujúce aj 10 m, bez medzirelé, ďalej dvojice vzdušníc manuálov, prepojené do série, čo spôsobuje, že časť registrov na manuáli sa ozýva skôr ako druhá časť. Tento stav má len dve možnosti nápravy: buď vyrobiť pre všetky manuály medzirelé a zariadiť, aby dvojice vzdušníc dostávali impulzy v rovnakom čase, alebo prestavať nástroj na elektropneumatiku. Keďže je problém zohnať financie na ktorékoľvek riešenie, neprichádza do úvahy stavba nového nástroja, čo by bolo ideálne.
Pošťastilo sa mi hrať na jednej mechanike so zásuvkovými vzdušnicami od firmy Kubát - Žlutek, postavenej pred 25 rokmi. Jedine na tomto nástroji som krásne cítil odtrh ventilu pri hre. Nevýhodou pre nás "pneumatikárov" je pomerne ťažký chod pri zapnutých spojkách, zvlášť pri rýchlejších častiach. Ale to je moja chyba, že mám slabé prsty.
V našom okolí existuje ešte jedna pneumatika, kde sú použité v tónovom relé veľmi tvrdé perá. Hra na tejto traktúre vôbec nepripomína mechaniku, len vyžaduje použiť až neprimerane veľkú silu.
Hra na kúžeľkových mechanikách je zasa závislá od počtu zapnutých registrov, pri maličkých organoch to však nie je cítiť a chod klávesy je tu takmer plynulý, necítiť žiaden bod odtrhu.
Elektrická traktúra má svoje výhody vo veľkých nástrojoch, ale to zvádza k použitiu príliš mäkkých pružín a okrem presnej odozvy nemá prakticky žiadnu výhodu oproti pneumatike.
Často sa môžete stretnúť s tzv. výpustkovou vzdušnicou, kombinovanou zväčša s pneumatickou, alebo elektrickou traktúrou. Napriek svojim výhodám sa stavba tohto typu vzdušníc pre krátku životnosť a problematickú údržbu neosvedčila. _________________ František Marcin
Neviem, ktorá traktúra je najlepšia na plynulú hru. Každá má svoje výhody.
áno, ale ventil cítiš iba na mechanike.... jednoznačne preferujem mechaniky
Mne sa tiež lepšie hrá na mechanike, keď si to tak porovnávam s pneumatikou v našom kostole a mechanikami na ktorých som skúšal hrať, je tam bádať veľa rozdielov. V mojom pohľade je aj hra výraznejšia, čo pri pneumatike mám pocit, že sa hra zlieva dokopy a samozrejme aj ten pocit prepojenia s ventilmi A čítal som, že sa do niektorých pneumatických traktúr zvykli pridávať simulátory tohto pocitu prepojenia s ventilmi... _________________ Karol Gazdík, obdivovateľ organového umenia
Nemôžete odosielať novú správu do tohto fóra Nemôžete odpovedať na správu v tomto fóre Nemôžete upravovať svoje príspevky v tomto fóre Nemôžete mazať svoje príspevky v tomto fóre Nemôžete hlasovať v tomto fóre