Home
Úvodná stránka
Vyhľadávanie
Vyhľadávanie
Forums
Fórum
Your Account
Váš účet
Navigačné menu



Kto je online
Momentálne je 466 návštevník(ov) a 0 člen(ov) online.

Ste anonymný užívateľ. Môžete sa zdarma zaregistrovať tu


Otvorený list slovenských organistov ministrovi kultúry SR
Organy na Slovensku a vo svete

Bratislava 12. 2. 2007


Veľavážený pán minister,

už od decembra 2006 veľmi pozorne sleduje celá obec profesionálnych organistov aktivity, ktoré súvisia s iniciovanou stavbou nového organu do Dómu sv. Martina v Bratislave. Keďže v ostatnom období (posledných 50 rokov) nebol na Slovensku v sakrálnom priestore postavený významný nástroj európskeho formátu, prijali sme s nadšením správu o pripravovanej stavbe nového organu do bratislavského dómu. Dielo renomovanej nemeckej organárskej firmy Gerald Woehl, ktorá sa v súčasnosti radí medzi európsku špičku, je zárukou, že tento organ bude nielen dôstojným liturgickým, ale i dôležitým spoločensko-reprezentatívnym nástrojom cirkvi, mesta a štátu, spĺňajúcim aj náročné umelecko-interpretačné kritériá.
Z týchto dôvodov vnímame so značným znepokojením a rozhorčením zavádzajúce správy niektorých slovenských médií. Je zarážajúce, že tak významný počin, akým je stavba prvého novodobého reprezentačného organu v najdôležitejšom chráme mesta a diecézy financovanom z čisto cirkevných zdrojov, médiá znížili do neprijateľnej negatívnej polohy. Zatienili ho akýmsi vykonštruovaným „bojom“ o zachovanie starého organu, ktorého citlivé uchovanie a premiestnenie je nazvané dokonca „zločinom“!



Vzhľadom na to, že sa necítime byť organistami, ktorých médiá začlenili do kategórie „Umelci sú proti“, a keďže sa k tejto problematike vyjadrovali v drvivej väčšine umelci, ktorých interpretačné zameranie vôbec nesúvisí s danou problematikou, považujeme za potrebné vysloviť názor zainteresovaných - profesionálnych koncertných organistov a pedagógov organovej hry s patričným vzdelaním.

Keďže každý z nás umelecky pôsobí, či už ako aktívny koncertný hráč, chrámový organista pri bohoslužbách alebo ako pedagóg organovej hry na umeleckých školách rozličného typu, denne sme konfrontovaní s nárokmi nielen interpretačného charakteru, ale aj so zvukovo-estetickou stránkou nástroja. Dôležitú úlohu pri tom zohráva konštrukčné riešenie organu, jeho technický stav a kvalita použitých materiálov.
S poľutovaním musíme skonštatovať, že 34-registrový dvojmanuálový organ Vincenta Možného (Vincenz Mozsny), postavený v roku 1881, ktorý sa v súčasnosti nachádza v podveží zadnej empory Dómu sv. Martina v Bratislave zvukovo a technicky vôbec nevyhovuje súčasným liturgickým a umelecko-interpretačným požiadavkám.
V odborných organologických kruhoch je všeobecne známe, že súčasný organ bol na chóre umiestnený nevhodne. Z hudobnej estetiky 19. storočia vnímajúcej orchester a zbor ako obľúbené a dominantné hudobné telesá a z tradície miestneho Cirkevno-hudobného spolku, ktorá bola realizovaná formou vokálno-inštrumentálnych produkcií, pre ktoré bolo potrebné vytvoriť dostatočný priestor, bolo nutné umiestniť organ tak, aby nezaberal miesto určené pre hudobníkov. Preto bol organ v bratislavskom dóme "zastrčený" do akusticky veľmi nevhodného priestoru, ktorý nedovoľuje primerané šírenie aj tak značne kvalitatívne okliešteného zvuku.

Celá stavba bola sprevádzaná nedostatkom finančných prostriedkov. Cirkevná obec pristúpila ku voľbe finančne menej náročného staviteľa, ktorým sa nakoniec stal Vincent Možný – výrazná osobnosť slovenského organárstva, ktorý ale v európskom kontexte bol ponímaný ako organár miestneho významu. Možný nemal dostatočné skúsenosti so stavbami väčších nástrojov. Jeho najväčší organ, ktorý do toho času postavil mal iba 16 registrov. Nikdy predtým, ani potom nepostavil organ takej veľkosti, ako do Dómu sv. Martina v Bratislave.
Táto skutočnosť sa negatívne odzrkadlila hlavne v konštrukčnom riešení, na jeho pomery veľkého - 34 registrového nástroja. Už krátko po kolaudácii sa vyskytli technické problémy súvisiace s nezvládnutím konštrukcie tzv. Barkerovej páky (pomocné zariadenie uľahčujúce chod hracieho aparátu - traktúry). Kritizovaná bola aj zvuková stránka nástroja. Píšťalový materiál, ktorý bol z polovice použitý zo starších nástrojov (teda nebol konštruovaný priamo pre tento nástroj a priestor, ako to tvrdia niektoré názory), nespĺňal zvukové ani kvalitatívne kritériá kladené na organ takejto veľkosti a významu. Spomínaná nespokojnosť sa tiahne celou históriou organu až po jeho súčasnosť. Dokumentujú to napríklad snahy dlhoročného dómskeho organistu Štefana Németha z 30-tych rokov 20. storočia, ktorý dlhé roky organizoval neúspešnú zbierku na stavbu nového organa zo zahraničia (F. Klinda: Organ v kultúre dvoch tisícročí, HC Bratislava 2000, s. 172), či závery z kolaudácie po jeho generálnej oprave v roku 1994, kedy komisia odborníkov odporučila vlastníkovi stavbu nového organu.

Diskutabilnými sa javia aj názory zveličujúce historickú hodnotu predmetného nástroja. Nik z odborníkov, ani odborná literatúra nespomína v médiách prezentovaný názor, že organ navrhol a financoval hudobný skladateľ Franz Liszt. Tak isto aj uvádzanie dómskeho organu ako referenčného nástroja na interpretáciu diel rakúskeho skladateľa Franza Schmidta sa nejaví ako jednoznačné. Schmidt síce prácu Možného obdivoval (sám si dokonca u neho objednal cvičný organ), ale nikde nespomína obdiv k nástroju v Dóme sv. Martina. Veľavravný je v tomto smere fakt, že nikto z rakúskych, ani slovenských organistov neuskutočnil na tomto organe žiadnu CD nahrávku, dokonca ani jediný organový koncert!

Organ Vincenta Možného je nepochybne technickou pamiatkou, ktorej hodnotu nikto nespochybňuje, o čom svedčí aj fakt, že cirkev ako jej vlastník sa snaží organ znovu postaviť do vyhovujúceho priestoru (v zahraničí bežný postup záchrany pamiatky). Nik z kritikov sa však nezamyslel aj nad tým, že keď existuje úprimná snaha o záchranu organu a jeho kvalít, tak jeho znovupostavenie vo vyhovujúcom otvorenom priestore umožní okrem plného liturgického využitia, nástroju zaznieť dokonca omnoho lepšie, ako v samotnom Dóme sv. Martina, kde je jeho zvuk umelo zadržiavaný v ohraničenom a uzavretom podveží empory! Okrem toho je veľmi pravdepodobné, že aj po otáznej stavbe nového organu na inom mieste kostola sa z organu Vincenta Možného stane „mŕtva“ nepoužívaná kultúrna pamiatka, ktorá bude len veľmi ťažko konkurovať kvalitám nového organu. Tu treba podotknúť, že nepoužívaný organ, v porovnaní s inými hnuteľnými pamiatkami, napríklad oltáre, obrazy alebo sochy, podlieha v oveľa väčšej miere hrozbe poškodenia.

Vážený pán minister, vo svetle týchto faktov si dovoľujeme poukázať aj na širšie súvislosti so stavbou nového organu:
• Nikde na Slovensku, vrátane biskupských sídiel, s výnimkou Bansko-Bystrickej katedrály, dodnes (ani 18 rokov po nežnej revolúcii) nemáme v sakrálnom priestore vyhovujúci reprezentatívny organ európskeho formátu. V tomto smere nie je výnimkou ani Bratislava, ktorá sa môže hrdiť iba organom v akusticky preň nie celkom vhodnom koncertnom štúdiu Slovenského rozhlasu, ktorý je už dnes po technickej stránke zastaraný.
• Neutešenú situáciu podčiarkuje aj fakt, že kultúrne vyspelé Slovensko v tomto smere zaostalo natoľko, že nás ďaleko predbehli všetky okolité štáty, vrátane štátov bývalého východného bloku. Vzorom nám môže byť napríklad susedné Maďarsko, kde sa v každom väčšom kostole Budapešti nachádza veľký reprezentačný 3-4 manuálový organ špičkových kvalít, stavbu ktorých do značnej miery podporuje aj štát.
• Na Slovensku je veľa omnoho cennejších historických organov, ktoré by si zaslúžili našu pozornosť a ochranu, na záchranu ktorých sa však nevynakladá dostatočné úsilie.

V danej situácii je potrebné si vyjasniť o čo vlastne ide a čo má väčšiu prioritu.
• Na jednej strane stojí snaha o zakonzervovanie súčasného nevyhovujúceho stavu. Po konzultácii s pracovníkmi pamiatkového úradu a predstaviteľmi cirkvi je jasné, že nový organ nemôže z praktických dôvodov stáť na inom mieste ako na empore. Pokiaľ by tomu tak nebolo, cirkev nový nástroj stavať nebude a z dómu sv. Martina sa stane múzeum, bez vizitky progresívneho vyspelého kultúrneho života.
• Na druhej strane je tu možnosť využiť jedinečnú ponuku cirkvi, ktorá sa možno ďalších 50 rokov nezopakuje - postaviť nový nástroj v hodnote 40 miliónov korún, ktorého financovanie nezaťaží nikoho z nás, ani našich potomkov, a ktorý začlení Bratislavu do rodiny kultúrnych bášt Európy, pretože vizitku kultúrnosti národa netvorí len príležitostne krásne znejúci orchester a zbor, ale najmä stále prítomný kvalitný hudobný nástroj, ktorý denne ožije rukami umelcov pri liturgii a koncertoch.

Veľavážený pán minister, veríme, že Vy ako človek s veľkým kultúrnym rozhľadom, sa dokážete v danej situácii patrične zorientovať a zaujať stanovisko, ktoré posunie vnímanie Slovenska do roviny progresívne kultúrne napredujúceho národa, pevne začleneného do kontúr európskeho hudobného vývoja.
Sme presvedčení, že v prípadnom skúmaní rozhodnutí príslušných pamiatkových úradov, dokážete zaujať postoj, ktorý upokojí verejnú mienku, a že sa Vám podarí nájsť prijateľné riešenie aj pre odbornú verejnosť.


So želaním mnohých pracovných úspechov Vás s úctou pozdravujú


• Doc. Imrich Szabó, Art.D.,
koncertný organista, pedagóg organovej hry
Vysokej školy múzických umení v Bratislave
odborný poradca pri stavbách a rekonštrukciách organov

• Mgr. art. Zuzana Ferjenčíková,
koncertná organistka, odborný asistent
Vysokej školy múzických umení v Bratislave,
titulárna organistka Benediktinerabtei Unserer Lieben Frau zu den Schotten Viedeň

• Mgr. art. Marianna Gazdíková,
koncertná organistka,
pedagóg organovej hry Konzervatória v Bratislave

• Mgr. art. Peter Reiffers,
koncertný organista, regenschori kostola Najsvätejšej Trojice v Trnave,
organár, pedagóg organovej hry Konzervatória v Bratislave

• Mgr. art. Marek Cepko,
organológ, organista kostola sv. Jakuba v Trnave,
pedagóg organovej hry Konzervatória v Bratislave

• Mgr. art. Marek Vrábel,
koncertný organista,
pedagóg organovej hry Cirkevného konzervatória v Bratislave

• Mgr. art. Zlata Koričánska,
koncertná organistka,
pedagóg organovej hry Cirkevného konzervatória v Bratislave


• Mgr. art. Mária Kolenová,
organistka kostola Najsvätejšieho Spasiteľa v Bratislave
pedagóg organovej hry Cirkevného konzervatória v Bratislave

• Mgr. art. Juraj Mičúnek,
regenschori kostola Nanebovzatia Panny Márie v Topoľčanoch
pedagóg Súkromného konzervatória Dezidera Kardoša v Topoľčanoch

• Mgr. art. Peter Sochuľák,
regenschori katedrály sv. Františka Xaverského v Banskej Bystrici
pedagóg Konzervatória Jána Levoslava Bellu v Banskej Bystrici

• MgA. Kamila Kevická,
koncertná organistka, organistka kostola sv. Dominika Sávia v Bratislave
pedagóg Základnej umeleckej školy Svätý Jur


Ku otvorenému listu sa samostatným vyjadrením pripojili nasledovní umelci:

Mag. Art. Monika Melcová
- titulárna organistka v Saint Martin des Champs v Paríži;
- hlavný pedagóg organovej hry na Conservatoire Gaston Litaize v Paríži;
- prezidentka spoločnosti za zachovanie historického organu Cavaillé Coll v Saint Martin des Champs.

PaeDr. Mgr. art. Zuzana Zahradníková, PhD.
- koncertná organistka, odborná asistentka na Katedre hudobného umenia Pedagogickej fakulty Katolíckej univerzity v Ružomberku

Mgr. art. Marta Gáborová
- hlavný pedagóg organovej hry na Konzervatóriu v Žiline
- pedagóg organovej hry na Katedre hudby, Fakulta prírodných vied, Žilinská univerzita


Na vedomie:
Výbor NR SR pre kultúru a médiá
Pamiatkový úrad SR
Krajský pamiatkový úrad Bratislava
Arcibiskupský úrad v Trnave
Rím.-kat. farský úrad sv. Martina v Bratislave
slovenské médiá

Publikované: Tuesday, 20.02. 2007 - 12:41:59 Od: admin

 
Súvisiace odkazy
· Viac o Organy na Slovensku a vo svete
· Ďalšie články od autora: admin


Najčítanejší článok na tému Organy na Slovensku a vo svete:
Keď doznie národný organ



Hodnotenie článku
Priemerné hodnotenie: 4.85
Hlasov: 7

Vynikajúci

Zvoľte počet hviezdičiek:

Vynikajúci
Veľmi dobrý
Dobrý
Priemerný
Zlý



Možnosti

 Vytlačiť článok Vytlačiť článok



"Otvorený list slovenských organistov ministrovi kultúry SR" | Prihlásiť/Registrovať | 0 komentárov
Za obsah komentárov je zodpovedný užívateľ, nie prevádzkovateľ týchto stránok.

Ako anonymný užívateľ nemôžete posielať komentáre, prosím zaregistrujte sa
organisti.sk
administrátori: Martin Bako - organy/organológia, Martin Puhovich - Spoločnosť priateľov organov, Rastislav Podpera - teória liturgickej hudby, Marek Klein, Matej Kubeš - technická správa serveru © 2005-2013.

Ad maiorem Dei gloriam!
Odber článkov: rss-091.xml, rss-092.xml, rss-20.xml or atom.xml
Powered by Copyright © UNITED-NUKE CMS. All Rights Reserved.
Čas potrebný k spracovaniu stránky 0.07 sekúnd