Zaregistrovaný od: 25. 10. 2006 Príspevky: 63 Bydlisko: Bratislava
Zaslal: 14 08, 2007, 10:43 Predmet:
matus napísal:
Však presne to som mal na mysli. Že stupnica sú len tóny, čiže monofónna melódia a pri používanej temperovanej stupnici je úplne jedno, ktorú stupnicu použivame, je to stále to iste, iba posunuté - teda transponované hore alebo dole.
Síce melódia je napr. v f dur, lenže tón f sa vyskytuje vo velkom množstve akordov, takze v piesni v JKS je soprán stáje v f dur, ale po správnej a trefnej harmonizácii sa ku každému tónu tejto f dur stupnice pridelí akord aj z uplne inej tóniny.
Čiže mne sa može perfektne hrať v f dur, ale asi na omsi stupnice hravať nebudem A pri piesňach z JKS nemá táto debata opodstatnennie
No konecne ste to napisali a uz to nemusim znova ja.
Sum a fuk ci je molova alebo durova, pentatonicka, bluesova... Pocit je dolezity a atmosfera. A to su tie nedefinovatelne rozmery hudby.
Dakujem Matus a Iva.
Zaregistrovaný od: 25. 10. 2006 Príspevky: 63 Bydlisko: Bratislava
Zaslal: 15 08, 2007, 9:36 Predmet:
Frantisek_Beer napísal:
Vlado napísal:
Ale taka Fis, Cis sa predsa len tazsie hra
Musím protirečiť, pretože napr. ja hrám Pápežskú hymnu v Cis dur a ide to v pohode... ani Fis nie je ťažká tónina... Ak si párkrát dookola túto stupnicu zahráte, tak potom ju už len stačí zhahrmonizovať a je to...
Isteze hram aj ja v tychto stupniciach, len ako vravite, treba si to par krat prebehnut, vzhladom na to, ze nie su take caste.
ale celkom stačí pozreť, akým akordom sa daná pieseň končí.Ak sa končí piesň akordom g moll, tým pádom určím, že pieseň je písaná v g molle. Ak sa končí akordom F dur, tak je písaná v F dure...to je logické.
Pozor na to, lebo to neplatí stále. Viď pieseň 263, ktorá začína g-mol, ale končí G-dur. Ďalej pieseň 143 - začína A-dur, končí E-dur, ale podľa mňa je základnou stupnicou C-dur. A ešte mi napadá pieseň 206. Začína C-dur, končí c-mol. A na záver ešte 192 - končí sa d-mol, ale podľa mňa je základom a-mol. Ale sú tam aj náznaky G-dur.
Ináč, ja mám vzťahy k jednotlivým stupniciam. C-dur, to je moja domovina. D-dur je vianočný, má snahu byť slávnostný, ale mňa nepresvedčí. E-dur - nemám skúsenosti. Es-dur - chcel by byť asi najslávnostnejší, ale pre mňa je príliš tmavý. F-dur, to je čistá mystika, hlboké duchovné zážitky, veľmi obľúbený mnou. G-dur podstatne žiarivejší ako F-dur, nie však mystický, ale radostný. Najobľúbenejšia tónina. A-dur by mal byť ešte žiarivejší ako G-dur, ale je o trochu tupší. B-dur my je maximálne nesympatický, taký národniarsky, dutý a tupý, veľmi nevýrazný. Tóniny ako Cis, Fis, As sú pre mňa španielskou dedinou .
Z molov: a-mol=domovina, d-mol=veľmi pôsobivý, e-mol=príjemný, ale nemá taký účinok ako d-mol. g-mol nie je zlý, ale trochu tupý. Ostatné moly sú pre mňa opäť španielskou dedinou .
Toľko teda moje subjektívne vnímanie stupníc. Dobré halušky, čo? _________________ Jozef Timuľák
pieseň 143 - začína A-dur, končí E-dur, ale podľa mňa je základnou stupnicou C-dur.
Piesen č. 143 treba zharmonizovat lepsie, ako je v jks... tato piesen ma modalny charakter a treba ju preharmonizovat... romanticka harmonia tam nesedi
Zaregistrovaný od: 22. 09. 2006 Príspevky: 524 Bydlisko: Košice
Zaslal: 17 08, 2007, 9:14 Predmet:
joozi napísal:
Toľko teda moje subjektívne vnímanie stupníc. Dobré halušky, čo?
Máš absolútny sluch? Lebo inak si neviem vysvetliť, ako by si pri temperovanom ladení mohol vnímať napr. rozdiel medzi c-durom a d-durom. Možno na jednom nástroji, na ktorý si zvyknutý... ale pri inom nástroji by už tie pocity mohli byť zasa iné. _________________ Marek Klein, chrámový spevák - neorganista, Košice, http://gregoriana.sk
Máš absolútny sluch? Lebo inak si neviem vysvetliť, ako by si pri temperovanom ladení mohol vnímať napr. rozdiel medzi c-durom a d-durom.
Nie, nie, neviem o tom, zeby som mal absolutny sluch . A ked piesen len pocuvam a neviem, v akej stupnici je, tak vtedy neviem rozpoznat, o aku stupnicu ide. Hoci taky F-dur je dost priznacny. Neviem to velmi dobre vyjadrit, ale z toho ide taka mystika. Hej, F-dur, cista mystika .
Inac, viem o tom, ze ked je temperovane ladenie, tak bez absolutneho sluchu sa neda rozpoznat tonina, ale ja to obcas nejako citim, aspon sa mi zda . _________________ Jozef Timuľák
Keď som raz bol na sv omši v inej farnosti, spievela sa pieseň 201. Spievalo sa mi dobre, ale nebolo to ono. Neviem to opísať, ale akoby nemala tú správnu "iskru".
Nakoniec som zistil, že bola v G-dur, nie v pôvodnom A-dur.
Aj "Otče náš" vnímam inak v Cis,inak Es, inak E, a p.
Absolut. sluch nemám. _________________ Ján Mišík, organista v Nižnej na Orave.
Pre mňa má tiež každá stupnica svoj charakter. Nedávno som si v počítači v jednom notovom programe transponoval pesničku z A-dur do C-dur a v C-dure sa mi vôbec nepáčila. _________________ Peter Sova, organista vo farskom kostole sv. Rodiny - Trenčín - Juh; http://www.ksrtn.sk/index.php
Hej, no napriklad v g mole si aj fajnovo zaimprovizuješ (napr. 299) ale v f mole, to už take fajne neni _________________ "I'm back and don't feat neither death nor pain"
Nemôžete odosielať novú správu do tohto fóra Nemôžete odpovedať na správu v tomto fóre Nemôžete upravovať svoje príspevky v tomto fóre Nemôžete mazať svoje príspevky v tomto fóre Nemôžete hlasovať v tomto fóre