Osobne som zástancom toho, že pokiaľ na to človek nemá dostatočné vzdelanie, tak je lepšie ak to zahrá tak ako to je v notovom zápis v JKS pre organistov, (tzv. kancional https://eobchod.ssv.sk/eshop/jednotny-katolicky-spevnik-kancional/p-1346199.xhtml ) resp. veľmi sa od neho neodchýli, ak je organista menej zdatný a nestíha vyhrať nejaké partie, najmä kde sú tie osminové noty tak zahrá iba prvú po dvojnásobnú dobu, prípadne vynechá jeden z vnútorných hlasov (alt, tenor). Tým sa nenarúša pôvodná, aj podľa odborníkov, celkom dobre spravená harmonizácia JKS.
Sú aj študovaný organisti, ktorý si harmonizáciu JKS miestami upravia, alebo hrajú vlastnú, tu však platí množstvo pravidiel, ktoré oni majú už v "rukách" zvládnuté a vedia čo robia, takže aj výsledok je iný doprovod no ničím nenarúša pieseň či spev ľudu (keď sa to preženie ako v prípade M.B. by sa dalo o tom polemiovať...).
Hrať akordicky je podľa mňa v kostole nie príliš dôstojné, obzvlášť ak sa hra "harmonikárskym" štýlom - pravá ruka melódia, ľavá akord (väčšinou iba T, S, D), potom to riadne bučí. Neviem ako iným ľuďom , ale mne sa pri takom štýle hry aj výrazne horšie spieva. Taká akordická hra je vhodná tak pre doprovod ľudových piesní. Keď je to opačne t.j. pravá ruka akord v danom obrate aby najvyšší tón odpovedal sopránu a v ľavej iba bas tak sa to ešte s privretim jedného ucha dá. Je smutné že aj v televízii vysielaných sv. omšiach je nezriedka videná akordická hra s množstvom rytmických, melodických a interpretačných chýb.
Ja začínajúcim organistom ktorý si netrúfajú, resp. nedokážu uhrať 4-hlasnú harmóniu odporúčam dodržať notový zápis čiastočne a to takým spôsobom, že hrať iba krajné noty t.j. pravá ruka soprán, ľavá ruka bas. Takým štýlom to bude pre začiatočníka menej náročné na hranie, ale bude s toho zrejmá melódia a basová linka ktorá podporí správne metrum. Hlavne dodržať dĺžku nôt - doby, oddeľovať soprán keď je viacero nôt na tom istom tóne za sebou, na konci každej frázy (väčšinou 4 takty) skrátiť hodnotu poslednej noty na 3/4 dĺžky a tú 1/4 urobiť pauzu-odsadenie v oboch rukách, aby prvý tón nasledujúcej frázy bol v metre/rytme (je na to aj iný názor a to v zmysle že na konci frázy dodržať celu dĺžku noty a pridať k tomu odsadenie "na nádych", dokonca aj niektorý prevažne starší pedagógovia to tak učia, ja skôr preferujem prvý spôsob, keďže v súčastnosti sme zvyknutý všade na rytmickú hudbu). Po čase keď naberie hráč rutinu, priať ďalšie hlasy, alt a potom tenor. Najlepšie je s akordami nikdy nezačať, aj keď sa to v začiatkoch zdá ľahšie, veľmi ťažko sa to preúča keď chce hrať harmóniu...
Potom bas hrať v pedály a nehrať v ľavej ruke, tak by sa to oficiálne malo. Aj keď veľa aj celkom dobrých organistov dupľuje bas, t.j. hrá ten istý ton aj v pedály aj v ľavej ruke v manuály aj keď to nie je potrebné - sila zvyku. Niektorý hrajú pedál súvisle iba vo veľkej (spodnej) oktáve t.j. o niektoré tóny sú o oktávu nižšie voči notovému zápisu ale nie sú to zásadná chyba, dokonca na niektorých nástrojoch to aj zneje lepšie.
Sám som viac teoretik ako praktik, ta hra mi až tak nejde ako by som chcel, resp nedokážem zahrať podľa svojich predstáv a kritérií a určite sa nájdu nejaké tie chyby, ktoré by mi nejaký študovaný organista či pedagóg vyčítal, no snažím sa v maximálne možnej miere hrať čo najlepšie podľa môjho (po)vedomia v rámci svojich schopností a zručností. _________________ Elektrikár čo fušuje organistom do remesla vo Fekišovciach (okr. Sobrance), a Zavadke (okr. Michalovce)
http://ubrez.fara.sk/
Nemôžete odosielať novú správu do tohto fóra Nemôžete odpovedať na správu v tomto fóre Nemôžete upravovať svoje príspevky v tomto fóre Nemôžete mazať svoje príspevky v tomto fóre Nemôžete hlasovať v tomto fóre