Podľa ucha ne? 256 znie značne slavnostnejšie v porovnani s takou 236, alebo 259.
No a prave text piesne 256 - 1 nie je vhodny na introit v cezrocnom obdobi, napriek tomu, ze tato piesen mozno "znie slavnostne" a "doteraz sa to hravalo pri velkych slavnostiach".
"Tu skruseni v prach padame... odpust nasu nam vinu...neopustaj nas hriesnikov..." - toto nie text vhodny na introit, ak vyberame text podla ukonu. Naopak tento text je velmi vhodny na prvu cast postneho obdobia (zacina prave zajtra a trva do 5. postnej nedele - nevratane), pretoze presne vystihuje temu tohto obdobia - pokanie.
Takze treba jednoznacne povedat, ze nie vsetky piesne 236 - 259 sa hodia na introit a offertorium z hladiska ukonu. _________________ Ján Páleník
Keď u nas v kostole môžu na hrubej nedelnej omši prebiehať detske piesne, pripominajuce kresťanske obrady v afrike,
Detské piesne, tie primitívné ukazovacky, gitarové gýcoviny?
P. kolega V. Kopec mal o takýchto piesnach velmi dobré, odborné prednásky.
To sa z omsí robí zábavka a deti sa k tom u vedú, ale to je zlé, co sa v budúcnosti vypomstí.
Dávam tu jeden názor na to:
Málek Pavel (10.1.2013 | 0.43) napsal:
Jsem už pamětník a ,,spolčo” jsem také v osmdesátých letech zažil a z deníku kamaráda něco odcituji. Drželi jsme se za ruce kolem obětního stolu, dívali se na sebe a bylo nám fajn! Při bohoslužbě se tancovalo, tleskalo, smálo, hrálo na kytary, četli různí filosofičtí autoři, zkrátka vše, co nás mladý bavilo. Po čase nadšení vyprchalo, část nastoupila do škol, na vojnu, mladý kněz se oženil. Dnes z toho spolča NIKDO není praktikujícím katolíkem.Jen plytkost a prázdnota zůstala. Věřili jsme, že mše sv. je hra, částečné divadlo, památka a hlavně spolčo s kámošema a kámoškama.
Sv. omsa je kalvárskou obetou Jezisa Krista na krízi.
Ked sme na sv. omsi, tak ako keby sme boli symbolicky na Golgote.
Predstavme si, ze sme skutocne na Golgote, kde na krízi zomiera Jezis Kristus.
Mali by sme chut sa zabávat? Rozprávat? Zdielat? Tancovat? Smiat? Hrat na gitary a vyskakovat? Bubnovat?
Z toho dovodu bol "modernizovaný" kostol, kde bola krízová cesta zvesená, lebo podla p. farára ich psychologicky utlacovala. Teda pohlad na trpiaceho Pána Jezisa ich hrozne utlacoval:
No a prave text piesne 256 - 1 nie je vhodny na introit v cezrocnom obdobi, napriek tomu, ze tato piesen mozno "znie slavnostne" a "doteraz sa to hravalo pri velkych slavnostiach".
"Tu skruseni v prach padame... odpust nasu nam vinu...neopustaj nas hriesnikov..." - toto nie text vhodny na introit, ak vyberame text podla ukonu. Naopak tento text je velmi vhodny na prvu cast postneho obdobia (zacina prave zajtra a trva do 5. postnej nedele - nevratane), pretoze presne vystihuje temu tohto obdobia - pokanie.
Takze treba jednoznacne povedat, ze nie vsetky piesne 236 - 259 sa hodia na introit a offertorium z hladiska ukonu.
Myslím si, ze by sme nemali az tak nad tým rozmýslat. Pri tridentskej sv. omsi zaspievame piesen na slavu Boziu.
Ked budeme rozmýslat nad kazdým slovom v piesni, ci pasuje alebo nie, tak sa z toho pomaly zbláznime.
Oslavujme Vsemohúceho Boha piesnami, zalmamy, hymnami.
Kazdá piesen alebo hudba, ktorá je dostojná, hodná majestátu a na slávu Boziu, je dobrá.
Myslím si, ze by sme nemali az tak nad tým rozmýslat. Pri tridentskej sv. omsi zaspievame piesen na slavu Boziu.
Ked budeme rozmýslat nad kazdým slovom v piesni, ci pasuje alebo nie, tak sa z toho pomaly zbláznime.
Oslavujme Vsemohúceho Boha piesnami, zalmamy, hymnami.
Kazdá piesen alebo hudba, ktorá je dostojná, hodná majestátu a na slávu Boziu, je dobrá.
Dovolím si upraviť zváraznenú vetu: ,,Oslavujme uvedomelo Všemohúceho Boha piesňami, žalmamy, hymnami.
Myslím si, že by sme mali vedieť, čo spievame a prečo to spievame. A nie spievať len preto, aby sa spievalo
Konkretne včera... jedna jedina pesnička pôstna, zo všetkych 5, ktoru mladež hrala na gitarach...
Keď som im povedal, že nech hraju pôstne, tak povedali, že oni nad tym nerozmyšlaju, že boli všetky kľudne, teda nie dajake odvrhovačky a že viac nad tym nerozmyšlaju... takže sa mi tak zda, že budem nuteny hodiť reč s kaplanom... keĎže existuje milion pôstnych gitarovych piesni, ktore sa hodia ako textom, tak aj melodiou...
Osobne nemam proti gitaram nič. Prežijem v chrame všetko, vratane metalovej omše. Dokonca by som tym bol ako veľky fanušik metalu potešeny. Ale nech to ma uroveň a nech to jak-tak vyzera... _________________ "I'm back and don't feat neither death nor pain"
Iste, pokial máme piesne, ktoré sa obsahovo hodia, prosím, aj ja sa pozerám na piesne, co obsahuje, ale myslel som to vseobecne.
Máme JKS a piesne v nom sú pekné a vhodné. JKS je základ.
Pomýlenej mládezi treba velmi jasne vysvetlit, aké je obdobie a ze sv. omsa nie nejaký ich koncert, kde sa majú zviditelnovat. Svoje gitarovky nech si spievajú pri táboráku a nech to netahajú do kostola.
... Svoje gitarovky nech si spievajú pri táboráku a nech to netahajú do kostola.
Prečo? Ak maju uroveň, tak nevidim dôvod, prečo by sa nemohli hrať v kostole. Organ už nie je len jedinym vhodnym nastrojom. Nech tam pre mňa za mňa pridu hrať aj typkovia v krojoch na fujarach, ak to bude paradne znieť...
Ale ak nie, tak nema v kostole čo hrať ani organ (vzhľadom na "kvality" niektorych organistov) _________________ "I'm back and don't feat neither death nor pain"
K piesni 256. Pri predkoncilovej liturgii (osobne sa mi protiví pojem tridentská omša, kedže tridentský koncil žiadnu novú omšu nevytvoril, dnes je označená ako mimoriadna forma, či omša v starom rímskom ríte) sú všetky naše "omšové" piesne z JKS určené nie ako introit, ale ako náhrada ordinária, teda napr. Kyrie. V našej obci to prebiehalo zvyčajne tak, že ako introit sa spievala 236 a na Kyrie sa použila ďalšia pieseň. Hneď, ako prišiel kňaz ku oltáru a začal sa modliť stupňovú modlitbu, si všetci ľudia kľakli a kľačalo sa až do Glórie. Preto výraz "Tu skrušení v prach padáme" predstavoval uvedomelú oslavu Boha (Tak isto ako v JKS248 Ó, trojjediný Bože, pred tebou kľačíme). Polemika tu môže vzniknúť z dvoch dôvodov: vhodnosť spievať 236 na introit, a náhrada predpísaných liturgických textov, ktoré sa modlil kňaz v dialógu s miništratom. _________________ František Marcin
Časy uvádzané v GMT + 1 hodina Choď na stránku Predchádzajúci1, 2
Strana 2 z 2
Nemôžete odosielať novú správu do tohto fóra Nemôžete odpovedať na správu v tomto fóre Nemôžete upravovať svoje príspevky v tomto fóre Nemôžete mazať svoje príspevky v tomto fóre Nemôžete hlasovať v tomto fóre