Zaslal: 25 06, 2015, 11:05 Predmet: Te Deum 525/526
Pozdravujem, priatelia!
Stala sa mi taká nepríjemná situácia. V utorok som sa dozvedel, že mám ísť v nedeľu hrať na svätú omšu a pri príležitosti ukončenia školského roka sa má spievať Te Deum. Tak som išiel za organistom, čo tu už roky hráva a ten na mňa vyvalil dosť nepríjemnú fušerinu. JKS 525 hrá v 4/4 takte s upravenou melódiu v 2. a 3. takte a tiež v 10. a 11. takte. Otázkou je, čo mám teraz urobiť. Toto sa deje v riadnej dedine, kde sa ľudia snažia viesť organistu, aj keď sa z omše na omšu zlepšujú míľovými krokmi. Akonáhle to začnem hrať tak ako to je v notách, celý kostol mi uhne. Hrať to fušersky podľa vyššie uvedenej úpravy mi príde oničom, pretože robiť melodické úpravy piesní je dľa môjho názoru neprípustné. A hrať JKS 526 je tiež trochu problém, pretože ľudia to nevedia a moje hlasové možnosti sú obmedzené a predsa len, je toho riadny kus. Premýšľam nad dvomi možnosťami. Zahrať 525 tak ako je v notách na poriadnej registrácií aby som ich prevalcoval a ak sa nepodarí, nech si to dospievajú bez organa (áno, tvrdé riešenie, ale bude treba to ľudí raz preučiť) alebo dať im do lavíc text 526, keďže v každej knižke je text iný, a možno o trochu dôstojnejšie, aj keď so slabšou účasťou ľudí na speve, zahrať toto.
Zaregistrovaný od: 06. 06. 2015 Príspevky: 33 Bydlisko: Bratislava
Zaslal: 25 06, 2015, 20:34 Predmet:
Asi by som zvolila druhú možnosť. 526 a rozdať slová, aby sa zapojilo čím viac ľudí. Melódiu bude udávať organ a po chvíli sa určite chytia.
Pokiaľ budeš na omši "len" zastupovať a nie si tam nastálo, tak asi nemá zmysel snažiť sa ľudí preúčať. A spievať to "zle" by som tiež nedokázala. _________________ Začiatočník - snažím sa doprevádzať hudbou sv. omše v domove seniorov.
Pointa toho celého je, že tu hrávam pravidelnejšie (2 roky ako samouk začiatočník), ale v rámci časových možností, nakoľko som značne limitovaný vysokou školou. Snažím sa dopredu vždy nacvičiť všetko, čo budem hrať. Hrávam tu s dvomi organistami. Jeden hrá viac menej tak ako je to v notách, druhý hráva rytmicky zle s nástupmi na dominantných septakordoch s pomerne tichou registráciou, takže organ ľudí nevedie. Pred dvoma rokmi, keď som začínal, mi povedal, že mám henten nápev rytmicky nesprávne, tamten má zlú harmóniu a to som hral presne podľa liturgického spevníka. Mám problém tu uhrať aj bežné JKS, pretože ja ešte nedohrám takt na konci riadku a ľudia si spievajú ďalej, pretože on tam nezahrá tú medzihru a hrá ďalej. Jeho argument na zlé noty na JKS 525 bol, že jeho strýko to tu odjakživa tak hrá, tak aj on to tak hrá a ešte sa čuduje, kde som len mohol počuť ten nápev zahraný tak ako je v JKS. Na čo potom máme JKS? Seriózne sa bojím toho ako to celé dopadne, pretože buď budú ľudia nadávať, že 525 som hral úplne zle, pričom to bude presne podľa JKS alebo mi budú nadávať, že prečo hrám taký neznámy nápev 526, že si nemohli schuti zaspievať... Ako to má človek riešiť, keď vie dopredu, že ľudia na neho budú nadávať? Má význam hrávať niekde, kde hrá vedľa vás dakto, kto nemá záujem hrať správne?
Nápev JKS 526 nie je vôbec neznámy - predpokladám, že sa spieva v každom kostole a to minimálne na Bielu sobotu, kedy je "veľké" Te Deum súčasťou obradov. V skutočnosti sa však spieva oveľa častejšie, niekde aj na Nový rok, inde počas primícií. Nedávno som si jedno tiež užil: https://www.youtube.com/watch?v=ePIKmwXHyus
Sú to aklamácie opakujúce sa na jednu melódiu, takže neverím, že by si to ľudia bleskovo neosvojili.
Bohužiaľ, aj na Bielu sobotu sa tu zvykla hrávať skomolenina 525. Je to hanba, keď niekde ľudia nepoznajú ani základné spevy. Budem to riešiť rozdaním nôt 526 do lavíc a dúfať že sa ľudia chytia.
Správne, ľudí to treba naučiť. U nás mimochodom tiež spievali 525 divný rytmus v 4/4 a 5/4 takte, aj oblúčiky nie tam kde trebalo, avšak aj medzi jednotlivými vydaniami JKS tiež sú rozdiely, ja hrám podľa JKS pre organistov z r.p. 1996. Ináč čo som si všimol na jednej nahrávke Františka na YT tak Nemci spievajú v 3 či 4 takte iný tón ako sa spieva u nás. _________________ Elektrikár čo fušuje organistom do remesla vo Fekišovciach (okr. Sobrance), a Zavadke (okr. Michalovce)
http://ubrez.fara.sk/
Áno, čo sa týka melódie majú nemecky hovoriace krajiny oproti našej verzii odchýlky, ale tak je to vo všetkých (pôvodom) nemeckých piesňach, ktoré Schneider zaradil do JKS.
Takých je viac, napr. JKS 11, 20, 33, 122, 256, 332, 376, 525.
Zaregistrovaný od: 31. 10. 2007 Príspevky: 90 Bydlisko: Bratislava
Zaslal: 02 07, 2015, 9:49 Predmet:
Skoda, ze tie odchylky tam zaviedol Schneider. Napr. "O hlava ubolena" ma dost velke odchylky od originalu, ja som to ludi preucil na originalnu melodiu. Ale nejde mi do hlavy ako sa da 525 hrat v 4/4 rytme ?? _________________ Michal Sýkora, Kostol sv. Arnolda Janssena v Petržalke
Misinko, to podľa mňa je veľmi zlý nápad. Má sa spievať tak, ako je v notách. Keď do vašej farnosti príde niekto cudzí, tak bude z toho paf, zavádzaš tým len nejednotnosť a svojhlavosť. _________________ Jozef Timuľák
Zaregistrovaný od: 31. 10. 2007 Príspevky: 90 Bydlisko: Bratislava
Zaslal: 03 07, 2015, 14:04 Predmet:
JozefTimulak napísal:
Misinko, to podľa mňa je veľmi zlý nápad. Má sa spievať tak, ako je v notách. Keď do vašej farnosti príde niekto cudzí, tak bude z toho paf, zavádzaš tým len nejednotnosť a svojhlavosť.
Jozef, to je jeden z viacerych moznych pohladov. Ja nie som zastancom jedneho spevnika. Zo zaciatku to prinieslo dobre ovocie, ale zial dopadlo to tak, ze v roku 2015 sa stale vylucne pouziva spevnik z roku 1936!
Nemam komponisticke sklony a nepotrebujem menit melodiu skladieb, skor slova by sa zislo. Ak bol niekto svojhlavy, tak to bol Schneider, ked pomenil originalnu melodiu alebo rytmus v mnohych piesnach vratane notoricky znamych piesni zo zahranicia.
Teraz mi napadlo, ze cielom jedneho spevnika bolo skor zjednotit slova ako melodiu. _________________ Michal Sýkora, Kostol sv. Arnolda Janssena v Petržalke
Schneider musel cudzie nápevy prispôsobiť našej gramatike.
Nemci majú takmer všetko s predtaktím a začínajú ľahkou dobou, u nás naopak začíname na prvej slabike slova, teda dobou ťažkou.
Slovenskí evanjelici prevzali nemecké nápevy bez zmeny melódie i metra a k nim prirobili slovenský text. Niektoré sa podarili, pri iných sú ťažké doby v texte konzekventne na ľahkých v hudbe.
Duchu vtedajšej doby prispôsobil Schneider aj pôvodné piesne z Cantus Catholici, ktoré často stratili svoj charakter a romantická harmonizácia im nepasuje.
Že mnoho vecí v JKS teda treba aktualizovať, o tom niet pochýb. Kým sa tak ale nestalo, som na pochybách, či je dobré prerábať si tak dôležitú vec ako melódia na vlastnú päsť.
Práve takéto neceloslovenské úpravy za posledné desaťročia spôsobili, že sa narušila pôvodná jednota JKS.
A trúfam si povedať, že viac uškodili, než pomohli.
Nakoniec som hral 525 tak ako je v notách. Deň pred tým som mal šťastie na pár spevákov, ktorým som to zahral podľa JKS a v nedeľu prišli na omšu. Zapol som si aj oktávu a výsledok bol schopný. O mesiac máme hody, takže plánujem zahrať aspoň nejakú strofu, aby si ľudia navykli. Myslím si, že základom je nespievať do mikrofónu, ak to je čo i len trochu možné. Ľudia potom musia spievať a nutným predpokladom toho je pozerať do spevníka a počúvať organ.
Misinko, znovu zopakujem otázku: Ak príde do tvojho kostola niekto cudzí, ako sa zapojí do spevu, keď nepozná tvoje "úpravy"? Uvedomuješ si tú zodpovednosť, že môžeš iným brániť v zapájaní sa? Že môžeš aj do miestnych zasiať svoje úpravy a potom v iných farnostiach sa nebudú vedieť zapojiť oni? _________________ Jozef Timuľák
Časy uvádzané v GMT + 1 hodina Choď na stránku 1, 2Ďalší
Strana 1 z 2
Nemôžete odosielať novú správu do tohto fóra Nemôžete odpovedať na správu v tomto fóre Nemôžete upravovať svoje príspevky v tomto fóre Nemôžete mazať svoje príspevky v tomto fóre Nemôžete hlasovať v tomto fóre