Podľa mňa je prstoklad otázkou praxe v hraní. Dosť mi pomohli hlavne prvé roky hry na klavíri na ZUŠ, postupne to šlo automaticky.
Prstoklad som si nezvykla vypisovať, no pri prvom hraní piesne (skladby), snažím sa od začiatku zafixovať si frázy do prstov a hrať ich vždy rovnako, čo najjednoduchšie.
Čo sa týka nohokladu na organe, tu zatiaľ takú prax nemám, ale tiež postupujem rovnako.
Prstoklady sú technickou pomôckou pre hru, preto sa učia u každého nástroja, hneď pri začiatku výuky. Opakovaním zapísanej schémy sa utvrdzujú reflexy (nervovo-svalové) a vytvárajú sa automatizmy, potrebné hlavne pri pohyblivejšej hre. Keď je vytvorený pohybový automatizmus, hráč už si nemusí vybavovať každý postup (prstov i nôh) a môže sa lepšie sústrediť na hudbu (prednes). Sú šikovní hráči, ktorí dokážu dobre hrať z listu, ale asi tak na 80-90%. Dojem je veľký, ale pri nahrávke by ich zvukár zastavil možno v každom treťom takte. Pre zafixovanie (a nenarušenie!) osvojených reflexov, si prstoklady po celý život iba dopĺňam, dopisujem.
Zapisovanie prstokladov odporúčam, pretože:
1. ustáleným prstokladom sa rýchlejšie skladbu naučím,
2. rýchlejšie si ju zopakujem aj po mnohých rokoch,
3. prispieva to k bezpečnosti (čistote) hry.
V stručnosti len toľko, pozrite aj do Organovej školy E. Dzemjanovej. _________________ Ferdinand Klinda
Prstoklady sú technickou pomôckou pre hru, preto sa učia u každého nástroja, hneď pri začiatku výuky. Opakovaním zapísanej schémy sa utvrdzujú reflexy (nervovo-svalové) a vytvárajú sa automatizmy, potrebné hlavne pri pohyblivejšej hre. Keď je vytvorený pohybový automatizmus, hráč už si nemusí vybavovať každý postup (prstov i nôh) a môže sa lepšie sústrediť na hudbu (prednes). Sú šikovní hráči, ktorí dokážu dobre hrať z listu, ale asi tak na 80-90%. Dojem je veľký, ale pri nahrávke by ich zvukár zastavil možno v každom treťom takte. Pre zafixovanie (a nenarušenie!) osvojených reflexov, si prstoklady po celý život iba dopĺňam, dopisujem.
Zapisovanie prstokladov odporúčam, pretože:
1. ustáleným prstokladom sa rýchlejšie skladbu naučím,
2. rýchlejšie si ju zopakujem aj po mnohých rokoch,
3. prispieva to k bezpečnosti (čistote) hry.
V stručnosti len toľko, pozrite aj do Organovej školy E. Dzemjanovej.
to je pravda vsetko, ale to sa týka hlavne umelcov...ako bolo spomínané na vytváranie nahravok...fakt tam to musí byť čisté...a treba sa sústrediť na prednes a nie na techniku....ale vytvárat prstoklady na piesne JKS...neviem..to je asi zbytočné
Máte pravdu. Vychádzal som z predpkladu, že snahou každého organistu je neustále zdokonaľovať svoju hru. Stále rovnaký prstoklad (k hocijakej hudbe) prispieva k jej skoršiemu naučeniu a bezpečnejšiemu ovládaniu. Vytvorený automatizmus dovolí viac pozornosti hráčovi na iné veci, než iba na zvládnutie nôt.
Pokiaľ je predmetná kniha Vaším osobným majetkom, je jedno čo tam máte popísané. Samozrejme pokiaľ to je majetok kostola, je to nezodpovedné správanie..
M. B.
Organista dómu sv. Martina v BA
Zabudol som pripisat, ze to som nepopisal ja, ale niekto iny. Samozrejme, tiez s tym nesuhlasim cmarat do JKS nejake prstoklady, akordy atd...
Ani ja prstoklady nepotrebujem, lebo mam za sebou 9 rokov klavira na ZUS a ide mi to do prstov viac-menej samo. Okrem toho vacsinu skladieb z JKS bud napisal Trnavsky sam, alebo ich aspon harmonizoval, takze su vsetky pisane velmi podobnym stylom.
Ale u nas na fare sa mensie poznamky do JKS robia bezne, takisto aj ine responza do LS2 (napr. cez tyzden, ked je zalm trosicku iny) ci aspon podpisat stupanie a klesanie do lekcionara pod text zalmu...
Časy uvádzané v GMT + 1 hodina Choď na stránku Predchádzajúci1, 2
Strana 2 z 2
Nemôžete odosielať novú správu do tohto fóra Nemôžete odpovedať na správu v tomto fóre Nemôžete upravovať svoje príspevky v tomto fóre Nemôžete mazať svoje príspevky v tomto fóre Nemôžete hlasovať v tomto fóre