Výšku tóniny a druh nápevu v prípade Modlitby Pána určuje kňaz (ak spieva).
Ja som sa s ním dohodol, že napr. v Advente a Pôste tento, na Vianoce a Veľkú Noc tento, v období cez rok tento.
Naučil som ho jednotlivé nápevy pred Otčenášom a nemáme problém.
Uznávam, že kapláni nevedia všetci dobre spievať, ale ľudia už vedia aký nápev sa používa.
Tieto veci (podobne ako Sanktus) nemením každý deň.
A čo si myslím že je najdôležitejšie:
Strhnúť na svoju stranu kňaza, aby bol ochotný naučiť sa iné nápevy.
Tu treba byť veľmi opatrný a citlivý.
(v tomto mi veľmi pomohli nahrávky Omšové spevy 1,2,3,). _________________ Ján Mišík, organista v Nižnej na Orave.
Najprv si potrebujem niečo ujasniť - bavíme sa o každodennej praxi, áno ?
Samozrejme.
Frantisek_Beer napísal:
Udávaš mu tón, alebo vieš zahrať Otčenáše v štyroch tóninách ?
A ak nespieva ? Vtedy recitujete ?
Otčenáš hrám v tej tónine, ktorú treba. (od C po G- teda 8 tónin)
Nie som až taký umelec, ktorý by to vedel naspamäť, mám to znotované.
Frantisek_Beer napísal:
To sa mi trochu nepozdáva, lebo môj názor je taký, že v LS I je práve nato toľko Sanctusov, a Otčenášov, aby sa celý týždeň nehral jeden a ten istý stále dookola...
Toto síce nie je celkom k tejto téme, ale v LS je preto toľko nápevov, aby si každý vybral to najvhodnejšie (okrem celoslovensky závazných nápevov),
nie aby z nich namiešal guľáš.
Meniť nápevy na Sanktus, alebo Otčenáš v priebehu jedného týždňa nemôže byť dobré.
To nie je pestrosť, ale chaos! _________________ Ján Mišík, organista v Nižnej na Orave.
Zaregistrovaný od: 22. 02. 2006 Príspevky: 286 Bydlisko: Kuzmice, Nová 363/ KE Nad Jazerom
Zaslal: 15 03, 2008, 11:02 Predmet:
fero, myslim, ze sa na to pozeras zle... ja ked idem do kostola ako laik, nie ako kantor, tak tam urcite nejdem koli napevom... teda to, ze niekto hra cele obdobie cez rok jeden sanctus nijako neubera na svatosti omse a teda katolika by to nemalo odradit. tot moj nazor pekny den
Ach, kebyže som laický veriaci, prestal by som na omšu chodiť už úplne -
Na každej omši, každý deň číta kňaz stále tie isté texty, organista hrá stále tie isté nápevy... Veď to musí byť také nudné a jednotvárne...
Ferko, tebe musí byť modlitba sv. ruženca strašne,strašne, ale strašne odporná.
Stále dookola to isté... a 50 krát... a každý deň....už toľko rokov.
Neviem, či vo svojich príspevkoch reaguješ na mňa, alebo na virtuálneho "jednonápevového" organistu.
U nás aktívne používame počas celého roka 11 nápevov na Sanktus.
Koľko nápevov na Sanktus vystriedaš počas jedného týždňa?
Meniť každý deň nápev na Sanktus je rovnako choré ako používať jeden nápev celý rok.
Zhodnime sa aspoň v jednej veci:
Spôsob č. 1 je jednoznačne najsprávnejší.
Jednotný nástup spevu s organom je už len čerešničkou na torte (ja ju tam chcem, ty nie?). _________________ Ján Mišík, organista v Nižnej na Orave.
Ľuďom treba ukázať, že o nich máme záujem, a my, organisti, to môžme urobiť aj tak, že pre nich pripravíme stále niečo nové, a práve v dnešnej dobe, keď treba osloviť hlavne mladšiu a strednú generáciu pestrosťou, je toto Tvoje riešenie nie najlepšie.
Pestrosť (pozitívna alebo negatívna) môže byť aj v tom, že hrá v kostole viac organistov, napríklad .
Ad argumentácia "Božou vôľou": keď používame rozum (vrátane objektívneho zohľadnenia konkrétnych okolností), tým potvrdzujeme, že sa ju snažíme v praxi plniť, nie?
Ja používam spôsob č.2 a to veľmi oprávnene, keďže som sa snažil o spôsob č.1 už viackrát a vytrvalo a nikdy nefungoval. S našou akustikou je spôsob č.1 nerealizovateľný, lebo sa často ľudia napoja až po prvom slove (Nie len slabike). Tým, že začnem sopránom a ostatné pridám ľudia počujú, že sa začína spievať. Osobne by som bol radšej za č.1. Len to by som musel dať po predohre veeeľkú pauzu (aspoň 3 - 4 sekundy), alebo začať pomaly a potom zrýchliť čo je absurdnosť.
Veľmi by ma zujímalo ako by sa zachovali iný organisti u nás v kostole. Pravdou je, že mnohí máte určite aj zlé skúsenosti s akustikou, ktoré nedovoľujú mnohé veci. A prijmem aj radu, možno práve v tom ako správne začínať spev s ľuďmi. Aj keď spôsob č.2 mi je úplne prirodzený a robím ho takmer podvedome.
A som prekvapený JaMi ako ti to môže tak geniálne fungovať. A je dobré keď ti to tak funguje. _________________ Peter Sova, organista vo farskom kostole sv. Rodiny - Trenčín - Juh; http://www.ksrtn.sk/index.php
Ako človek, ktorý začína hrávať v kostole som chcel používať spôsob 1. Hneď na prvej omši sa ľudia nechytili. A nabudúce sa zase nechytili. Teraz sa pokúšam prejsť na spôsob 1 ale náš bývalý organista tu dlhé roky hrával nasledujúcim spôsobom: Po skončení predohry zahral dominantu alebo dominantný septakord tak, aby v sopráne bol najbližší nižší tón danej tóniny vzhľadom na tón, ktorým začína pieseň. Momentálne som už v štádiu kombinovania tohoto spôsobu a spôsobu 1, ale chcem postupne hrať len spôsob 1. Príde mi najjasnejší a najjednoznačnejší pre veriacich.
Ja mam zo spôsobom 2 problém keď som v inom kostole, tak som z košických kostolov (kde som študoval) navyknuty nastúpiť ihneť po konci predohry - zrozumiteľne ukončenej. Potom sa mi stáva že obehnem kantora aj zvyšok ľudí, keďže nastúpia o 1 domu po mne, jdneho organistu som tým tak prekvapil ze hodil na mna vražedný pohľad (stal som na chore cca 7m od neho, počuť ma musel keďže zvyčok kostola bol ticho). _________________ Elektrikár čo fušuje organistom do remesla vo Fekišovciach (okr. Sobrance), a Zavadke (okr. Michalovce)
http://ubrez.fara.sk/
Zaregistrovaný od: 02. 01. 2009 Príspevky: 390 Bydlisko: Považská Bystrica
Zaslal: 21 08, 2013, 1:31 Predmet:
samozrejme, ze prvy sposob je ten spravny, ludi treba len naucit. predohra ma skoncit nanajvys jasne, aby kazdemu bolo zrejme, ze teraz sa ide spievat. akekolvek predsadzovanie je potom znacne rusivy prvok. a da sa to aj v modernom kostole s odflaknutou akustikou, mozno dlhsiu pauzu... pauza 2 sekundy nemusi byt vobec zla ak je dlhy dozvuk. musi byt hlavne jasne, ze predohra skoncila a ide sa spievat, nie ze este doznieva posledny akord a organista uz huci do mikrofonu 3. slovo _________________ Martin Pivka, organista v Považskej Bystrici
----------
Čo pokladali za posvätné generácie pred nami, ostáva posvätné a významné aj pre nás a toto nemožno len tak z ničoho nič navždy zabudnúť alebo sa stať škodlivým...
Predsadenie nemá absolútne žiadny význam. Niekto povie, že spoločenstvo nedokáže vycítiť presný moment, kedy organista začne, preto najprv predsadí a ľud sa chytí. Ale ja kladiem protiotázku: keď organista začne predsadením a v kostole je 100 ľudí, ako môžu vedieť začať všetci presne naraz? No presne tak isto, ako by to dokázali bez predsadenia. Vlastne nie. Bez predsadenia by to vycítili presnejšie. _________________ Jozef Timuľák
Časy uvádzané v GMT + 1 hodina Choď na stránku Predchádzajúci1, 2
Strana 2 z 2
Nemôžete odosielať novú správu do tohto fóra Nemôžete odpovedať na správu v tomto fóre Nemôžete upravovať svoje príspevky v tomto fóre Nemôžete mazať svoje príspevky v tomto fóre Nemôžete hlasovať v tomto fóre