Veľký pozdrav Hugovi i doc. Adamkovi - povedali všetko . čo si o veci myslím. Otázka pre Anušku - Liturgia potrebuje "spestrenie"? Prečo si mládežníci myslia, že sú spestrenie? Sv. omša predsa nie je nijaké divadlo, na ktoré sa prídeme pozerať ako diváci.
No lebo u nás to tak je. Musím povedať. že náš spevokol je super-aj čo sa týka nástrojov(husle,flauta.gitara) aj hlasov.
Zaregistrovaný od: 05. 01. 2007 Príspevky: 267 Bydlisko: Nové Mesto nad Váhom
Zaslal: 01 05, 2008, 14:19 Predmet:
adushka1067 napísal:
jakdanka napísal:
Veľký pozdrav Hugovi i doc. Adamkovi - povedali všetko . čo si o veci myslím. Otázka pre Anušku - Liturgia potrebuje "spestrenie"? Prečo si mládežníci myslia, že sú spestrenie? Sv. omša predsa nie je nijaké divadlo, na ktoré sa prídeme pozerať ako diváci.
No lebo u nás to tak je. Musím povedať. že náš spevokol je super-aj čo sa týka nástrojov(husle,flauta.gitara) aj hlasov.
Tu nikto nehovorí, že spevokoly nie sú dobré...ale hlavná téma je posvätnosť hudby na sv. omši...
A to že až spevokol dokáže spetriť sv. omšu....to nie je "výhra" spevokolu...ale skôr hamba organistu....
Dnes sme sa stretli na omši traja organisti. Mali sme mať potom poradu... Omšu som hral ja, ale keď už prišli aj ostatní, tak som chcel, aby niečo zahrali. Kolegyňa (tohto roku absolvuje na konzerve v KE) síce veľmi nechcela, ale nakoniec ju napadlo, že zahrá cez prijímanie Bachov chorál. Bohužiaľ, číslo a názov si už nepamätám. Bol to pekný chorál v g-dure so sólom v sopráne a doprovodom ostatných hlasov. Tesne pred omšou prišiel jeden dedko povedať, že sestrička si NAPÍSALA BÁSNIČKU a chce ju po prijímaní prečítať. Tak medzi nami - už nám to lezie riadne na nervy, lebo básničky sa už čítajú pomaly každý týždeň a pri všetkej úcte, nepovažujem ich za nič kvalitné. Ale nech každé dýchanie chváli Boha... Zhodli sme sa na tom, že najlepšie by bolo skladbu zahrať ako podfarbenie básne. Jemné sólo, hrané na Burdone 8+Kvinta 2 2/3+Tercia 1 3/5, doprovod - Kopula 8+4 a Subbas v pedáli. Keď skončila báseň, ešte sme pridali Kornet do sólového hlasu, aby pekne vynikol. Skladba sa skončila, znovu sme sa vymenili za organom. Ešte som len začínal hrať záverečnú pieseň a už sa dovalil ten istý dedko (aspoň dúfam ) a sťažoval sa hlavnému organistovi (ktorý tam síce prišiel, ale nič nehral), že nič nerozumel, lebo akurát vtedy musela hrať... Samozrejme, zasmiali sme sa nad tým, ale tu je dôsledok toho, ako sme si ľudí vychovali. Radšej akceptujú rôzne extravagantnosti typu mládežnícke zbory, básničky a pod., ale keď sa zahrá Bachova chorálová predohra, ktorá tiež vychádza z duchovna a dovolím si tvrdiť, že obsahuje posvätnosť, vnímajú to ako príťaž, niečo, čím sa "kantor" zviditeľňuje, naťahuje čas, nedovolí ľuďom spievať, a... Veď to poznáme. Ako si ľudí vychováme, takí budú. Ak nebudeme mať my zdravý úsudok o posvätnosti liturgie, nemôžeme ho žiadať od ľudu... A len tak mimochodom - čo my máme s tým, keď je rozhlas zle nastavený? Ak chcú ísť počúvať básničky, nech sa posadí pred oltár a nie na chór. Zastávam názor, že chór je miesto pre spevákov a hudobníkov. Literárne kaviarne sú na inom mieste.
Naposledy upravil Fero dňa 03 05, 2008, 21:50, celkovo upravené 1 krát
Dosť častým javom býva ešte to, keď mládežníci prídu nie moc dobre zohrani a spievaju (pištia a vykrikuju) ako sa da a všelijako ale silou mocou sa chcu ukazat a odsunut cez tu omšu organove pesničky. A potom sa zase dlho neobjavia, ale si mylsia aki su skveli... A organista ktori hra denne, a v nedelu aj 4 omše je pre nich asi nikto.
Dosť častým javom býva ešte to, keď mládežníci prídu nie moc dobre zohrani a spievaju (pištia a vykrikuju) ako sa da a všelijako ale silou mocou sa chcu ukazat a odsunut cez tu omšu organove pesničky. A potom sa zase dlho neobjavia, ale si mylsia aki su skveli... A organista ktori hra denne, a v nedelu aj 4 omše je pre nich asi nikto.
kolega, plne s tebou suhlasim.... a este vacsi problem je, ked im organista nieco vycita.... potom je najgorsi, a oni su ti, ktorym sa krivdi a ublizuje.... _________________ Peter Vymazal
www.organista.wbl.sk
O akom spestrení to tu hovoríte? Čo mali Ježišovi na kríž pribiť kvety (najlepšie umelé)?
Súhlasím s prof. Lexmannom, že najdôležitejším znakom posvätnosti je ASKÉZA. A tak treba formovať aj skladby, harmóniu atď.
Toľko môj názor. _________________ Mgr. Vladimír Kopec, organista, pedagóg.
Zaregistrovaný od: 22. 09. 2006 Príspevky: 524 Bydlisko: Košice
Zaslal: 14 05, 2008, 10:47 Predmet:
Vladimír Kopec napísal:
Súhlasím s prof. Lexmannom, že najdôležitejším znakom posvätnosti je ASKÉZA. A tak treba formovať aj skladby, harmóniu atď.
Toľko môj názor.
To je síce pekné, ale keby sme to išli aplikovať do dôsledku, museli by sme byť asi všetci ticho... v niektorých prípadoch by to bolo určite lepšie ako je to teraz , ale za riešenie by som to nepovažoval.
Osobne si myslím, že miešať taký vágny termín ako je posvätnosť do definícií a predpisov je veľmi, veľmi nešťastné... _________________ Marek Klein, chrámový spevák - neorganista, Košice, http://gregoriana.sk
Zaregistrovaný od: 05. 01. 2007 Príspevky: 267 Bydlisko: Nové Mesto nad Váhom
Zaslal: 14 05, 2008, 10:51 Predmet:
Vladimír Kopec napísal:
O akom spestrení to tu hovoríte? Čo mali Ježišovi na kríž pribiť kvety (najlepšie umelé)?
Súhlasím s prof. Lexmannom, že najdôležitejším znakom posvätnosti je ASKÉZA. A tak treba formovať aj skladby, harmóniu atď.
Toľko môj názor.
S tou askézou by som nesúhlasil....nevidim dôvod, prečo majú mať harmonizácie asketický charakter?...Však sv. omša nie je pohreb, ale hlavne oslava....nie je predsa najväčší sviatok Veľký piatok, ale Veľkonočná nedela....a treba využit všetky danosti a schopnosti, aby slávenie Boha skrze hudbu bolo čo najlepšie, najdokonalejšie.....pretože samotná hudba je schopná veľmi výrazne zvýrazniť ráz celej omše....preto asketické ponímanie hudby počas omše nie je znakom posvätnosti, ale neschopnosti vhodného vyjadrovania sa skrze hudbu.......
To je síce pekné, ale keby sme to išli aplikovať do dôsledku, museli by sme byť asi všetci ticho... v niektorých prípadoch by to bolo určite lepšie ako je to teraz , ale za riešenie by som to nepovažoval.Osobne si myslím, že miešať taký vágny termín ako je posvätnosť do definícií a predpisov je veľmi, veľmi nešťastné...
a preco to aplikovat do nejakeho dosledku??? staci to aplikovat do praxe a hotovo... pokial je organista hudobne a liturgicky vzdelany a muzikalny, tak s tou posvatnostou problem nema.... a myslim, ze prave kultivovana a pocuvatelna liturgicka hudba je posvatna _________________ Peter Vymazal
www.organista.wbl.sk
Všeobecne v umení sa nedá takmer nič striktne definovať. 75% vecí je vecou názoru a vyspelosti. Nie je to matematika, kde sa zadefinuje napr. že čokoľvek x 0 = 0. Tu sa to naozaj nedá. Taktiež je mnohokrát problém zadeliť aj vážnu hudbu do kostola. Aj starí majstri komponovali hudbu na svetské príležitosti. Aké scény táto hudba podfarbovala, si určite viete predstaviť. Preto by som určite zvážil, čo budem / dovolím produkovať na sv. omši. Ak by to malo vyvolávať čo i len náznak svetskosti, upustil by som od toho. Je síce pravda, že raz som hral jednému kaplánovi valčík "Na krásnom modrom Dunaji", ale bolo to na jeho prianie, v prázdnom kostole, a nebolo to myslené ako znesväcovanie. Ale určite by som si to nedovolil zahrať vtedy, keď by to mohlo vyvolať pohoršenie medzi ľuďmi. Preto sa dosť divím, keď počujem, že sa pred sobášmi hrávajú komerčné hitovky, resp. evergreeny. A toto sa akosi prehliada. Poznám organistu, ktorý tesne pred ružencom, teda počas plného obsadenia kostola zapol tutti a začal hrať Hommage od M. Vargu. Potreboval vraj naučiť ľudí, že sa nedá predvídať, kedy sa skončí údržba nástroja. Vtedy sme ladili jazyky...
Čo je Bohu milá hudba?Kto si to môže dovoliť definovať? Boha nikto nikdy nevidel a sotva niekto vie, aká hudba sa mu páči
Isté však je, že Boh ako dokonalá bytosť si zaslúži čo najdokonalejšiu hudbu po všetkých stránkach. To asi nikto nezodpovie presnú definíciu dokonalosti, pretože nič ľudské nie je dokonalé. Už v Starom zákone Boh milo prijal obetu Ábela, ale Kainovu nie, pretože Ábel mu obetoval to najlepšie, kým Kain hocičo.Snažme sa preto o dokonalosť.
Inak čím ďalej tým viac si myslím, že najdokonalejšou hudbou je spev vtákov... Messiaen vedel,čo vraví. Je to hudba stvorená samotným Bohom.Čo si o tom vy myslíte? _________________ Mgr. Vladimír Kopec, organista, pedagóg.
Nemôžete odosielať novú správu do tohto fóra Nemôžete odpovedať na správu v tomto fóre Nemôžete upravovať svoje príspevky v tomto fóre Nemôžete mazať svoje príspevky v tomto fóre Nemôžete hlasovať v tomto fóre