Peter, azda si zástancom spôsobu harmonizácie, ktorý používajú autori ( alebo skôr autor ) novej tvorby ?
ferko, neviem, kto to haqrmonizoval,.... ale táto harmonizácia má jedno veľké pozitívum, a to tu nikto nespomenul: je jednoduchá a krásna v tom, že je jednotná, že to nie je mix klasicizmu a M. Sch. Trnavského _________________ Peter Vymazal
www.organista.wbl.sk
ale táto harmonizácia má jedno veľké pozitívum, a to tu nikto nespomenul: je jednoduchá a krásna v tom, že je jednotná, že to nie je mix klasicizmu a M. Sch. Trnavského
Peter, nechcem sa s Tebou hádať, ale povedal by som, že predstaviteľ klasicizmu Mozart, a predstaviteľ romantizmu Schneider, sa obracajú v hrobe.
Čo na tých prázdnych intervaloch a paralelných kvintách je pekné ?
Čo je dobré na tom, že minimálne raz v tejto piesni príde hudobný prízvuk na ľahkú dobu textu ?
pokiaľ je to návrh, treba im na to napísať recenziu... MOŽNO sa tým niekto bude zaoberať _________________ Peter Vymazal
www.organista.wbl.sk
Ale budú...pri tvorbe nového LS sa niektoré strofy vypustia, iné obmenia, nahradia inými výrazmi a pod.
Áno, viem o LS. Napísal som to však preto, že si myslím, že ten nový LS tak skoro nebude a klas. JKS tu ešte pár rokov bude. Rád by som sa mýlil. _________________ nehrajúci na organe, záujemca o liturgickú a sakrálnu hudbu
Zaregistrovaný od: 22. 09. 2006 Príspevky: 524 Bydlisko: Košice
Zaslal: 29 04, 2009, 10:15 Predmet:
Frantisek Beer napísal:
Peter Vymazal napísal:
ale táto harmonizácia má jedno veľké pozitívum, a to tu nikto nespomenul: je jednoduchá a krásna v tom, že je jednotná, že to nie je mix klasicizmu a M. Sch. Trnavského
Peter, nechcem sa s Tebou hádať, ale povedal by som, že predstaviteľ klasicizmu Mozart, a predstaviteľ romantizmu Schneider, sa obracajú v hrobe.
Čo na tých prázdnych intervaloch a paralelných kvintách je pekné ?
Čo je dobré na tom, že minimálne raz v tejto piesni príde hudobný prízvuk na ľahkú dobu textu ?
František, veľmi to zjednodušuješ... hudba sa nezačala s Mozartom a neskončila s Trnavským (mimochodom, obidvoch mám rád ) Uvedená antifóna sa dá zahrať tak, že zapôsobí veľmi pekne (najmä ak si človek uvedomí kontext v ktorom sa má použiť), ale ak sa nepochopí (čo sa môže stať veľmi ľahko) vyjde z toho nezmysel. _________________ Marek Klein, chrámový spevák - neorganista, Košice, http://gregoriana.sk
Zaregistrovaný od: 22. 09. 2006 Príspevky: 524 Bydlisko: Košice
Zaslal: 29 04, 2009, 11:56 Predmet:
Frantisek Beer napísal:
Ak sa tie kvinty, prázdne intervaly nerozvedené disonancie majú podobať na gregorián, alebo na nejaký moderný spôsob jeho harmonizovania, beriem to, ale prečo sú takýmto spôsobom robené všetky pripravované spevy do nového LS ?
Neviem prečo...
Možno to tak cítia všetci autori, čo tam niečo poslali. Skús tam poslať vlastný návrh, tak možno zistíš či chýba iný názor, alebo to niekto vedie takýmto smerom. _________________ Marek Klein, chrámový spevák - neorganista, Košice, http://gregoriana.sk
Frantisek Beer napísal:
Ak sa tie kvinty, prázdne intervaly nerozvedené disonancie majú podobať na gregorián, alebo na nejaký moderný spôsob jeho harmonizovania, beriem to, ale prečo sú takýmto spôsobom robené všetky pripravované spevy do nového LS ?
----------------------------------------------------------------------------------
Kolega František!
Plne s Tebou súhlasím.
Nielen preto, že som východniar a niekdajší praktikant
u majstra Sokola (nech mu Pán dá večnú slávu),
ešte na organe v Dome umenia.
Už od času čo sa začali ukazovať prvé návrhy
nápevov do Lit. spevníka cítim že mi nejako
"nesedia".
Keď prehrávam samotnú melódiu,
zdá sa mi nejaká neprirodzene plynúca, akademická,
chýba mi tam invencia, muzikantská iskra.
A keď pridáme harmonizáciu,
je to ten pocit, ktorý si Ty kolega František odborne
pomenoval.
Nejako "ako by ich jedná mater mala."
Buď sú to návrhy úzkeho okruhu ľudí,
možno z dôvodu málo návrhov iných autorov,
alebo je "bližšia košeľa ako kabát".
Nový Lit.spevník by zásadne mal mať príspevky od viacero
autorov a harmonizáciu by mal ustrážiť
odborne vysoko zdatný organista s dlhoročnou praxou.
Viď harmonizáciu v nemeckom Gotteslob
a najmä v talianskom Nella casa del Padre
(však kolega Kopec!)
Dobre by bolo aj uverejniť mená členov komisie,
ktorý sa podielajú na konečnom schválení
príspevkov, veď napr. v JKS sú tam pekne
vymenovaní. Chápem, že kapacita M.Sch.
Trnavského asi momentálne chýba,
ale urobme maximum.
Záverom chcem povedať:
nevzdávajme sa pripomienok, návrhov,
netutlajme veci pod pokrievkou,
lebo keď vyjde nový spevník bude neskoro.
A za nácvik nových spevov budú kritizovaní
a zodpovední len organisti.
Na spestrenie a najmä kvôli textovej vhodnosti som použil nové spevy pre pôstne obdobie. Tam mi to aj celkom pasuje. Niektoré antifóny z RM som si aj sam zhudobnil, doplnil k ním vhodný žalm a pod. Páči sa mi gregorián, aj v takejto podobe. Ale väčšina spevov je, bohužiaľ, pritiahnutá za vlasy. Navyše - existuje na viacero piesni niekoľko verzíí, z ktorých sa má po "vyskúšaní v praxi a pripomienkovaní" vybrať. Tak v praxi to znamená, že ja niečo ľudí naučím a keď vydajú oficiálny spevník, tak ich to budem preúčať? Kto to pochopí (z ľudu)? Ja zostanem tým somárom, ktorý vždy niečo vymýšľa, len aby si ľud nemohol zaspievať. A v tom ma nepodporí ani väčšina kňazov, ktorým je to buď jedno, alebo sú konzervatívni a nové spevy nepríjmu. Poznám prípad kňaza, ktorý si vyslovene vyžadoval hrať len základné nápevy z ordinária a zakazoval organistom učiť ľudí nové nápevy. Ak by išiel organista proti jeho vôli, nevyhral by ani u ľudí, pretože ľuďom tento systém vyhovoval. Ťažko je 70 ročné babičky prevychovať tak, aby pochopili, prečo sa spievajú nové nápevy, nové piesne, atď. Zvlášť na dedinách. Spev upadá, ľudia nie sú ochotní sa prispôsobiť a kňaz až po niekoľkonásobnej urgencii zo strany organistu (ak vôbec) čosi povie, zvyčajne len tak nezainteresovane a zkomolene. _________________ František Marcin
Ja osobne si mnohé nápevy z novej tvorby mením, čo sa týka intonácie alebo harmonizácie, lebo niekedy znejú naozaj veľmi neprirodzene... Text antifony a zalmu samozrejme nechám zachovaný. Co nejde do ucha mne, uz vobec nepojde do ucha jednoduchému ľudu. A ked chceme, aby nám ľudia spievali, tak im musíme ponúknuť niečo, čo sa dá spievať a nie niečo, čo sa nedá ani počúvať... _________________ Radka Horáková, organistka v Kostole sv. Cyrila a Metoda v Poprade a sv. Michala v Gánovciach
Čo na tých prázdnych intervaloch a paralelných kvintách je pekné ?
...
Ak sa tie kvinty, prázdne intervaly nerozvedené disonancie majú podobať na gregorián, alebo na nejaký moderný spôsob jeho harmonizovania, beriem to, ale prečo sú takýmto spôsobom robené všetky pripravované spevy do nového LS ?
Ale sme sa pekne prehupli zas niekam inam (aj keď to zas súvisí s reformou JKS), ale to nevadí, nech nás presunú do inej témy.
Neviem, mne to teraz už celkom vyhovuje, dokonca sa mi to priam zapáčilo; zo začiatku som bol tiež zhrozený z tých harmonizačných postupov...
Aj keď paralelné kvinty sú ako harmonizačný postup "zakázané", možno ich nájsť aj v LSI (minimálne Kyrie pôstnej zostavy, Kyrie č. 644)... Kdesi som tuším čítal, že sú typické pre modernú hudbu (a možno sa mi to len snívalo).
Harmonizácie v JKS sú perfektné, keď som ich objavil, bol som celý bez seba...
Na druhej strane zase milujem antifóny Všetci boli naplnení Duchom Svätým; Raduj sa, Jeruzalem; Duch Pána napĺňa okruh zeme; Kto je moje telo; Peruťami svojimi; pieseň Keď sa Boh nevládnym dieťaťom stáva...v ktorých možno vyššie spomenuté nuansy nájsť.
Ale napr. ant. Doprostred nás; Rozumní sa budú skvieť; Ja som s vami; Pripravte cestu Pánovi; pieseň Radujem sa, Pane stále; ant. Slávny si Bože; Všetko, čo žije; pieseň Naše dary; ant. Slovo sa stalo telom (D-dur) (a väčšina od R. Adamka) sa mi zdajú harmonizované celkom normálne, a iným štýlom ako vyššie spomínané. Mýlim sa, František?
Je to podobné, akokeby ste hrali na organe s Pozaunou 16 v pedáli. Ak by ste ju zapínali každý deň počas úvodnej aj záverečnej predohry, po určitom čase by sa to otrepalo a znelo by to fádne. Ak si však tú pozaunu necháte na niektoré nedele a veľké slávnosti, urobí s organovým zvukom priam zázraky a dodá mu pompéznosť a lesk.
A aj nevšedný zážitok, ktorý produkuje jej rozbitá intonácia (PO-františkáni) _________________ František Marcin
Uznávam Vás ako odborníka,
ale sklamal Ste ma;
nie sme mimo témy,
my sme priamo v jej strede.
Očakával som od Vás viac
ako smajlíkov.
Tak mi neodpovedali liturgisti
ani za totality.
Všetko dobré Vám želá
Albert
kolega albert, dakujem Vam a vazim si Vasu uprimnost... len som myslel, ze by bolo mozno vhodne rozoberat to na inom mieste.... a svoj postoj k uvedenemu spevu som v skratke napisal niekde vyssie... _________________ Peter Vymazal
www.organista.wbl.sk
To je v poriadku, my sa nakoniec vždy dohodneme.
Veď my nič, len muzikanti.
Ale o inom som ešte chcel.
Nemyslím, že v katolíckom svete hudby
spejeme k nejako zvlášť modernej harmonizácii.
Mám pred sebou Freiburger Kantorenbuch
najnovšie vydanie 2005 kde sú zharmonizované
žalmy celého cirk. roku ABC.
Je to triezva, zjednodušená technika
klasicizmu, prístupná aj menej zručným
organistom.
Niečo z toho štýlu obsahujú aj piesne JKS.
Vždy je tam pekne znejúca melódia
ktorú harmonizácia diskretne vyzdobuje
ale neruší.
Viem, že nie sme v Nemecku, ale stálo by
zato sa poučiť.
Podobne je harmonizovaná aj väčšina
katolíckych Hymnalov v angličtine
Tiež poľské ale napr. aj Slovinske
(tam mi prof. Trošt dal súhlas na prevzatie
jeho žalmov. - krásna melodická
harmonizácia v radostnom duchu.)
Naše sú nejaké utrápené, ťažko vydreté.
Nemôžete odosielať novú správu do tohto fóra Nemôžete odpovedať na správu v tomto fóre Nemôžete upravovať svoje príspevky v tomto fóre Nemôžete mazať svoje príspevky v tomto fóre Nemôžete hlasovať v tomto fóre