Zaregistrovaný od: 18. 02. 2008 Príspevky: 88 Bydlisko: Bratislava
Zaslal: 22 04, 2013, 19:59 Predmet:
Musím sa usmievať a opäť si zase raz hovorím, ako my slováci reagujeme často tak vznetlivo a popudene. A prečo večne niečo niekomu nanucujeme?
Áno Jefitto, máš pravdu, nie je to otázka štýlu. Ale ani otázka zmyslu. Myslím jednoducho, že je to otázka vkusu. I keď - vypočula som si tú prvú nahrávku, tie ďalšie nie - a priznávam, že je to ozaj vcelku počúvateľný metal.
A neviem, prečo spomínaš Lady Gaga, ja ju určite neobhajujem.
A čo sa týka tých anjelov... uvidíme. Sama som zvedavá. Ale jedno viem - že to určite bude úžasné.
Hudba v kostoloch má byť taká ako liturgia : nadčasová a stvorená s účelom oslavy Boha. A metal určite nevznikal s týmto cieľom, ba ani v sakrálnom priestore. Zahrať skladbu podobnú prvej ukážke sa dá prirovnať asi ako keď sa s partiou na Trabante preženiete po lesnej ceste. Pár ľudí si to užije, ale po nich tým ostatným zostane len smrad... Pokiaľ by sa takéto veci hrávali na rôznych chválach a festivaloch kdesi v telocvični či mimo kostola a liturgie, nech sa páči. _________________ František Marcin
Zaregistrovaný od: 18. 02. 2008 Príspevky: 88 Bydlisko: Bratislava
Zaslal: 26 04, 2013, 11:42 Predmet:
Fero, s tým trabantom, to ste - ako sa dnes hovorí - zabili. Palec hore.
Jefitto, hovoríš, že to nepatrí na liturgiu. Ale veď o čom sa celý čas bavíme? Akú otázku položil Rasťo Podpera na začiatku?
Citujem: "Ak si myslíte, že gospelová hudba v liturgii by sa mala od komerčnej populárnej hudby odlišovať nielen textom, ale aj niečim iným, tak čím?"
Ale inak, ja som nad tým ešte počas minulých dní premýšľala. Vieš, viem si povedzme predstaviť situáciu, že si spoločenstvo kresťanov - ktoré má rado kresťanský metal - urobí takú omšu. Ako boli kedysi povestné beatové omše, toto by bola "metalová" omša. Ale to si skutočne viem predstaviť len v komornom, úzkom kruhu blízkych, ktorí majú podobný hudobný vkus.
Myslím si, že bežnému spoločenstvu veriacich, ktoré sa v chrámoch či kostoloch pravidelne stretá, by to asi po chuti nebolo a nielen kvôli osobnému vkusu... Či chceš či nie, metal u mnohých vzbudzuje negatívne asociácie. A prílišná hlučnosť gitár sa do chrámu tiež veľmi nehodí.
Takže opakujem: niektoré sub žánre populárnej hudby by som ako liturgickú hudbu nevolila.
Metal je rock, v ktorom sú eliminované všetky bluesové vplyvy. Nemá to aboslutne nič spoločné s hlučnosťou a hlasnými gitarami _________________ "I'm back and don't feat neither death nor pain"
Čo to tu riešite za nezmysly ? Aké metalové a rockové omše? To čo je??? A pri satanistických obradoch sa čo má hrať? Aj to tu chcete rozoberať? Prosím vás, spamätajte sa!
Juraj, myslím si, že je potrebné to rozoberať práve preto, že sa to dnes stalo bežnou praxou. Liturgia sa dnes stala tovarom, ktorý sa musí predávať a to hodne pod cenu, aby ho mal kto kúpiť. Robíme liturgiu, ktorá bude prijateľná pre masy ľudu, ale už sa nepýtame, či sa to páči aj Bohu. Budem sprostý - chceme, aby dievčatá na titulných stránkach mali božské krivky, ale zároveň chceme, aby naše omše boli ľudské, nie božské. Nemáme dnes celkovo pomýlené hodnoty? Metal, rock a podobné žánre považujeme za vrchol umenia, ale skutočné umenie vytláčame preč, lebo vraj nemá súčasným moderným ľuďom čo povedať. _________________ František Marcin
Zaregistrovaný od: 18. 02. 2008 Príspevky: 88 Bydlisko: Bratislava
Zaslal: 28 04, 2013, 15:10 Predmet:
Jefitto, momentálne nemám pri sebe žiadny seriózny muzikologický lexikon, nuž som sa pozrela do wikipedie, čo sa o metale (alebo o subžánre heavy metal) píše tam:
"Heavy metal alebo metal je druh rockovej hudby, ktorý sa ako vymedzený hudobný štýl objavil na prelome 60. a 70. rokov v Spojenom kráľovstve a Spojených štátoch. Korene má v hardrockových kapelách, ktoré kombinovaním blues a rocku vytvorili nový hudobný štýl, charakteristický používaním elektrických gitár a bicích, a takisto hlasitým a skresleným zvukom. Podľa servera Allmusic.com, „zo všetkých nespočetných foriem rock and rollu, heavy metal je najextrémnejší, či už z hľadiska hlasitosti, mužnosti alebo teatrálnosti.“ Existuje množstvo variácií heavy metalu, no všetky sa opierajú o hlučné, skreslené gitary, opakujúce sa riffy a jednoduché, rytmické tempo..."
Z toho, čo tam čítam mám dojem, že ty a wikipedia si protirečíte...
A o tej hlučnosti - to snáď nemyslíš vážne. Nie som fanúšik metalu, teda ho nejako podrobne nesledujem, ale aj to málo, čo vidím a počujem svedčí len o tom, že spústa metalových kapiel má s hlučnosťou poriadne veľa spoločného! Možno máš na mysli nejaké kresťanské metalové kapely...
Ale potom váž slová, vyjadril si sa o metale všeobecne.
Fero, nesúhlasím s Vami. A nepáčia sa mi vaše formulácie. Z Vašich slov cítim až pohŕdanie ľuďmi - a to nie je ani ľudské a už vôbec nie kresťanské...
Nie každý človek má dostatok vzdelania alebo hudobného talentu na to, aby dostatočne rozumel hudbe a vedel z nej selektovať hodnotné i nehodnotné druhy - mimochodom, ste si istý, že toho všetkého máte dostatok práve Vy?
Ja si myslím, že určitý talent mám a tiež vzdelanie - o oboch mám aj hmatateľné doklady. Ale netrúfam si povyšovať sa tak, že budem degradovať ľudí okolo...
Ak sa robí liturgia "prijateľná pre masy", je to len znak dobrej vôle, že liturgia má byť ľuďom zrozumiteľná tak, aby sa vďaka tomu mohli viac blížiť k Bohu... Ku príkladu: modlitby v latinčine znejú určite vznešene, ale kto z ľudí dnes pozná latinčinu a dobre ju ovláda? Ja som sa učila latinčinu rok a viem, že je to pomerne náročný jazyk. Za ten rok som sa ledva naučila základy a to som sa jej venovala niekoľko dní do týždňa. A to patrím povedzme k tej vzdelanejšej časti spoločnosti. Čo nejaký človek, ktorý má možno učňovku a rieši v živote úplne iné problémy, než nejaké polemizovanie o hudbe v liturgii? Aj taký človek má právo mať z omše potechu, má právo mať možnosť cez materský jazyk priblížiť sa k Bohu.
A niečo podobné je aj s hudobnými žánrami. V rámci populárnej hudby sú aj subžánre, ktoré sa pri slušnej kompozícii a interpretácii do chrámu hodia.
Žiaľ, nie je reálne, aby každý kostol na Slovensku bol vybavený prvotriednou gregoriánskou schólou, však?
A milí organisti, nehnevajte sa... ale ani všetci vaši kolegovia sa svojou interpretáciou - ako by som to povedala jemne - neblížia zrovna Bachovi...
Buďme trošku pokorní a chápaví a tolerantní voči sebe navzájom. Pracujme, učme sa, vyvíjajme sa a nechajme toto robiť aj tých druhých...
Nech časom každý chrámový muzikant a každé chrámové hudobné teleso dozrie do takej duchovnosti i umeleckej interpretácie, že chrámová hudba - akákoľvek - bude radosťou pre ľudské ucho. Alebo - ak nebude z dôvodu estetického vkusu lahodiť - nech aspoň ucho i dušu nevyrušuje...
LuMa: ja som odpovedal Jurajovi, nie Vám, prečo vôbec túto debatu vedieme. Neviem, ako ste z mojej reakcie pochopili to, čo som tam vôbec neuviedol. Tu nejde o modlitby v latinčine. Tu ide o "dobrú vôľu" urobiť z omše kultúrny program, kde sa deti môžu vyskákať, mladí potriasť hlavou v rytme rocku a pre tých ostatných tiež treba niečo pripraviť, aby sa mali možnosť realizovať. Potom všetci spokojne pôjdu na prijímanie a s pocitom, že konečne boli na "live" omši sa rozchádzajú domov.
Nikde som nič nenapísal o gregoriánskej schole ani o potrebe hrať tak, ako Bach. Myslím si, že ani dnešní elitní organisti sa nezvyknú prirovnať velikánom organovej hudby (a nemusí to byť len Bach).
Ďalšia vec, ktorá mi nie je jasná: odkiaľ ste prišli na to, že pohŕdam ľuďmi? Na základe ktorého slovného spojenia? Ak by som pohŕdal ľuďmi, tak použijem trochu iný slovník a nebudem sa tu s Vami baviť, keď Vás považujem za čosi menej, či?
Vaše posledné odstavce hovoria len o tom, čo je hlavným cieľom tohto fóra a určite aj to, o čo sa snažím svojimi príspevkami: pracujme, učme sa a veďme našich kolegov tak, aby sme úroveň dvíhali a nie kvôli prejavu dobrej vôle pomyslenú laťku spúšťali. Niekedy mali naši prastarí rodičia vychodené len štyri zimy ľudovej, ale ku posvätným veciam mali oveľa väčšiu úctu, než dnešná generácia. Vaše prirovnanie s učňovkou je v tomto prípade bezpredmetné, pretože tieto veci sa na väčšine škôl nevyučujú a v dnešnej sekulárnej spoločnosti to ani nie je možné. _________________ František Marcin
Zaregistrovaný od: 18. 02. 2008 Príspevky: 88 Bydlisko: Bratislava
Zaslal: 28 04, 2013, 16:12 Predmet:
Nuž, azda som sa trochu mohla mierniť... Nechcela som sa Vás dotknúť.
Ale, nejde ani tak konkrétne o to, čo ste napísali... Skôr mi ide "o to niečo medzi riadkami"... Pamätám sa na to, ako sme sa pred pár rokmi dohadovali o podobnej téme a vždy som mala z Vás ešte pár ďalších diskutérov pocit, že uznávate len svoje predstavy o hudbe v liturgii. A že napr. mládežnícke hudobné zoskupenia zaznávate.
Bach i schola, to som uviedla ako príklad a reakciu na názory niektorých kritikov mládežníckej chrámovej hudby. Napokon, nepísala som to tak, že ide o Vás. V tomto smere som sa sama stretla s mierne arogantným postojom niektorých organistov, ktorí sami - ako sa ukázalo pri hre - neboli až natoľko zdatní interpreti. A viaceré také reakcie kolujú aj na tomto fóre - to je fakt.
Mám dojem, že sa celkom nechápeme. Ale nevadí. V tom poslednom sa stotožníme a to je myslím podstatné. I keď, na margo tých predošlých generácií a ich väčšej úcty... To je možno pravda, ale mali aj intímnejší vzťah s Bohom? Toto je asi téma na dlhšie, no z toho, čo som počula aj od svojej matky, aj od niektorého staršieho kňaza, ľudia kedysi mnohým veciam nerozumeli. A keď nerozumieme, ak nechápeme, potom často ani neprekonáme priepasť, ktorá nás delí... Neviem, či ma rozumiete.
Ja si prosto myslím, že práve dnes - i cez všetky úskalia tejto šialenej doby - majú ľudia väčšiu možnosť aj porozumieť a možno aj dostať sa bližšie k Bohu. Samozrejme, je to individuálne, vždy bolo a vždy bude. Takže nemožno zovšeobecňovať. Ale zrejme každá doba mala a má svoje pozitíva i negatíva. A samozrejme, otázka je, či ľudia tú úžasnú možnosť aj využijú...
Možno dnes je veľa ľudí ohrozených mnohými neduhmi - napr. individualizmom a pod. Ale mám pocit, že mnohí ľudia skutočne objavujú svätosť v živote - a nehovorím len o pápežovi Františkovi. Aj veľa obyčajných ľudí to svojim životom a skutkami dokazuje.
Preto ja si skrátka nemyslím, že v dnešnej dobe sa zákonite "laťka spúšťa". Možno sa len niektoré veci opäť menia, posúvajú a my máme trochu problém si na to zvyknúť, to je všetko.
Drahá LuMa, budem na Vás reagovať s citáciami. Prepáčte preto väčšiu dĺžku príspevku.
LuMa napísal:
Nuž, azda som sa trochu mohla mierniť... Nechcela som sa Vás dotknúť.
Nedotkli ste sa. Občas sa to stane každému, sme temperamentní
LuMa napísal:
Ale, nejde ani tak konkrétne o to, čo ste napísali... Skôr mi ide "o to niečo medzi riadkami"... Pamätám sa na to, ako sme sa pred pár rokmi dohadovali o podobnej téme a vždy som mala z Vás ešte pár ďalších diskutérov pocit, že uznávate len svoje predstavy o hudbe v liturgii. A že napr. mládežnícke hudobné zoskupenia zaznávate.
Nie je to môj osobný názor. Je to názor oficiálnych dokumentov o hudbe v liturgii. A nejde tu o mládežnícke zoskupenia. Hudobníci sú šikovní, len ich treba správne viesť. Hudba, ktorá evokuje svetské prostredie, nie je na liturgiu vhodná, preto máme ako organisti väčšinou k týmto telesám negatívny postoj. Musím však uznať, že nie všetky piesne sú nevhodné a nie všetky takéto telesá sú nekvalitné.
Citácia:
Bach i schola, to som uviedla ako príklad a reakciu na názory niektorých kritikov mládežníckej chrámovej hudby. Napokon, nepísala som to tak, že ide o Vás. V tomto smere som sa sama stretla s mierne arogantným postojom niektorých organistov, ktorí sami - ako sa ukázalo pri hre - neboli až natoľko zdatní interpreti. A viaceré také reakcie kolujú aj na tomto fóre - to je fakt.
My sme sa zasa stretli s arogantným správaním niektorých zborov, resp. ich vedúcich. Zažil som situáciu, keď som ako organista v kostole, kde som zaskakoval, prišiel medzi mladých, ktorí sa dole chystali, predstavil sa, kto som, čo potrebujem a namiesto toho, aby sa mi niekto minútu venoval, všetci predstierali, že ma nevidia. Povedal som si, že počkám 15 sekúnd a pokiaľ ma budú ignorovať, tak si nevrznú ani Amen. Na ich šťastie, práve, keď som sa chcel otočiť, jedna slečna ku mne predsa prišla a dohodli sme sa. Neviem, či som sa im zdal taký starý, ja som mal vtedy 20 a oni 15 - 17 rokov . Podobných príhôd by Vám kolegovia vedeli rozprávať požehnane. A ja som tiež nemal len tú jedinú, ale to teraz nemá cenu riešiť.
Čo sa týka výberu skladieb, tak nedávno som bol hrať omšu, pri ktorej spieval tiež mládežnícky zbor, v ktorom sa s niektorými členmi osobne poznám a máme veľmi priateľské vzťahy. Napriek tomu, že som im nechal skoro celú omšu, veľmi ťažko niesli, že som im nedovolil zahrať Modlitbu Pána. Okrem toho, ani jedna z piesni, ktorú hrali, liturgicky nezodpovedala miestu omše, na ktorom sa spievala. Hrali síce dobre, ale výber piesni bol mimoriadne nevhodný. Keď sa ma potom kňaz pýtal, prečo som im nedovolil hrať Modlitbu Pána (okrem Glórie a Kréda a Otče náš hrali aj tak celé ordinárium a skoro celé proprium), tak som mu odpovedal, že na tento spev musí nápev schváliť príslušná územná vrchnosť, teda miestny biskup. Na to mi odpovedal, že aj tak som im to mal dovoliť, pretože oni tieto veci nepoznajú a pre pokoj a mier... Hlavne, že sa v diecéze konajú každý rok kurzy pre cirkevných hudobníkov. Okrem organistov sa ich však nikto nezúčastňuje. Dokedy sa budeme vyhovárať na nevedomosť a dobré vzťahy? Pamätám sa dokonca na prípad mládežky, ktorá sa slúžila v kostole, kde som hral a zbor odriekol účasť. Ako organista som teda dostal za úlohu to vyriešiť. Vybral som Taizé a niektoré jednoduchšie nové spevy, keďže som vedel, že JKS mladí spievať nebudú. Jeden z kňazov tuším bol z UPC, im na záver povedal, že "dnes to síce bolo bez muziky..." Vtedy som pochopil, že čo môžeme očakávať od kňazov, ktorí dostanú takýto základ ešte v seminári.
Citácia:
Mám dojem, že sa celkom nechápeme. Ale nevadí. V tom poslednom sa stotožníme a to je myslím podstatné. I keď, na margo tých predošlých generácií a ich väčšej úcty... To je možno pravda, ale mali aj intímnejší vzťah s Bohom? Toto je asi téma na dlhšie, no z toho, čo som počula aj od svojej matky, aj od niektorého staršieho kňaza, ľudia kedysi mnohým veciam nerozumeli. A keď nerozumieme, ak nechápeme, potom často ani neprekonáme priepasť, ktorá nás delí... Neviem, či ma rozumiete.
Ja si prosto myslím, že práve dnes - i cez všetky úskalia tejto šialenej doby - majú ľudia väčšiu možnosť aj porozumieť a možno aj dostať sa bližšie k Bohu. Samozrejme, je to individuálne, vždy bolo a vždy bude. Takže nemožno zovšeobecňovať. Ale zrejme každá doba mala a má svoje pozitíva i negatíva. A samozrejme, otázka je, či ľudia tú úžasnú možnosť aj využijú...
Každý človek je jedinečná bytosť, s inou psychikou. Práve dnes, keď ľudia mnohým veciam rozumejú, je o dôvod viac ich viesť vo všetkom vyššie. Otcovi mojej snúbenice som kúpil znotovanú JKS. Veľmi sa jej potešil a poctivo ju nosí na každú omšu a používa ju, aj keď nemá hudobný sluch. Jeho švagriná to však zabila, že by sa mal hanbiť, pretože už je ako luterán, lebo musí mať znotovanú knižku... A to je tá dnešná moderná doba plná rácia, kde každý chce všetko pochopiť, ibaže na druhej strane v nás ostáva čosi sedlácke, čoho sa nevieme zbaviť.
Citácia:
Možno dnes je veľa ľudí ohrozených mnohými neduhmi - napr. individualizmom a pod. Ale mám pocit, že mnohí ľudia skutočne objavujú svätosť v živote - a nehovorím len o pápežovi Františkovi. Aj veľa obyčajných ľudí to svojim životom a skutkami dokazuje.
Preto ja si skrátka nemyslím, že v dnešnej dobe sa zákonite "laťka spúšťa". Možno sa len niektoré veci opäť menia, posúvajú a my máme trochu problém si na to zvyknúť, to je všetko.
Sv. Otec je pre časť ľudí konečne ľudovým pápežom, pre iných je pohoršením, že sa nezdraví po katolícky. V každom prípade, je naša autorita a v prvom rade sa treba zaňho modliť.
V poslednej časti Vášho príspevku ste uviedli celý problém a v podstate ste mi dali zapravdu: Sv. Pius X. tvrdil, že liturgia musí byť nadčasová, pretože to, čo je moderné dnes, bude už o 20 rokov zastaralé. Kým Vaša generácia riešila kdesi v dobe 80tych rokov, či sa možno na omši opovážiť hrať s nejakou tou gitarou, dnešní tínedžeri sa do kostola snažia dostať metal. Čo budú chcieť naše deti, aby to v kostole "žilo" bolo "cool" a omša aby bola "live"? Bude modernizmus naozaj tým, čo chce pre svoju Cirkev Boh? _________________ František Marcin
Myslím si, že keby boli internetové fóra už pred 200-300 rokmi, tak by sme tam našli podobné diskusie. Vždycky si protirečia dve stránky, ktoré to myslia dobre, len každá si pod tým "dobrým" predstavuje niečo iné.
V prípade liturgickej hudby jedna stránka bojuje za zachovanie a zveľadenie tradícií: gregoriánsky chorál, vysoká úroveň inštrumentálnej (organovej) hry, zbory, latinčina, atď.
Opačná stránka radšej zvolí gospel, potom rock a nakoniec metal, len aby každý mladý mal možnosť stretnúť sa s Kristom (neznie to trochu hlúpo?).
Tradičná stránka chce postaviť dom z kameňa, ako gotickú katedrálu, aby to vydržalo stovky rokov a aby aj po storočiach tam ľudia prichádzali a boli nadchnutí, aby zostala hodnota, dedičstvo.
Moderná stránka postaví drevostavbu obitú sadrokartónom a vybavenú nábytkom z drevotriesky - odpadu zo spracovania dreva, ktorý sa potiahne tenkou fóliou s napodobením skutočného dreva. Táto stavba sa sama rozpadne po 20 rokoch, ale to je vlastne dobré, lebo o 20 rokov bude nemoderná a bude potrebné postaviť novú stavbu. Biznis beží, máme všetko moderné, ale akosi podvedome cítime a bojíme sa nahlas vysloviť, že to nemá hodnotu. _________________ Jozef Timuľák
Zaregistrovaný od: 18. 02. 2008 Príspevky: 88 Bydlisko: Bratislava
Zaslal: 29 04, 2013, 10:57 Predmet:
Fero, ďakujem za pochopenie...
Citácia:
Nie je to môj osobný názor. Je to názor oficiálnych dokumentov o hudbe v liturgii. A nejde tu o mládežnícke zoskupenia. Hudobníci sú šikovní, len ich treba správne viesť. Hudba, ktorá evokuje svetské prostredie, nie je na liturgiu vhodná, preto máme ako organisti väčšinou k týmto telesám negatívny postoj. Musím však uznať, že nie všetky piesne sú nevhodné a nie všetky takéto telesá sú nekvalitné.
Nuž, ja som robila bakalársku prácu o jednom z gospelových mládežníckych zborov (a teraz robím diplomovku, mapujem v nej 15 bratislavských mládežníckych gospelových zborov) a čítala som Musicam Sacram aj Sacrosantum Consilium, aj Všeobecné smernice Rímskeho misála. V týchto dokumentoch sa samozrejme vyzdvihuje kvalita niektorých liturgických "žánrov" (napr. gregorián či myslím aj polyfónia). Ale nezakazuje sa tam výslovne žiaden štýl, skôr sa akcentujú určité duchovné kvality a požiadavky na hudbu. S čím možno len súhlasiť a vyjadriť nádej, že každý chrámový hudobník či zbor sa týmto bude riadiť.
Citácia:
Čo sa týka výberu skladieb, tak nedávno som bol hrať omšu, pri ktorej spieval tiež mládežnícky zbor, v ktorom sa s niektorými členmi osobne poznám a máme veľmi priateľské vzťahy. Napriek tomu, že som im nechal skoro celú omšu, veľmi ťažko niesli, že som im nedovolil zahrať Modlitbu Pána. Okrem toho, ani jedna z piesni, ktorú hrali, liturgicky nezodpovedala miestu omše, na ktorom sa spievala. Hrali síce dobre, ale výber piesni bol mimoriadne nevhodný. Keď sa ma potom kňaz pýtal, prečo som im nedovolil hrať Modlitbu Pána (okrem Glórie a Kréda a Otče náš hrali aj tak celé ordinárium a skoro celé proprium), tak som mu odpovedal, že na tento spev musí nápev schváliť príslušná územná vrchnosť, teda miestny biskup. Na to mi odpovedal, že aj tak som im to mal dovoliť, pretože oni tieto veci nepoznajú a pre pokoj a mier... Hlavne, že sa v diecéze konajú každý rok kurzy pre cirkevných hudobníkov. Okrem organistov sa ich však nikto nezúčastňuje. Dokedy sa budeme vyhovárať na nevedomosť a dobré vzťahy? Pamätám sa dokonca na prípad mládežky, ktorá sa slúžila v kostole, kde som hral a zbor odriekol účasť. Ako organista som teda dostal za úlohu to vyriešiť. Vybral som Taizé a niektoré jednoduchšie nové spevy, keďže som vedel, že JKS mladí spievať nebudú. Jeden z kňazov tuším bol z UPC, im na záver povedal, že "dnes to síce bolo bez muziky..." Vtedy som pochopil, že čo môžeme očakávať od kňazov, ktorí dostanú takýto základ ešte v seminári.
Nuž to ma úprimne mrzí a verte, že v tomto s Vami súhlasím. Jedným z cieľov mojej diplomovej práve je práve aj poukázať na tento stav. Že mládežnícke zbory majú mať solídnu formáciu aj v rámci liturgie, je svätá pravda. Fero, ale tie zbory k tomu musí niekto viesť! A ja sa pýtam: formujú ich miestni duchovní v tomto smere dostatočne? Keď som ja pôsobila v istej farnosti ako dirigentka 10 rokov, za ten čas som sa nestretla so žiadnou ponukou od kňazov pre náš zbor. A aj v súčasnom zbore táto požiadavka, či skôr prosba (liturgického školenia) vyšla odo mňa ako dirigentky, teda zo strany zboru, nie zo strany duchovenstva...
Ja nechcem našich kňazov kritizovať. Viem, že toho majú veľa, minimálne tie dve rehoľe, ktoré mám možnosť už nejaký čas pozorovať. Chcem len zdôrazniť, že aktivita má vychádzať predovšetkým od uvedomelých... Čo v tomto prípade sú kňazi, dospelí, zrelí a vzdelaní ľudia. Nie častokrát partia puberťákov, ktorí v dobrej viere, vôli a v túžbe chváliť Pána chcú síce robiť dobro, no v praxi to neraz pekne pohnoja...
Citácia:
V poslednej časti Vášho príspevku ste uviedli celý problém a v podstate ste mi dali zapravdu: Sv. Pius X. tvrdil, že liturgia musí byť nadčasová, pretože to, čo je moderné dnes, bude už o 20 rokov zastaralé. Kým Vaša generácia riešila kdesi v dobe 80tych rokov, či sa možno na omši opovážiť hrať s nejakou tou gitarou, dnešní tínedžeri sa do kostola snažia dostať metal. Čo budú chcieť naše deti, aby to v kostole "žilo" bolo "cool" a omša aby bola "live"? Bude modernizmus naozaj tým, čo chce pre svoju Cirkev Boh?
V 80-tych rokoch som ešte také vážne veci neriešila...
Nielen z dôvodu veku ale aj preto, že vtedy som ešte bola ateistka, podľa vzoru svojej rodiny. Ale viem, že ľudia bojujúci s týmto problémom prešli dlhý kus cesty a nemali to ľahké.
Nemyslím si, že všetci teenageri sú tak chtiví po metale. Tak ako napokon neboli ani v 80-tych rokoch - keď už je o nich reč. Takže nebojím sa, žeby dnešné generácie chceli do chrámu zavádzať metal. A myslím, že ani dnes oveľa modernejší rap a podobné haluze tipu Rytmus a spol. zďaleka nepočúvajú všetci - chvála Bohu.
Ale to je práve otázka: aké moderné novoty do Cirkvi a duchovného života (i chrámu) vniesť a čo už je škodlivé? To je náročná otázka, ktorú my v tejto chvíli asi nevyriešime. Ale je správne, že o tom uvažujeme a polemizujeme, že uvažujeme aj o hľadiskách toho druhého.
Jožko, nemyslím si, že chváliť Pána hudbou, ktorá je človeku blízka - že to je hlúpe. Hudba má tak úžasnú silu a moc! Je to neuveriteľné. Hudba je ako v rozprávke lesná víla, ktorá uchváti dušu pocestného a privedie ho ku kráľovi lesa. Tak aj hudba má ten dar a moc uchvátiť dušu a priviesť ju až k oltáru, k Božím nohám... Ale viete, každého uchvacuje v nej niečo iné.
Cirkev je spoločenstvo, spoločenstvo ľudí rôznych. A nie každého napr. môže oslovovať hudba organová, aj keď je hodnotná a v solídnej interpretácii. Tak ako zase opačne, nie každého oslovuje gospel.
Treba sa naučiť tolerovať sa navzájom. A nebrojiť proti gospelu apriori, ale skôr hľadať žánre, ktoré do neho už naozaj nepatria - čo je napokon zrejme úmyslom tejto Rasťovej témy. Len si treba uvedomiť, že na debatu o hudobných žánroch človek má mať aj potrebné vedomosti z oblasti dejín hudby či hudobnej teórie. Nestačia len nejaké subjektívne názory, podnietené osobným vkusom či náboženským svetonázorom. A áno, tiež treba volať po formácii zborov - ale volať na správnych miestach. A teda volať aj duchovenstvu. Veď liturgia je predovšetkým ich odborná parketa, nie nás, hudobníkov.
Som rád, že sme sa pochopili a prišli na spoločné stanovisko. Ako ste uviedli, problémy sú tri: prvým je nezáujem kňazov (ak je v rehoľnom kostole 5 kňazov, kľudne by sa jeden mohol venovať formácii liturgických služobníkov. Niekedy by stačilo možno aj stretnutie raz mesačne. A na to si každý čas môže nájsť. V kostole kde som slúžil, nešlo len o hudobníkov, ale tam sa nikto nevenoval ani miništrantom a neriešilo sa ani to, že sa tam vo svojej klubovni pravidelne opíjali. Na omše cez týždeň pritom nemal kto prísť.
Druhý problém je prílišná benevolencia a dimplomatický štýl cirkevných dokumentov. Pred časom tu prebehla dosť búrlivá výmena názorov medzi pánom Gurbaľom a pánom Podperom na otázku, či môže zbor spievať Sanctus. Musicam Sacram definuje, že Sanctus spravidla spieva celé zhromaždenie. Pán Dr. Podpera na základe toho usudzoval, že zbor nesmie predmetný spev používať pri speve ordinária. P. Gurbaľ tvrdil opak. Presne rovnaká je situácia aj pri výbere žánrov. Gregoriánsky chorál má napríklad výsadné postavenie v liturgii, na druhej strane, väčšina kňazov ho berie ako nutné zlo a už som sa stretol aj s prípadmi, kedy bol spev gregoriánu počas propria omše miestnym kňazom zakázaný, vraj je to nezáživné a navyše latinsky a ľudia z toho nič nemajú. Smutné bolo na celej veci navyše to, že išlo o omšu latinskú, pre ktorú je spev chorálu predpísaný.
A posledný problém je tak trochu slovenský: Naša mládež má pomerne veľkú averziu voči JKS a všetkému starému. Na fóre je dosť silná skupina členov, ktorí sympatizujú s predkoncilovou liturgiou. Kňazi sa pred slúžením vyhovárajú, že kto im na to bude chodiť, dokonca v čase zmien na pápežskom stolci v jednej debate na margo Summorum Pontificum jeden z rečníkov uviedol, že ide len o okrajové skupinky staršej generácie, ktorá zo sentimentálnych dôvodov túži po tejto liturgii. Že to nie je pravda, som sa mal nielen ja možnosť presvedčiť priamo v Ríme, pri návšteve kostola, ktorý spravuje Kňažské bratstvo Sv. Petra. Vekový priemer sv. omší cez týždeň bol okolo 30 rokov a v nedeľu na slávnostnej omši nebol oveľa vyšší. Kostol bol plný ľudí aktívne sa zúčastňujúcich a spievajúcich (tak dobre spievajúce zhromaždenie som ešte nezažil, spev bol možno presnejší, ako kolega Fero Beer zažíva v Nemecku). Naše tradičné škatuľkovanie podľa veku v tomto prípade veľmi pokrivkáva.
Debatu treba obnoviť vrámci kléru, aby sa odtiaľ na odbornej úrovni vyvíjal tlak na liturgických služobníkov a aby sa to dialo nie podľa chúťok kňazov, ale v súlade s inštrukciami Sv. Cirkvi. _________________ František Marcin
A v neposlednom rade je to nezáujem kantorov a organistov. Konkrétne ja som už stratil nervy a nemienim viac riešiť, čo sa v kostole bude hrať, alebo nie. Asi v najbližšom pôste zahrajem tichú noc, lebo je to "kľudná" pesničky. Na kurzy kantorov a organistov odmietam chodiť (načo, keď každy si robi aj tak to, čo chce?). Takže mne je to teraz jedno. Omša je platná tak, či tak. _________________ "I'm back and don't feat neither death nor pain"
Nemôžete odosielať novú správu do tohto fóra Nemôžete odpovedať na správu v tomto fóre Nemôžete upravovať svoje príspevky v tomto fóre Nemôžete mazať svoje príspevky v tomto fóre Nemôžete hlasovať v tomto fóre