Zaregistrovaný od: 18. 05. 2007 Príspevky: 88 Bydlisko: Banská Bystrica
Zaslal: 25 07, 2008, 22:33 Predmet:
Frantisek Beer napísal:
Dendulvlocka,
ako môžeš porovnávať Bacha ( polyfónia ) s Trnavským ( homofónia ) ?
Veď to sú dva odlišné svety...
ibaze ja ich neporovnavam ja len hovorim ze tak isto ako u bacha alebo u mendelsohna alebo ja neviem u koho kolvek je podstatna kazda noticka proste setko.. to je ako keby si ty teraz komponoval a niekto by hral tvoje veci.. lenze by si ich upravil tu a tam... no povedz pacilo by sa ti to???
No by ste sa divili, že existujú aj študovaný ľudia, ktorý menia aj Bacha, čo ja neschvalujem samozrejme.Nikdy by som nemenil skladbu; tak ako je v notách tak sa snažím zahrať, či je to Trnavský či sa učím niečo od iného skladateľa, vždy sa snažím hrať všetko čo tam je. A myslím, že na Schneiderových piesňach nie je čo meniť veď sú pekné tak ako sú tam a hotovo. _________________ Peter Sova, organista vo farskom kostole sv. Rodiny - Trenčín - Juh; http://www.ksrtn.sk/index.php
Zaregistrovaný od: 18. 05. 2007 Príspevky: 88 Bydlisko: Banská Bystrica
Zaslal: 26 07, 2008, 16:25 Predmet:
petoSova napísal:
No by ste sa divili, že existujú aj študovaný ľudia, ktorý menia aj Bacha, čo ja neschvalujem samozrejme.Nikdy by som nemenil skladbu; tak ako je v notách tak sa snažím zahrať, či je to Trnavský či sa učím niečo od iného skladateľa, vždy sa snažím hrať všetko čo tam je. A myslím, že na Schneiderových piesňach nie je čo meniť veď sú pekné tak ako sú tam a hotovo.
Vidis ferko mudro chlapec hovori... aj nestudovani aj studovani hraju bacha a menia v nom rozne veci.... podla mna je jedno aky je to skladatel ale myslim si JA OSOBNE ze je blbost ked budem menit nieco co tam je a ma to dovod tam byt.... a to si ako k tomu dospel ze trnavsky si myslel ze ho budu hrat nejaky lajci a preto tam budu menit vela veci.... rada by som vediet vies ja sa s nim nepoznam osobne...
Zaregistrovaný od: 23. 08. 2006 Príspevky: 216 Bydlisko: Bratislava
Zaslal: 28 07, 2008, 22:34 Predmet:
Treba rozlišovať, čo sprevádzame chorál, alebo hráme nejakú skladbu. Pri sprievode chorálu harmonizáciu nielen možno meniť, ale je to v podstate žiaduce.. Samozrejme platí zásada, ak neviem, nerobím.
Pri hre skladby, to je samé sebou, nemožno meniť nič, samozrejme iba v odôvodnených prípadoch (napr. prebratie nejakého úseku do manuálu) ale rozhodne to nesmie zmeniť ZNENIE skladby.
Asi toľko.
ibaze ja ich neporovnavam ja len hovorim ze tak isto ako u bacha alebo u mendelsohna alebo ja neviem u koho kolvek je podstatna kazda noticka proste setko..
Je rozdiel medzi notou a notou. Totižto taký Bach je striktne kontrapunktálny alebo kontrapunkticky alebo ako sa to vyskloňuje a každý jeden hlas má rovnakú dôležitosť a súvislú líniu (ide o polyfóniu). Preto ju teda nemožno meniť. Navyše v prípade interpretácie virtuóznej skladby nemá miesto žiadne vylepšenie, lebo takáto skladba má hlavu a pätu, ucelenú myšlienku, posolstvo. A tú skladbu hrám práve preto, lebo sa mi páči taká aká je a chcem jej posolstvo dávať ďalej.
Kdežto u JKS sa bavíme o homofónii, čiže podstatný je tu soprán, melódia, ktorú spieva ľud a ostatné 3 hlasy sú len sprievodné aby dotvorili harmóniu. Preto tieto zvyšné hlasy nemajú rovnakú dôležitosť ako ten hlavný. Navyše, chorálové spevy vyjadrujú posolstvo hlavne svojim textom. Ďalej obsahujú viacero slôh. Prečo by sme potom mali byť viazaní harmonizovať každú slohu striktne rovnako? Veď existuje teoreticky nekonečne veľa možností ako zharmonizovať nejakú melódiu. Schneiderove harmonizácie sú vynikajúce a pokojne si dovolím tvrdiť, že máme vari najlepšie zharmonizované chorály na svete (to som možno trošku prehnal ). Chcem povedať to, že Schneider dal vzor, ako si tú ktorú pieseň predstavoval on, ale nemôže sa hnevať, keď ja objavím miesta, ktoré sa dajú upraviť. Mnohé nápevy nevymyslel on, len ich zharmonizoval a to dokáže mnoho ľudí. Otázne je ako kvalitne. Takže to môžeme brať aj tak, že my vlastne nehráme Schneidera, len sme ním inšipirovaní . _________________ Jozef Timuľák
Zaregistrovaný od: 18. 05. 2007 Príspevky: 88 Bydlisko: Banská Bystrica
Zaslal: 11 02, 2009, 20:53 Predmet:
joozi mne nemusis vysvetlovat ako mantakovi co je POLYFONIA A HOMOFONIA..... ja to uz davno studujem a mienim z toho aj zmaturovat chcela som tym len povedat ze keby som skomponovala nejaku skladbu (ci JKS) asi by sa mi velmi nepacilo alebo nebolo velmi po voli, keby mi niekto pomenil v nej noticky vies ) ja si myslim ze trnavsky to urobil skvelo a nemenila by som na tom nic... to je moj nazor.... D
joozi mne nemusis vysvetlovat ako mantakovi co je POLYFONIA A HOMOFONIA..... ja to uz davno studujem a mienim z toho aj zmaturovat chcela som tym len povedat ze keby som skomponovala nejaku skladbu (ci JKS) asi by sa mi velmi nepacilo alebo nebolo velmi po voli, keby mi niekto pomenil v nej noticky vies ) ja si myslim ze trnavsky to urobil skvelo a nemenila by som na tom nic... to je moj nazor.... D
Mila Dendulvlocka, a skusala si uz nieco komponovat? Skus niekedy vymysliet nejaky text, najlepsie 3-4 slohy, poskladaj melodiu (sopran) a potom dopln 3 "zvysne" hlasy aby si dosiahla 4-hlasu harmoniu typu JKS. A sama sa budes citit v rozpakoch, ci pouzit taky alebo onaky tah v tom alebo onom hlase, ci pouzit taky prietah alebo onaku zvacsenu kvartu alebo hentaky zadrzany ton v base... Proste najdes obrovske mnozstvo "rieseni" aby si dosiahla homofoniu a ked si budes ten song hrat, tak jednu slohu zahras nejakym sposobom a v dalsej pouzijes tie dalsie napady, a tak pojdes dalej a dalej. A stale to bude "ten tvoj song" s tymi slovami s tou myslienkou s rovnakou melodiu, rytmom, len stale ho zahras s inymi "doplnkami" - pokial sa bavime o "doplnkovych" hlasoch v homofonii.
Keby sme sa uz bavili o polyfonii, tam je moznosti vari este viac, ale zaroven aj viac obmedzeni tym, ze jednotlive hlasy nie su staticke ale "zive" a viac sa navzajom ovplyvnuju. Takze jednak je to zlozitejsie, preto tam tazko nieco menit, a jednak v polyfonii sa nesustredujeme len na 1 hlas, ale napriklad v takej fuge ti tema prechadza z hlasu do hlasu a ostatne hlasy tvoria material, ktory sa dalej v diele rozvija a znovou pouziva, invertuje, atd, a to je dovod, preco nemozes nieco zmenit na jednom mieste... Lebo niekde v zavere skladby moze byt invertovany nejaky hlas zo zaciatku a ked zmenis ten zaciatok, potom ta inverzia bude neplatna alebo budes musiet ju nanovo prepocitat... Skratka, v polyfonii je vsetko prilis poprepajane na to, aby sa to dalo tak lahko menit.
A este jednu poznamku: Napevy niektorych songov z JKS pouzivaju aj v inych krajinach a maju ich zharmonizovane inac. Zoberme si najjasnejsi pripad: Ticha noc. Treba uznat, ze niektore harmonizacie lezu priam na nervy vo vyvrcholeni "Sladky Jezisko spi SNI", kde slovo/ton SNI je hamonizovane/y tonickym akordom, co znie vyslovene odporne amatersky... A tak moja otazka znie: Ked Nemci alebo Poliaci alebo hocikto iny spieva ten isty song, ale inak zharmonizovany, preco by som sa ja musel drzat kazdej noticky, ktoru "navrhol" Trnavsky na nasej rodnej hrude?
Tu si treba uvedomit - podla mna - ze pri homofonnom JKS sa nebavime o jednotlivych notach ale o piesni - o tom, co spieva lud - o soprane. Trnavsky mal napev/melodiu/sopran a navrhol riesenie homofonneho doprovodu. Takze zase opakujem, ze my nehrame Trnavskeho diela, ale pouzivame jeho riesenia harmonizacie melodii. Preto nemozeme brat situaciu tak, ze marime/narusame jeho dielo. _________________ Jozef Timuľák
my podla mna mozeme byt s harmonizaciou nad mieru spokojny videl som aj cesky aj madarsky spevnik no strach. Preto sa nemame za co hanbit
Ale tu nejde o hanbu. Verim, ze ani Cesi ani Madari sa za ten svoj nehanbia. Tu ide o to, ze ak ja hram nejaku skladbu v priemere raz za 2 tyzdne, ta skladba ma 3-4 slohy a stale ju budem opakovat tak isto, pricom si jasne uvedomujem, ze existuju dalsie moznosti ako ju zahrat, tak sa citim obmedzovany a ochudobneny. Skratka si potom pripadam nie ako umelec ale ako mechanicke zariadenie na interpretaciu notoveho zaznamu. Tym nechcem machrovat, ze som nejaky umelec... Ale kazda hudobne citliva dusa s troskou fantazie a odvahy experimentovat pride na nove veci, nove moznosti a je nemozne aby ju nelakalo tieto veci aplikovat aj do bezneho zivota... _________________ Jozef Timuľák
Ako som písal mám rád Schneiderovu harmonizáciu, ale keď sa na to pozreme z iného hľadiska zmeny by nemali byť problém, pretože mnohé piesne, sú iba zozbierané to znamená, že melódia k nim bola a M. Schneider-Trnavský urobil k nim harmonizáciu podľa vtedajších najlepších zásad. Dnes platia iné zásady a dá sa to v pohode prerobiť, prípadne ak si myslíme, že môžme robiť zmeny a zmeny by mali hlavu a pätu nie je problém ich urobiť pokým nezmeníme samotnú melódiu.
Ja osobne keby spravím harmonizáciu a mal by som ju autorizovanú ako autor, nevadilo by mi keby ju niekto zmení ak by šlo o pieseň, ktorá má známu melódiu a niekto si spravý len inú harmonizáciu. Harmonizácia je vec vkusu a citu, každému vyhovuje niečo iné podľa daných znalostí, schopností a daností.... _________________ Peter Sova, organista vo farskom kostole sv. Rodiny - Trenčín - Juh; http://www.ksrtn.sk/index.php
fúúúha, človeče, tak to musíte mať úžasné omše na pléne Odporúčam si v prvom rade pozrieť témy o registrácii v liturgii na tomto fóre a tak pre začiatok: do manuálu Principál 8+Oktáva 4, pri žalmoch, kde spievate sólo, len Bourdon 8, alebo Salicionál 8. Pre začiatok to stačí. _________________ František Marcin
Napevy niektorych songov z JKS pouzivaju aj v inych krajinach a maju ich zharmonizovane inac. Zoberme si najjasnejsi pripad: Ticha noc. Treba uznat, ze niektore harmonizacie lezu priam na nervy vo vyvrcholeni "Sladky Jezisko spi SNI", kde slovo/ton SNI je hamonizovane/y tonickym akordom, co znie vyslovene odporne amatersky...
Na stránke www.cpdl.org. je uvedeno okolo 15 harmonizácii piesne Tichá noc, ale práve miesto kolegom joozim uvádzané, je v 90% prípadov harmonizované tonikou.
Na rozdiel od JKS sú to práve harmonizácie cudzích autorov o.i. aj original doprovod Grubera, ktoré tam majú tonický akord.
Čo sa týka "vylepšenia" harmonizácie piesní JKS uvediem názor dnes už nebohého prof. Sokola, ktorý na moju otázku, či môžem meniť niečo v harmonizácii JKS, odpovedal:
"Áno, ale až vtedy ak budete vedieť toľko, čo vedel majster Schneider; zatiaľ hrajte to, čo napísal on."
Mysím, že by nebolo od veci aby sme sa riadili týmto stanoviskom aj my.
Zaregistrovaný od: 28. 12. 2009 Príspevky: 109 Bydlisko: okres senec
Zaslal: 09 01, 2010, 13:09 Predmet:
Fero napísal:
fúúúha, človeče, tak to musíte mať úžasné omše na pléne Odporúčam si v prvom rade pozrieť témy o registrácii v liturgii na tomto fóre a tak pre začiatok: do manuálu Principál 8+Oktáva 4, pri žalmoch, kde spievate sólo, len Bourdon 8, alebo Salicionál 8. Pre začiatok to stačí.
ja som hral tak ze ked prichadzal kňaz hral som na seckych registroch potom pri uvodnej piesni som prepol na pléno a počas omše som hraval na registroch ale mne sa to uz neluby stale to iste mal som principal 8´ oktava 16´ subbas I/P a a salicional 16´ a solo som mal bourdon 8
Hodilo by sa o tom baviť v téme, registrácia v liturgii... _________________ Peter Sova, organista vo farskom kostole sv. Rodiny - Trenčín - Juh; http://www.ksrtn.sk/index.php
Nemôžete odosielať novú správu do tohto fóra Nemôžete odpovedať na správu v tomto fóre Nemôžete upravovať svoje príspevky v tomto fóre Nemôžete mazať svoje príspevky v tomto fóre Nemôžete hlasovať v tomto fóre